Permalänk

X2900XT vs. 8800GTS

Vilket av dessa kort skulle ni välja om ni fick ett gratis?
Kommentera gärna varför också.

Permalänk
Medlem

Pga. att jag föredrar Ati's drivrutiner och tv-out. Jag använder Vista och det är min åsikt att ati fortfarande ligger långt före nVidia med dessa drivrutiner. Sen så tycker jag att det finns mkt bättre verktyg för klockning och funktioner för Ati baserade kort. Ati Tray Tools tex. som lätt kan ersätta Ati's egen Catalyst Control Center. Samt att fler hobbykodare gör moddade drivrutiner. Och för att jag har ett Atibaserat moderkort och skulle vilja använda mitt nuvarande grafikkort till fysik i framtiden.

Ljud och vämeutvecklingen stör inte mig då jag aldrig haft ett grafikkort som jag inte bytt kylningen på till ngt bättre och tystare. Och Ati korten verkar riktigt roliga att klocka om man är en enthusiast mer än en gamer (vilket ligger på 60-40 gränsen för mig).

Edit: Sen gillar jag att man kan ändra Volt till GPU, minne mm. genom mjukvara.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Om jag fick det gratis? X2900 förstås, det är dyrare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jowy
X2900 förstås, det är dyrare.

Men sämre.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk

Tycker fler borde ha valt geforcekortet då skillnaden i testet var minimal och priset är högre på x2900. Sen att x2900 kommer ett halvår senare gör ju inte saken bättre.

Visa signatur

Deltahead - Don't move to Finland

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaktusagent
Tycker fler borde ha valt geforcekortet då skillnaden i testet var minimal och priset är högre på x2900. Sen att x2900 kommer ett halvår senare gör ju inte saken bättre.

Vad har när kortet kommit ut för skillnad om du får det gratis idag?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Men sämre.

Är 8800GTS 320MB bättre än HD 2900XT 512MB?
vadå är du ute och cyklar nu?
Den slår ju till o med 8800GTX ibland?
beroende vilken upplösning och vilket spel vi talar om.
Och så får man tänka på att drivrutinerna inte är helt klara.

Permalänk
Medlem

Tog Ati's 2900XT just på grund av att den faktist slår 8800GTX i ett fåtal spel, när den inte ens har optimerade drivrutiner och att den inte ens är menat att slå 8800GTX, den verkar dock mycket bättre än 8800GTS 320mb på de senaste testerna.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Varför jämföra kort i två olika prisklasser?

Permalänk
Medlem

Skiljer väl bara nån hundring i pris mellan XT & GTS?

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Btw vi snackar väl om GF8800GTS 640 nu och inte 320? Mellan 640 och XT är skillnaderna i pris inte stora alls. bara nån hundring hit och dit.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAster9
Skiljer väl bara nån hundring i pris mellan XT & GTS?

Japp,om dom syftar på 640mb.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Det är endå inte så stor skillnad på 640MB kortet och 320MB kortet, dom presterar nästan lika bra?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Pga. att jag föredrar Ati's drivrutiner och tv-out. Jag använder Vista och det är min åsikt att ati fortfarande ligger långt före nVidia med dessa drivrutiner. Sen så tycker jag att det finns mkt bättre verktyg för klockning och funktioner för Ati baserade kort. Ati Tray Tools tex. som lätt kan ersätta Ati's egena Catalyst Control Center. SAmt att fler hobbylodare gör moddade drivrutiner. Och för att jag har ett Ati baserat moderkort och skulle vilja använda mitt nuvarande grafikkort till fysik i framtiden.

Ljud och vämeutvecklingen stör inte mig då jag aldrig haft ett grafikkort som jag inte bytt kylningen på till ngt bättre och tystare. Och Ati korten verkar riktigt roliga att klocka om man är en enthusiast mer än en gamer (vilket jag ligger på 60-40 gränsen för mig)-

Edit: Sen gillar jag att man kan ändra Volt till GPU, minne mm. genom mjukvara.

Jag trodde ATI's drivrutiner för HD2900XT var helt wacked. Det vill säga på svenska innan några andra kommenterar mig, inte fungerar som dom ska och presterar väldigt dåligt i många spel med AA på samt AA/AF renderingar.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Jag röstade på HD2900XT då den är mer prisvärd.

Men jag själv skulle inte änns röra kortet. För högljud, för hög strömkonsumption och oeffektiv (både i strömkonsumtion/prestanda ratio och i överklockning/prestanda vinning ratio).

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag trodde ATI's drivrutiner för HD2900XT var helt wacked. Det vill säga på svenska innan några andra kommenterar mig, inte fungerar som dom ska och presterar väldigt dåligt i många spel med AA på samt AA/AF renderingar.

Instämmer, jag trodde också dom inte fungerade alls nästan men se här...bättre än jag trodde. Nån som kan svara på hur HD 2900XT fungerar i crossfire?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag trodde ATI's drivrutiner för HD2900XT var helt wacked. Det vill säga på svenska innan några andra kommenterar mig, inte fungerar som dom ska och presterar väldigt dåligt i många spel med AA på samt AA/AF renderingar.

