Permalänk
Medlem

Men nya dator vill inte starta :'(

Var och hämta mitt datorpaket i delar igår på posten, när jag kommer hem bygger jag ihop den, när jag är lite smått nöjd ska jag se så att allting fungerar och fixa lite i bios.

men nu är problemet så att när jag startar datorn drar fläktarna och allting igång som det ska, men skärmen bara står och blinkar, jag kommer alltså inte in i bios. men när jag inte har dvd-enheten ikopplad och startat om bios så funkar det, men direkt när jag kopplar i dvd-enheten så vill det inte starta :/

dator system: core2duo e6600, crosair 2048 cl4 minnen, nvidia gefore 8800gts 320mb, 160gb SATA2 hårdisk, dvd brännare, ecs p965T-A moderkort (stöd för alla core2 modeller, 6400 minnen som jag har, sata2) 580w nätagg

kan det bero på vart man stätter "pluppen" för master/slave mode på dvd läsaren? kan man ha master på måde dvd-enheten och sata hårdisken?

kan inte se vart felet är : ( tacksam för hjälp!

Visa signatur

O---------------( ` . ')O Hadouken!

Permalänk
Medlem

Ha ingen "plupp" på sata disken, och längst till vänster på DVD så ska du se att det fungerar!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

plus att reseta cmos.

jaomi och mitt tips tillsammans bör göra susen.

Visa signatur

*Master| P190 | C2Q Q6600/NH-U12F | P5B PREMIUM VISTA EDITION | XMS2 6400 4GB CL4 | 8800GTS | Raptor 74GB + 1x400 + 2x500 + 1x750 + 2x1000 | 1200W |22w"|
*SLAVE | C2D E4300 | P5B MX/WIFI | XMS2 6400 2x1024 CL4 | Gainward 8600GT | 2x400 | 19w |
*HTPC | Antec FUSION | i övrigt som "SLAVE - skärm

Permalänk
Medlem

Precis, läs i manualen om hur du resetar.

BTW!
Updatera Bios!
Det är antagligen där det ligger!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

tack så mycket! ska kolla ifall det fungerar : ) men hur skall jag kunna updata bios när jag inte kan se eller göra ngt :/ ?

Edit: har testat att ta bort "pluppen" från satan, och satt den som satt på dvd-enheten längst till vänster, cleara bios, försökte att starta,

Skärmen är svart, men datorn går för fullt

Visa signatur

O---------------( ` . ')O Hadouken!

Permalänk

Plockade ihop en ny dator för ett par veckor sedan och hade samma problem.
Felet låg hos den lilla 4 pinnars fyrkantiga el-kabeln som skall in i moderkortet bredvid processorn, efter att man kopplat i den, sett till att ram minnena låg på plats så funkade datorn. Kanske det är samma fel här, antar att det är ett "noob" fel, men jag skulle säga det har hänt alla som är ivriga med sina nya burkar ^^

Permalänk
Medlem

Hos mig har jag haft samma problem när jag inte har haft processorn i ordentligt. (gammal socket som man tydligen kunde göra detta felet på.)

det är dock omöjligt med en 6600..
reseta även med att ta bort batteriet istället för med "pluppen".

Dra ut strömsladden och ha batteriet ute i en 2-3 min..

Visa signatur

*Master| P190 | C2Q Q6600/NH-U12F | P5B PREMIUM VISTA EDITION | XMS2 6400 4GB CL4 | 8800GTS | Raptor 74GB + 1x400 + 2x500 + 1x750 + 2x1000 | 1200W |22w"|
*SLAVE | C2D E4300 | P5B MX/WIFI | XMS2 6400 2x1024 CL4 | Gainward 8600GT | 2x400 | 19w |
*HTPC | Antec FUSION | i övrigt som "SLAVE - skärm

Permalänk
Medlem

Har du prövat med annan CD/DVD-spelare?
Du fick väl inte av misstag in strömanslutningen på fel håll? Med lite våld är det inget större problem.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Nu är det helt kört, får ingen bild även ifall jag har urkopplat dvd-enheten och sata disken, har testat att montera systemet utanför chassit på en ej-strömledande plats (antistatisk påse la jag det på). men får ignen bild, ringde komplett där jagbeställt ifrån, han jag pratade med sa att det säkrt var moderkortet som var pajj, ska skicka tillbaka det på måndag å får ett nytt på c.a ons-tors, men vad jag tror så är det nätagget eller som sagt moderkoret, han sa även att han nästan var 100% säker att det inte var processorn.

Visa signatur

O---------------( ` . ')O Hadouken!