Permalänk
Medlem

Budjetdator ~5000 kr.

Hej. Jag har länge varit i behov av en ny dator då jag för tillfället sitter på en 9 år gammal burk med en P3a på 1 GHz (>.<).

Nu har jag då äntligen fått ihop lite pengar, så jag har börjat tänka på vad jag kan tänka mig att köpa. Har en budjet på 5000 kr (egentligen mindre, men lite extra går snabbt att skrapa ihop.).

Hittade idag det här paketet på komplett
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323200

Jag vet att grafikkortet är ganska jättevärdelöst, men med tankte på vad jag sitter på nu (GF 4 är dock helt OK.) samt priset på det där så gör det ju inte jättemycket.

Jag undrar ju såklart om det går att få ihop ett bättre system för priset ~5000 kr. Annars får det nog bli det där...

Tack för mig

Permalänk
Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

En DVD-brännare kostar ju bara ~100 kr mer så det kan man väl lägga till.
Nätagget hur ordentligt det är egentligen. Jag har ganska stora krav på ljudnivå och 20 dB låter som lite väl mycket, men jag vet inte =P

Är också osäker på moderkortet. Är det verkligen det bästa man kan välja i den prisklassen? Jag kan säkert lägga till 1 eller 2 hundralappar om jag kan få något som är bättre.

Permalänk

Du sa 5000kr eller mindre, jag satte ihop nästan exakt 5000. Är du villig att lägga till ett par hundralappar kan du få mycket bättre, ja.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Inaktiv

Ska du ha med eller utan operativsystem för dom där 5k?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hm, ang. den processorn så är ju en 4200+ med 65W TDP 50:- billigare.

Finns det någon anledning att köra 89W då?

Permalänk

Som du ser är den billigare inte ens i lager, de har lagt in den nyligen... När jag satte ihop paketet fanns den inte.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrStupid
En DVD-brännare kostar ju bara ~100 kr mer så det kan man väl lägga till.
Nätagget hur ordentligt det är egentligen. Jag har ganska stora krav på ljudnivå och 20 dB låter som lite väl mycket, men jag vet inte =P

Det FSP-aggregatet är mycket bättre än NorthQ aggregatet. Jag litar inte för fem öre på NorthQ's specifikationer, uppblåsta på alla håll och kanter.
Bakgrundsljudet i ett vanligt rum ligger på ungefär 30dB, i ett riktigt tyst rum så kan det kanske ligga så lågt som 20dB, men det är inte troligt att man har det så tyst i t.ex. en lägenhet.

De bästa nätaggregaten som SilentPCReview har mätt på ligger mellan 20 och 30dBA på 1m håll. Varken FSP eller NorthQ är riktigt så bra, så märkningen är ett önsketänkande. Jag skulle tro att FSP-agget är lika tyst eller tystare än NorthQ agget, dessutom är FSP's aggreggat stabilare och har bättre strömvärden på 12V-linan.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag tänkte också köpa en ny speldator i den prisklassen och flugfarfars dator ser riktigt prisvärd ut.

Det är alltså den här processorn ni menar som är ännu mer prisvärd?

Och sen vad det gäller moderkort, är så bakom vad det gäller hårdvara så jag tror ni behöver ge mig en länk till ett bra som kostar "ett par hundralappar mer"