Tänkte mer på Catalyst som en helhet. De drivrutiner som finns nu är ju bara beta. XT korten får ju egentligen inte sin första officiella drivrutin förrän Cat 7,5 (8.38) släpps vilket borde ske denna vecka/början på nästa tycker jag.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Tänkte mer på Catalyst som en helhet. De drivrutiner som finns nu är ju bara beta. XT korten får ju egentligen inte sin första officiella drivrutin förrän Cat 7,5 (8.38) släpps vilket borde ske denna vecka/början på nästa tycker jag.

Ok.

Blä för CCC hur som helst. Värsta skit som någonsin har utvecklats. Förstår inte varför dom inte fixar CCC. Jag tror inte jag vet någon som tycker om CCC även om det finns effektiva features och inställningar. Tur vi har ATT som är ett toppenpanel. Men drivrutinerna är det inget fel på förutom i Linux för dom som gillar det.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Ok.

Blä för CCC hur som helst. Värsta skit som någonsin har utvecklats. Förstår inte varför dom inte fixar CCC. Jag tror inte jag vet någon som tycker om CCC även om det finns effektiva features och inställningar. Tur vi har ATT som är ett toppenpanel. Men drivrutinerna är det inget fel på förutom i Linux för dom som gillar det.

Jag tycker CCC är bra just nu, tar 2 sek att starta och drar inte mkt minne alls. Och de flesta inställningar och features använder jag, men som du säger ATT är riktigt bra.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Båda korten är prisvärda men jag röstade på HD2900XT eftersom det nu är faktiskt allmänt mycket bättre än ett 8800GTS, tror man får större nytta av kortet framöver också så dem extra 500-700kr är värt det... glöm inte valves blackbox heller inte helt fel

Permalänk
Medlem

Mellan 10-15 sekunder tar det för mig att öppna CCC, riktig skit drivrutiner.. men iom att jag kör 2 skärmar, 1lcd tv och 1 datorskärm så måste jag väl ha CCC?

Permalänk
Avstängd

Röstade på 2900xt då det är ett bättre kort och skulle jag skaffa ett sådant skulle jag modda kylningen så mycket jag kunde eller skaffa vattenkylning och klocka det som fan!

Jag kör med x1950pro just nu och kör catalyst, det dröjde 4sek och 46 hundradelar för mig att öppna det:)
Lite segt men jag öppnar det aldrig typ så det spelar ingen roll!

Permalänk
Medlem

Väljer enkelt 8800gts 320 pågrund av priset. Dock om jag fick ett gratis kanske jag tatt ett 2900xt

Permalänk
Medlem

Skulle valt 8800GTS om det nu inte var så att 2900XT tycks bli bättre och bättre än vad det var från början när den kom. Är dessutom ett ATi fan, men varför vet jag ej. Det bara "känns" bättre. Vissa gillar vitt, andra svart. Dock tvekar jag itne köra på Nvidia om det är bättre än motsvarande ATi kort i samma prisklass.

Angående CCC och ATT,jag har börjat få massor med problem med mitt kort tillsammans med ATT, som t.ex. korrupt bild, datorn krashar om jag har ATT att starta med datorn med mera. Jag vet att det är ATT då jag testat andra versioner, testat att den inte ska starta med datorn etc etc etc.
CCC är snabbt nog för mig så jag bryr mig varken om vardera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Skulle valt 8800GTS om det nu inte var så att 2900XT tycks bli bättre och bättre än vad det var från början när den kom. Är dessutom ett ATi fan, men varför vet jag ej. Det bara "känns" bättre. Vissa gillar vitt, andra svart. Dock tvekar jag itne köra på Nvidia om det är bättre än motsvarande ATi kort i samma prisklass.

Angående CCC och ATT,jag har börjat få massor med problem med mitt kort tillsammans med ATT, som t.ex. korrupt bild, datorn krashar om jag har ATT att starta med datorn med mera. Jag vet att det är ATT då jag testat andra versioner, testat att den inte ska starta med datorn etc etc etc.
CCC är snabbt nog för mig så jag bryr mig varken om vardera.

Det kom en ny version typ igår, har du testat den?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Min röst är given. Jag är en sann atifanboy!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Min röst är given. Jag är en sann atifanboy!

Ja för fan man får ju Half-Life boxen, det gör mycket. Jag gick ju aldrig ut HL2 utan slutade när det var ungefär 10% kvar. Jag gick aldrig ut Lost Coast, 60% kvar kanske. Jag gick aldrig ut episode one, 3% kvar kanske och nu måste jag spela om alla, ALBIN ditt pucko, innan episode 2 släpps:P

Jag röstade på HD2900~

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

i och med att jag har ett 8800 redan så kan jag ju ta ati kortet och sedan sälja skiten.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Jag röstade på HD2900XT... mest för att jag tror (hoppas) att nya drivrutiner kan komma att överraska många här

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

HD2900XT... ...Men jag KÖPER nog ett 8800GTS...

Tystare, kallare, billigare.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|