Nätagg, behövs verkligen så mycket?

Permalänk

Nätagg, behövs verkligen så mycket?

Håller på att färdigställa en beställning på en dator till en kompis.
Kommer innehålla detta:
* Asus p5b (ev -e om han nu behöver firewire)
* E4300
* 2 st TwinMOS DDR2 PC6400 1024MB
* MSI TV @nywhere A/D, Hybrid TV Tuner
* Samsung SpinPoint T166 400GB SATA2 16MB
* MSI GeForce 7100GS

tillsammans med windows vista i förmodligen en APLUS Case XClio 2 + wifi och bluetooth genom USB.

Hade tänkt mig först en enkel fortron 350w nätagg, då den endast kostar 398 o jag har hört rätt så fina saker om fortron. http://www.fsp-group.com.tw/english/1_product/2_detail.asp?ma...

Men efter ha provat kalkylera med en sånn där watt kalkylator som finns på nån sida, så rekommenderar den minst 400w.

Tror ni det behövs verkligen så pass mycket ? Grafikkortet är väl i det enklaste laget, dock så ska ju CPU'n klockas ?

Om nu inte dessa 350w räcker, hur mycket ska jag satsa på ? Ska ju vara en budget dator, så aldelles för mycket kraft känns ju lite onödigt att lägga pengarna på.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

350W ska vara lugna puckar för den setup'en (iaf oklockat)

Permalänk

Jo, glömde nämna men den ska ju klockas. Därav också 6400 minnen
Hade väl tänkt mig att klocka den till ungefär 3-3.2 eller där man nu hamnar med säg max 1.35-1.4 vcore

Säg att den inte skulle räcka p.g.a. av klockningen då, så borde ju denne hiper på 435w räcka va ? http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324701

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

nog tror jag att 350W skulle räcka, men prisskillnaden är ju så pass liten och det är ju bra att ha marginal.
men om jag säger så här... jag har ett av dom sämsta märken man kan ha (ett aspire) och det liger på 520W, det klarar systemet i sign (även med ett 8800GTS) utan några problem alls.

det 430W agg du länkade till är bättre än det som sitter i min burk, det kan jag nästan lova så om han köper det agget så finns det ju även utrymme för lite uppgradering.