Kommer detta fungera bra? Ny burk, 11k

Permalänk
Medlem

Kommer detta fungera bra? Ny burk, 11k

Hej på er!
Har här plockat ihop ett system som i mina ögon är bra och prisvärt.

Antec P180B

Asus GeForce Extreme N8800GTS/HTDP 320MB

Asus P5B Deluxe

Corsair CMPSU-520HXEU 520W

Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL4 2x1GB

Intel Core 2 Duo E6600 2,4GHz Box

Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 16MB 500GB

Någon som direkt kan se några stora misstag?

Tänkte på följande:

Komabilitetsproblem mellan Corsairs nätagg och ASUS-mobo?

Corsair-minne + ASUS-mobot? fungerar bra?

Vill köra ett 8800-VGA men vill inte pröjsa så mycket. Är detta kort prisvärt?

Duger originalkylningen, är inte SÅÅ kräsen vad gäller ljudnivå, tänkte att det ändå går att köpa till när slösa-pengar-på-prylar-ångesten lagt sig.

Var väl i princip allt jag hade och fråga om...

Behöver kritik!! Tack för all hjälp!

MVH Larsa

Visa signatur

Vänligen citera mig vid svar!

Permalänk

Då kommer min första fråga ska du klocka datorn något??

Permalänk
Medlem

Ja, eventuellt. Jag har aldrig klockat min dator förut, men det kan bero på att jag just nu sitter på en ganska gammal burk så jag har lixom känt att det inte skulle hjälpa så mycket..

Men som sagt, det är möjligt att jag gör det lite senare, inte direkt. Men då måste man väl ha lite bättre kylning?

Visa signatur

Permalänk

Jo man behöver bättre kylning om man ska klocka. Men om du ska klocka senare så kan du köpa de senare.
Du har du valt rätt minnen för klockning
Sen har du valt ett bra nätagg har inte hört något dåligt omdöme om den.
Moderkortet är bra jag har ett sådant själv de negativa jag kan säga om den är att nordbryggan blir väldigt varm.
Chassit du har valt. De finns en nyare version av den som heter P182 de skulle jag ha köpt.

Resten av grejerna är bra. Du kommer inte bli missnöjd med ditt köp.
Lycka till med bygget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J.Holmstrand
Jo man behöver bättre kylning om man ska klocka. Men om du ska klocka senare så kan du köpa de senare.
Du har du valt rätt minnen för klockning
Sen har du valt ett bra nätagg har inte hört något dåligt omdöme om den.
Moderkortet är bra jag har ett sådant själv de negativa jag kan säga om den är att nordbryggan blir väldigt varm.
Chassit du har valt. De finns en nyare version av den som heter P182 de skulle jag ha köpt.

Resten av grejerna är bra. Du kommer inte bli missnöjd med ditt köp.
Lycka till med bygget.

Jag funderar på om jag ska ta några andra minnen, nämligen dessa: http://prisjakt.se/produkt.php?p=86434 då sparar jag in lite pengar. Är det stor skillnad i prestanda?
Du nämnde att de jag valt var bra till överklockning, hur står sig dessa minnen till detta?

Funderar även på om jag skulle köra på ett 620w nätagg (samma modell). Är det något jag behöver?

P5B-moderkortet jag valt, jag läste någonstans att det inte stödjer RAID? Hur fungerar det? Finns det möjlighet att köra RAID med något instickskort eller liknande? Eller blir det dålig prestanda då? Krångligt i ett P180? Hur fungerar minnena ihop med ASUS-mobot? Tror jag läst någonstans att vissa minnen inte lirar så bra med ASUS-kort? Samt att visa nätagg har problem med ASUS-mobon?

Jag läste det du skrivit ang. P182. Ser egentligen inga direkta förändringar, dessutom så ser det inte lika "svart" ut. Men berätta gärna om det är något jag inte vet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den största fördelen med en P182 gentemot P180 är att du kan dra kablarna bakom moderkortet och därmed få bättre luftflöde.

620W nätaggregat behövs inte om du inte kör SLi/Crossfire.

P5B Deluxe stödjer definitivt RAID. Jag kanske missförstod dig, du kanske syftade på P5B som inte stödjer raid?

http://www.asus.se/products.aspx?l1=3&l2=11&l3=307&l4=0&model...

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Okej, bakom moderkortet säger du, varför går inte det på P180? Är det värt det då? Jag menar pga det inte är 100% svart (enligt bilderna). Sen, kan inte ljudnivån öka om det är hål på baksidan av chassit, hål för vattenkylningen tänkte jag på.

Okej, jag läste nämligen denna (http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=737...) tråd, men då kanske jag missuppfattade det, eftersom jag har funderat på ett P5B-Deluxe.
För det är väl ett schysst mb? Tänkte på, nu har jag valt Typ Asus där det går, är det fel tänkt? Spelar det stor roll på märken på t ex VGA och MB?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lars.akesson
Okej, bakom moderkortet säger du, varför går inte det på P180? Är det värt det då? Jag menar pga det inte är 100% svart (enligt bilderna). Sen, kan inte ljudnivån öka om det är hål på baksidan av chassit, hål för vattenkylningen tänkte jag på.

Jag vet inte om det är värt det. Ska du vara en hardcore overclocker så är all förbättring av luftflödet bra. Jag själv tog P180 eftersom den fanns i silver. De där två små hålen tror jag knappast påverkar ljudnivån märkbart men det är klart, hål är hål.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lars.akesson

Okej, jag läste nämligen denna (http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=737...) tråd, men då kanske jag missuppfattade det, eftersom jag har funderat på ett P5B-Deluxe.
För det är väl ett schysst mb? Tänkte på, nu har jag valt Typ Asus där det går, är det fel tänkt? Spelar det stor roll på märken på t ex VGA och MB?

Märket på grafikkortet spelar betydligt mindre roll än märket på moderkortet. Asus är generellt ett mycket bra val.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Okej, det blev ett P180 samt ett par billigare minnen, plus en Samsung s-ata DVD som ej fanns på prisjakt, till en nätt summa av 10800 :S

Som tur är har man ju 30dgr öppet köp på Datorbutiken, om man skulle få panikångest eller nåt. Riktigt längesen jag köpte nåt så dyrt :S

Är Datorbutik f.ö ett bra ställe att handla på?

Visa signatur