Sanslöst dåligt ljud från ASUS P5B DLX

Permalänk
Medlem

Sanslöst dåligt ljud från ASUS P5B DLX

Är mycket nöjd med min dator förutom en sak, nämligen ljudet. Jag vet att det bästa vore ett separat ljudkort, men det som är inbyggt i ASUS P5B DLX tycker jag ändå borde funka hyffsat, men det är under all kritik. Ljudet är katastrofalt dåligt. Vid musikspelning är ljudet platt och klent, och det är ett jobbigt knaster hela tiden. Det funkar hyffsat till spel, men som sagt musiken är en pina att lyssna på. Jag har installerat drivrutinerna för ljudet osv, men det blir inte bättre. Nån som har nån lösning på problemet? Eller krävs det helt enkelt ett riktigt separat ljudkort?

hadehade

Permalänk
Medlem

jag kan tipsa på ett BRA ljudkort.

Auzentech slår creatives kort! och kostar detsamma.

tror inte heller på AC'97 är bra , ( det som sitter i p5b brädorna )
och det ÄR inte bra.

heh ..

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

Kostar inte Auzentech kortet typ 2000 spänn?

Creatives kort är väl inte så dyra?

EDIT: aha, det fanns Auzentech kort som kostar runt 900:- också.

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Medlem

Ja jag tipsar me om Auzentech korten, har ett Xpolsion som jag är grymmt nöjd me. Kan nog inte bli mycket bättre. Men visst är tillochmed jag sugen på ett X-MERIDIAN kort

Permalänk
Medlem

precis, finns FAtaily creative som kostar över 2, sen finns det ju Auzentech som kostar över 2 ... men deras 900kr kort är bättre, och är ett kort som fått priser osv. har alla ingångar, utgångar optiskt osv.

vad har creative? digitalt visst..men som 3.5 plugg, och för att få en adapter med nåra andra uttag osv, så måste man beställa den speciellt, och jag har inte sett nån som har den ens.

auzentech får mitt ord i denna lek

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

Hur bra fungerar Auzentech kort i icke Windowssystem såsom Linux och BSD?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte alla P5B Deluxe har knastret du pratar om, men jag har sett ganska många som gnäller om det. Inbyggda ljudet funkar OK för mig och jag hör absolut inget knaster. Så det finns väl bra och dåliga exemplar av detta kort när det gäller ljudet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danka
Jag tror inte alla P5B Deluxe har knastret du pratar om, men jag har sett ganska många som gnäller om det. Inbyggda ljudet funkar OK för mig och jag hör absolut inget knaster. Så det finns väl bra och dåliga exemplar av detta kort när det gäller ljudet.

Du menar att det är ett mindre bra måndagsexemplar jag fått?

Permalänk
Medlem

Kan tänkas att det är så. Kvalitén kan variera en del från moderkort till moderkort. Från vad jag har sett så är det en hel del som klagar på P5B-ljudet, verkar vara lite dåligt på den fronten.

Permalänk
Medlem

SoundMax på p5b är en stor BUG - har tappat räkningen på alla uppdateringar och trots detta kan dom inte få det att funka på fler än 2 kanaler.

Sån skit.

SUCK!

Permalänk
Medlem

det är bara det att när man överklockar så startar knastrandet som hörs i bakgrunden hela tiden på inbyggda ljudkort så är det iallfall på mitt P5B DLX och ja det är ett skit ljudkort men det är inget nytt sätt i ett annat

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem

Gäller det här även på P5B-E brädorna? Har ett sånt på väg hem nämligen. Kan påpeka att jag inte har så höga krav. Vill mest höra vilket håll jag ska titta åt när jag spelar cs
//Simon

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Algstrand
Gäller det här även på P5B-E brädorna? Har ett sånt på väg hem nämligen. Kan påpeka att jag inte har så höga krav. Vill mest höra vilket håll jag ska titta åt när jag spelar cs
//Simon

jag tror det är lika ljudkort inbygt i alla P5B modellerna så ja det gäller även P5B-E

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem

Visst det inbyggda funkar helt ok. men det viner väl lite här o var ibland osv, mycket Stuttering i spel har jag upplevt iaf det hackar till, kan iof vara annat? men tror att det är det.

sen är väl OC potentialen bättre med ljudet avaktiverat..
det är väl ingen egen ljudprocessor för den delen heller? så detta snålar på cpun också, finns väl inga fördelar med inbyggda ljudkort? förutom att det är enkelt o bekvämt att alltid ha det där osv. kostar mindre än att skaffa ett separat?

