Permalänk
Medlem

Skulle vilja se en servervariant där man bytt ut de 4 CD/DVD-platserna mot flera diskplatser + 2st redundanta nätagg.

Fattar inte varför man envisas med 4 st optiska CD/DVD-platser på bekostnad av diskplatser.

Permalänk

Jättebra recension, men...jag tycker inte chassit förtjänar följande utmärkelse

Den har på tok för många nackdelar.
Vem vill ha ett chassi som väger 20 kg, låter mer än de tidigare billigare modellerna, svårt att dra kablar i, och inkluderar två nätaggregat som man inte valt själv och som man troligen aldrig kommer använda till fullo?

Allt detta till priset av ett 8800GTS 640 Mb.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Jättebra recension, men...jag tycker inte chassit förtjänar följande utmärkelse
http://sweclockers.com/images/award_rekommenderas.gif

Den har på tok för många nackdelar.
Vem vill ha ett chassi som väger 20 kg, låter mer än de tidigare billigare modellerna, svårt att dra kablar i, och inkluderar två nätaggregat som man inte valt själv och som man troligen aldrig kommer använda till fullo?

Allt detta till priset av ett 8800GTS 640 Mb.

Håller med dig på allt förutom ljudnivån. Jag personligen tycker ljudnivån är viktig men det finns många som bryr sig bara om bra kylmöjligheter och prestanda och skiter i ljudet:)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

P180 var ju inga problem att dra kablar i. Det är kanske annorlunda från andra chassi men betyder det att det är sämre?
Själv så tycker jag att mitt P180 är bra mycket lättare att få kablarna snyggt i än ett vanligt chassi.. så det är väl vad man vänjer sig vid...

Bra recension annars, blev lite sugen på detta men det är klart för dyrt och personligen har jag inte användningen för 2 st nätagg.
Kommer det en variant utan nätagg så lär det bli en stor säljare om inte priset är för högt.

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Medlem

Dom säger aldrig i recensionen att det är svårare att dra kablar i P190 än i P180/182..Dom säger att det fortfarande är krångligare att dra kablar jämfört med "vanliga" chassin, precis som föregångarna P180/182.

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
1. Du kan driva grafikkort osv. med 550 wattaren, men det kräver att du fixar fram egna kablar till det.

Kan man inte helt enkelt distribuera om de modulära kablar som hänger med burken? Passar de på båda aggen?
Det framgår aldrig riktig i recensionen exakt vilka kablar som hänger med till aggen väl förresten? Det skulle ju kunna vara intressant info för de som faktiskt kan tänka sig köpa burken med agg.

Men jag håller som sagt med dem som hellre ser burken säljas billigare utan agg.. Antec skulle ju kunna sälja med en täcklucka för ena nätaggsplatsen för de som kör med ett agg, och även sälja med en två-aggsadapter (som devilstar var inne på) för de som kör två agg.
Kör man enkel-agg så funkar ju troligen ett vanligt 120mm agg lika bra om man skulle vilja det.

Å andra sidan tror jag folk är lite för rädda för 80mm aggen: ett väldisponerat agg som är gjort för "rakt-genom blåsning" går att få riktigt tyst, så länge belastningsnivåerna är rimliga. Fläkten i mitt gamla 380W Tagan agg är klart en av de tystaste i min gamla burk tex. Håller med Mekzo här!

Citat:

2. Japp, det är stålplåt som gäller numera. Plasten är bara ett inre lager som du kan se på bilderna.

Så man får lite sämre dämpningsegenskaper, lite högre vikt, men stabilare fastsättning av dörrarna.. Svår avvägning, men för mig är tystheten en rätt stor del av anledningen att skaffa en P1x0 låda...

Citat:

3. Du kan säkert få in nätagg från sidan, men då krävs det vilja, våld och vaselin. Det är mycket enklare att trycka in dom ovanifrån. Fast å andra sidan är de monterade redan från fabrik.

Jo, om man köper lådan med aggen på plats är det kanske inte en stor sak, men tycker ändå det är en tillkrånglad lösning.. Känns som det bara skulle behövts miminalt med ingenjörseftertanke för att öppna för möjligheten att smidigt få in dem från sidorna. Tänk om man byter agget mot ett utan modulära kablar tex: då måste man trycka i agget uppifrån, och klämma genom de flesta kablarna om man vill dra dem bakom moderkortet. Låter trångt!

Citat:

4. Jo fler som sagt det, tror jag fick det från en pressbild som Antec skickade ut där fläktkontrollern var borttagen i "basic"-modellen.

Hmm, kanske finns olika versioner av senaste P180/2 revisionen.. Svårt att veta! (och gör det ju än mer vanskligt att chansa på ett P180)
Å andra sidan är väl inte antec:s tricool de tystaste av fläktar, och byter man dem går det väl inte att återanvända fläktkontrollern iallafall?

