Permalänk
Medlem

http://www.kubuntu.com/

Kubuntu 7.04 officiellt releasat.

EDIT: fast nu drog dom tillbaka det :\

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
I`m

med ubuntu livecdn kan du installera också

Jepp, märkte det. skall root vara /home eller?Vad behövs till för patitioner tänkte köra dem i ext3.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Kubuntu 7.04 - Feistier than Ever - http://kubuntu.org/announcements/7.04-release.php

release notes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Jepp, märkte det. skall root vara /home eller?Vad behövs till för patitioner tänkte köra dem i ext3.

nej, root (dvs systemet typ) ska vara / bara. 10G räcker gott oftast.

home är alltså där du har dina grejer, och ska vara /home (dennas storlek kan du göra till allt utrymme du har kvar efter / & swap)

en swap är bra att ha separat med. (där kan du inte välja filsystem så den går inte att göra "fel" med) 1-2G bör vara lagom.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

http://www.ubuntu.com/

Finaly!

Nu är det bara att vänta på http://www.kubuntu.com/ också.

Edit: Så nu var Kubuntu 7.04 också släppt officiellt!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
nej, root (dvs systemet typ) ska vara / bara. 10G räcker gott oftast.

home är alltså där du har dina grejer, och ska vara /home (dennas storlek kan du göra till allt utrymme du har kvar efter / & swap)

en swap är bra att ha separat med. (där kan du inte välja filsystem så den går inte att göra "fel" med) 1-2G bör vara lagom.

Ok, så jag sätter root nu till / och den blir 10GB, sen sätter jag /home till 5GB (då jag kommer antagligen att använda xp ännu en tid.) och swap sätter jag till 1GB men alltså den behöver jag inte sätta något filsystem på? jag grejar allt i manuellt i installationen. Tack för hjälpen!

EDIT: fanns ju för fan "use as swap"

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Om man vill installera ubuntu 7.04 men har kvar xp i dual boot, hur gör man då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo

jag installerar ubuntu nu, och vad jag förstod borde xp finnas kvar. för det importerar användar namn o grejs från xp. kan ju hoppas att inte det försvinner iaf.

EDIT: hur länge tar installationen? man ser ju ingen ruta hur långt det kommit utan det står bara "installerar systemet"
kom på att det finns väl inte ljuddrivare till ett x-fi kort så kommer väl att använda xp ändå. :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Helt enkelt installerar det så kommer installationen se till att du kan dualboota mellan ubuntu och windows. Så länge du inte väljer att formatera om windows partionen under installationen ska det vara lungt.

Permalänk
Medlem

kan dualboota nu. men varför fungerar inte mitt G15? fungerade under installationen. och vilka nvidia drivare rekommenderas? är det linux 64x drivarna eller? jag är totalt lost så ursäkta mina frågor. ;)<

EDIT:mitt g15 funkar nu då jag drog ut det andra tangentbordet men nu kan jag inte välja vilket operativsystem jag vill ha. Då det inte går att välja med mitt g15 utan bara med ett tangentbord med PS2. :S Finns det drivare till g15 och hur kan man välja vid dual boot vilket man vill starta med, känns lite dumt att köra med 2st tangentbord.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

kan dualboota nu. men varför fungerar inte mitt G15? fungerade under installationen. och vilka nvidia drivare rekommenderas? är det linux 64x drivarna eller? jag är totalt lost så ursäkta mina frågor. ;)<

EDIT:mitt g15 funkar nu då jag drog ut det andra tangentbordet men nu kan jag inte välja vilket operativsystem jag vill ha. Då det inte går att välja med mitt g15 utan bara med ett tangentbord med PS2. :S Finns det drivare till g15 och hur kan man välja vid dual boot vilket man vill starta med, känns lite dumt att köra med 2st tangentbord.

Det går ju alltid att köra på en sån usb->ps2 adapter fast då kanske inte andra funktioner till g15 bordet funkar

EDIT: Hur ändrar jag rättigheterna på mina lagrings diskar?

Visa signatur

i7 3770k, 16 DDR3, Geforce 570 GTX, 5Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Underworlds
Det går ju alltid att köra på en sån usb->ps2 adapter fast då kanske inte andra funktioner till g15 bordet funkar

Ok, skall testa.
Jag skrev bara in mitt password för att komma åt mina ntfs hårddiskar från xp.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ok, skall testa.
Jag skrev bara in mitt password för att komma åt mina ntfs hårddiskar från xp.

var lite otydlig menade att jag skulle ändra rättigheterna på mina ext3 diskar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm är det bara jag som är korkad eller vad?

Jag har installerat ubuntu 7.04 men vad är root lösenordet då? har lite svårt för mig att knäcka det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har installerat ubuntu 7.04 men vad är root lösenordet då? har lite svårt för mig att knäcka det.

