Permalänk
Medlem

Plugga utomlands - tips på laptop

Hej!

Om några månader ska jag ska flytta till Australien för att läsa Bachelor of Business i tre år. Eftersom jag flyttar till en egen lya (obviously) så vill jag gärna ha en dator för allahanda roliga grejer (spel, film, musik etc). Samtidigt så vill jag ha en laptop som jag vill kunna ta med mig till skolan för att arbeta med.

Jag lutar åt att köpa en ganska billig arbetsdator (fast med WiFi-möjligheter) som klarar av Office-program och dyl, och eventuellt köpa en stationär dator på plats (dock vet jag inte om det är så lätt att få åäö-tangentbord).

Eller så köper jag en dyrbarhet till laptop som kan spela film/musik här i Sverige, tar med den till Australien och har den i hemmet, och sen letar jag upp en billigare arbetslaptop på plats.

Hur tycker ni att jag ska gå tillväga, och har ni några konkreta exempel på vilken dator/datorer man skulle kunna köpa?

Egna erfarenheter?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

jag personligen e hp nörd så en nx9420 skulle
sitta finfint åt mig ca allt mellan 9 och 12k kostar den...
dock har ja ingen större koll på laptop världen tyvär:/

Permalänk

köp en billig 14"-are. köp t.ex. en billig dell 640m med 9cells batteri så har du en dator med schysst prestanda, bra batteritid, smidigt format och antagligen med möjlighet till service även i Aussie!

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet med svenskt tangentbord kan du lösa genom att ta med ett tangentbord när du åker, alternativt om du har nått vanligt gammalt logitech-tangentbord eller liknande så kan du helt enkelt ta loss de tangenter du behöver och sedan köpa ett likadant nere i australien och byta. Det skulle vara om du har extremt dåligt med packningsutrymmme.
Annars har en laptop många fördelar, främst för en student då du kan ta med den till universitetet och medstuderande vid grupparbeten.

Vad har du för budget och konkreta önskemål?

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Re: Plugga utomlands - tips på laptop

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ecglsd
Hej!

Om några månader ska jag ska flytta till Australien för att läsa Bachelor of Business i tre år. Eftersom jag flyttar till en egen lya (obviously) så vill jag gärna ha en dator för allahanda roliga grejer (spel, film, musik etc). Samtidigt så vill jag ha en laptop som jag vill kunna ta med mig till skolan för att arbeta med.

Jag lutar åt att köpa en ganska billig arbetsdator (fast med WiFi-möjligheter) som klarar av Office-program och dyl, och eventuellt köpa en stationär dator på plats (dock vet jag inte om det är så lätt att få åäö-tangentbord).

Eller så köper jag en dyrbarhet till laptop som kan spela film/musik här i Sverige, tar med den till Australien och har den i hemmet, och sen letar jag upp en billigare arbetslaptop på plats.

Hur tycker ni att jag ska gå tillväga, och har ni några konkreta exempel på vilken dator/datorer man skulle kunna köpa?

Egna erfarenheter?

Du kan ju alltid ha "svenskt tangentbord" i sjalva OS:et... Kanske inte det basta, men jag gillar mitt amerikanska tangentbord pa laptopen, for da kan man latt ge den till amerikanare o pilla...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Avstängd

Re: Plugga utomlands - tips på laptop

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ecglsd
Hej!

tycker denna, bara är bäst. (polarn har den, har provat den många gånger. grym skärm, DVi, 1gb Ram, Core 2 duo). dessutom bra pris på den nu.

AMILO SI 1520
10 490,00 kr

Specifikationer
Processortyp Intel Core 2 Duo T5600
Chipset Intel Mobile 945GM Express
Processorhastighet 1.83 GHz
Minnestyp DDR II SDRAM - 533MHz - PC2-4200
Minne som ingår 1 GB (2 x 512 MB)
Maximalt minne 2 GB
Minnnesplatser (Lediga) 2(0)
Hårddiskstorlek 120 GB 5400RPM
Hårddisktyp Serial-ATA
Skärmstorlek 12.1 tum WXGA Crystal View
Maximal skärmupplösning 1280 x 800 bp
Grafik (Grafikminne) Intel GMA 950, upp till 128 MB
Floppy Nej
CD/DVD/CDRW DVD±RW (±R dubbla lager)
Modulplats Nej
Antal Seriella portar Nej
Antal Parallella portar Nej
Antal USB portar 4 st
Antal Firewire portar 1 st
Antal Infraröda portar Nej
Antal VGA portar 1 x DVI-I
Antal PC-Card-portar 1 x ExpressCard 54/34
SD-Kortplats Ja, läser SD/MS/MMC/MS pro
TV-utgång Ja, S-video
Ljud Ja
Modem Ja
Bluetooth Ja
Nätverk 10/100 Mbps & WLAN 802.11a/b/g
Dockningsmöjlighet Nej
Drifttid batteri upp till 4 timmar
Operativsystem Microsoft Windows XP Home Edition Svensk
Pekdon Pekplatta
Dimensioner (BxDxH) 299 x 220 x 32/23.9 mm
Vikt 1.7 kg
Garanti 2 år inskicks service

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||