Permalänk
Medlem

Grafikkortet ger upp, slumpmässigt?

Hoi där, jag har alldeles nyligen köpt en ny dator och plockade smärtfritt ihop den. Jag har dock fått problemet att skärmen slocknar slumpmässigt när jag startar spel, bara när jag startar dem inte mitt i spelperioden. Resten av datorn rullar på, ljudet kör på osv. Tror inte att det är ett värmeproblem då det skiter sig när spelet ska ladda, altså innan jag kommer in i det och det verkar fan nästan förbestämt då jag tror inte ens att lilla loading skärmen till q3 kommer fram innan det är krash på G.
Det händer som man kan ana altså även på ett pissgammalt spel som q3, det händer även när jag försöker starta FEAR ibland.

Operativsystem: Microsoft Windows XP Pro x64
Processor: C2D e6420
Processorkylare: Scythe Infinity (världens största kylare? )
Moderkort: ASUS P5B-E plus
Minne: 2x 1gb
Grafikkort: Leadtech 8800gts 340mb
Hårddisk: 250gb sata 2 (kommer ej ihåg märket, uppdaterar sen)
Nätaggregat: Hiper Type-M 530 eller 580 W
Övrig kylning: 1x120mm insug 1x 120mm utblås
Övriga komponenter: Samsung sata brännare
Temperaturer: runt 44-46 full belastning och runt 30ish i lådan. 58 grader på GFX idle, kanske är lite mycket.

Det enda jag kan komma på är att grafikkortet är monterat liite lite snett då det satt en sån där satans irriterande "böj" eller vad fan man ska kalla det mellan PCI slotsen i lådan som hindrade att den satt rakt. Annars var allt superduper. Möjligen kan mina moderkortsdrivrutiner vara dåliga då jag inte hittade skivan i lådan och körde "trial and error" på drivrutinerna på asus hemsida tills jag hittade ett par som inte var raid, var chipset och funkade att installera.
Vore väldigt tacksam ifall någon har några ideer, blir jävligt orolig när man köpt nya grejor och så funkar det ibland, skitkonstigt.
Aja, tack på förhand, Gustav.

Permalänk
Medlem

Låter som att det är en uppdateringsfrekvens-fråga (Hz).
Kolla vad du kör skärmen i för frekvens (Högerklicka på skrivbordet>Egenskaper>Inställningar>Avancerat>Bildskärm)

Du kan ju försöka med att låta chassi-dörren vara öppen, sedan trycka in grafikkortet med ena fingret medans datorn är igång, och sedan provstarta ett spel, även om jag själv tycker att detta låter väldigt långsökt och är inget som jag rekommenderar!

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Sitter visserligen inte vid datorn just nu, men är 99% säker på att jag drog upp frekvensen till 75Hz, nått knepigt med det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sno0zer
Sitter visserligen inte vid datorn just nu, men är 99% säker på att jag drog upp frekvensen till 75Hz, nått knepigt med det?

Borde inte vara, men testa att sänka till 60Hz igen och se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Hehe, får ta en testperiod på några dagar så jag märker om det blir någon skillnad.
Finns det någon lösning om det eventuellt skulle visa sig att det är just frekvensen som krånglar? Så att jag kan ha 75Hz dvs.
Tack igen för hjälpen, uppskattas!

Permalänk
Medlem

I spel så brukar man kunna bestämma (under grafik-inställningarna) vilken frekvens spelet ska köras i.
I andra program är jag inte säker, får kika runt lite...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Hur som helst så är det lustigt om grafikkortet väljer att lägga ner eftersom Hzen är osynkad, men jag vet noll om sånt shit visserligen så jag vet inte vad som är möjligt

ediT: nepp, det hjälpte inte. skiten startar om ändå!