Bra musikhörlurar för runt 1000

Permalänk
Medlem

Bra musikhörlurar för runt 1000

Hej.
Jag letar efter ett par hörlurar som ska användas för musik lyssning mest och lite film ibland, men det är inte så viktigt.
Ett krav är att de ska gå runt öronen och vara ganska lättdrivna.
Jag har kollat på AKG K240 Studio och Sennheiser HD555. Jag gillar looken på AKG bättre men det är ljudet det handlar om

Jag lyssnar på väldigt blandat musik. Allt från trance till metal till lugn pop till ... ja det mesta helt enkelt. Ett par allround lurar helt enkelt.
Vilket av de två alterna tiv skulle ni välja eller finns det något annat runt 1000kr (helst under 1000) som är bättre?

BTW, Glad midsommar

Permalänk
Medlem

Jag har HD-555 och de är inte high-end direkt, jag har ingen att jämföra med (förutom ett par dåliga phillips lurar plus ett billigt koss headset. De är givetvis bättre än de båda men jag kan inte säga att det är "bra" ljud. Jag driver dem visserligen inte med något bra heller (har en H/K AVR-630).

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Ok. Jag har tänk köra dom direkt från mitt ljudkort eller om jag köper en liten hörlursförstärkare, men det är nog mer än min budget tål just nu.

Kollade även på Grado SR80 som ligger i samma prisklass ungefär, Grado har man hört mycket bra om...

Permalänk
Medlem

Jag har även testat att driva dem direkt från en Audigy2 frontpanel (kopplad till ett x-fi xtreme music) och där låter de hörbart sämre än från min H/K förstärkare. Om det är "sämre" ljud kan jag inte avgöra (har inte jämfört så mycket) men jag gillar iaf H/K ljudet mkt bättre.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Är också ute efter ett par nya lurar i samma prisklass. Hoppas någon som har koll kan komma och upplysa oss.

Visa signatur

Stolt FRMare

Permalänk
Medlem

Köpte ett par Goldring DR-150 som ligger runt 1000 på hifiklubben. Väldigt nöjd med dem, provade även ett par HD-555 men gillade de här mer. Fördelen är ju att det går att provlyssna där. Väldigt lättdriven och skön lur, dock öppen. Men om du har möjlighet så prova dessa lurar iaf

http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Tillbehoer/Hoerlurar/...

Väldigt mycket info från folk som lyssnat:
http://www.head-fi.org/forums/showthread.php?t=175044&highlig...

Visa signatur

Angelheaded hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night

Permalänk

Annars finns ju en lite dyrare lur som är värd varje krona:
http://prisjakt.se/produkt.php?p=18689
AKG 271

Permalänk
Medlem

Jag gillar HD555, gillar ljudet i dessa.

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk

AKG har dock en fördel att de jobbar så intimt med musikbranschen.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst ganska mycket om dessa lurar blir man bara ännu mer osäker

Det står mellan akg:en, sennheiser eller goldring. AKG är snyggare än dom andra. Jag ska åka in till hifiklubben och provlyssna sennheiser och goldring.

Permalänk

Jag är extremt sugen på att slå till på Sennheiser hd-555. Men jag är lite orolig för att det inte ska fungera bra utan hörlursförstärkare direkt till datorn. Någon som kan bekräfta/dementera (utöver 2000+?)

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag också är sugen på ett par Sennheiser HD-555 men likt mathiasss är jag lite fundersam huruvida de må låta utan förstärkare.

Håller med dig Nystan, det blir bara värre ju mer man läser, berätta gärna vad du tyckte efter att du provlyssnat!

Också lite skeptisk till öppna hörlurar, någon som vet om några likvärdiga, stängda hörlurar till Sennheisers hd555or?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan

Ett krav är att de ska gå runt öronen och vara ganska lättdrivna.
Jag har kollat på AKG K240 Studio och Sennheiser HD555. Jag gillar looken på AKG bättre men det är ljudet det handlar om

Både AKG K240S och Sennheiser HD-555 är lättdrivna om man ser till volym. Det är inga problem att driva dem direkt från ljudkortet. Vidare är de inte kända för att kräva speciella hörlursförstärkare för att låta bra (även om det säkert kan göra en viss skillnad).

