Speed-Link Medusa 5.1 ProGamer Headset [Minirecension]

Permalänk
Medlem

Speed-Link Medusa 5.1 ProGamer Headset [Minirecension]

Köpte ett par sånna för en månad den och måste säga att jag är lite smått irriterad över en del saker med dem. Först och främst den lilla förstärkaren på sladden. Den brusar, nån form av "vitt" högfrekvent brus som alltid finns i bakgrunden och gör att det känns som man har tinnitus. Problem nummer två är att denna lilla förstärkare innehåller väldigt undermåliga komponenter(kondensatorer och OP-förstärkare) och försämrar ljudkvalitén från ljudkortet en hel del. Ett tredje problem med den är att den sitter helt felplacerad på sladden för min kroppslängd, vilket gör att det inte går att få den att hänga fritt, alternativt att lägga den ordentligt i knäet eller på bordet, utan den kommer att fara omkring och vara irriterande.

Ljudkvalitén när man använder lurarna som vanliga stereolurar är väl ok, i klass med de flesta andra lurar i den lite lägre prisklasserna, men kanske inte riktigt vad man väntar sig av en lur för det här priset. Ljudet från bakhögtalarna är under all kritik och är pinsamt svagt, burkigt och baslöst. Vib/Sub funktionen gör ingenting alls och jag har börjat fundera om inte den ratten sitter på förstärkaren bara för syns skull.

Till det positiva kan man väl säga en del åxå. De är faktiskt hyffsat bekväma och lurarna i sig verkar ha bra kvalitet. Microfonen är även den helt ok men saknar tyvärr puffskydd. Sladden är väldigt lång vilket jag tycker är bra, och det fäljer även med en egen liten nätadapter för att driva sladdförstärkaren, det är bra för att kopplar men den till USBn på datorn så låter det illa minst sagt. Alltihop leveras i en fin tygväska som verkar väldigt lämplig när man ska transportera lurarna.

Men tyvärr kan jag inte rekommendera någon att köpa denna produkt.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |