Programmera C++ i VB Studio -05, studiematerial?

Permalänk
Medlem

Programmera C++ i VB Studio -05, studiematerial?

Jag ska börja studera kreativ programmering till hösten och har fått reda på att de använder VB studio -05 i skolan. Inga förkunskaper i programmering krävs, vilket jag heller inte riktigt har, men jag vill förbereda mig. Jag har nu letat i veckor efter en bra guide till hur jag som nybörjare kan lära mig C++ i VB studio miljö men inte hittat något vettigt. De flesta guider jag laddat ner förutsätter att man kan något liknande programmeringsspråk sen innan, eller utgår från andra kompilatorer som Dev-C.

Så kan någon tipsa mig om en bra guide? på svenska eller engelska är vilket som.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3k+, ASUS A8N-SLI deluxe, NVIDIA GeForce 6200 TurboCache, Q-TEC PSU 650W, NVIDIA nForce nätverkskort, SB Audigy 2, 2 x 1GB Corsair PC3000 DDR-SDRAM, WD Raptor 36.7GB SATA 8MB 10k RPM och Maxtor 200GB SATA

Permalänk
Medlem

Om man laddar ner Visual C++ Express(som är gratis) och registrerar sig så får man, om jag minns rätt, som "benefit" ladda ner enkla nybörjarböcker i bla C++ och C# gratis. Det jag minns är iaf att de böckerna var mycket lättfattliga för att komma igång.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

C++ utvecklar man i en C++ miljö som Visual C++, Dev-C++ etc. Med VB studio antar jag att du menar Visual Basic 2005, som är en del av Visual Studio utvecklingsmiljön, där bl.a. Visual C++ ingår.

Visual C++ Express Edition finns att tanka här:
http://msdn2.microsoft.com/sv-se/vstudio/aa336402.aspx

Ska du lära dig C++ så är det böcker du ska använda dig av. Men tycker ärligt talat att du ska lära dig ett enklare språk innan C++.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

http://www.idleloop.com/tutorials/introC/usingVC.php

Den där är väldigt grundläggande o går inte in på tex klasser. Men när du väl känner dig lite hemma i visual studio och programmering så kan du använda tutorials som använder tex Dev-C++ eller gcc för att lära dig resten.

Om du vill ha en guide på svenska så finns det två här:
http://blinkenlights.se/articles/
Dock förutsätter dom att du kan kompilera osv från Visual Studio..

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att man som nybörjare "fattar bättre" om man använder tex Cygwin med gcc, texteditor och kommandorad än om man börjar med ett fullödigt IDE.

Man blir liksom förblindad av det grafiska gränssnittet och den massiva dokumentationen hos Visual Studio.

Kan man väl programmera så är Visual Studio annars en helt ok miljö att vistas i, då förstår man sas automatiskt vad alla menyer och finesser är till för att underlätta.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag laddade ner Visual C++ express och registrerade. Men jag är osäker på om deras guider innehåller det jag behöver lära mig för att programmera C++. Microsoft har nu videoguider online som visar hur man programmerar VB etc. men jag kunde inte hitta något om bara C++.. tror jag. Den här är länken till MS guidesektion:

<a href="http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/beginner/windows/ti..." target="0">Länk</a> Jag vet inte hur den här sidan behandlar html, men jag hoppas den länken visas rätt

Jag skulle verkligen uppskatta om någon kan avgöra om jag får något utav att gå igenom allt det där för att programmera i C++. Jag försökte hitta de böcker som du talade om the squonk men jag tror de plockat bort det nu och ersatt dem med det här.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3k+, ASUS A8N-SLI deluxe, NVIDIA GeForce 6200 TurboCache, Q-TEC PSU 650W, NVIDIA nForce nätverkskort, SB Audigy 2, 2 x 1GB Corsair PC3000 DDR-SDRAM, WD Raptor 36.7GB SATA 8MB 10k RPM och Maxtor 200GB SATA

Permalänk
Medlem

Man lär sig inte C++ genom "guider", skaffa en bok.

En vettig online bok är "Thinking in c++":
http://www.mindview.net/Books/TICPP/ThinkingInCPP2e.html

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PepperX
Jag laddade ner Visual C++ express och registrerade. Men jag är osäker på om deras guider innehåller det jag behöver lära mig för att programmera C++. Microsoft har nu videoguider online som visar hur man programmerar VB etc. men jag kunde inte hitta något om bara C++.. tror jag. Den här är länken till MS guidesektion:

<a href="http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/beginner/windows/ti..." target="0">Länk</a> Jag vet inte hur den här sidan behandlar html, men jag hoppas den länken visas rätt

Jag skulle verkligen uppskatta om någon kan avgöra om jag får något utav att gå igenom allt det där för att programmera i C++. Jag försökte hitta de böcker som du talade om the squonk men jag tror de plockat bort det nu och ersatt dem med det här.

Efter att ha läst ditt första inlägg fastnade jag på orden "Inga förkunskaper i programmering krävs" vilket betyder att dom då kommer att förklara ganska ingående vad som händer.
Så det spelar ingen roll vad för språk du börjar titta på nu.

Själv skulle jag nog vilja påstå att C/C++ inte är bra språk att börja med. Jag skulle vilja föreslå att du börjar titta lite på tex Python som är ett väldigt lätt språk att komma igång med och man lär sig saker som är gemensamt för alla språk på ett mycket smidigare sätt. Att sitta och brottas med C++ syntax då man bara vill komma igång är aldrig någon höjdare.

