Permalänk
Medlem

Steaming!

Tjenare har ett nätverk, nästan alla datorer är Windows datorer, förutom min power book då. Men iaf till frågan, finns de något os som kan steama filer / filmer

dvix / wmv filer via nätverk? helst ska den boota från Cd, Försöker få en så tyst Htpc som möjligt. Interfacet behöver inte vara snyggt, bara så en ovan fattar (jag)

Har sätt geekbox, som bootar från cd men jag får de inte att funkat med nätverket? någon som kanske kan hjälpa mig att configrurera en Cd med geekbox?

// mvh Simon!

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

XVID/DIVX och WMV (bläää) är inte anpassat för att streamas, men dätemot är ogg/theora det ( http://xiph.org )
Xiph är nu mera även mentainterna för icecast som kan streama i ogg/theora.

http://www.oddsock.org/guides/video.php

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Kanske inte anpassat för att streamas, men fungerar ypperligt om du ställer upp cachen lite i typ mplayer. Ett alternativ kan vara att boota från CF-kort, kostar inte så mycket.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Ja eftersom jag har 100 eller 1000mbit /S anslutnign så blir de väl inte steama direkt... Utan ja som att läsa ungefär.

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Jag brukar vanligtvis inte märka på ord, men streama heter det.

Permalänk
Medlem

Re: Steaming!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
Tjenare har ett nätverk, nästan alla datorer är Windows datorer, förutom min power book då. Men iaf till frågan, finns de något os som kan steama filer / filmer

dvix / wmv filer via nätverk? helst ska den boota från Cd, Försöker få en så tyst Htpc som möjligt. Interfacet behöver inte vara snyggt, bara så en ovan fattar (jag)

Har sätt geekbox, som bootar från cd men jag får de inte att funkat med nätverket? någon som kanske kan hjälpa mig att configrurera en Cd med geekbox?

En liten fundering; Att streama ljud och/eller bild har inte så mycket med OS:et att göra, det är en applikationsfråga.
Eftersom du ställer frågan i "Unix och övriga operativsystem" så måste ju svaret bara bli att köra MythTV (alt Linuxmce) på Linux
Om du "bara" vill strömma musik för att smaka på karamellen lite (och kanske bencha nätet och se hur mycket/lite bandbredd lite ynka musik tar) så smäll på IceCast. Har iofs en skarp linux installation men skulle kunna lägga den på min USB baserade Knoppix och köra den därifrån...

Tänk på att det är faktiskt en del jobb bakom det, så utrusta dig själv med lite tålamod och lite nyfikenhet så löser du vilket som...

Visa signatur

WS: ASUS P7P55D/i5-750, Hydro H50, XFX6950/2GB, Intel X25-V/2Tb lagring, Corsair VX-550
Server: ASUS, AMD Athlon64 X2 6000+ Scyte Ninja, NVidia GS8400Silent, 2Gb ram, ~4Tb SATA, 500W, CM Stileo500 (tyst)
"-Sometimes all that is needed is a high five. In the face. With a chair!"

Permalänk

Re: Re: Steaming!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Osan
En liten fundering; Att streama ljud och/eller bild har inte så mycket med OS:et att göra, det är en applikationsfråga.
Eftersom du ställer frågan i "Unix och övriga operativsystem" så måste ju svaret bara bli att köra MythTV (alt Linuxmce) på Linux
Om du "bara" vill strömma musik för att smaka på karamellen lite (och kanske bencha nätet och se hur mycket/lite bandbredd lite ynka musik tar) så smäll på IceCast. Har iofs en skarp linux installation men skulle kunna lägga den på min USB baserade Knoppix och köra den därifrån...

Tänk på att det är faktiskt en del jobb bakom det, så utrusta dig själv med lite tålamod och lite nyfikenhet så löser du vilket som...

Bara en liten fråga jag slänger in här:
Skulle det vara möjligt att streama till internet med något av dessa program också eller måste jag ha något annat program.

Visa signatur

<Macbook Pro 15":: 2.0Ghz :: 1.5gig ram>

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Steaming!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Black-Raven
Bara en liten fråga jag slänger in här:
Skulle det vara möjligt att streama till internet med något av dessa program också eller måste jag ha något annat program.

Det är en konfigurationsfråga; inte så mycket för programvaran som för din brandvägg. Just IceCast kan ju - om du vill - rapportera sig själv till en central YP tjänst hos IceCast själva (se det som en telefonkatalog; "Vilken musik spelas var just nu? Jag kollar efter..."), och då vill det ju till att du har öppnat den porten du specificerar i din fw (port 8000 som standard om jag inte missminner mig). Jag tillåter t.ex. bara LAN anslutning + min arbetsgivares publika nät (så jag kan lyssna på jobbet), om någon annan försöker ansluta så blir det blankt nej men som sagt; det är din brandvägg du reglerar det i - inte i programvaran...

Nu talar jag enbart om IceCast, men det framgår ju med ganska stor tydlighet - dock bäst att säga det ändå..

Visa signatur

WS: ASUS P7P55D/i5-750, Hydro H50, XFX6950/2GB, Intel X25-V/2Tb lagring, Corsair VX-550
Server: ASUS, AMD Athlon64 X2 6000+ Scyte Ninja, NVidia GS8400Silent, 2Gb ram, ~4Tb SATA, 500W, CM Stileo500 (tyst)
"-Sometimes all that is needed is a high five. In the face. With a chair!"

Permalänk
Medlem

Stream(ing) heter det! Alltså strömma på svenska, inte ånga som steama skulle betyda (på någon slags svengelska).