Permalänk
Medlem

har NVU mobbats ut eller är det bara för mig det inte finns i repsen längre?

kan ju tanka på sidan iof men..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
När jag försöker spela upp en mp3:a så frågar den mig inte om jag vill installera stöd för det. Kan det bero på att jag kör Xubuntu?

Det är därför.
I Kubuntu har exempelvis den funktionen funnits sen Edgy.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Avstängd

Hej sunnis.

Hur bränna med ubuntu?

Hur bränna in brännarprogram på ubuntuskivan?

Finns kommando att lägga hela CD´n i minnet (RAMdisk)?

Kör gärna bootbart enbart, utan HD.

/SWIN

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Då har man efter mycket pill lyckats installera nya Ubuntu. Var lite strul pga många olika partitioner så jag var tvungen att blåsa hela hårddisken. Spelar ju dock mindre roll eftersom Ubuntu är himla trevligt. Skulle jag behöva windows virtualiserar jag det bara via VMware.

Fick även igång ljudkortet nu också. Dock inte trådlösa nätverkskortet, ska se om jag får igång det via ndiswrapper.

Vill du slippa vmware, testa virtuabox, riktigt nice.. Windows går som en klocka där.

Permalänk
Medlem

gett mig på mitt första försök med ubuntu, inte suttit vid linux mer än 15 min sen jag pysslade med slackware så vi får se vad skiten har att erbjuda.

en liten snabb fråga när jag ändå är i farten och ovan vid ubuntus sätt att lösa saker. efter man installerat atis drivrutiner, måste jag fortfarande muppa xorg.config och knappa dit ATI eller något?

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Testade att lägga in 7.04 på en dator som har ett Asus-moderkort; p4rd1-mx. Vare sig LAN eller WiFi funkar och enligt den info jag hittade så var det en massa jobb att få igång det. Jag kör gärna Ubuntu, det såg väldans trevligt ut, var otroligt enkelt att installera, många gånger bättre än en Win-installation på en SATA-disk...

Men det verkar vara lång väg att vandra innan det fungerar lika smidigt som Windows (sa jag det där!?). Jag vet att det mångt och mycket beror på hårdvarutillverkarna, men jag kände att det inte var läge för mig att byta över i dagsläget.

En fråga; är stöd för WPA2 inbyggt i senaste versionen?

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem

när jag försöker installera ubuntu 7.04 så blir skärmen svart... det spelar ingen roll ifall jag väljer alternativ ett eller två (1 är normal grafisk live-cd/install, 2 är samma sak med grafiskt "safe-mode") i listan när jag har bootat upp från DVD:n. jag kan se laddningsskärmen, alltså den med ubuntuloggan och laddningsbaren under, men så fort den har laddat klart så svartnar skärmen. trots att den svartnar så hör jag startljudet (nån vinjett med djur?). jag har ett radeon X1600PR och en 30" skärm, vad kan vara fel?

edit: hittade det här http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=415810&highlight=rad...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Narek
när jag försöker installera ubuntu 7.04 så blir skärmen svart... det spelar ingen roll ifall jag väljer alternativ ett eller två (1 är normal grafisk live-cd/install, 2 är samma sak med grafiskt "safe-mode") i listan när jag har bootat upp från DVD:n. jag kan se laddningsskärmen, alltså den med ubuntuloggan och laddningsbaren under, men så fort den har laddat klart så svartnar skärmen. trots att den svartnar så hör jag startljudet (nån vinjett med djur?). jag har ett radeon X1600PR och en 30" skärm, vad kan vara fel?

Hade liknande problem. Testa att välja en VGA-upplösning i bootmenyn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XyliX
Hade liknande problem. Testa att välja en VGA-upplösning i bootmenyn.

provade det, verkar vara grafikkortet (drivrutinerna) som är problemet

Permalänk
Medlem

Har installerat ubuntu på min ps3 men när jag kom in i desktopen så kan lag inte ändra upplösningen? hur gör man?

Visa signatur

Abit ab9pro | Antec P180B | Antec Phantom 500w | Corsair XMS2 DDR2 1024MB | Intel Core 2 Duo E6600 | Scythe Ninja | Seagate 320GB SATA II | Powercolor X1950XT

Playstation 3 - PSN: Lunka

Permalänk
Medlem

Testade att köra ubuntu "live" från skivan, både nätverk, ljud och grafik fungerade redan från start. Har helt klart fått mersmak. Måste bara se till att skaffa mig en hårddisk att installera på !

Permalänk
Medlem

Kan man fixa storleken på partitionerna utan att installera om? För jag sitter mest i xp och behöver bara tillräckligt utrymme för ubuntu och dess småprogram inget annat.
Tips på hur stor root samt home skall vara? Bara så att det ryms operativ och alla program som man kan tänkas installera, skall vi säga 10GB? home behöver väl inte vara så stor då jag sitter i xp mestadels?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

I'm: Ska ju finnas ett program för det. Tror det heter gparted.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

ok, skall kolla men det får vänta tills i morgon. tack iaf.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
I'm: Ska ju finnas ett program för det. Tror det heter gparted.

Det programet har aldrig lyckats undgå att förstöra mina partitioner, ren galenskap att ha med det i disten imo. Lite som att skicka med en fyrbladad sax i ett klipp-och-klistra set för barn.

