22 juli sänker Intel priserna igen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Det kom definitivt från en av forumets bäbisar

Bah! Skrivet med glimten i ögat ju, borde du förstå (istället för ett längre utlägg där man medger att det inte finns många rationella skäl för att satsa på en 4-kärnig processor, utan "vill ha"-suktandet helt enkelt är baserat på ens dumdristiga känslor för att man är så imponerad av allt som är high-tech).

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Humm ja nu blev de svårt igen... blir nog vänta ett tag till i alla fall med dator inköpet..

Nöjer mig med min Commodore som vanligt ett tag till då:)

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Och smart!

Möjligen i din hjärna och en del andras här.

Låt säga att Intel får för sig att konkurrera ut någon annan spelare från marknaden (rätt korkat...), då hade det inte dröjt länge innan annan aktör köpt upp AMD för en spottstyver och kunnat sälja processorerna bra mycket billigare.

Företag försöker för det mesta maximera vinsten, det ligger liksom i spelets regler.
Skulle Intel få för sig att utplåna AMD så köper de dem, det är nog billigare än att prisdöda dem och själva börja gå med stora förluster.

Problemet med din logik är:

-AMD är ett publikt företag vars aktier handlas över New York-börsen.

-För att kunna ta kontroll över ett börsnoterat företag krävs en aktiemajoritet.

Om Intel skulle vilja köpa AMD så behöver Intel köpa över 51% av aktierna eller ta en corner som resten av aktieägarna av AMD accepterar.

Skulle nu Intel gå ut och börja köpa AMD-aktier så skulle priset på AMD-aktien stiga i värde (vilket jag inte tror att Intel vill)

Detta skulle därför få en motsatt effekt om AMD's aktie stiger i värde och blir stark igen - då försvinner ju AMD's ekonomiska bekymmer och det vill inte Intel!!

Alltså kan inte Intel bara köpa AMD rakt av som du yrar och fantiserar om!

Du kanske är en jävligt bra programmerare? men företagsekonomi stod tydligen inte på schemat!

Edit:

Jag märker att i bland så slänger jag in en text utan att ingående förklara vad jag menar vilket ledsamt kan leda till missförstånd.

Men jag pallar fan inte förklara för mig självklara marknadsekonomiska begrepp och strategiska och taktiska handlingar som vissa storföretag företar sig i konkurrenssituationer som vi nu ser mellan Intel och AMD.

Ni ger som exempel att det gäller att alltid maximera vinsten - det är exakt vad Intel nu också gör när man sänker priserna på nuvarande prollar.

Teknikutvecklingen har i och med det revlolutionära genombrottet av 45nm processen gjort att Intel kan slå två flugor i en smäll genom att göra det kanske så motsägbara som att sänka priserna på nuvarande arkitektur utan att drabbas av större ekonomiska förluster med detta.

Ut med gamla lager - slå hårt mot fienden - bygga nya fabriker där man kommer att implementera ny och mycket billigare tillverkningsteknik , som Intel kommer att använda sig av de närmsta kommande åren i och med början av 32nm processen och senare 22nm med Immersion lithography och kanske Nanoimprint för interconnects?.

(Kanske EUV blir en alltför dyr tillverkningsprocess och skrotas helt och hållet?)

NEW GENERATION LITHOGRAPHY

Paradigmskifte inom tillverkningsprocessen - ny infrastruktur med sikte på framtiden = billigare tillverkning i de långa loppet!

(Hur länge håller Moore's lag med nuvarande tillverkningsprocess?)

(Så en tillfällig lägre prisnivå drabbar nog AMD mer än Intel - storleken avgör - volymer & vinstmarginaler)

Var ska AMD finna sitt kapital? som de behöver för sina fabriker och infrastruktur , som de bör bygga om snart! - om de ska ha en chans att hänga med i Intels tempo och utveckling?

Ska man helt och hållet förlita sig på IBM? - vad säger WallStreet?

Intel leder för tillfället utvecklingen och hade det inte varit för det konsortium med IBM i spetsen som kom till AMD's räddning med 45nm processen så hade AMD varit i ett betydligt sämre läge än vad man är i dag. Nu stiger aktien sakta vilket naturligtvis är bra
för AMD och dess framtida utveckling , så vi får väl hålla tummarna!.

Länge leve AMD! - men de kommer att ha ett par jävligt svåra år att ta igen de försprång som Intel har tillskansat sig nu när tekniken accelererar fram till 22nm.

Permalänk
Medlem

Herr 80p fek borde läsa igenom sin kurslitteratur ännu en gång. På A-nivå brukar systemen kring företagsköp gås igenom. Intel skulle inte äga AMD trots aktiemajoritet på 51%. Nu skrev du "över 51%" men det är ju väldigt luddigt skrivet med tanke på de klara regler du med dina 80p ska kunna.

Om Intel försökte sig på vad som ibland kallas en "Hostile takeover" och köpa aktier på marknaden skulle aktien stiga på det sättet du beskriver. Normalt sett vid företagsköp så går man öppet ut med ett bud på aktier och så får aktieägarna ta ställning till det budet.

Gosh må kanske i det här fallet inte argumentera på företagsekonomiska men han har ändå helt rätt i det han skriver.

MVH
60p fek

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Hedersmedlem

Dessutom är det tveksamt om Intel över huvud taget skulle få igenom ett sådant köp pga. dess skadliga inverkan på marknaden.

Permalänk
Medlem

Varför "hejar" en del på Intel ärligt talar?!
Utan AMD skulle världen ha varit ännu tråkigare och vi hade suttit här med utslitna P3:or klockade till 5ghz. Förutom c2d så har AMD alltid varit att föredra sen k6-tiden. Intel kommer klara sig ändå pga alla företags datorer dem får pengar av men AMD får förlita sig mer på servermarknaden (där intel gör sitt bästa för att sprida sin dynga) och entusiastmarknaden, där många nu har sviket dem bara för dem lyckades löda ihop två processorer på en platta och det råkade funka hyfsat.
Pris/prestanda mässigt sett har cd2 inte varit bättre än X2 i vilket fall men ändå så har folk varit så heta på c2d och köpt dem som galningar (ya ya ya… överklocknings argumentet ja där man kan tjäna ett par tusen …som man ändå behöver det mesta av dem pengarna till bättre moderkort, minne och cpufläkt, men visst man får ju en mer opålitlig och nu oförsäkrad processor istället… yay…). Att intel sänker priset på dem nu är inte så konstigt dem vet nog hur underlägsna dem kommer vara jämfört med K10 så dem vill sälja av så mycket när dem väl kan och vissa går på det… bah!.

Men varför ha bättre processor än en c2d/X2? Programvaran anpassar sig ju alltid till hårdvaran och utnyttjar så mycket det bara går, speciellt spel med nu DX10. Quadcore processorer är ju inget nytt så det kommer nog att finnas användning för dem snart… inte intel:s dock för dem suger…

…ta inte det här på för fullt allvar skrev lite sent som ni ser och jag var lite sur ;P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sapiens

Tror inte att de flesta "hejar" på någon tillverkare, utan vill ha så bra processorer så billigt som möjligt. Som konsument är det alltid trevligt när priserna på bra grejor sänks. Däremot hoppas jag verkligen att AMD's nya processorer blir en hit, eftersom de behöver finnas kvar för att det fortfarande skall finnas konkurrens på marknaden och därmed priskrig och billiga, bra processorer.

När det gäller överklockningsargumentationen, så såg jag exakt samma argumentering från Intel-håll när A64:an kom och visade sig vara överlägsen P4 gällande överklockningspotential och pris/prestanda. För mig så spelade överklockningspotentialen en stor roll vid köpet av min core2duo, vilket den även gjorde vid köpet av min A64:a. Att båda arkitetkturerna klarar fler instruktioner per klockcykel än konkurrenten och därmed håller lägre klock/temperatur vid samma prestanda spelade även det stor roll. C2D är helt enkelt den bättre arkitetkturen just nu, vilket A64:an var innan C2D, nu hoppas vi bara att AMD kan svara med en ännu bättre arkitetktur.