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Kanske bara ja som la märke till det.
Det stog att 1st 120 mm fläkt ingick. Den sitter uppe till vänster i lådan.
Sen stog de att det gick att montera 1st till. Jag såg 2 platser ja.
1 fram till vid det övre luft filtret, 2 nere vid nätaggen.
Så som det är i P-180 serien. Kan det var fel?

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogsmulletrance
Kanske bara ja som la märke till det.
Det stog att 1st 120 mm fläkt ingick. Den sitter uppe till vänster i lådan.
Sen stog de att det gick att montera 1st till. Jag såg 2 platser ja.
1 fram till vid det övre luft filtret, 2 nere vid nätaggen.
Så som det är i P-180 serien. Kan det var fel?

Det ingår 2 st. 120 mm, står fel i specifikationerna som jag fick. Ska ändra.

Ytterligare en 120 mm fläkt går att montera i den översta hårddiskburen precis som i P180/182. Ser till och med som att två får plats där, om man av någon outgrundlig anledning vill ha i fler fläktar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

3500kr, hög ljudnivå, tungt.

Vad vill Sweclockers?
Behålla sina trogna besökare som bryr sig om bra hårdvara eller samla in reklampengar från diverse förateg genom att sätta stämpeln:"Rekommenderas av Sweclockers"?

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk

Vf är det en nackdel att det säljs med två nätagg?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunkBurk

Vad vill Sweclockers?
Behålla sina trogna besökare som bryr sig om bra hårdvara eller samla in reklampengar från diverse förateg genom att sätta stämpeln:"Rekommenderas av Sweclockers"?

Man skulle också kunna se chassiet som gediget, otroliga kylmöjligheter, kraftfull elförsörjning...

Problemet är väl att man måste ställa sig frågan: "Rekommenderas för vem?" Det du tar upp är ju behovet efter ett tyst och smidigt chassie, och det är onekligen inte att rekomendera för någon med dina behov. Men du måste ju hålla med om att för den som vill ha ett kraftfullt verktyg för klockning eller tungt arbete och inte ser pris eller vikt som en begränsning är det rekommenderat.

Om du trodde att det var rekommenderat som htpc-chassie så är det inte så svårt att komma med anklagelser om köpta recenssenter.

Men ett tips till sweclockers för att undvika dessa missförstånd är kanske att formulera sig "rekomenderas till användare X"

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Vad vill Sweclockers?

Bara för att det låter mer än P180-serien är det inte högljutt, snarare mot medel.

Man måste förstå att det inte finns något guldstandard för datorlådor. Vissa modeller är byggda för ett visst syfte, och då måste man bedöma chassiet därefter. P190 är exempelvis designad för att kyla massvis med hårdvara, och att då börja dra in vikt i bilden känns inte särskilt relevant.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Jag ser inte behov med dubbla nätagg och ett chassi som väger så mycket. Går bra med ett nätagg på 500-1000 watt som ofta inte låter mer än de två nätaggen tillsammans. Chassi som väger mycket kan jag bara tänka mig vara lämplig för företagare som vill ha något rejält, någon pryltokig eller om någon vill vinna tävling "tyngsta datorn" i något LAN.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Jag ser inte behov med dubbla nätagg och ett chassi som väger så mycket. Går bra med ett nätagg på 500-1000 watt som ofta inte låter mer än de två nätaggen tillsammans. Chassi som väger mycket kan jag bara tänka mig vara lämplig för företagare som vill ha något rejält, någon pryltokig eller om någon vill vinna tävling "tyngsta datorn" i något LAN.

Nej, det är overkill. Hela chassiet är egentligen som att slå ihjäl en mygga med hammare för de allra flesta. Men som sagt, det är inte Nisse Svensson som lagt 10kkr på speldator det är till för, utan snarare Udo Messerschmidt som spenderat 50kkr i Taiwan och vill ha en låda med kräm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Så man får lite sämre dämpningsegenskaper, lite högre vikt, men stabilare fastsättning av dörrarna.. Svår avvägning, men för mig är tystheten en rätt stor del av anledningen att skaffa en P1x0 låda...

Stål dämpar bättre än alu

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Väldigt trevlig recension måste jag säga, den var efterlängtad
Hoppas bara att som kommer med en variant utan agg annars måste man ju sälja aggen för ett par slantar för att få ner priset, men man lär ju få en 600-700kr för aggen då som är rätt så bra och kostar runt 1000kr st nya.

Permalänk
Medlem

varför inte en bild och jämföra med p180/p182?!?!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag känner mig enormt skeptisk till 200m fläkten

Permalänk
Medlem

Skummat igenom recensionen och kollat bilderna och chassit ser inte ut att vara ljuddämpat, alltså med mattor. Borde inte detta vara ett stort minus för ett chassi i den prisklassen?