På egen erfarenhet rekommenderar jag verkligen inte att ni använder GParted.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Det programet har aldrig lyckats undgå att förstöra mina partitioner, ren galenskap att ha med det i disten imo. Lite som att skicka med en fyrbladad sax i ett klipp-och-klistra set för barn.

Tack för ditt svar! Några andra alternativ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313

Det finns en anledning till varför GParted är med.
Bara för att du misslyckades behöver det inte vara fel på programmet.

Av tusentals användare är faktiskt du den första som klagar på det, vad jag sett.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE

Av tusentals användare är faktiskt du den första som klagar på det, vad jag sett.

fast det är klart, det var ju beta för bara några år sen....

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Tack för ditt svar! Några andra alternativ?

Inte för att ändra storlek på partitioner vad jag vet, inte utan att radera allt på datorn. För att öht partionera brukar jag köra med fdisk, command line program.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE

Det här inlägget får mig bara att koka av ilska, det är så oändligt dumt så jag finner inte ord för det. Vadå jag misslyckades? Du menar att man inte skulle högerklicka på en partition och skriva in den nya storleken? Om det är meningen att diskarna ska gå sönder av det så ska programmet fan ändå inte med för det är så GUIt säger att man ska använda det.

Den andra meningen är ju bara bortom kommentar, jag tänker inte ens försöka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pauq
fast det är klart, det var ju beta för bara några år sen....

Det är iofs möjligt, jag har inte vågat testa det sen det förstörde mina partitioner för andra eller tredje gången. Försökte fixa det med GParted dock och fick fram att det var partitionstabellerna som vart trasiga.

EDIT:
Taskigt av Ubuntu teamet att slänga in GParted öht om det var i Beta, dock.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daja4567
Vill du slippa vmware, testa virtuabox, riktigt nice.. Windows går som en klocka där.

Har testat båda alternativen och VMware fungerade bäst.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Trojan1313: Gparted har funkat fint för mig i 2 år snart. hund-ONE har faktiskt lite rätt med att det är inte fel på programmet bara för att det sket sig för dig. Ett välfungerande program helt klart, dock har man alltid olika erfarenheter när det gäller allt.

Permalänk

Gparted är grymt mycket bättre än ex QTParted. QTparted är verkligen nåt jag inte skulle röra med tång men det kanske har förbättrats nu.

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk
Medlem

GParted är det absolut bästa partionsredigerar programmet jag använt. Helt suveränt imo.

Permalänk
Medlem

synd att det reagerar så illa när man ska partionera om en extern disk bara. en grej som allt bör kollas upp om Ubuntu ska bli nybörjarvänligt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Det är när det både går långsamt och man får mindre på "köpet" än med windows, varför byta?

Vad har du för hårdvara?

Och mindre på köpet! Vad röker du för något? I Windows får du notepad.exe och minesweeper på köpet.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Prövade Ubuntu 7.04 igår efter att ha läst så mycket bra om det. Först, det gick inte att skapa partioner större än 200gig, great!

Intressant, jag har en partion på 463 gb på mitt system, det fungerar alldeles utmärkt faktiskt.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Intressant, jag har en partion på 463 gb på mitt system, det fungerar alldeles utmärkt faktiskt.

intressant. Antar att du inte installerade ubuntu på en separat hårddisk då, jag läste t.om om buggen på deras hemsida. Den kanske är åtgärdad eller att jag gjorde helt fel.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur man får igång wpa-psk för ett "MSI PC5463"-kort?

För första gången nånsin hittar iallafall ubuntu kortet + mitt trådlösa nätverk, MEN det går bara att välja mellan olika WEP-krypteringar. Nån som vet nåt om det här, googlat, men kommer bara till ubuntuforums.org som verkar ligga nere för tillfället.

Permalänk
Medlem
Citat:

intressant. Antar att du inte installerade ubuntu på en separat hårddisk då, jag läste t.om om buggen på deras hemsida. Den kanske är åtgärdad eller att jag gjorde helt fel.

Nej, det gjorde jag ju visserligen inte, och att det var en dokumenterad bugg att man inte kan göra så visste jag inte. Däremot så fungerar det ju bevisligen med partitioner större än 200gb.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Gparted är grymt mycket bättre än ex QTParted. QTparted är verkligen nåt jag inte skulle röra med tång men det kanske har förbättrats nu.

Möjligt, jag har aldrig gjort någon faktisk partitonering med den, bara diagnostiserat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Trojan1313: Gparted har funkat fint för mig i 2 år snart. hund-ONE har faktiskt lite rätt med att det är inte fel på programmet bara för att det sket sig för dig. Ett välfungerande program helt klart, dock har man alltid olika erfarenheter när det gäller allt.

Ehum, och vad har du gjort då?

Jo, det är fel på ett program bara för att det sket sig för mig. Om jag högerklickar, väljer att ändra storlek och trycker på utföra precis som man ska, och det inte fungerar. Då är det fel. Jag har inte gjort några knasiga inställningar som att ändra filsystem och sånt.
Om det inte är fel på programmet, kan du inte säga mig vart felet ligger då?

Visa signatur