Jag håller däremot med en föregånde talare att quadcore inte är något man egentligen behöver ännu på något/några år. Javisst kommer de flesta programvaruföretag satsa hårdare på trådning och parallellisering när det gör sina nya program, men det kommer ta ett bra tag innan det är genomfört på en bredare front. Jag skulle inte tro att det kommer mer än ett fåtal spel inom det närmaste året som klarar av att utnyttja fyra kärnor på ett vettigt sätt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

haha fin födelsedags present (fyller år 22 juli).

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Silverstone FT02 | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Exakt så där är det. Intels aktieägare skulle nog föredra att man behöll goda vinstmarginaler, men dessa nya drastiska prissänkningar betyder tveklöst att Intel istället väljer att utnyttja nuvarande överläge till att försöka ta kål på AMD. Jaja, självklart är de medvetna om att någon annan i så fall köper upp AMD och fortsätter ändå, men de vet också att ett sargat AMD utan cash behöver lång tid på sig för att komma igen, vilket ger Intel flera goda år under tiden.

Stackars AMD.

"goda vinstmarginaler" måste ju sättas i förhållande till antal sålda enheter också. Förmodligen har någon ekonom på Intel räknat ut att den här prissänkningen (alltså minde marginal) kommer generera större volymer sålda enheter och därmed lika stor eller större vinst totalt sett.

Dessutom är det ju ytterligare en fördel att få ut så många enheter till slutkund som möjligt för att på kort sikt ta ytterligare några marknadsandelar, men långsiktigt så bygger detta upp en relation med slutkunden som förhoppningsvis tycker produkten är bra och som kanske köper en Intel processor nästa gång också.

Jag tror inte att ett företag med Intels storlek och rykte behöver "skrämma upp" deras konkurenter, AMD vet nog redan att Intel har större resurser och med lätthet skulle kunna sänka priserna.

Bara mina egna funderingar och åsikter. Nu, flame on!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Snälla... gott folk. Sluta... vänligen... Såvida ingen sitter i styrelsen på respektive företag, så vet ni INTE (hur mkt ni nu än studerat osv) någonting om vem som kommer att göra vad.
Dessa spekulationer... folk som kastar bajs på varandra beroende på vilken teori han eller hon har. Jag vet, jag låter säkert JÄÄÄTTE tråkig, men asså, det skapar bara trist stämning. Normalt sett skiter jag i vilket, men denna bajs spridning förekommer o stort sett i varenda tråd man läser.. blir lite tröttsamt...

Visa signatur

1: Win7, i7 920@4GHz, 12GB Dominator, Gainward 4870x2, CM Cosmos, 150GB Raptor + 750GB HDD
2. SuSE 11.1, Q9550@400x8½, 8GB A-Data, GeForce 8500GT, Antec 1200, 4TB HDD

Permalänk
Avstängd

Hoppas fan inte att Intel kommer vara ensam på markanden =/. Hoppas Amd Nya spöar Intel så mycket så att steken vänds

Permalänk
Medlem
Citat:

Utan AMD skulle världen ha varit ännu tråkigare och vi hade suttit här med utslitna P3:or klockade till 5ghz. Förutom c2d så har AMD alltid varit att föredra sen k6-tiden. Intel kommer klara sig ändå pga alla företags datorer dem får pengar av men AMD får förlita sig mer på servermarknaden (där intel gör sitt bästa för att sprida sin dynga) och entusiastmarknaden, där många nu har sviket dem bara för dem lyckades löda ihop två processorer på en platta och det råkade funka hyfsat.
Pris/prestanda mässigt sett har cd2 inte varit bättre än X2 i vilket fall men ändå så har folk varit så heta på c2d och köpt dem som galningar (ya ya ya… överklocknings argumentet ja där man kan tjäna ett par tusen …som man ändå behöver det mesta av dem pengarna till bättre moderkort, minne och cpufläkt, men visst man får ju en mer opålitlig och nu oförsäkrad processor istället… yay…). Att intel sänker priset på dem nu är inte så konstigt dem vet nog hur underlägsna dem kommer vara jämfört med K10 så dem vill sälja av så mycket när dem väl kan och vissa går på det… bah!.