Om du inte ställt in något så tror jag det är tomt. Annars:
sudo passwd
Password: <nuvarande pass>
Enter new UNIX password:
Retype new UNIX password:

Tror inte den kommer be dig om lösen ifall du skriver så och inte har rootlösen inställt.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

sitter och drar hem det i 185kB/s

surt
men men får bränna ut det på en skiva och sedan in med en disk o testa förglada muggen

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tack sunnis för svaret.

Fullmoon jag drog det i max speed, dvs 1mb/s. Seedar för fullt på torrenten med min 10mbit lina. Jag drog hem härifrån: http://se.releases.ubuntu.com/7.04/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Underworlds

Skapade en trad om just detta i detta forum men fick inget svar. Jag provade en ps2 adapter jag hade liggandes fran ett MS tangentbord men det fungerade inte. Maste man ha en speciell?

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk
Medlem
Citat:

ubuntu kör inte med root som default, Utan med sudo.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Skapade en trad om just detta i detta forum men fick inget svar. Jag provade en ps2 adapter jag hade liggandes fran ett MS tangentbord men det fungerade inte. Maste man ha en speciell?

Nej det ska inte spela någon roll va jag vet, jag använder en noname till mitt Logitech Ultra x Flat usb

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smygis
ubuntu kör inte med root som default, Utan med sudo.

och i sudo skriver man in root lösenordet, som herrn du citerade sökte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Körde en sudo update-manager -d, tog ca 2 timmar (lite mer) att ladda ner och installera. Allt gick fint och än så länge verkar det rätt så trevligt. Nvidia-settings fungerar äntligen tillsammans med compiz vilket det inte gjorde senast jag provade. Fick dock lite problem med att metacity försvann när jag aktiverade skrivbordseffekterna, men det fixade jag med att lägga till Option "AddARGBGLXVisuals" "True" i xorg.conf. Kuben var trevlig, men det händer att den raderar alla skrivbord jag har ibland så att jag måste lägga in nya, sen så fungerar inte heller conky när jag aktiverar effekterna.

Annars tycker jag allt verkar positivt än så länge. Känns som att det är lite bättre flyt i Gnome 2.18.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

k

Tror att du kan aktivera USB-tangentbord i bios då lär det fet fungera.

sitter i livecdn nu men är lite besviken faktiskt
1 Den kunde inte ansluta till mitt wlan utan var tvungen att köra
sudo dhclient rausb0
2 jag har två ljudkort det väljer det integrerade såklart, ändrar i ljud inställningar (gnome) men den kör fortfarande det integrerade.

7.04 skiljer inte så mycket ifrån 6.10 förutom det nya systemet för att installera proprietära codec/drivrutiner vilket är en bra och enkel funktion.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394

Vad jag vet så finns det både passiva och aktiva omvandlare.
Var faktist inne på Netonnet och tänkte köpa en usb-> 2 ps/2.
Men priset för 99kr stoppade mig plus att jag hade ideén i baktanken att det kanske ändå inte funkar..

Lite roligt att man kan köpa en mus för ca 30kr med usb och tangentbord för 50kr och uppåt med usb

ONT: Har fått hem mitt nu bara packa upp och sedan bara lägga allting på en skiva så som det kommer?

Girgoo: har bara 2mbit men men har det hemma nu så

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Vilka nvidia drivers rekommenderas? just nu kan jag bara köra 1024x768. :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Håller på att köra en uppgradering nu, jag är modig.

EDIT:
lassekongo83: 2 timmar? jag körde en upgrade med Adept Package Manager (Kubuntu). Var bara 50MB, så det tog inte många minuter att ladda hem. Kör du med de internationella reposarna eller?
Tips isåfall, byt ut mot de svenska. Dom är mindre traffikerade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
och i sudo skriver man in root lösenordet, som herrn du citerade sökte.

Brukar inte påpeka att folk har fel. MEN! du har fel

I Ubuntu är det inte root-lösenordet den ber om utan ditt vanliga lösenord för användaren. Man bekräftar bara att det fortfarande är rätt användare som sitter vid spakarna.

Nu reserverar jag mig ifall jag har fel, men i tidigare Ubuntu versioner jag testat har det varit såhär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jangs
Brukar inte påpeka att folk har fel. MEN! du har fel

I Ubuntu är det inte root-lösenordet den ber om utan ditt vanliga lösenord för användaren. Man bekräftar bara att det fortfarande är rätt användare som sitter vid spakarna.

Nu reserverar jag mig ifall jag har fel, men i tidigare Ubuntu versioner jag testat har det varit såhär.

Du har så rätt så.

Permalänk
Medlem

Då vår det inkört i laptopen då.
Networkmanagern verkar fungera klart bättre med inbyggda wifi-kortet än det gjorde i edgy. Bra grejer