Själv använder jag AKG K240S och föredrar dessa framför Sennheiser-lurarna vilka jag tycker är lite mer syntetiska i sin ljudbild. Däremot fick jag intrycket av att HD-555 går både djupare i basen och högre i diskanten och kan tänka mig att de passar bättre till exempelvis metal.

Men men ... det handlar ju om tycke och smak. Musikbörsen saluför ju båda (och är bland de billigare på AKG K240S) så det är bara att masa sig in till Jönköping och provlyssna om de finns hemma.

Permalänk

Kom precis hem från hifiklubben med hd555. Jag släpade med mig laptopen och provlyssnade på plats. Det fungerar faktiskt underbart bra. Kanonljud!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flubbe
Både AKG K240S och Sennheiser HD-555 är lättdrivna om man ser till volym. Det är inga problem att driva dem direkt från ljudkortet. Vidare är de inte kända för att kräva speciella hörlursförstärkare för att låta bra (även om det säkert kan göra en viss skillnad).

Själv använder jag AKG K240S och föredrar dessa framför Sennheiser-lurarna vilka jag tycker är lite mer syntetiska i sin ljudbild. Däremot fick jag intrycket av att HD-555 går både djupare i basen och högre i diskanten och kan tänka mig att de passar bättre till exempelvis metal.

Men men ... det handlar ju om tycke och smak. Musikbörsen saluför ju båda (och är bland de billigare på AKG K240S) så det är bara att masa sig in till Jönköping och provlyssna om de finns hemma.

Jag hade inte en aning om att musikbörsen hade dem! Då kan jag provlyssna allihopa, det är inte fel!

Permalänk

AKG K240S har en ganska usel återgivningskurva, välj hellre K271S i så fall (dock lite dyrare, men inte mycket).

Permalänk
Medlem

Har provlyssnat båda sida vid sida och AKG K271S lät i mitt tycke klart plattare och mer livlösa än K240S. De anses av många vara knepigare att driva ...

(Det sitter för övrigt exakt likadana element i dessa lurar men den mer ljudisolerade kåpan på K271S påverkar ljudet en hel del.)

Permalänk

Själv har jag Philips HP890 (en bild kapad från google *lazy* http://www.ee007.com/news/upFile/file/2004920185651.JPG)
Antagligen det bästa köpet jag gjort när det kommer till ljud, de är rätt stora tycker man i början kanske, men så underbart sköna att ha på sig, ljudet är underbart också.
Vissa av mina polare som har haft dom på sig har blivit kära i dom och köpte sig ett par dom också.
Jag köpte dom när priset låg runt 800kr i någon butik, tog en stund eftersom flesta hade slutsålt.. dock vet jag ej vad priset ligger runt just nu, var några år sen jag köpte dom(2 år kanske).

Hur som hälst rekommenderar jag dom varmt.

Permalänk
Medlem

Ja, Philips HP890 låter riktigt bra. Tyvärr är kvaliteten på själva lurarna inte lika bra som ljudet. Plasten är alldeles för klen och de går gärna sönder om man är lite oförsiktig.

Permalänk
Avstängd

Re: Bra musikhörlurar för runt 1000

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Hej.
Jag letar efter ett par hörlurar som ska användas för musik lyssning mest och lite film ibland, men det är inte så viktigt.
Ett krav är att de ska gå runt öronen och vara ganska lättdrivna.
Jag har kollat på AKG K240 Studio och Sennheiser HD555. Jag gillar looken på AKG bättre men det är ljudet det handlar om

Jag lyssnar på väldigt blandat musik. Allt från trance till metal till lugn pop till ... ja det mesta helt enkelt. Ett par allround lurar helt enkelt.
Vilket av de två alterna tiv skulle ni välja eller finns det något annat runt 1000kr (helst under 1000) som är bättre?

BTW, Glad midsommar

Utan att själv ha lyssnat på lurarna så får jag väl ge en rekommendation liknande (baserat på vad jag har läst på head-fi):

Rock: Grado SR60 eller upp, Alessandro MS-1 eventuellt eftersom Grado är så dyra här.
Bra sluten billig lur (med eventuellt lite mer bas?): AKG k81 DJ.