Men varför ha bättre processor än en c2d/X2? Programvaran anpassar sig ju alltid till hårdvaran och utnyttjar så mycket det bara går, speciellt spel med nu DX10. Quadcore processorer är ju inget nytt så det kommer nog att finnas användning för dem snart… inte intel:s dock för dem suger…

…ta inte det här på för fullt allvar skrev lite sent som ni ser och jag var lite sur ;P

En P3a Tualatin i 5Ghz skulle vara en rikigt snabb CPU. P3an var väldigt snabb per mhz.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Trevligt får då lär AMDs quad core också bli prisvärda när de kommer!
Blir nog en uppgradering av datorn framåt hösten.

Permalänk
Medlem

de säger att Amd måste känna sig pressad av intel?
men om det måste ju nästan vara intel som känner sig pressad av amds kommande processor eftersom de sänker priserna.

Amd går i förlust, har de inte massor av pengar att ta av?

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Varför betala nästan 3000 för en processor? Oavsett om den har 2,4,6 eller 8 kärnor så kommer ingen av er att kunna utnyttja den om ni inte kör speciell mjukvara som drar nytta av multicore. När spel som drar nytta av 4 kärnor kommer så finns samma cpu:s som dessa på begagnadmarknaden för 500kr medan nya modeller med 12 eller 16 kärnor dominerar marknaden...

Så du kör en process i Windows? Visst håller med om att en och samma applikation inte kan dra nytta av flera CPUer (få som gör det i dagens läge) men det är sällan som man kör en applikation åt gången, eller så kanske jag är ensam om den saken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Och ni som tycker så synd om AMD? Varför? De har ju en riktig killer-cpu på gång. Inte förvånad att Intel sänker priser när de vet vad AMD komemr med och detta tyder bara på att AMD:s cpus kommer prestera bättre än Intel:s.

Där håller jag helt med, Intel känner sej hotat och vill styra köparna att köpa deras Quad variant för en billig peng istället för att sitta och vänta på AMDs variant

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ser ingen anledning till varför man inte skulle heja på Intel med?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Intel har alltid sänk priserna med jämna mellanrum så länge jag har jobbat med hårdvara, (15 år) 2 eller 3 gånger per år
AMD gör likadant

Gissa varför det är "jämna mellanrum" . Kommer du ihåg Pentium 2 tiden innan AMD fanns? Dom vill bara kräma ur så mycket pengar ur marknaden som möjligt. Tack vare AMD är det rimliga priser på processorer. Utan AMD kanske P4 på 2 GHZ vara det grymmaste idag! AMD har satt press på att utveckla och forska j*vligt mycket.

Intel kör monopolspel och vill slå ut alla konkurrenter för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Intel kan *bort* . Vet att den meningen skulle få ett *bort* över sig så jag satte dit det själv xD!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Kommer du ihåg Pentium 2 tiden innan AMD fanns?

ööö vad? AMD bildades 1969. AMD är endast 1år yngre än Intel..

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

En P3a Tualatin i 5Ghz skulle vara en rikigt snabb CPU. P3an var väldigt snabb per mhz.

Njae, så snabb var den inte. Minnet är kort. Jag benchade Super-Pi på min P3-1GHz och det tog 5,5ggr längre tid än på ena kärnan av min X2.

En P3-5GHz skulle alltså troligen vara långsammare än en single-core Athlon 64 i 2.6GHz. Och sen är ju dual dual. Det säger en del om hur bra Athlon 64 faktiskt var, och vilka enormt stora förbättringar Intel har infört på P6-arkitekturen för att göra om den till C2D.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Kommer du ihåg Pentium 2 tiden innan AMD fanns?

Qué? AMD startades 1969, långt innan P2 dvs.

