Tyst speldator med prestanda! Vad tror ni om det här?

Permalänk

Tyst speldator med prestanda! Vad tror ni om det här?

Har suttet och tittat lite på ny dator, jag har haft två kriterier, prestandan kommer nästan uteslutande behövas till spel, så det är en speldator det ska vara, sen ska datorn vara TYST.

Är trött på min klumpiga och tunga vattenkylning, nu finns det så bra stora luftkylare med heatpipes, det fanns det inte när jag skaffade vattenkylningen, då var det monsterfläktar som lät som dammsugare som gälde om man ville ha bra luftkylning.

Det här är vad jag har kommit fram till:

Moderkort: Asus P5W DH Ddeluxe
1 860:- Datorbutiken.com

Har hört mycket bra om det kortet, och man lär ju inte sakna några finesser heller.
[edit]
Bytte till SLI-moderkort. SEn verkade det vara mycket problem med det kortet, så jag skiter i SLI endå [/edit]

Processor: Intel Core 2 Duo E6600
2 890:- Datorbutiken.com

Är väll så högt man vill gå utan att det blir för sjuka pris/prestanda förhållanden?

Minne: Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 4-4-4-12 Xtreme 2x1024MB
1 695:- Datorbutiken.com

Verkar väll ok? Jag har faktist inte så mycket koll här, kommentera gärna!

Grafikkort: Asus Extreme GeForce 8800GTX 768MB DDR3
5 295:- Datorbutiken.com

Tog helt enkelt ett av de billigaste GTX-korten. Funderar på att vänta och se om R600 kommer någon gång... Förslag annars?

Ljudkort: Creative SoundBlaster X-Fi XtremeGamer
699kr Webhallen

En kompis har ett och jag tycker det verkar helt ok.

Nätagg: FSP 500W "Gratis"
Jag har ett liggandes hemma och tycker det borde fungera bra och vara hyfsat tyst, eller? Låter det för mycket så skaffar jag nog ett nytt senare.

Samsung Intern SATA DVD±RW 18x - Svart (Dual Layer / SATA)
349kr Webhallen

You cant live with them, you cant live whitout them... Valde en med SATA.

Övrigt för att få det hela tyst:

Antec Miditower Solo - Svart (ej PSU)
875kr Webhallen

Liten och gedigen låda. Bra om man vill bygga en tyst dator.

2x Noctua NF-S12-1200 17dB(A) 81m3/h 1200RPM
189:-/st Datorbutiken.com

2st 120mm fläktar, de är de tystaste man kan köpa, har en 120-fläkt i chassit och en i nätagget, den som låter mest av dem byts ut, den andra fläkten kommer nog användas till CPU-kylningen.

2x Nexus Chassifläkt Real Silent 92mm 19,2dBa
89kr/st Webhallen

Den tystaste 92mm fläkten jag hittat, 2st till de två platserna i fronten på chassit.

Scythe Ninja PLUS Rev.B CPU-Kylare
469kr Webhallen

Finns det någon bättre? Har tittat lite på Scythe Infinity 1000 också, men enligt silentpcrewiev så är ninjan lite bättre vid lågt luftflöde.

- BORT - Zalman VF900-CU VGA-Kylare
299kr Webhallen

Klarar den av ett 8800GTX? Och finns det någon annan som är tystare?
[edit]
Tydligen klarar inte en VF900 av att kyla ett 8800, så jag får nöja mig med stockkylaren och se hur mycket den låter.
[/edit]
Funderar på att köpa en ~100GB 2.5" 7200RPM SATA-disk för att få det riktigt tyst, men jag har inte bestämt mig ännu. Jag tror jag avvaktar med det och tycker jag mina 3.5" diskar låter för mycket kan jag ju alltid köpa det i efterhand.

Summa 14.525kr

Processor, moderkort, minne grafikkort och 120mm fläktarna är från Datorbutiken så där tillkommer frakt. Resten är från webhallen där jag hämtar i butik.

Så vad tror ni? Kan det bli ett tyst litet spelmonster av det här?
Alla komentarer uppskattas!

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

Köp hellre ett moderkort med SLI och köp 2 st GTS-kort.

Och vänta 10 dagar på Intels prissänking.

Visa signatur

Lapptöpp

Permalänk

Vänta på prissänkningen tänker jag göra, tack för påmennelsen!

Är det verkligen värt det med 2st GTS-kort? Det är dyrare än mitt GTX och så har man inte möjligheten att uppgradera till 2st kort i framtiden när man kanske känner att man behöver det mer, och grafikkorten dessutom är mer prisvärda.

Hur stor skillnad är det mellan ett GTX och 2st GTS i SLI när man sitter på en 19"are med 1280x1024 som maxupplösning? 2x GTS blir ju endå runt femhundringen dyrare.

Är det inte ganska mycket krångligare att kyla två kort i SLI istället för bara ett? Är främst ljudnivån jag tänker på, men även plats. De tysta kylarna är ju ganska stora, ska man ha två sådana i lådan, kommer man ens kunna få plats med några andra instickskort så som mitt ljudkort?

Ett moderkort med SLI är väl iofs inte dumt, tipps på något?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är sant. Nej kör du bara med den upplösningen behöver du inte 2 kort. Trodde att det var billigare med 2 kort och då skulle det vara bättre. Nej, kör på ett GTX - kort om du har cashen

Ang. SLI så ska har du Asus P5N-E SLI, nForce-650, som är rätt billigt. Finns ju också det dyrare Asus P5N32-E SLI PLUS, med samma chipset. Vet inte riktigt skillnaden mellan dessa. P5N borde duga.

Visa signatur

Lapptöpp

Permalänk

Ok, Tack!

Ska ta mig en titt på det kortet då.

Skönt att jag "slapp" SLI, blir nog jobbigt att kyla det tyst.

Ingen som har några invändningar vad det gäller att få det tyst?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej att fläktarna är tysta. Men trycker du in 4 st kommer det ändå låta. Köp hellre ett chassi som har plats för en 120mm i fronten och en 120mm bak. Det räcker med 2 st om du inte har datorn i bastun.

Valet av chassifläktar är annars klockrent!
Även cpu-fläkten är tyst! Hade du inte tänkt klocka skulle du kunna köra den passiv. Montera bara kylaren bra och ta inte för mycket kylpasta.

Vet ej om graffekylningen passar på ett 8800 kort. Zalmans graffekylare är annars bra så passar den är det bara att köra på den!

Hårddiskar är ruskigt tysta nu för tiden. Speciellt Samsung. Se bara till att montera dom med någon slags upphängning, då det oftast är vibbrationerna man hör.

Visa signatur

Lapptöpp

Permalänk

Jo, jag har ett Lian-Li PC70 nu, vattenkylning och hela köret och det är hårddiskarna som låter mest endå.

Jag har valt det där chassit då det redan har en massa bra finesser för att bygga en tyst dator. Chassit är inte så stort men det väger 11.5kg utan PSU, har tjoch plåt och dessutom någon sorts ljuddämpningsmattor på insidan. Det är robust och har bra förutsättningar när det kommer till att hindra ljud att fortplanta sig eller ta sig ut. Vad det gäller hårddiskarna så kommer det med både skruvar med gummibussningar på men även gummiband man kan hänga diskarna i ifall det skulle låta för mycket endå.

Jag vet att jag har ganska många fläktar, men flera (bra)fläktar med låg spänning kommer endå låta mindre än ett par 120mm fläktar som ska klara av att flytta samma mängd luft. Jag har inga planer på att köra fläktarna på full fart, dessutom ger fler fläktar större möjlighet att välja vilken väg luften ska ta.

Vad det gäller Zalmankylaren så har jag läst lite och tydligen har den inte en chans att kyla grafikkortet. Däremot är många nöjda med sina stockkylare, fan, finns typ inga aftermarketkylare för de där korten ännu. I värsta fall får jag väll montera vattenkylningen på grafikkortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förlåt för en off-topic fråga nu, har sökt efter info om denna prissänkning på Intel CPU:er som alla pratar om, men hittar inget... Kan någon berätta vad dom nya priserna väntas vara, eller ge en länk dit information finns att hitta?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk

Det enda jag sett är en bild där man såg hur många $ de skulle kosta efter sänklningen, men jag vet inte vem som får de priserna, antagligen är det i kvantiteter om 1000+st och sen så stog det inte vad priset var på nu. Det enda jag vet är ett de kommer bli billigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Förlåt för en off-topic fråga nu, har sökt efter info om denna prissänkning på Intel CPU:er som alla pratar om, men hittar inget... Kan någon berätta vad dom nya priserna väntas vara, eller ge en länk dit information finns att hitta?

Varje processor kommer hoppa ner ett snäpp i pris. En E6600 kommer kosta ungefär som dagens E6400. E6400 som dagens E6300 osv.. Detta är på ett ungefär.

-----------------------------------------------------------------------

Okej okej. Kolla annars på Antec P180. Det är ett tyst chassi som erbjuder bra kylningsmöjligheter. Har olika kammare för hårddiskar och nätagget.

Visa signatur

Lapptöpp

Permalänk

Jo, det är en helt ok låda. Har byggt en dator i en sådan åt en polare. Solon är ju precis likadan som P150 fast svart och utan nätagg, och P150 är ju som P180 fast en mindre modell. Just nu har jag ett fulltower och innan dess hade jag en låda stor som en serverkub, känner starkt för en liten låda nu när jag ska skrota vattenkylningen.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

köp ett AXLe 8800GTX för det verkar vara billigast

Permalänk
Medlem

Bara så att du vet finns de ännu tystare 120mm fläktar om du verkligen vill ha det tyst. Noctua har en nästan likadan fläkt som du har valt bara att den snurrar i cirka 800rpm istället för 1200rpm och den ska bara låta 8dB, vilket verkligen är tyst. Inte för att 17dB är mkt, men om man verkligen är kräsen så. Jag skulle dock själv välja do som du har valt nu, men bara så att de vet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
köp ett AXLe 8800GTX för det verkar vara billigast

Jo, jag såg det med, men tyckte den verkade lite väl billig(?) Sen var det ett märke jag alldrig hört talas om heller. ASUS kändes som ett säkrare val.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jacke89
Bara så att du vet finns de ännu tystare 120mm fläktar om du verkligen vill ha det tyst. Noctua har en nästan likadan fläkt som du har valt bara att den snurrar i cirka 800rpm istället för 1200rpm och den ska bara låta 8dB, vilket verkligen är tyst. Inte för att 17dB är mkt, men om man verkligen är kräsen så. Jag skulle dock själv välja do som du har valt nu, men bara så att de vet

Nej, det är en likadan fläkt bara att den har ett inbyggt motstånd så den går långsammare. Jag valde den snabbare för att inte begränsa mig till 800rpm max, nu kör jag på den som går på 1200 original så kan jag strypa den själv istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo så kan man väl också göra, och det är nog smartare. Men har du fått fläktarna nu? Jag är själv intresserad av dessa så kan du berätta om dom är bra eller inte. Hur mkt låter dom när dom går på max? Det står ju att dom bara ska låta 17dB så, är dom tysta?

Permalänk

Jag har lagt en beställning på det från webhallen, ljudkortet köppte jag på en gång i butik då de hade "rea" på det (699 ist för 999) Det från datorbutiken kommer jag vänta med att beställa till efter intels prissänkning. Är inte 100% säker på grafikkortet heller, ska se om jag kan låna något som duger av en polare så kanske jag kan klara mig tills R600/GF8900 kommer och sae då vad man vill ha. Alltså har jag inte fläktarna ännu, men ska återkomma om hur de låter om jag kommer ihåg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

8800GTX får inte plats i Antec Solo, om du inte skär lite i grafikkortet, eller i chassit. Men det kanske du inte bangar för?

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk

Får inte grafikkortet plats i chassit?

Är du säker på det? Var det inte bara OEM-varianterna som var groteskt stora?

Att skära lite i chassit är iofs inget jag har några problem med, frågan är bara vad man kommer behöva skära i. Antagligen blir det HDD-racket?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alla 8800GTX är väl 27 cm, åtminstone som jag känner till.

Här är resultatet av ett försökat knöka in ett 8800GTX i Antec Solo:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6558...

Rekommenderas alltså inte.

Men här kan du se var man ska skära, om du ändå tänker försöka:
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1115861&page=12

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk

Ok, men det där såg ju inte så farligt ut, en kvadratcentimeter bara, och kanske en hdd-plats mindre, men det kan jag nog leva med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
http://i18.photobucket.com/albums/b145/brownkc/CaseMB8800GTXL... [/B]

En snabb fråga bara vad är det fär för moderkort?

För jag håller på letar efter intel moderkort med pci-e quadcore och allt det där med 2xIde anslutningar men hittar inget bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GoLiatH
En snabb fråga bara vad är det fär för moderkort?

För jag håller på letar efter intel moderkort med pci-e quadcore och allt det där med 2xIde anslutningar men hittar inget bra

Asus A8N-SLI Premium

Visa signatur

Lapptöpp

Permalänk

Nu har prissänkningen skett och det från datorbutiken beställt. Hoppas det kommer innan helgen. Blev 3st Noctua-fläktar dessutom.

Visa signatur

Permalänk

Geforce 8800 GTS längd: 22,23 cm

Tack för inlägget ExecutoR !
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=731...

Jo jag ser att vi är inne på samma spår här och jag tror det finns en hel del matnyttigt vid det här laget som jag sammanställt och tror kan intressera dig (se länk ovan). Såg bla att du funderade på nytt PSU.

