Permalänk
Medlem

Speldator ~14k

Tjenna, dags att köpa nytt nu lagom till att lite mer dx10 spel släpps.

Detta är vad jag kom fram till efter några dagars knåpande: Inköpslista på Komplett

Passar alla delar med varandra? Är det något som behövs bytas ut?

Jag tänker inte klocka burken som det ser ut just nu, men jag funderar på att kanske ta 6400 minnen för en möjlig framtida klockning, är det värt det iom att jag har en quad?

Quaden kanske är lite för dyr just nu, men jag skall inte inhandla burken förrens prissänkingen.

Tack på förhand.

PS. Jag vill skaffa allt ifrån komplett då jag bor i göteborg och slipper betala frakt.

Visa signatur

Livet är kort, och det är lika bra det...

Permalänk
Medlem

Pga alla problem det varit med just asus p5b-serien vågar jag inte rekommendera de moderkorten. Rekommenderar hellre de med p35 eller 650/680 chipset'et.

Räcker det inte med ljudkretsarna som finns på moderkortet?

För stunden är antagligen core2duo lämpligare för spel. Jag känner inte till något spel som i nuläget kan lasta en quad fullt ut, men det kommer säkert om nåt halvår eller så.

Föreslår 6400-minnen, och gärna med lägre CAS.

Förankra kylarens överdel väl i chassiet, så den inte orsakar skada om datorn någonsin ska transporteras.

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moxica
Pga alla problem det varit med just asus p5b-serien vågar jag inte rekommendera de moderkorten. Rekommenderar hellre de med p35 eller 650/680 chipset'et.

Räcker det inte med ljudkretsarna som finns på moderkortet?

För stunden är antagligen core2duo lämpligare för spel. Jag känner inte till något spel som i nuläget kan lasta en quad fullt ut, men det kommer säkert om nåt halvår eller så.

Föreslår 6400-minnen, och gärna med lägre CAS.

Förankra kylarens överdel väl i chassiet, så den inte orsakar skada om datorn någonsin ska transporteras.

finns flera som utnyttjar quad core men inte fullt ut dock...

Samsung SH-S183A Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 18X DVD+R 8X DVD+RW 18X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK/SVART bulk S-ATA
SAMSH-S183A 349:- 349:-
Antec Case Performance One P182 Gun Metal Black without PSU/utan nätagg.
ANP182BL 1 295:- 1 295:-
Corsair HX Series Modular Power Supply 620W
CAPSUHX-620W 1 249:- 1 249:-
AXLe 3D Graphics xTreme GeForce 8800GTX 768MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express
AXPCX88GTX 4 770:- 4 770:-
Samsung HD501LJ 500GB 7200rpm 16MB SATA2
SAMHD501LJ 980:- 980:-
Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty Professional Retail
CREXFIXGFATP 1 295:- 1 295:-
Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink
2GBTWXD2800 860:- 860:-
Gigabyte P35-DS4 iP35 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX
GIGP35-DS4 1 549:- 1 549:-
Intel Core 2 Duo E6420 2.13GHz 4MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
IE6420R 1 660:- 1 660:-
Thermalright Ultra-120 Socket 775
THULTRA120 469:- 469:-

14476 kr

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Ny inköpslista

Så ser den ut nu. Nuukeer ditt förslag såg lovande ut så snodde lite delare ifrån det ;D Tyvärr har inte komplett Antec P182 eller CPU kylaren.

Anledningen till att jag tar ett HD2900XT är att jag anser att GTX kostar för mycket just nu, sen så kanske jag vill byta när 9800 kommer och då känns det lite bortkastat med ett 8800GTX.

Vi leker med tanken att Q6600 kommer gå ner till ~3k i juli. Är den värd att ta istället för en duo då?

Sen tänkte jag på ljudkortet, är det värt pengen? Gör det enorm skillnad?

Tacksam för alla svar! MVH KonTakt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

den nya listan ser mycket bra ut

För mig så gjorde mitt x-fi kort extrem stor skillnad. Fast iofs har jag ett kasst intergrerat ljudkort också eftersom mitt moderkort är runt 3 år gammalt..

Permalänk
Medlem

Om du vill senare lära dig klocka, då är inte Quaden den bästa att klocka med. Med E4300 och E4400 kan du klocka minst till 3GHz, men det är hård klockning och om du inte vill klocka mycket bara lite lätt ta då en E6600.

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moxica
Pga alla problem det varit med just asus p5b-serien vågar jag inte rekommendera de moderkorten.

Vilka problem syftar du på? Har byggt flera datorer med Asus p5b deluxe och aldrig haft ett enda problem.

Permalänk
Medlem

Du måste väl mena P5N-E SLi. Det moderkort är helt knäpp av sig.

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Medlem

Gracias för alla svaren, mycket uppskattat!

Kan man inte klocka en Quad eller vad? Jag tänkte inte klocka alls mycket eftersom det är min första gång, ett steg i taget ^^

Men jag vet inte alls vad en quad kommer att kosta så det kanske inte är aktuellt. Men fyra kärnor är väll mycket bättre än två så fort programmen man använder stödjer det?

Nått annat fö som behöver få sig en titt utöver processorn, eller ser det finfint ut? ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KonTakt
Tack för svaren!

Ny inköpslista

Så ser den ut nu. Nuukeer ditt förslag såg lovande ut så snodde lite delare ifrån det ;D Tyvärr har inte komplett Antec P182 eller CPU kylaren.

Anledningen till att jag tar ett HD2900XT är att jag anser att GTX kostar för mycket just nu, sen så kanske jag vill byta när 9800 kommer och då känns det lite bortkastat med ett 8800GTX.

Vi leker med tanken att Q6600 kommer gå ner till ~3k i juli. Är den värd att ta istället för en duo då?

Sen tänkte jag på ljudkortet, är det värt pengen? Gör det enorm skillnad?

Tacksam för alla svar! MVH KonTakt

Varför ska du byta till 9800 när det kommer ut?
Nvidias nya serie av kort, när den väl kommer ut, kommer vara skitdyr, och då är det helt enkelt dumt att köpa det innan alla problem rätats ut och priset sjunkigt en bit.
Vad du behöver då är ett kort som duger långt in i framtiden ända tills du kan köpa ett kort ur nästa serie, vilket GTX skulle vara bättre för än 2900.

Permalänk
Medlem

Finns det nån källa på det? Har svårt att tro att nvidia skulle släppa ett dyrt kort med många stora buggar.

Sen så bör dom väl släppa en billigare GTS version som dom gjorde med 8800, och eftersom det är nextgen så måste den vara bättre än dagens 8800GTX?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KonTakt
Finns det nån källa på det? Har svårt att tro att nvidia skulle släppa ett dyrt kort med många stora buggar.

Sen så bör dom väl släppa en billigare GTS version som dom gjorde med 8800, och eftersom det är nextgen så måste den vara bättre än dagens 8800GTX?

1. Många fel = Alla nya kort.

2. Nej, nextgen innebär inte att det är bättre. Titta bara på 8600, som är ett väldigt dåligt kort trots att det är från 8xxx-serien.