Vx2025wm Vs 2007wfp Vs 20wgx2

Permalänk
Medlem

Vx2025wm Vs 2007wfp Vs 20wgx2

Hejsan! Jag hade tänkt köpa ny dator och ska då även köpa en ny LCD skärm. Jag ska göra lite allt möjligt på den, amatör bildbehandling, kolla på film, spela och surfa. De skärmarna jag kollat på är

VX2025WM
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010093088

2007WFP
http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=se&...

20WGX2
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010104936

Betraktningsvinkeln är viktig för mig så därför blir det ingen TN-panel men jag vill fortfarande ha en hyffsat snabb skärm att kunna spela och kolla på film. Jag var först helt inställd på Dellen men sen såg jag några recensioner om att den inte riktigt nådde upp till NECs prestanda, då började jag kolla upp den istället men den har tydligen en glansig skärmyta och kan därför vara jobbig att arbeta med i ljusa miljöer(jag har ett fönster precis bakom mig). Och idag upptäckte jag VX2025WM, den har ingen S-IPS panel men verkar mycket prisvärd och jag har inte upptäckt nått dåligt fenomen som nämns i alla recensioner.

Jag bryr mig inte så mycket om priset men självklart spelar det in, jag prioterar bra bild framför en billig skärm. Så, vilken skärm skulle ni köpt? Jag tar gärna imot förslag på andra skärmar också.

Permalänk
Medlem

Säger bara ett ord Dell 2007WFP för att den har S-IPS panel som är den bästa och Dellen är snyggast.

Visa signatur

AMD 64 X2 6000+ 3.11 GHz | 2048 MB RAM | ASUS 4650 512 Mb | 250+250 Gb HDD | Creative Soundblaster X-fi Platinum | G15 | G5 | Dell 2407WFP |
"Ju dyrare desto bättre, ju billigare desto bättre"

Permalänk
Medlem

Jag sitter på 2025an, mycket skärm för pengarna.
Den har inte lika fina färgen och bra betraktningsvinklar som AS/S-IPS panel men mycket bättre än TN skräpet
Några av nackdelarna är att man kan inte höja eller sänka den eller snurra på den. Bara tilta den fram 5º och bak 20º.

Jag har även bleeding i alla hörn men det märker jag bara när jag sitter och titta på en kolsvart bild i ett mörkt rum

Visa signatur

Core 2 Duo E8500 @ 3.8GHz | Gigabyte EP45-DS3 | XFX 8800GT 512MB | Corsair XMS2 2x2GB | 1210 GB HDD | Antec P182 + Corsair HX520 | Viewsonic VX2025WM

Permalänk
Medlem

Hmm..har efter att ha tittat på ännu fler recensioner bestämt mig för att ta någon av S-IPS skärmarna. Har bara en fråga, jag sökte precis på båda skärmarnas panel på http://www.flatpanels.dk/skaerme.php och enligt den sökmotorn har båda skärmarna LG.Philips LM201WE2 panelen. Det är inte uppfattningen jag fått när jag tittat på recensioner då alla säger att Dells skärm är lite långsamare och har lite sämre bild. Eller beror det på något NEC har gjort med panelen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xynz
Hmm..har efter att ha tittat på ännu fler recensioner bestämt mig för att ta någon av S-IPS skärmarna. Har bara en fråga, jag sökte precis på båda skärmarnas panel på http://www.flatpanels.dk/skaerme.php och enligt den sökmotorn har båda skärmarna LG.Philips LM201WE2 panelen. Det är inte uppfattningen jag fått när jag tittat på recensioner då alla säger att Dells skärm är lite långsamare och har lite sämre bild. Eller beror det på något NEC har gjort med panelen?

Skulle tippa på att det är en kombination mellan necens blanka yta och overdriven, sen är jag inte helt säker på att det är samma panel, du får kolla på tftcentral:

http://www.tftcentral.co.uk/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sWe. Titus^
Säger bara ett ord Dell 2007WFP för att den har S-IPS panel som är den bästa och Dellen är snyggast.

S-IPS panelen är inte ens i NÄRHETEN av att vara den bästa. AS-IPS panelen som sitter i 20wgx2 är totalt ÖVERLÄGSEN S-IPS panelen som sitter i Dellen. Ställ de 2 skärmarna bredvid varandra och du kommer få hjärtstillestånd, unge man!

