Permalänk
Medlem

IP telefoni och Skype

Jag har precis fått ip-telefoni till huset via min internetleverantör. Vi har kopplat en vanlig telefon till någon slags switch som sitter mellan routern och bredbandslinan in i huset. Nu undrar jag om man kan koppla skype till min vanliga telefon och ringa via datorn vanliga telefonsamtal via IP-telefonin. Hur gör man detta? Har bara hittat SkypeOut men vet inte om det kan vara något. Ser ut som man får faktura via sitt egna skypekonto, men jag vill ju ringa via vårt befintliga abonemang. Är detta möjligt?

Permalänk
Medlem

Vad ska du med skype till? Du har ju precis skaffat ett IP-telefoniabonnemang hos din internetleverantör istället.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

Undrar om jag kan koppla skype till mitt ip-telefoni abbonemang och på så sätt kunna prata genom datorn och även kunna använda telefonen i huset.

Permalänk
Medlem

Kort sagt, nej, Skype använder ett väldigt inkompatibelt och stängt protokoll.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

Förstår inte vitsen med IP Telefoni, i såna fall skulle jag hellre använda en Skype telefon med Wifi stöd. Då behöver du inget abbonemang ens.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Är fortfarande inte med på vad du menar, menar du att du vill kunna använda din vanliga telefon för att ringa med skype, eller vill du kunna använda skypeprogrammet på din dator med ditt IP-telefoniabonnemang?

Det spelar i och för sig ingen roll eftersom Skype är inkompatibelt med allt och är helt stängt för tredjepartsimplementationer, precis som DrRotmos säger.
Andra IP-telefonisystem är öppna och tillåter interoperabilitet.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

"eller vill du kunna använda skypeprogrammet på din dator med ditt IP-telefoniabonnemang?"
Ja, precis. Finns det andra sätt att kunna ringa från datorn med mitt IP-telefoniabonnemang?

Permalänk
Medlem

Det finns ju gott om sipklienter som du kan använda om du vill kunna använda datorn att ringa med och inte blanda in några vanliga telefoner och telefonidosor.

X-lite är ett exempel. http://www.counterpath.com/index.php?menu=download

Dock, som de ovan redan har nämnt. Detta har inget med skype att göra. Du kan ringa och svara från datorn med ditt vanliga telefonnummer, men dock inte leka med några skypekontakter eller chatta med polarna.

Permalänk
Medlem

Är precis det jag vill göra, tänkte att skype hade varit smidigt. Men om jag vill ringa och ta emot samtal från min dator via mitt ip-telefoni abbonemang, ska jag då använda X-lite?

Permalänk
Medlem

Ja, då kan du använda x-lite. Finns fler klienter också, men x-lite brukar vara poppis.

Tyvärr fungerar skype enbart för deras egna tjänst då den bygger på en helt annan teknisk lösning än sip-standarden.

Ps. Nu kan det ju vara så att din ip-telefoni leverantör använder någon annan teknik än sip, men de flesta brukar köra med det!

Permalänk
Medlem

Hur får jag reda på min SIP information?

Permalänk
Medlem

Vad har du för ip-telefoni leverantör?

Det enklaste är väl att ringa dem och fråga, men om du har någon hyfsat känd operatör kan vi kanske hjälpa dig ändå.

Permalänk
Medlem

Har Liden. En lokal leverantör. http://www.lidendata.se/

Permalänk
Medlem

Då är det väl bara ringa och maila och säga att du skulle vilja ha uppgifterna för att koppla in en egen produkt!

Har tyvärr ingen koll på dem!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Förstår inte vitsen med IP Telefoni, i såna fall skulle jag hellre använda en Skype telefon med Wifi stöd. Då behöver du inget abbonemang ens.

Vad är det du inte förstår? IP-telefoni fungerar precis som din vanliga kopparaccess. Skype måste du vara inloggad på och kan bara ringa till de som också har Skype. Alternativet är att använda Skype-out men det går inte att jämföra med en vanlig telefon.

Permalänk
Medlem

Man drar sig lite för att ringa/maila dem. Kan berätta hur, rent ut sagt, värdelösa dem är.

Allt började med att mina föräldrar skilde sig men köpte 2 lägenheter i samma område. Allt är helt nybyggt och topptrim. Givetvis finns bredband indraget i huset. Man fick, under byggtiden, möjlighet att beställa bredband så det fanns ikopplat och klart när man flyttade in, var det tänkt. Vi gjorde alla fall det till båda lägenheterna. Min mor flyttade in 1 månad tidigare eftersom deras lägenhet blev klar tidigare. Då började det.

Såklart fungerade inte bredbandet när dem flyttade in. Jag tog på mig ansvaret att ordna detta då hon är helt okunnig om detta. Jag ringde supporten och förstod ganska snabbt att det knapt fanns någon. Varje gång man ringer dem får man hålla på ett par timmar innan man får tag på någon, inte för att det är upptaget, utan för att de helt enkelt inte svarar.

Första gången jag fick tag på någon så sa dem att det antagligen är något fel i huset och det skulle åtgärdas kommande vecka. Vi väntade över en vecka men inget hände. Ringde då upp igen (samma visa med supporten) och de beskyllde då mig för att ha kopplat fel. Jag hade inte gjort något fel. Efter ett par timmar ringer supportkillen upp igen och säger att dem visst hade glömt att koppla om något i deras servercentral, han bad så mycket om ursäkt.

Nästa gång det började strula var när jag flyttade in. Jag arbetar via datorn och tänkte att det blir perfekt om det bara är att plugga in datorn när man flyttat, som det var lovat, så inga arbetsdagar försvann. Självklart var det något fel. Ringde supporten samma dag och får då höra att det inte är färdigt. Skällde lite och sa att det måste vara färdigt, det är lovat. Dem sa att det kommer ta max 2 dagar, men antagligen klart dagen efter (ringde söndag eftermiddag). På onsdagen har jag fortfarande inget bredband och jag ringer upp och frågar vad som är felet. Får då till svar att det antagligen inte blir ikopplat denna vecka. Nehe tänkte jag och ringde chefen. Han blev flyförbannad och ringer upp detta företag och hotar med att debitera dem på varje timme jag inte kan arbeta. 1 timmar senare stod de i min trappuppgång, ytterliggare 1 timme senare så fungerade det.

Och nu till IP-telefonin. Beställde detta veckan innan jag flyttade. Det skulle ta ca 2 veckor att få grejorna och ett fungerande abbonemang från den dagen man beställer det. Det tog 1,5 månad innan de började behandla vår beställning. Ytterliggare 2 veckor innan det fungerade. Fick sedan boxen man kopplar direkt till bredbandets huvudingång, den fungerade såklart inte. Efter ett par dagar kom de och hämtade den, fick tillbaka en fungerande samma dag.

Nu fungerar allt men vilket jobb det har varit. Kan nämna att jag skickade ett mail för ca 1 år sen om frågor vad de har för hastigheter osv, har fortfarande inte fått svar.

Blev långt detta, antar att jag behövde skriva av mig lite. Men nu kanske ni förstår varför jag inte har lust att ringa deras "support".