Båda ovanstående skall fungera ok för portabelt bruk.

Lite dyrare:
Klassisk musik/mer "rum"känsla, kanske lite bättre för spel? Sennheiser HD595 eller dylikt (Jag har inte brytt mig så mycket om dem så har inte så bra koll. Kanske var HD555 som var de vettiga också? Jag minns inte, de kostar väl ungefär lika mycket 555, 575 o 595 hur som helst?)

Lurar jag själv önskar att jag hade köpt istället för mina Alessandro MS-1, passar säkert skitbra för spel:
Beyer-Dynamic dt880/990. (Köp dessa ifrån Tyskland isf, galet mycket dyrare här.)

Bästa spelluren som inte är särskilt dyr men inte går att hitta här i Sverige anses väl annars Audio-Technica ATH-A500 vara.

Men under 1000 får du väl bara AKG k81 DJ eller Grado, så får väl bli k81 då. Tror ATH-A500 kostar 99 dollar från USA så det kanske också kan vara ett alternativ.

Själv har jag ett par Alessandro MS-1 med urklippta och bakoframvända HD414-pads.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Bra musikhörlurar för runt 1000

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Utan att själv ha lyssnat på lurarna så får jag väl ge en rekommendation liknande (baserat på vad jag har läst på head-fi):

Rock: Grado SR60 eller upp, Alessandro MS-1 eventuellt eftersom Grado är så dyra här.
Bra sluten billig lur (med eventuellt lite mer bas?): AKG k81 DJ.

Båda ovanstående skall fungera ok för portabelt bruk.

Lite dyrare:
Klassisk musik/mer "rum"känsla, kanske lite bättre för spel? Sennheiser HD595 eller dylikt (Jag har inte brytt mig så mycket om dem så har inte så bra koll. Kanske var HD555 som var de vettiga också? Jag minns inte, de kostar väl ungefär lika mycket 555, 575 o 595 hur som helst?)

Lurar jag själv önskar att jag hade köpt istället för mina Alessandro MS-1, passar säkert skitbra för spel:
Beyer-Dynamic dt880/990. (Köp dessa ifrån Tyskland isf, galet mycket dyrare här.)

Bästa spelluren som inte är särskilt dyr men inte går att hitta här i Sverige anses väl annars Audio-Technica ATH-A500 vara.

Men under 1000 får du väl bara AKG k81 DJ eller Grado, så får väl bli k81 då. Tror ATH-A500 kostar 99 dollar från USA så det kanske också kan vara ett alternativ.

Själv har jag ett par Alessandro MS-1 med urklippta och bakoframvända HD414-pads.

http://farm1.static.flickr.com/86/239968445_bda1e8c303.jpg
http://farm1.static.flickr.com/85/239968441_49c7775565.jpg

Du skulle inte kunna länke till någon tysk sidan som har domhär lurarna? Är inte så inne på den tyska marknaden

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Bra musikhörlurar för runt 1000

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Du skulle inte kunna länke till någon tysk sidan som har domhär lurarna? Är inte så inne på den tyska marknaden

AKG k81 DJ tror jag kostade typ 770 när jag kollade på dem, men jag har för mig att de fanns för typ 480 eller så när jag rekommenderade dem senast, för de pengarna lär de vara ett klipp och dominera allt i den närmaste prisklassen.

Koss KSC-75 är ju annars väldigt populära slit-o-släng-lurar, bra för joggning o gym o dylikt där man inte behöver bry sig om dem.

Beyer-Dynamic (DT770/880/990, pro eller inte, finns 80 till 600 ohm tror jag):
http://www.thomann.de/
Vet inte vilken som är bäst av dem, har för mig att 880 skall vara lite mer neutrala och 770 ha mer bas eller något, kolla head-fi.

Alessandro, enkelt sätt att handla Gradolurar i Sverige:
http://www.alessandro-products.com/

Audio-Technica ATH-A500, lurar som skall äga i spel med jättebra rumskänsla:
http://www.audiocubes.com/product/Audio-Technica_ATH-A500_Art...
89 dollar ..