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
S-IPS panelen är inte ens i NÄRHETEN av att vara den bästa. AS-IPS panelen som sitter i 20wgx2 är totalt ÖVERLÄGSEN S-IPS panelen som sitter i Dellen. Ställ de 2 skärmarna bredvid varandra och du kommer få hjärtstillestånd, unge man!

Man lär sig något nytt varje dag

Visa signatur

AMD 64 X2 6000+ 3.11 GHz | 2048 MB RAM | ASUS 4650 512 Mb | 250+250 Gb HDD | Creative Soundblaster X-fi Platinum | G15 | G5 | Dell 2407WFP |
"Ju dyrare desto bättre, ju billigare desto bättre"

Permalänk
Medlem

Kollade upp det på tftcentral nu och det var fel på flatpanels, De hade inte samma panel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hmm..detta var mycket svårt, enligt den där recensionen har NECs skärm lite bättre bild men Dells skärm får bättre betyg. Dells skärm har HDCP men det har inte NECs. HDCP, är det så pass viktigt att det väger upp att Dells bildkvalitet är lite sämre? Jag ska köra XP i nått halvår tills MS fått ut SP1 till vista sen blir det Vista premium.

Permalänk
Medlem

Xynz: Gör så här, om du gillar blankaytor satsa då på NEC. Om du föredrar mattaytor så kör med Dell. Jag har Dell 2007 rev 2 och är väldigt nöjd med den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xynz
Hmm..detta var mycket svårt, enligt den där recensionen har NECs skärm lite bättre bild men Dells skärm får bättre betyg. Dells skärm har HDCP men det har inte NECs. HDCP, är det så pass viktigt att det väger upp att Dells bildkvalitet är lite sämre? Jag ska köra XP i nått halvår tills MS fått ut SP1 till vista sen blir det Vista premium.

Necen har mycket mer än bara "lite bättre bild", men skärmen ogillas av personer som har något emot skärmar med blanka ytor. Kan du stå ut med det så har du en skärm som är överlägsen alla andra.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

Hmm..saken är den att jag aldrig sett en skärm med blank yta. Vet någon möjligtvis om någon affär i eller omkring Lund har NECen inne så man kan kolla på den? Hittar den inte på några av de större elektronik butikerna iaf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xynz
Hmm..saken är den att jag aldrig sett en skärm med blank yta. Vet någon möjligtvis om någon affär i eller omkring Lund har NECen inne så man kan kolla på den? Hittar den inte på några av de större elektronik butikerna iaf.

ring runt Webhallen här i sthlm har den hjälper inte dig iof men...

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

Jo, det här men blank yta verkar vara nåt man älskar eller hatar Sett andra recensioner som dragit ner betyget pga det.

Själv tillhör jag en av dem som älskar det. Såg NEC:en bland andra skärmar uppställda på just webbhallen i stockholm och fastnade direkt för den. När jag sen läste* om den så var det ett givet köp. Den blanka ytan gör nåt extra för färger och skärpa tycker jag. Jag har inget som helst problem med det och tycker enbart det är ett stort plus. Förbannat bra skärm tycker jag, definitivt ett av mina bästa datorrelaterad köp någonsin.

*Bland annat här, mycket bra guide som uppdateras hela tiden:
http://forums.anandtech.com/messageview.cfm?catid=31&threadid...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xynz
Hmm..saken är den att jag aldrig sett en skärm med blank yta. Vet någon möjligtvis om någon affär i eller omkring Lund har NECen inne så man kan kolla på den? Hittar den inte på några av de större elektronik butikerna iaf.

Om du har/kommer ha mycket ljus i ditt rum/kontor så skall du inte köpa glansig skärm p g a ljuset reflekterar sig mot skärmen vilket är jädrans jobbigt när man sitter framför den. Då ska du välja matt skärm.

Visa signatur

AMD 64 X2 6000+ 3.11 GHz | 2048 MB RAM | ASUS 4650 512 Mb | 250+250 Gb HDD | Creative Soundblaster X-fi Platinum | G15 | G5 | Dell 2407WFP |
"Ju dyrare desto bättre, ju billigare desto bättre"

Permalänk
Medlem

Aja, blir att köpa den då, har ganska mörkt på mitt rum bara jag drar för persiennerna. Tack för alla tips, nu gäller det bara att bestämma sig för alla andra delar.