Mvh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksx
Du menar att det är ett mindre bra måndagsexemplar jag fått?

Ja det kan ju vara så, eller så är det annat som spelar in. Jag har inget knaster på mitt P5B Dlx, som för övrigt är lätt klockat (FSB 333 MHz). Kanske skulle säga att jag bara använder 2.0-högtalare till datorn. Möjligt att 5.1-system utsätter kretsen för mer jobb och därmed skulle öka risken för knaster?

Byggde en dator med ett P5B-E åt en kompis innan jul, har inte hört något klagomål om knaster där heller.

Permalänk
Medlem

Mitt ljud råkar vara mkt bra faktiskt på min p5b-bräda. Men å andra sidan fungerar inte mikrofonen. Det bara brusar och är ovanligt lågt.
Jag har testat de flesta knep som finns i SoundMAX, testat både fram och bak på chassit, ändrat i de vanliga ljudkontrollerna och till slut installarat om drivare.

Någon som råkar veta vad som är fel med mikrofonen och detta moderkort?

Permalänk

För mig så knastrade ljudet innan jag stängde av DTS grejerna i inställningarna. Kan ju vara tråkigt att inte ha surround osv, men för mig med hörlurar var det helt klart bättre att slippa knastret

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Där sa du något. Tror jag testade någon DTS- inställning en gång precis när jag byggt ihop datorn och att något var knas. Eftersom jag inte har någon sub så trodde jag att knaset berodde på det. Datorn står ett par mil därifrån jag är nu så jag inte kolla.

EDIT: Inställningen råkar inte heta "enable subwoofer" eller liknande?
Har sett att det kan vara värt att pröva att koppla ur PC-speakern. Andra har tagit bort KB920872 (ja, en ljudrelaterad "fix" från MS) och blivit av med missljud.

Hursomhelst, vare sig det beror på hårdvara, drivrutiner eller en kombination, så verkar det vara ett väldigt känsligt ljudsystem.

Permalänk
Medlem

Mitt P5B Deluxe låter fin fint, både genom hörlurs utgången till mina Sennheiser lurar och från Coax till hemmabiot.

Stäng av DTS inställningarna så ordnar det sig!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
Mitt P5B Deluxe låter fin fint, både genom hörlurs utgången till mina Sennheiser lurar och från Coax till hemmabiot.

Stäng av DTS inställningarna så ordnar det sig!

Ursäkta att man är lite noob...

Men DTS inställningar, vad är det?
Hur stänger man av dem?

/JayC

Visa signatur

|| E6600 @ 3.2GHz [Stockkylare] Asus P5B Deluxe Powercolor X1950XT OCZ 6400 2048Mb ATI Edition Zalman ZM600-HP Samsung SP 250GB Samsung DVD-Brännare S-ATA Coolermaster Mystique 631 ||

Permalänk
Medlem

Öppna SoundMax kontrollpanel, tryck på inställningar, sedan på fliken DTS Environment. Klicka på DTS-knappen (den röda).

Nu funkar ljudet bra igen verkar det som! Ska låta datorn spela lite musik för säkerhets skull innan jag är helt nöjd

EDIT: Nej, det knastrande ljudet är fortfarande kvar efter att jag inaktiverat DTS-funktionen. Nåt annat jag kan göra eller är det kört?!?

Permalänk
Medlem

Ingen som vet hur man ställer saker till rätta gällande mikrofonen?

Det låter som "mobil-störningar" när jag spelar in ljud. Fast jag inte har någon mobil i närheten som stör. Är det något annat som är galet som man borde veta?

För övrigt så använder jag 5.10.0001.4530 drivrutinerna till mitt xp pro os.
Asus verkar dock också ha lite problem med sin hemsida..... Den lägger av hela tiden...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikro
Hur bra fungerar Auzentech kort i icke Windowssystem såsom Linux och BSD?

Nope. Linux drivrutinerna för ljudchipsettet (C-Media) som används ger inte fullt stöd åt kortet. Dolby Digital Live och DTS Interactive stöds inte tex. Dolby och DTS planerar inte heller att öppna källkoden åt 'open sources' OS'er

Visa signatur

Apple MacBook Air
Samsung Galaxy S2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pilutta
Ingen som vet hur man ställer saker till rätta gällande mikrofonen?

