Permalänk

Speldator till en oerfaren!

Tjenare allihopa, jag har glott runt lite på sidan här ganska länge nu och bestämde mig för att det är dags att uppgradera min 3-åriga burk som nu officiellt är den sämsta i min vänskapskrets, och det är ju inte så kul.

Hursomhelst, jag har faktiskt inte speciellt mycket koll alls på datordelar, visst har jag hängt med en del och vet ungefär vad jag vill ha; men det svåraste är nog för mig att se till att allting passar, främst gällande moderkort. När jag läser beskrivningen av ett sånt står det bara stilla i huvudet. Jag vet att pci-e är bra att ha ^^ men det är ändå inte alls samma sak som att titta på RAM där 2048 är 2 gig, alltså bra, punkt slut (mer eller mindre).

OBS! Min budget är obestämd, helst inte över 20k då jag är hyfsat säker på att man kan få en rejält bra speldator för under det priset, plus att jag slipper vänta ytterligare en månad om priset inte blir alldeles för högt. Över 10k räknar jag kallt med, 15-17 blir väl mest troligt. Säg 20 som gräns för att vara säker.

Det jag har tittat på hittills är följande (ursäkta formateringen, sitter på bärbara nu och har ingen mus så det blir lite copy paste tyvärr):

Gigabyte GA-P35-DS3 iP35 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX
GIGP35-DS3 1 295:- 1 295:-

Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink
2GBTWXD2800 860:- 860:-

Intel Core 2 QUAD Q6600 Quad Core 2.4GHz 8MB(2x4MB) FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
IQ6600R 4 370:- 4 370:-

Samsung DVD SH-S182D Dual-Layer +RW/R -RW/R 18X DVD+R 8X DVD+RW 16X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK/SVART RETAIL IDE
SAMSH-S182DBL 339:- 339:-

Aerocool T40 Miditower SILVER without PSU/utan nätagg
ACT40SI 849:- 849:-

Western Digital Raptor WD740ADFD 74GB 10000rpm 16MB cache S-ATA
WD740ADFD 1 300:- 1 300:-

Western Digital Caviar XL WD5000AAKS 500GB 7200rpm 16MB SATA2
WDC5000AAKS 970:- 970:-

Scythe Quiet Drive SQD-1000 hårddiskkylare/ljuddämpare
SQD-1000 349:- 349:-

Asus Extreme GeForce 8800GTX 768MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express
ASN88GTX 5 090:- 5 090:-

Windows Vista Business 32-bit DVD Svensk OEM
WINVB32SE 1 395:- 1 395:-

Totalt pris: 16817:-

Blev väl inte så farligt fult ändå hoppas jag! Mina huvudfrågor skiljer sig som sagt inte så mycket från det vanliga; passar allt? Vad kan jag lägga till/ta bort? Funderar dessutom på om jag behöver fler fläktar då chassit jag vill ha (kan diskuteras) inte har så många.

Jag har inte tänkt klocka den nämnvärt, om jag nu gör det alls. Det ska vara en riktig gamerdator hade jag tänkt, vill slippa uppdatera på åtminstone 2 år, vilket känns rimligt med det där grafikkortet.
Funderar även på om man ska ta 4 gig RAM och köpa 64-bitars OS, men det jag har läst om det gör mig tveksam, i och med att inte så många spel verkar funka på 64-bitars (har XP nu, så steget till vista är stort nog, vet inte ens om jag borde köpa XP istället för vista?)

Vad mer, vad mer... Jag köpte en sån där hårddisk-ljuddämpare också, är totalt ovetande om den kommer passa i chassit etc. men den där raptorn känns som att den kan komma att låta en hel del annars.
Jag ska såklart vänta till någon gång i slutet av juli/början av augusti som tidigast med att köpa detta, så jag hoppas på att spara några hundralappar efter prissänkningen, därför jag valde Q6600. Hoppas inget här är overkill eller så.

Hmm.. tror jag glömde nätagg också, men där slänger jag väl in en 500-600 W som ser fin ut, dom brukar väl inte krångla alltför mycket hoppas jag. Känns som att jag borde kunna pressa ner priset ännu mer utan att tappa någon nämnvärd prestanda.. grafikkortet är det enda jag är säker på att jag vill ha.

Ojoj vad jag skrev nu ^^ Men lika bra att få med allt på en gång så jag slipper skapa 3 trådar till senare. Hoppas jag inte har missat något uppenbart nu, väldigt(!) tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, skulle dock ha köpt dessa minnen istället, och köp ett sånt här nätagg, tyst och stabilt, räcker gott och väl till ditt system.
Och till sist skulle jag ha köpt en Samsung-disk som lagringsdisk istället, brukar vara tystare än WD så vitt jag vet.

Och Vista skulle jag ha köpt(64bitar's då), du köper ju en gamingdator, och då är det klart att du ska ha tillgång till DX10.

Edit: Skulle dock ha väntat med inköpet till 22a juli då intel sänker priserna på sina processorer och en Q6600 kommer kosta drygt 2000:-.

Permalänk

EDIT: du svarade mer eller mindre på allt du missat med din edit ^^ tack så mycket, nu tror jag allt är mer eller mindre löst. Jag skrev dessutom att inköpet tidigast blir slutet av juli/början av augusti, så det ska inte bli några problem!

Permalänk
Medlem

Jo, glömde skriva de i början, men la till de direkt efter att ha läst inlägget.
Ett 32-bitars os kan utnyttja typ 3,2gb lr nått om ja inte minns fel.

Du SKA köra på Vista 64 då XP 64 ha så sjukt lite drivrutiner som stöds, plus att du missar DX10 om du väljer XP.

Edit: missade inköpsdatumet totalt.

Permalänk

Allright! Har ändrat nu, slutsumman lade sig på nätta 19000 exkl frakt, men efter prissänkningen kan jag ju hoppas på att landa nån tusenlapp billigare. Nu vet jag i alla fall vad jag ska ha, tack så mycket.

Permalänk
Medlem

Låter fint.

gl me resten.