Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av papa_keno
Är du korkad? Amortera på statens skuld så klart. Den svenska statens skuld till andra stater.

Skulden till andra stater är minimal, istället har svenska staten lånat ut pengar till sig själva...

Visa signatur

//Magnus
TA - Media | DHS05, DHW05, DHS06, DHW06, DHS07, DHW07, DHS08, DHW08, DHS09, DHW09 - Ljud/ljusleverantör

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Queerdoo
Skulden till andra stater är minimal, istället har svenska staten lånat ut pengar till sig själva...

Skulden är i varje fall enorm... en fjärdedel av statens budget går till att betala räntan på statsskulden...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Queerdoo
Skulden till andra stater är minimal, istället har svenska staten lånat ut pengar till sig själva...

Spelar väl för fan ingen roll vem staten är skyldiga pengar. oavsätt svenskar eller utlänningar så är det skattebetalarna som måste betala tillbaka dem och skattebetalarna som får betala räntorna.

angående er som säger att ni inte kan använda mer än 10mbit, gå och lägg er.
Du behöver ca. 30mbit enbart för att kunna streama en 1080p kanal. Ni som inte har klurat ut det hela kan jag informera er om att era kopparkablar och gammal analog telefon samt tv, internett och vad nu mera ni kan önska kommer gå genom en fibersladd. Och tack o lov för det, för det är inte speciellt kul när saker börja hacka och lagga pga bandbredden tar slut.

angående att det bara är wares som drar bandbredd: ja, filmer, musik etc kräver otroligt mkt bandbredd. Spelar väl ingen roll om det är wares eller legala grejjer, ni tror väl allvarligt inte att användet kommer sjunka? Om folk slutar ladda ner saker är det för att distruptörerna har fått tillbaka förnuftet och lagt ut sakerna gratis dock med små reklaminslag istället! Och då kommer det antagligen vara högre kvalitet och mer bandbreddskrävande än de sunkiga screenerna som finns nu. Tare lungt kära kopparälskare även om ni är bittra för att boliden aktien har sjunkit i det sista. fibern är framtiden innom telekomunikation vare ni vill eller inte. Även gsm kommer försvinna till fördel för 3g som antagligen kommer bytas ut mot ännu nåt annat senare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambos_hier
Skulden är i varje fall enorm... en fjärdedel av statens budget går till att betala räntan på statsskulden...

Nej, det stämmer inte. 6,3 % av statsbudgeten var statsskuldsräntor år 2006.

Permalänk

För att summera tråden lite. Halva gänget säger att koppar fortfarande duger och andra halvan säger att koppar är förlegat och att fiber är framtiden. Framtiden och framtiden... I hur många år behöver man fiber innan man kan skicka allt genom luften? Jag skulle tro att alla former av ledningsdragande, optiska såväl som metalliska, är slöseri med pengar. Redan nu kan man ju sända 720p (1080i med?) i luften. Mycket mer än så behöver man inte på länge.

Utanför topic angående statsskulden så har alla länder statsskuld och skulle man räkna samman alla statsskulder skulle man se att det är världens största pengatvätt. Statsskulden går till privata fickor. Svenska regeringens budget uppgår väl till ungefär 2000 miljarder kronor per år så visst är koreas investering på 500 miljarder stor men det kanske är ett stort misstag av dem...

Jag undrar alltså om inte sverige borde hålla tag i kopparn ett tag till och inte låta den förfalla riktigt ännu eftersom underhållet av den är gratis i jämförelse med fiberdragande. Att staten säljer ut bolag hade inte behövt vara en så jättedålig sak om det inte vore att de säljer ut dem till sina bratfamiljer och bratvänner till oförskämt låga priser =(

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Avstängd

just tankesättet att man i framtiden skulle skicka allt genom luften är tyvärr just en tro många har som inte är insatta i hur näten sitter ihop och hur de fungerar.
de flesta mobilmaster har en kabel som går till ett modem som sedan går koppar till en större station som sedan går via förbindelser till en central växel för att förklara det så enkelt jag kan. så det som går trådlöst är bara som en liten walkie talkie radiovåg ett hustak eller mast till din lur som har väldigt kort räckvidd i förhållandet till det avstånd men den person man brukar ringa till. samma grej med wlan.

att sända satelitTV i HD är bara en dataström åt ena riktkningen, med internet behöver du även skicka tillbaka data för att det skall FUNGERA så skulle du behöva sända tillbaka till sateliten 20-40mb så skulle du behöva ganska stor parabol och tjah betala behöva köpa dyra tillbehör och investera enorma sumomr. de som sänder data upp mot sateliten är själva TV-kanalen.

idag står sverige på toppen när det gäller it och nät men det vore ett stort misstag att se asiater och jänkare fläska upp fiber och missa tåget, samma debatt hade man om elektricitet. fanns massor av bakåtsträvare som tyckte att alla behövde inte ha el, eller telefoner. vad skall folk ha det till ?

