Permalänk
Medlem

Speldator - 15.000kr

Efter att min nuvarande burk slitit i snart 4 år är det dags för en ny. Den jag använder nu kommer ges till min far, så inga delar kan användas ifrån den, vilket betyder en "fresh start" Tangetbordet behåller jag. Musen skaffar jag en ny (den jag har nu är en Microsoft IntelliExplorer 3.0, en utmärkt mus, men den börjar dansa sin sista vals)

En titt in i djungeln som är datorkomponenter under ett par dagar gav mig följande paket i den prisklassen jag söker:

Totalpris - 14 611:-

CPU:
Då E6600 verkar väldigt nybörjar-överklocknings vänlig (Ingenting jag gjort förut) tänkte jag försöka ge mig an den med en bättre kylare och ett moderkort som kan hjälpa på traven.

CPU Kylare:
Kylaren till CPUn blev en Scythe Mine. Hört bara bra saker om den.
De större varianterna av kylare som Tuniq Tower 120 skrämmer mig - 800-1000g som hänger på ett moderkort? Nejtack

Moderkort:
Jag upptäckte att det finns en hejdundrans massa moderkort. Anledningen att jag valde just detta är (förutom en stereo mikrofon, jagmenar, woha!) för att jag sett det nämnas en del gånger och för att det har rekommenderats på sidor såsom Techreport och HardOCP. Finns det något "bättre" som inte kostar skjortan så för all del, säg till

HDD:
Hårddiskarna är Seagate - Lång garanti och prisvärda

Chassi:
Antec P182 chassit verkar vara prisat av flera, och låter inte som om en dammsugare (hoppas jag). Osäker dock om min kombination av Chassi + Moderkort + PSU - Då PSUn sitter i botten, kommer kablaget nå till moderkortet, eller behöver jag skaffa en förlängare?

PSU:
Corsair HX - Efter att ha haft 3 Antec PSU's banga (bokstavligt) under loppet av 2 år, är jag nöjd med Corsairs som fungerat i 2 år felfritt hitills i datorn jag använder nu Efter att ha satt in allting i http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp sade den att 464W bör räcka, så 520W är nog tillräckligt.

RAM:
RAM'en, billig som det är just nu, kommer nog i samband med E6600 överklockningen att petas på. Samma fast "5-5-5-5-12" är i mängden 4 GB 480kr billigare, men riskerar jag ett "Stop, inte längre!" med CPUn om jag tar den billigare?
Jag vet att 4GB inte kommer ses helt av XP 32-bitars som jag kommer i början använda på datorn. Men när drivrutinerna mognat till sig i Vista kommer jag, i och med att jag också har ett DX10 grafikkort, hoppa över till 64-bitars Vista.

Grafikkort:
Och så sist Grafikkortet. Läst en del om 8800, och angående 320mb mot 640mb.
Slutsatsen de flesta fick var att om man som jag, kör på en 19" LCD med 1280x1024, kan hålla sig med 320mb varianten. GTX verkar overkill.
Att jag valde en fabriksöverklockning är för garantins skull, och att jag faktiskt får de hastigheterna garanterat. Inte mycket mer än det

Detta är första gången jag bygger ihop en egen dator. Om jag gjort några uppenbara misstag, hojta till

Alla synpunkter, lynchningar och råd tas emot med öppna armar

Permalänk
Medlem

Re: Speldator - 15.000kr

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lamquin
Efter att min nuvarande burk slitit i snart 4 år är det dags för en ny. Den jag använder nu kommer ges till min far, så inga delar kan användas ifrån den, vilket betyder en "fresh start" Tangetbordet behåller jag. Musen skaffar jag en ny (den jag har nu är en Microsoft IntelliExplorer 3.0, en utmärkt mus, men den börjar dansa sin sista vals)

Varför inte en DeathAdder, den är ju faktiskt strået vassare än Logitechen.
http://www.extremetech.com/article2/0,1558,2084987,00.asp

Citat:

CPU:
Då E6600 verkar väldigt nybörjar-överklocknings vänlig (Ingenting jag gjort förut) tänkte jag försöka ge mig an den med en bättre kylare och ett moderkort som kan hjälpa på traven.

Citat:

CPU Kylare:
Kylaren till CPUn blev en Scythe Mine. Hört bara bra saker om den.
De större varianterna av kylare som Tuniq Tower 120 skrämmer mig - 800-1000g som hänger på ett moderkort? Nejtack

Den är inget vidare på att kyla överklockningar,
http://www.bigbruin.com/2006/scythemine_6

Men fick ändå rätt gott betyg här:
http://www.hexus.net/content/item.php?item=8757&page=115

Tjaa... Jag vet inte, ja. Mitt moderkort hänger med, fast det sitter en Scythe Infinity på den. Det är nog ett bättre val än Scythe Mine, tror jag.

Citat:

Moderkort:
Jag upptäckte att det finns en hejdundrans massa moderkort. Anledningen att jag valde just detta är (förutom en stereo mikrofon, jagmenar, woha!) för att jag sett det nämnas en del gånger och för att det har rekommenderats på sidor såsom Techreport och HardOCP. Finns det något "bättre" som inte kostar skjortan så för all del, säg till

Det blir bra det.

Citat:

HDD:
Hårddiskarna är Seagate - Lång garanti och prisvärda

Samsung är lite tystare. WD Raid Edition har längre garanti, men Seagate kanske är ett bra mellanting?

Citat:

Chassi:
Antec P182 chassit verkar vara prisat av flera, och låter inte som om en dammsugare (hoppas jag). Osäker dock om min kombination av Chassi + Moderkort + PSU - Då PSUn sitter i botten, kommer kablaget nå till moderkortet, eller behöver jag skaffa en förlängare?

Kolla även på det nya NZXT HUSH innan du bestämmer dig.

Citat:

PSU:
Corsair HX - Efter att ha haft 3 Antec PSU's banga (bokstavligt) under loppet av 2 år, är jag nöjd med Corsairs som fungerat i 2 år felfritt hitills i datorn jag använder nu Efter att ha satt in allting i http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp sade den att 464W bör räcka, så 520W är nog tillräckligt.

Bra!

Citat:

RAM:
RAM'en, billig som det är just nu, kommer nog i samband med E6600 överklockningen att petas på. Samma fast "5-5-5-5-12" är i mängden 4 GB 480kr billigare, men riskerar jag ett "Stop, inte längre!" med CPUn om jag tar den billigare?

Det "stop, inte längre!" kommer tidigast vid 3,6 GHz. Det kanske är tillräckligt?

Citat:

Jag vet att 4GB inte kommer ses helt av XP 32-bitars som jag kommer i början använda på datorn. Men när drivrutinerna mognat till sig i Vista kommer jag, i och med att jag också har ett DX10 grafikkort, hoppa över till 64-bitars Vista.

Ja, det är ju smart, nu när minnet är så billigt.

Citat:

Grafikkort:
Och så sist Grafikkortet. Läst en del om 8800, och angående 320mb mot 640mb.
Slutsatsen de flesta fick var att om man som jag, kör på en 19" LCD med 1280x1024, kan hålla sig med 320mb varianten. GTX verkar overkill.
Att jag valde en fabriksöverklockning är för garantins skull, och att jag faktiskt får de hastigheterna garanterat. Inte mycket mer än det

Helt OK!

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Frågan du får ställa dig i 320 vs 640 är om du tänker uppgradera skärmen någon gång i framtiden annars ser väll allt bra utom att du kanske ska ta en bättre kylare som xjom säger

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Frågan du får ställa dig i 320 vs 640 är om du tänker uppgradera skärmen någon gång i framtiden annars ser väll allt bra utom att du kanske ska ta en bättre kylare som xjom säger

Tror jag håller mig med min skärm ett bra tag framöver

Bättre kylare.. Scythe Infinity väger hela 960g, och Thermalright Ultra-120 väger 745g. Vågar man sätta dem på ett moderkort verkligen? Enligt grafen xjom länkade på http://www.hexus.net/content/item.php?item=8757&page=115 är MINE'n ganska högt upp med tanke på dess vikt och pris.

Tack så mycket för era svar, det uppskattas verkligen

Permalänk

Skulle lagt en tanke på tunic towern ...den är stor som ett hus men den gör oxå jobbet bra och jag är dunder nöjd med den. Då jag kan köra den riktigt lågt och har ett tyst överklockat system (se sign)

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=318575

http://www.sweclockers.com/recension/109-fem_kylare_med_120_m...

Smart att du valt ett modulärt agg då det är krångligt med alla kablar att dra ner vid fläkten+ att du slipper onödiga kabelhärvor. Dock valde jag ett Cooltek agg efter läst den här recentionen (jag behövde ingen förlängare)http://www.sweclockers.com/recension/570-13_nataggregat
Men corsair gör ju bara bra grejjer så är du redan nöjd med det du har så satsa på det

Vad gäller P180B/P182 så är det ENDAST färgen som skiljer då de uppdaterat alla P180´s arkitektur så den ser exakt likadan ut på insidan som P182..