Tror ni det överhuvud taget skulle hjälpa att ljuddämpa chassit, eller kommer allt ljud igenom fläkthålen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Stål dämpar bättre än alu

... och hål låter mer än stål! Det är trots allt en massa extra fläkthål i P190, samt flera fläktar. Plus att jag undrar om stål alltid är tystare än P180:ns plast/alu kombination. Recensionen säger trots allt att P190 låter mer än P182.

Xphaze, inga mer kommentarer kring vad det hänger med för kablar till de modulära nätagget och hur man kan utnyttja dem?

Såg just att bit-tech fått upp en recension av lådan oxå, och de pekar ut ett problem med lådan: En hel del tornfläktar kommer inte passa i lådan utan att ta bort sidfläkten! Eftersom lådan dessutom är snäppet smalare än P182 så kan det tänkas att det blir tajt med vissa tornfläktar ens utan sidfläkt.
Känns som en miss i planeringen helt klart, och känns som något som borde testats/mätts i recensionen.

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Jag ser bara ett problem med alla såna här recensionsidor/forum..

Alla ger ut utmärkelser och priser till varor och produkter alldeles för lätt. Det måste gå att jämföra med saker och ting vilket det inte gör i dagsläget då alla får 75% minst av 100% eller 4 av 5 stjärnor.. Ja ni hajar..

Jag tycker faktiskt det var lite väl maffigt. 3500kr för det där chassit.. hade hellre gått och köpt en av de dyrare varianterna i Lian Li serien för samma slant och fått bättre kvalité samt välja eget nätagg.

Så att anklaga Sweclockers är fel, alla borde istället sätta tryck på ALLA recensenter och testare. Det måste finnas någon som visar vägen och ställer sig som första man och vågar sänka några produktbetyg för att visa tillverkarna att vi vill ha ändring. Det är först då vi konsumenter vinner på de här recensionerna i min mening.

Visa signatur

Webb:
Liendeborg (under konstruktion)
Server + Dator

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Vad vill Sweclockers?

Så du tror att marknad och redaktion jobbar ihop? lillen kom in i matchen så fungerar det inte på någon tidning spelar ingen roll vad det är för bransch.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

Dom borde skaffa ett tillbehör till snakelampan så att man trampar så lyser den as bra slipper man få stötar

Visa signatur

[Asus p5q-e][ intel e8500@4,2ghz][Kingston hyper-x 2 Gb ram][[XFX 8800gt][Corsair hx520][580 Gb]

Permalänk
Medlem

tycker som vanligt att det borde finnas en 12cm fläkt FRAMFÖR hårdiskarna. Varför?? för att genom att ha fläkten i "mitten" längst ner, är det lätt att ALLA kablar från nätaggen samlas i fläkten, samt att kablarna till HD också nära fläkten.
Sist, moddade min polare sin antec 180 för att ha fläkten utanför (alltså likadant som 12cm fläkten några platser upp.
Det hjälpte avsevärt. Fläkten i mitten är INTE alls så bra som det sägs, skiljer sig bara någon grad. Hur som helst, är det för dyrt, vet inte vad de aggen låter, men jag skulle nog valt en egen.

Permalänk
Medlem

Man kanske kan bygga in en vapochillenhet längst ner där nätaggen sitter, ser lagom rymligt ut iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Jag känner mig enormt skeptisk till 200m fläkten

ja jo... jag skulle också ställa mig skeptisk till en 200 meters fläkt i ett chassi.. nåja för att inte vara en besserwisser så säger jag väl faktiskt att jag tycker raka motsatsen, skadar inte en lite extra luftflöde från sidan in mot grafikkort och andra brutalt varma komponenter

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

OM av nån anledning fläktarna skulle gå sönder är de ju svåra att byta ut pga. sin udda storlek. Finns det nån i Sverige som säljer fläktar i denna storlek? Borde vara en nackdel till om svaret är nej.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
ja jo... jag skulle också ställa mig skeptisk till en 200 meters fläkt i ett chassi.. nåja för att inte vara en besserwisser så säger jag väl faktiskt att jag tycker raka motsatsen, skadar inte en lite extra luftflöde från sidan in mot grafikkort och andra brutalt varma komponenter

hmm.. var väl något test som visade att 120 mm är det optimala luftflöde/storlek. Sen dess är jag skeptisk mot alla andra storlekar (=

Permalänk
Medlem

det som jag tycker verkade bra var luftflödet och rymligheten.

det dåliga var att nätagg följer med, priset, tyngden(kommer bli 4 hål i golvet efter den), samt att fläktarna hade väldigt udda storlek vilket kan bli ett problem när man vill byta ut dom.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Så du tror att marknad och redaktion jobbar ihop? lillen kom in i matchen så fungerar det inte på någon tidning spelar ingen roll vad det är för bransch.

Inte?
http://www.dailytech.com/Pay+to+Play+Uncovering+Online+Payola...

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar vara ett riktigt vettigt chassi, gediget och med bra kvalitéer för sitt syfte. Dock är det saftiga priset tillräckligt avskräckande för att jag ska hålla mig till P180B fortfarande.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 64GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz