5.1ljud från hemmabio till PC???

Permalänk

5.1ljud från hemmabio till PC???

Hejsan!

Ja har inhandlat mej ett Creative SB X-Fi Elite Pro från Komplett.se
länk: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312207

Men nu är mitt problem att ja får inte 5.1ljud uti PC:n från min hemmabioförstärkare. Förstärkaren är en sprillans ny ONKYO som ja gav 7000:- för..

Hur ska ja koppla och vad behöver ja för kablar/grejer för att få 5.1ljudet??

Har hört att en del testat sån här RCA kabel men ändå in fått 5.1?

Såg även att på creatives hemsida fanns nån sån här modul eller va de va som kosta typ 600:-, men ska man verkligen behöva en sån..?

Ja är inte så inne på det här med ljud m.m, så därför frågar ja lite.

Är det kanske nån annan här på forumet som har Elite Pro paketet som också har/haft samma problem men löst det?

Tacksam för svar!
//Andreas

Permalänk
Medlem

tyvärr har creative värdelösa digitalutgångar..
fattar inte varför det ska snålas?

själv kör jag med ett trust ljudkort med 2 coaxial och 2 optiska utag på..
300 kr kostade det att få normala kontakter

DTS,5.1 och Bitperfect SPDIF playback

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Vart i Oskarshamn bor du??

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mac80
Vart i Oskarshamn bor du??

Kolberga. Vadå?

Permalänk
Medlem

Var i Kolberga vilken gata?
Om du inte har fått bukt på problemet så bor jag också i Oskarshamn. Kanske kan hjälpa dig?

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Citat:

Var i Kolberga vilken gata?
Om du inte har fått bukt på problemet så bor jag också i Oskarshamn. Kanske kan hjälpa dig?

Bor på Homhällevägen.. Bor du då?

Permalänk
Medlem

Oki, bor på Köpmangatan. Du får PM:a mig ditt nummer om du vill att jag ska hjälpa dig, jobbar du eller går i skolan om dagarna??

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Oki, bor på Köpmangatan. Du får PM:a mig ditt nummer om du vill att jag ska hjälpa dig, jobbar du eller går i skolan om dagarna??

DET BÖRJAR VERKA KÄRLEK BANNE MEJ

Visa signatur

AMD ATHLON 64x2@6000+, MSI K9N NEO v3, 4x1gb Corsair@667mhz, ATI RADEON 3870x2 OC EDITION, SATA 2x250gb, 1x160gb, 1x74gb RAPTOR 10000rpm, AUDIGY 2ZS PE...+Moddad Asus eee 701. och 16 Gb 3g Iphone =)

Permalänk
Medlem

Ja det kan ju nästan se ut så, men i en sån här liten håla så finns inte så mycket att styra med ändå så vad fasen.....

Kan ju inte hjälpa att jag är en så otroligt snäll människa heller

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk

Se absolut till att använda de analoga utgångarna om du ska hjälpa honom.
Om han bara använder de digitala utgångarna har han gjort ett grymt dåligt köp...

Permalänk
Medlem

Jo men som sagt det är ju mycket lättare och visa vad som behövs när man är på plats.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Det som behövs är 3st 3,5mm->2xRCA kablar.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Visst det är det ju antagligen, men han verkar ju inte veta riktigt hur man kopplar varken i datorn eller förstärkaren, så eftersom jag bara har 3 kilometer dit så tänkte jag att det var smidigare att visa på plats.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Om du inte får hjälp på plats så behöver du som sagt 3st 3.5mm --> 2xRCA kontakter. Har själv samma lösnng på min dator fast med ett Audigy 2 kort.

Sen får du koppla in det i den analoga 5.1 delen (Front/Rear/Center/Sub) som du förmodligen har på din förstärkare, förhoppningvis så är inte denna redan upptagen av eventuell dvd-spelare. Ifs behöver borde du skaffa en Optisk eller koaxial kabel som du ersätter dvdspelaren med och på så sätt frigör platsen på.

En annan lösnng är att skaffa fram en 3.5mm --> Koaxal kabel och koppla direkt från den digitala utgången på kortet till den koaxiala ingången på förstärkaren. Jag vet inte om dessa säljs färdiga, själv fick jag be dom göra den själva på en lokal hifi-affär. Isf borde du lägga märke till att kontakten som ska in i datorn inte är den vanliga som är för hörlurar och högtalare utan en som kan skicka en (eller två, kommer inte ihåg) signaler.

Kan beskriva lite mer pedagogiskt om du inte får hjälp på plats.