Permalänk
Medlem

ATI och Ubuntu

Hejsan!
Tänkte köra Ubuntu och Windows dualboot, försöker succesivt avvänja mig vid Windows och gå över till Linux. Körde openSUSE förut men lyckades inte få igång ATI-drivers så att jag får mitt radeon 9600 att fungera. Någon som har fått igång ATI-kort med 3d-stöd på Ubuntu? Om det är fallet, kan ni skriva en liten installationsguide? Eller fungerar det bra att köra guiden som finns på ATI's hemsida (tycker den är lite halvdålig..)

Tack på förhand!

Visa signatur

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk?
- Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket!
Gud jag älskar snabba svar

Visa signatur

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk?
- Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Berätta gärna hur det gick sedan.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Avstängd

ATI gör inte så bra drivrutiner, varken för Linux eller Windows, speciellt inte för Linux. De verkar heller inte vara så villiga att ge ut specifikationer eller källkod.

Förhoppningsvist ändras de nu när Dell har börjat sälja datorer med Linux. Hört att Dell ska samarbeta med tillverkare för att få mer och bättre drivrutiner till Linux.

Tillsvidare, kan du skicka ett brev eller email till ATI och berätta att du vill ha bättre drivrutiner till Linux.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Avstängd

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=730&num=1

Kanske värt att prova opensourcedrivrutinerna? För som sagt, atis stängda är inte så heta de heller, så varför inte utnyttja det faktum att opensourcevarianterna väl ändå är rätt ok?

Permalänk
Medlem

Ati ska ju gå ut med källkoden nu så vi får hoppas på bättre drivisar. För dig som inte vill göra installationen manuellt så kan du ju alltid köra ett program som heter "Envy". Det gör det automatiskt åt dig

Länk: http://albertomilone.com/nvidia_scripts1.html

Låt dig inte luras av url adressen. Det är gjort för både ATI och Nvidia.
Dock så måste jag hålla med, ATI är inte bra på Linux fronten. Nästa gång jag köper ett graffe så blir det Nvidia helt klart.

Jag körde dock min senaste installation av drivrutinerna mha. denna guiden.
http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Feisty_Installation_G...

Jag antar att du kör Feisty Fawn. Den är väldigt bra och relativt lätt att gå igenom.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wconstantine
Ati ska ju gå ut med källkoden nu så vi får hoppas på bättre drivisar.

Hoppas verkligen det.
Intel har drivrutiner med öppen källkod för deras integrerade grafikkrets.
Ska snart köpa dator, de blir nog med Nvidia kort.
Börjar ATI med drivrutiner som har öppen källkod, så går jag lätt över till ATI.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

När jag uppdaterade till Ubuntu 7.04 eller va det nu var för version, nyaste var det iaf. Så funkade min dator i 3-4 minuter innan det krashade. Detta berodde på drivrutinerna från ATI. Så nu får jag köra med open-source varianten som verkar ha problem med att visa rätt upplösning för mig (1440x900).

Men ATI ska väl släppa egna open-source drivrutiner i framtiden så får väl vänta på det.

Permalänk
Medlem

När jag skulle fixa Beryl på mitt X850XT så använde jag följande guide. De verkar fungera klanderfritt på min dator.
Du kan ju nöja dig med att få in rätt drivisar. (Om du inte vill ha Beryl också vill säga.)

Gud förbanne ATI om de inte kommer med bättre drivisar snart!

OfT: Me like kuninobu's avatar!

Visa signatur

Gosh!