Jag har också spanat på ett Antec Solo och funderar på om möjligen ett GTS skulle gå in utan hjälp av plåtsaxen.
Ett Geforce 8800 GTS ska av utsaga vara 8.75 inches långt vilket motsvarar (8.75 in x 25,4 mm / 10) 22,23 cm

Jag gillar ditt resonemang kring att köpa Noctua NF-S12 fläktar med full kapacitet och sedan på egen hand begränsa ljudligheten/farten.

Samtidigt håller jag med om att det bör finns ännu bättre (rymligare?) val av skåp med utrymme för 120mm-fläktar rakt igenom och ordenlig vaddering.

Jag funderar också på en Scythe Ninja PLUS Rev.B och det vore väldigt värdefullt att få veta om du kan köra den passivt helt utan fläkt tillsammans med din Core 2 Duo och endast chhassifläktar?
Samt hur den får plats i ditt Antec Solo chassi?

Visa signatur

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste
(")_(") Bunny into your signature to help him gain world domination (yes we have cookies)

Permalänk

Jo, jag får förhoppnigsvis alla delar från datorbutiken innan helgen (de fick in beställningen igår kväll, så förhoppningsvis skickar de grejjorna idag) sen har jag kollat med webhallen och allt förutom DVD-brännaren fans att hämta. Så fort jag får grejjerna kan jag uppdatera tråden med lite bilder och info.

Visa signatur

Permalänk

gött!

Visa signatur

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste
(")_(") Bunny into your signature to help him gain world domination (yes we have cookies)

Permalänk
Medlem

hur värkar de... har du fått kapa i chassit?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, jag får förhoppnigsvis alla delar från datorbutiken innan helgen (de fick in beställningen igår kväll, så förhoppningsvis skickar de grejjorna idag) sen har jag kollat med webhallen och allt förutom DVD-brännaren fans att hämta. Så fort jag får grejjerna kan jag uppdatera tråden med lite bilder och info.

Nå, hur gick det? Blev den något tyst? Fungerar allt?

Blev du nöjd?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zordor
hur värkar de... har du fått kapa i chassit?

Ja, jag fick kapa i chassit. Ungefär 1x1cm i den ena väggen till HDD-racket vilket också innebär att man bara får in tre diskar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tracer
Nå, hur gick det? Blev den något tyst? Fungerar allt?

Blev du nöjd?

Ja, nu är jag nöjd. Hade stora värmeproblem första¨månaden pga att min kylare (Schyte Ninja Rev. B) var konkav på undersidan och hade väldigt dålig kontakt med processorn. Jag slipade ner kylaren, sk. lappning, och nu är jag mycket nöjd.

Kör med 6st fläktar i chassit totalt, 2st 92mm nexus i fronten som var mycket tysta redan på 12V, 3st 120mm Noctua som alla går med resistorn på (ungefär 600rpm) en på CPU-kylaren, en precis bakom som drar ut luft ur chassit och en jag monterade i mitt FSP 500W nätagg. utöver det har jag bara fläkten i stockkylaren till mitt 8800GTX men det låter inte mycket alls om man inte belastar det hårt. och det gör man ju inte när man ska sova, så det är inga problem.

Mycket nöjd är jag, datorn kan nog vara tystare, men den överröstas just nu endå av en 80 och en 92mm fläkt som sitter monterade i min switch.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, jag fick kapa i chassit. Ungefär 1x1cm i den ena väggen till HDD-racket vilket också innebär att man bara får in tre diskar.

Ja, nu är jag nöjd. Hade stora värmeproblem första¨månaden pga att min kylare (Schyte Ninja Rev. B) var konkav på undersidan och hade väldigt dålig kontakt med processorn. Jag slipade ner kylaren, sk. lappning, och nu är jag mycket nöjd.

Kör med 6st fläktar i chassit totalt, 2st 92mm nexus i fronten som var mycket tysta redan på 12V, 3st 120mm Noctua som alla går med resistorn på (ungefär 600rpm) en på CPU-kylaren, en precis bakom som drar ut luft ur chassit och en jag monterade i mitt FSP 500W nätagg. utöver det har jag bara fläkten i stockkylaren till mitt 8800GTX men det låter inte mycket alls om man inte belastar det hårt. och det gör man ju inte när man ska sova, så det är inga problem.

Mycket nöjd är jag, datorn kan nog vara tystare, men den överröstas just nu endå av en 80 och en 92mm fläkt som sitter monterade i min switch.

Har du ingen fläkt på nätaggregatet?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]