Speldator - 15.000kr
Efter att min nuvarande burk slitit i snart 4 år är det dags för en ny. Den jag använder nu kommer ges till min far, så inga delar kan användas ifrån den, vilket betyder en "fresh start" Tangetbordet behåller jag. Musen skaffar jag en ny (den jag har nu är en Microsoft IntelliExplorer 3.0, en utmärkt mus, men den börjar dansa sin sista vals)
En titt in i djungeln som är datorkomponenter under ett par dagar gav mig följande paket i den prisklassen jag söker:

Totalpris - 14 611:-
CPU:
Då E6600 verkar väldigt nybörjar-överklocknings vänlig (Ingenting jag gjort förut) tänkte jag försöka ge mig an den med en bättre kylare och ett moderkort som kan hjälpa på traven.
CPU Kylare:
Kylaren till CPUn blev en Scythe Mine. Hört bara bra saker om den.
De större varianterna av kylare som Tuniq Tower 120 skrämmer mig - 800-1000g som hänger på ett moderkort? Nejtack
Moderkort:
Jag upptäckte att det finns en hejdundrans massa moderkort. Anledningen att jag valde just detta är (förutom en stereo mikrofon, jagmenar, woha!) för att jag sett det nämnas en del gånger och för att det har rekommenderats på sidor såsom Techreport och HardOCP. Finns det något "bättre" som inte kostar skjortan så för all del, säg till
HDD:
Hårddiskarna är Seagate - Lång garanti och prisvärda
Chassi:
Antec P182 chassit verkar vara prisat av flera, och låter inte som om en dammsugare (hoppas jag). Osäker dock om min kombination av Chassi + Moderkort + PSU - Då PSUn sitter i botten, kommer kablaget nå till moderkortet, eller behöver jag skaffa en förlängare?
PSU:
Corsair HX - Efter att ha haft 3 Antec PSU's banga (bokstavligt) under loppet av 2 år, är jag nöjd med Corsairs som fungerat i 2 år felfritt hitills i datorn jag använder nu Efter att ha satt in allting i http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp sade den att 464W bör räcka, så 520W är nog tillräckligt.
RAM:
RAM'en, billig som det är just nu, kommer nog i samband med E6600 överklockningen att petas på. Samma fast "5-5-5-5-12" är i mängden 4 GB 480kr billigare, men riskerar jag ett "Stop, inte längre!" med CPUn om jag tar den billigare?
Jag vet att 4GB inte kommer ses helt av XP 32-bitars som jag kommer i början använda på datorn. Men när drivrutinerna mognat till sig i Vista kommer jag, i och med att jag också har ett DX10 grafikkort, hoppa över till 64-bitars Vista.
Grafikkort:
Och så sist Grafikkortet. Läst en del om 8800, och angående 320mb mot 640mb.
Slutsatsen de flesta fick var att om man som jag, kör på en 19" LCD med 1280x1024, kan hålla sig med 320mb varianten. GTX verkar overkill.
Att jag valde en fabriksöverklockning är för garantins skull, och att jag faktiskt får de hastigheterna garanterat. Inte mycket mer än det
Detta är första gången jag bygger ihop en egen dator. Om jag gjort några uppenbara misstag, hojta till
Alla synpunkter, lynchningar och råd tas emot med öppna armar