Det låter som "mobil-störningar" när jag spelar in ljud. Fast jag inte har någon mobil i närheten som stör. Är det något annat som är galet som man borde veta?

För övrigt så använder jag 5.10.0001.4530 drivrutinerna till mitt xp pro os.
Asus verkar dock också ha lite problem med sin hemsida..... Den lägger av hela tiden...

Har hört det ryktas om att de så kallade "mobil-störningarna" i datormikrofoner egentligen är pga av onda andar och spöken.

Be afraid, be very afraid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norml

Be afraid, be very afraid.

Spooky

____
Ingen som har ett mer klart svar att komma med? Jag vet inte om det är soundMAX som spökar.(har nu laddat den senaste versionen)

Permalänk
Medlem

Det är troligtvis störningar från andra komponenter i chassit som gör att det brusar och sprakar om ljudet. Pröva att rycka ur matning till cd/dvd. Plocka ur andra instickskort som tv-kort, modem, nätverk och liknande. Dra om kablaget i chassit så att ljud mellan t.ex cd/dvd och ljudkort inte går nära andra kablar. Placera om möjligt grafikkortet så långt bort från ljudchippet som möjligt (om man har sli-/crossfirestöd).
Används trådlös mus/tgb så testa trådanslutet istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrbo
Det är troligtvis störningar från andra komponenter i chassit som gör att det brusar och sprakar om ljudet. Pröva att rycka ur matning till cd/dvd. Plocka ur andra instickskort som tv-kort, modem, nätverk och liknande. Dra om kablaget i chassit så att ljud mellan t.ex cd/dvd och ljudkort inte går nära andra kablar. Placera om möjligt grafikkortet så långt bort från ljudchippet som möjligt (om man har sli-/crossfirestöd).
Används trådlös mus/tgb så testa trådanslutet istället.

jag fick dock förklaringen att orsaken till att man får brus i inbyggda ljudkortet på moderkort när man överklockar är att man givetvis höjer ju volten från moderkortet till processorn typ och man får ström brus pga det

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Vila i frid

Mina båda P5B Deluxe burkar har fått ett XtremeMusic samt ett Fatal1ty installerat, milsvidd skillnad i ljudkvalitet. Bulk-kortet XtremeMusic för under 800 är en väldigt prisvärd uppgradering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Mina båda P5B Deluxe burkar har fått ett XtremeMusic samt ett Fatal1ty installerat, milsvidd skillnad i ljudkvalitet. Bulk-kortet XtremeMusic för under 800 är en väldigt prisvärd uppgradering.

ja jag funderar på i vilken ände det är man ska uppgradera själv så har jag stora fina studio golvhögtalare med lite för dålig förstärkare och man undrar ju nu vilket första steget är.

Köpa en H/K förstärkare kostar ungefär 4500.
Eller om man ska uppgradera ljudkortet kör just nu på ett Riktigt gammalt creative kort som kom med en gammal Amd athlon 1200+ burk som jag köpte för typ 6 år sedan fast det är klart ljud tycker jag så frågan är ju hur jävla stor skillnad gör ett nytt ljudkort?.

för jag testade det inbyggda i P5B DLX och det är ju så man började gråta inge ljup i ljudet alls.

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrbo
Det är troligtvis störningar från andra komponenter i chassit som gör att det brusar och sprakar om ljudet. Pröva att rycka ur matning till cd/dvd. Plocka ur andra instickskort som tv-kort, modem, nätverk och liknande. Dra om kablaget i chassit så att ljud mellan t.ex cd/dvd och ljudkort inte går nära andra kablar. Placera om möjligt grafikkortet så långt bort från ljudchippet som möjligt (om man har sli-/crossfirestöd).
Används trådlös mus/tgb så testa trådanslutet istället.

Jag har testat å riva ut det mesta. Men nu råkar det vara så att det inte finns någon kabel som kan trassla in sig på det integrerade ljudkortet(eller har jag fått allt om bakfoten)
Grejen är den att när jag drar igång te x "Ljudinspelaren" och ska spela in, då rör inte ens den gröna "tråden" på sig(knappt) utan det låter bara woom woom woom, vid uppspelningen.