Edit: owh skruvis var lite före =/

Edit2: Alla företag vill väl gå med så stor vinst som möjligt?
"tack vare AMD", ewh, jao det brukar bli prispressning vid konkurens. Inget nytt dvs. Typ "tack till pepsi för att ni finns <3"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
ööö vad? AMD bildades 1969. AMD är endast 1år yngre än Intel..

xD, tänkte inte, jag menade tills AMD kom med något som knäckte Intels monopolspel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Hoppas fan inte att Intel kommer vara ensam på markanden =/. Hoppas Amd Nya spöar Intel så mycket så att steken vänds

Håller med där, hoppas de lyckas bättre på grafikkortsmarknaden också. För just nu ser det inte så bra ut för AMD. Det kan både Nvidia och Intel utnyttja.

Permalänk
Medlem
Citat:

xD, tänkte inte, jag menade tills AMD kom med något som knäckte Intels monopolspel!

AMD har producerat processorer sedan 1975.. monopolspel? Då ska man vara ensam på marknaden & vara den enda tillåtna aktören med .. då är det monopol.

Ordet du så frenetiskt söker är ogliopol!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Typiskt.. inte blev man ens omnämd för att skicka in nyheten till dem.

Permalänk
Medlem

yea hoppas att AMD kommer med en riktigt grym CPU...den värkar skrämma Intel lite för dom har sänkt priserna väldigt mycket ^^. jag hejar inte på AMD eller Intel för båda behövs om priserna inte ska bli jätte höga... Så heja båda och hoppas att AMD kommer med en riktigt bra processor som jag kan hoppas på att köpa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niclaso
Snälla... gott folk. Sluta... vänligen... Såvida ingen sitter i styrelsen på respektive företag, så vet ni INTE (hur mkt ni nu än studerat osv) någonting om vem som kommer att göra vad.
Dessa spekulationer... folk som kastar bajs på varandra beroende på vilken teori han eller hon har. Jag vet, jag låter säkert JÄÄÄTTE tråkig, men asså, det skapar bara trist stämning. Normalt sett skiter jag i vilket, men denna bajs spridning förekommer o stort sett i varenda tråd man läser.. blir lite tröttsamt...

Bra skrivet,nu är lunarfjantarna här och krigar igen i sandlådan,fjortisarna borde hålla sig härifrån tills dom växt till sig:)

EDIT:och RawXellence skitbra skrivet och formulerat även med intressanta länkar även om jag är säker på att många av dom yngre mupparna här knappt förstår det du visade och pekade på:)

MvH albanen...

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

En C2D E6850 3Ghz med 4MB Cache och 1333MHz FSB blir min nästa processor.. intel gjorde valet enkelt denna gång.

Permalänk

Jag har alltid gillat AMD. Köpt AMD till varenda dator jag haft men det har väl inte riktigt med det här att göra i och för sig. Jag tyckte det var billigt och passande för min del. Jag hoppas AMD kommer ikapp med en ny produkt för annars får Intel ett alldeles för stort övertag.. då blir det inte billiga priser längre gott folk, då vänder det och de börjar utnyttja situationen för att sälja dyrt istället. Thats bad for us consumers!

Nåväl. Man tjänar inte så mycket på att jämt köpa det allra senaste. Köp budget och du får mest för pengarna!

Visa signatur

Webb:
Liendeborg (under konstruktion)
Server + Dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
En C2D E6850 3Ghz med 4MB Cache och 1333MHz FSB blir min nästa processor.. intel gjorde valet enkelt denna gång.

mm. För mig med tror jag. Och ett moderkort med 1333fsb.....
hm. Off topic: Finns det några minnen som kör i 1333mhz? Vore en nice kombo.

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Manhog
mm. För mig med tror jag. Och ett moderkort med 1333fsb.....
hm. Off topic: Finns det några minnen som kör i 1333mhz? Vore en nice kombo.

Svar ja.... Corsair har DDR3-1333 moduler ute inom kort... Finns även ett combo-pack på shg inom kort med moderkort o 2GB DDR3 i 1333