Sedan så är Python ganska nära C++ i strukturen så du kan lätt applicera din kunskap i Python på C++.

http://greenteapress.com/thinkpython/html/preface.html <- Intressant text.
En liten quote därifrån:
Comparing the explanatory text of the program in each version of the book further illustrates what this means to the beginning student. There are thirteen paragraphs of explanation of "Hello, world!" in the C++ version; in the Python version, there are only two. More importantly, the missing eleven paragraphs do not deal with the "big ideas" in computer programming but with the minutia of C++ syntax. I found this same thing happening throughout the book. Whole paragraphs simply disappear from the Python version of the text because Python's much clearer syntax renders them unnecessary.
http://greenteapress.com/thinkpython/ <- Ladda ned boken som PDF.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Jag har läst en del texter och forum om hur och vart man ska börja programmera, och det verkar finnas lika många svar på den frågan som det finns programmerare. Python är ett relativt litet språk, och att lära mig det för att sen förstå mig på C++ bättre är inget jag har tid med tyvärr, även fast det kanske skulle bespara mig lite huvudvärk. Jag vill ta tjuren vid hornen direkt och slippa de bredare omvägarna.

Ordet "guider" var kanske illa valt av mig förresten.. det är egentligen böcker fast i PDF format.

Sen kom jag på att det finns en bok om C++ att låna på bibblan, men den upplagan är från 2003.. kan det vara värt att titta på ändå, eller är den stenålder idag?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3k+, ASUS A8N-SLI deluxe, NVIDIA GeForce 6200 TurboCache, Q-TEC PSU 650W, NVIDIA nForce nätverkskort, SB Audigy 2, 2 x 1GB Corsair PC3000 DDR-SDRAM, WD Raptor 36.7GB SATA 8MB 10k RPM och Maxtor 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PepperX
Sen kom jag på att det finns en bok om C++ att låna på bibblan, men den upplagan är från 2003.. kan det vara värt att titta på ändå, eller är den stenålder idag?

Den nuvarande C++ standarden kom 1998, så böcker efter det bör vara okej.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PepperX
Python är ett relativt litet språk,

Ööh? Vad?
Hur definierar du relativt?

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Som vanligt antar jag, det är skillnad på språk (Python som språk är litet) och standardbibliotek (Pythons standardbibliotek är stort).

Permalänk
Medlem

C++ boken i bibblan är nog den tjockaste boken jag någonsin kommer läsa men jag borde hinna med en del över sommaren. Tack för alla tipsen! jag kan alltid lita på att jag får något utav sweclockers communityt. När jag är klar med utbildningen kan jag nog börja ge lite tillbaka också

Visa signatur

AMD Athlon 64 3k+, ASUS A8N-SLI deluxe, NVIDIA GeForce 6200 TurboCache, Q-TEC PSU 650W, NVIDIA nForce nätverkskort, SB Audigy 2, 2 x 1GB Corsair PC3000 DDR-SDRAM, WD Raptor 36.7GB SATA 8MB 10k RPM och Maxtor 200GB SATA

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PepperX
Sen kom jag på att det finns en bok om C++ att låna på bibblan, men den upplagan är från 2003.. kan det vara värt att titta på ändå, eller är den stenålder idag?

Du kan läsa böcker om C++ från 1900 talet, det grundläggande har funnits med ett bra tag. Språket är väldigt genomtänkt från början.

Försök även läsa lite assembler då det ger mycket större förståelse för C++. En person som kan lite assembler lär sig C++ mycket snabbare.

Det svåra är annars inte själva C++ språket utan när du lär dig C++ så måste du oftast lära dig olika tekniker som du kommer att använda dig av. Skall du göra ett program för Windows så måste du förmodligen lära dig hur Windows arbetar internt. Det finns många bibliotek som gömmer den hanteringen men det är ändå viktigt och kunna.

En del tycker detta är trist, kanske för att man inte riktigt har intresset för programmering. Medan andra tycker det är roligt och lära sig.
Desto mer baskunskaper en person har desto snabbare lär man sig nya saker.
Första boken du läser kan säkert ta ett bra tag och plöja igenom eftersom du inte har så mycket kunskaper och relatera till. Men den tionde boken du läser kan du kanske avverka på en helg.

Det går segt i början, men har du talang och intresse så är C++ ett fantastiskt språk där man tränar hjärnan enormt.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

INga problem att köra C++ det första man gör, gjorde själv det och fick vg i 3 kurser = )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirTiner
INga problem att köra C++ det första man gör, gjorde själv det och fick vg i 3 kurser = )

Man ska aldrig utgå från sig själv. Det första språket jag lärde mig var C i programmering A och då fick jag MVG. Men det var väldigt många (över halva klassen) som hade stora problem med strukturen/syntax.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk

Ja kan inte utgå ifrån någon annan så det blev mig själv men går man bara in för det så blir det nog bra, själv så tycker ja Java är svårare en C++ = ).. fast ja tycker man ska satsa på C#

Permalänk
Medlem

Sitter själv och funderar på vilken bok jag ska köpa.
Funderar på dessa två, men jag inte komma fram till vilken som är bäst.

C++ How to program

C++ Direkt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ZuqR: How to program är bra mycket bättre än C++ direkt och har du tålamod så kommer det snart 6:e utgåvan av How to program C++.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikro
ZuqR: How to program är bra mycket bättre än C++ direkt och har du tålamod så kommer det snart 6:e utgåvan av How to program C++.

Jo, jag upptäckte det.
Är dock tveksam pga prisskillnaden och datumet den släpps.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Om man laddar ner Visual C++ Express(som är gratis) och registrerar sig så får man, om jag minns rätt, som "benefit" ladda ner enkla nybörjarböcker i bla C++ och C# gratis. Det jag minns är iaf att de böckerna var mycket lättfattliga för att komma igång.

Dom böckerna vill jag gärna kolla på.. Har laddat ner vc++ 2005 express från MS egen sida men inte fått någon länk till en bok
Var hittar jag den?

Visa signatur

...