Audio-Technica ATH-A900, antagligen ungefär samma användningsområde som ovan men dyrare lur, finns på butiken ovan med men råkade ta denna länk, vet inte vilken som är billigast, ni kan kolla lika gärna som mig
http://www.amazon.com/Audio-Technica-A900-ATH-A900-Headphones...
199 dollar.

Finns en jättereview med massa olika lurar någonstans på head-fi.

Hur som helst, utan att ha lyssnat på lurar och med min elektroniska musiksmak eller till spel så skulle jag välja något i stil med:
Koss KSC-75 för aktiviteter där jag riskerar att kvadda lurarna.
AKG k81 DJ för portabelt bruk.
Audio-Technica ATH-A500 eller Beyer-Dynamic DT880 pro eller liknande för spel/musiklyssning hemma.

För mer rockig musik och portabelt bruk:
Grado SR60
Kräver bättre förstärkare och kostar mer:
SR80/Alessandro MS-1/SR225/..

Permalänk
Medlem

Tack för alla länkarna. Men jag har verkligen inte råd med ett par lurar över 2000kr, så snälla fresta mig inte att köpa ett par :), alltså bra lurara runt 1000kr som inte kräver en amp för att låta bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luciphear
Själv har jag Philips HP890 (en bild kapad från google *lazy* http://www.ee007.com/news/upFile/file/2004920185651.JPG)
Antagligen det bästa köpet jag gjort när det kommer till ljud, de är rätt stora tycker man i början kanske, men så underbart sköna att ha på sig, ljudet är underbart också.
Vissa av mina polare som har haft dom på sig har blivit kära i dom och köpte sig ett par dom också.
Jag köpte dom när priset låg runt 800kr i någon butik, tog en stund eftersom flesta hade slutsålt.. dock vet jag ej vad priset ligger runt just nu, var några år sen jag köpte dom(2 år kanske).

Hur som hälst rekommenderar jag dom varmt.

Jag har dessa med och har ännu inte hittat några andra lurar under 1000 spänn som låter lika bra.

Plasten är dock dålig och spricker runt lurfästet. Men det finns en billig lösning. köp ett par HP840 på tradera för 75 spänn och sno plasten från dom. Den är exakt samma. Så gjorde jag iallafall

Supernöjd. Och nu är jag lite försiktigare med dom.

Kan ju tillägga att dessa lurar inte finns att köpa nya längre. Det kom en uppfäljare HP895 men den verkar inte finnas heller längre

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Well Nystan ... Nu vill jag veta vad det blir för lurar Hur har det gått? Har du provlyssnat några eller bara blivit förvirrad av tipsen?

Hur som helst så tror jag knappast att du kommer bli besviken om du slår till på ett par Sennheiser HD-555 trots allt. Många andra är ju mycket nöjda. De är fula, låter bra och är billiga

(När det gäller AKG K240S så verkar det mer vara två läger: gillar mycket eller inte alls.)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Tack för alla länkarna. Men jag har verkligen inte råd med ett par lurar över 2000kr, så snälla fresta mig inte att köpa ett par :), alltså bra lurara runt 1000kr som inte kräver en amp för att låta bra.

AKG k81 DJ och Grado SR-60/Alessandro MS-1.

Jag tycker att HD555 är snygga, men lättdrivna är de väl knappast?

Permalänk
Medlem

50 Ohm-versionen av HD-555 driver man utan problem direkt från ljudkortet (och den gamla 120 Ohm-versionen finns väl knappast i handeln längre.)

EDIT: Och AKG K240S/K271S är oändligt mycket snyggare än alla Sennheiser-lurar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flubbe
Well Nystan ... Nu vill jag veta vad det blir för lurar Hur har det gått? Har du provlyssnat några eller bara blivit förvirrad av tipsen?

Hur som helst så tror jag knappast att du kommer bli besviken om du slår till på ett par Sennheiser HD-555 trots allt. Många andra är ju mycket nöjda. De är fula, låter bra och är billiga

(När det gäller AKG K240S så verkar det mer vara två läger: gillar mycket eller inte alls.)

Såhär ligger det till. Det har hänt en liten olycka och jag kommer att betala en självrisk på 2000kr, därför får lurköpet vänta lite :S Och tanken är att också köpa en Macbook just nu med