Telias ledning ser bara till besparingar så kommer nätet förfalla i snabbare takt framöver. Inga investeringar tillbaka till nätet som de drar in pengar ifrån i förhållandet till kassan.
I USA har operatörer nu tydliga spelregler och de kan investera riskfritt, i asien tänker de statliga telekom helt enkelt framåt.

Hög bandbredd är lika med bra välstånd och större chans till ökade kunskaper.

Permalänk
Medlem

Folk som tror man kan "trådlösifiera" hela samhället lever i en rosa bubbla tyvär. Folk glömmer att luften är ett delat media, och det finns bara ett visst frekvensutrymme.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
angående er som säger att ni inte kan använda mer än 10mbit, gå och lägg er. Du behöver ca. 30mbit enbart för att kunna streama en 1080p kanal. Ni som inte har klurat ut det hela kan jag informera er om att era kopparkablar och gammal analog telefon samt tv, internett och vad nu mera ni kan önska kommer gå genom en fibersladd. Och tack o lov för det, för det är inte speciellt kul när saker börja hacka och lagga pga bandbredden tar slut.

angående att det bara är wares som drar bandbredd: ja, filmer, musik etc kräver otroligt mkt bandbredd. Spelar väl ingen roll om det är wares eller legala grejjer, ni tror väl allvarligt inte att användet kommer sjunka? Om folk slutar ladda ner saker är det för att distruptörerna har fått tillbaka förnuftet och lagt ut sakerna gratis dock med små reklaminslag istället! Och då kommer det antagligen vara högre kvalitet och mer bandbreddskrävande än de sunkiga screenerna som finns nu. Tare lungt kära kopparälskare även om ni är bittra för att boliden aktien har sjunkit i det sista. fibern är framtiden innom telekomunikation vare ni vill eller inte. Även gsm kommer försvinna till fördel för 3g som antagligen kommer bytas ut mot ännu nåt annat senare.

Men jag säger ju också att punga en massa tunga HDTV-streams kors & tvärs över näten är vansinne, och rentutav slöseri, när det finns broadcast-tekniker som marksänt, kabel-tv och satelit.

"kopparälskare" jovisst.. Det är väll klart fiber är bättre för datakommunikation, så jävla korkad är jag inte.

Det jag inte fattar bara är varför alla gnäller & klagar på allt i vårt land, som de vore allra sämst med allt här. När vi egentligen har det så sjukt mycket bättre än nästan alla andra länder. Det låter verkligen på dig som i USA har man fiber i varje hem, t.om i Korea har man fiber överallt som standard. Du får gärna bevisa det för jag tror snarare det är vi Sverige som är den bandbreddstätaste nationen i världen, oavsett om vi har fiber till varje hus eller inte.

Sen att du framställer Telia som syndabock varför inte vi har fiber i varje hus idag, är ju rent skrattretande. Jag kan berätta att när vår svenska infrastruktur har sålts ut helt, då kan du glömma dina fiberdrömmar, för de är inte lönsamma längre.

Jag menar inte något bakåtsträveri. Jag menar mest, använd rätt verktyg till rätt sak istället. Visst är det häftigt med IPTV, men de otroligt ineffektivt jämfört med DVB. Även klassisk telefoni är i många fall mycket stabilare än IP-telefoni.

Permalänk
Avstängd

Internet går under utan Telia

Permalänk

För att få trådlöst till hela sverige behöver man ju givetvis ha många master som man drar fiber till eftersom man annrs skulle behöva ha enorma sändare i alla hushåll. Grejen är ju att det är enorm priskillnad att dra fiber till göteborg jämfört med att dra fiber till alla hus i göteborg. Sen som alla vet så kan man ju via satelit och alltså helt utan några modifieringar i hemmen, sända ut tillräcklig bandbredd för att streama HDTV. Vad mer än HDTV behöver vi? I framtiden kommer det antagligen inte heller handla om att skicka filer mellan privatpersoner på flera GigaByte eftersom mediabranschen får ändan ur vagnen och säljer nedladdningsbara filmer och spel. Alltså kanske man t.o.m. kan klara upptrafiken via kopparn och endast köra ner via satelit.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Artikeln om alliansen vill ha 100Mbit till alla, är det symetriskt det talas om då eller?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"