Minnena är kanon.(iofs så lär minnena vara än biligare när du väl hoppar över till vista ..så kanske spara en slant och släng i nya stickor när det väl blir dags?!)

Graffe är kanon och jag tänkte likadant.

Mobo kan inte bli bättre för pengarna.. man får en massa tjaffs med men det klockar fin fint.

Med andra ord i det hela ser det ut som ett dunder system:)

Lycka till:)

Edit: en liten raptor systemdisk kanske kan vara nått

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chamberlain

Edit: en liten raptor systemdisk kanske kan vara nått

Först och främst, tack för alla dina råd, visste inte att 180'an var identisk med 182 förutom färgen!

Angående Raptorn - Hört att det är egentligen en ganska liten prestandaskillnad med tanke på priset, och att den låter. En snabb titt visar 40 dB. 40 dB är viserligen bara som en viskning enligt http://www.makeitlouder.com/Decibel%20Level%20Chart.txt ... Jag får tänka på det lite

En fråga dock: Du har inte upptäckt några problem med att ha en Tuniq Tower? Att moderkortet ger vika eller liknande? Vill inte riktigt att en sådan ska trilla spontant ned på ett grafikkort Usch, jag börjar låta som en mormor (Aaaah parkeringsautomaten sprängs om du sätter i 50 öringar!)

Edit:
En liten närmare titt på Raptor mot en Seagate
http://www.hdtune.com/results/Western_Digital_WD740ADFD.gif
http://www.hdtune.com/results/Seagate_ST3320620AS.gif

Visserligen är Raptorn något bättre, men (1500/74=) 20 kr/GB mot (750/320=) 2,34kr/GB.... Tror jag håller mig med Seagate'arna

Permalänk

Faktum är att mina barracudor överröstar raptorn. De tester jag läste när jag väl skulle köpa visade en stor prestanda ökning på raptorn (10000rpm) vs vanliga 7200rpm diskarna ..sitter på jobbet nu och har inte tid att leta upp länkarna på testerna. Iofs så funkar barracudorna utmärkt med det är en liten boost med raptorn som systemdisk sedan om det är värt det är upp till var och en att avgöra

Tunic towern är en bjässe...och jag fick en smärre chock när jag öppnade förpackningen, trodde aldrig den skulle gå i ..men den är perfekt i en p180. Speciellt med P5W´s arkitektur och P180´s fläkt positioner ...kan inte bli bättre vad gäller luftströmning. Iom tyngden så är det väl kanske inte reckomenderat att man far och flänger med den om man tex. lanar mycket. Men har du valt ett P180/2 så antar jag att den ska vara väldigt stationär då det inte är den lättaste burken.

Edit: Såg nu att det var ett P5B Deluxe mobo, har inte läst så mycket om det men p5w dh deluxe kan vara att föredra kanske om du ska klocka (var det mobo jag fick rekomenderat om jag skulle klocka samt att de flesta verkar välja det) + att det är 975 chipset ist för 965. Är bara en 20:- dyrare på datorbutiken.

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem

som chamberlain säger, det är liten risk något händer om den är stillastående för det mesta.. springer du runt med den varje vecka så får du vara jävligt försiktig och det kanske inte är rekommenderat

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Tusentack för alla era förslag! Du är en pärla chamberlain

Mina ändringar är att jag byter ut moderkortet P5B mot ett P5W, byter ut MINE mot en Tuniq Tower och ersätter en av Seagate diskarna med en Raptor 74 GB.

Detta betyder att slutgiltiga kommer se ut såhär:

Kylaren Tuniq Tower köper jag ifrån komplett som har en hämtbutik i Stockholm, vilket ger mig den massiva fraktkostnaden på 29 kr Totalt är detta (14742+498+29=)15259 kr plus frakten ifrån Datorbutiken.

Jag håller tummarna över att allting ska fungera!

Ännu en gång, tack för all eran hjälp och att ni tog er tid att svara på mina frågor: guldvärt!

Edit: Bytte ut PSUn mot 620W varianten. Som de säger: En budget är till för att spräckas Lite andrum skadar inte om jag vill sätta in fler diskar.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra. Tummen upp till Chamberlain!

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk

Gratulera till en dunderburk ser fin fint ut och du kommer garanterat bli nöjd Lycka till med bygget.

xJom: tack ... I learn from the master

Visa signatur