Permalänk

Köpa Dator - Dell eller LG

Hallo Gott Folk!

Jag är i datorköpardagar och jag har tittat länge på den bärbara datormarknaden efter en kvalitétsbetonad(gör inte alla det), relativt kraftfull(så den inte är omodern som fan efter 1 år) och snygg bärbar.

Just nu sitter jag och trycker på en 5 år gammal dator (som väldigt sällan ens kan starta nya spel). Den var hyperbra då, men urusel nu. Har en 17" monitor som endast kan visa 1024x768, så hur jag än gör så får jag nog bättre upplösning. Men på jobbet sitter jag med en Dell M90(1920x1200) vilket gör att mina kravs höjs lite när det gäller upplösningen.

Dell 1520 ca 12500 :-
Dell har börjat släppa en del nya datorer, tänker då på Dell 1520. Den har stilren och har ett relativt bra pris för vad man får(8600M GT grafikkort), men jag vet inte vad folk tycker om denna dator. Folk verkar inte gilla Dell rent allmänt, då de verkar gå sönder oftare(personlig erfarenhet, polare, familj och sånt). Men det var datorer som släpptes för 1-2 år sedan, vet inte hur det är nu. Frågan är hur högljudd och varm den kan bli med ett kraftfull grafikkort.
Hur som helst, ganska snygg och har en del kraft. 12600 för dessa komponenter:

Intel® Core™ 2 Duo-processor T7100 (1,80 GHz, 800 MHz, 2 MB L2-cache)
Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
Midnattsblå med mikrosatinyta och integrerad webbkamera med 2,0 megapixlar
15,4-tums UltraSharp™ widescreen WSXGA-skärm (1 680x1050) TFT-skärm med TrueLife™
2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
120 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
nVidia® GeForce™ Go 8600M GT with 256MB DDR2 dedicated graphic memory
Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet med programvara
Primärt 9-cells litiumjonbatteri (85 wattimmar)

LG S1-QP44V ca 11000 :-
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=152489

Gillar LG's design riktigt mycket och snyggare datorn får man leta efter. Hyffsad prestanda med X1600(256mb) grafikkort. Visserligen bara 1 Gb minne, men lätt och billigt att uppgradera till 2Gb. Fingeravtrycksläsare är en kul grej, men inget måste egentligen. Problemet med denna dator är då något långsamma processorn(1.73 GHz) och upplösningen (1280x800). Måste troligen känna lite mera på skärmen, dock så är alla demonstrationsdatorer med Vista så man får ingen bra skärmupplösningsuppfattning då jag inte är vad det systemet.

LG P1-M2XPV ca 11500 :-
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=195542

Också en mycket snygg datorn med mer eller mindre samma egenskaper som S1:an. Det som skiljer är snabbare processor, mer minne, dock mindre hårddisk samt högre upplösning(1680 x 1050). Samma sorts grafikkort också. Dock så verkar den vara avsevärt krångligare att få tag i, ingen butik(internet som vanlig) verkar ha den i lager.

Valet börjar nästan bli enkelt, S1:an är den minst kraftfulla men dock snyggast, Dellen är mest kraftfull och är nog mest prisvärd. P1:an är nog ett mellanting mellan dom båda, men är svår att få tag i.

Vad anser ni på forumet? Vad anser ni om Dells datorers kvalité och garantier? LG har på platsgaranti där de hämtar upp datorn ifall den går sönder och repareras lokalt, alltså inget skick till något reparationslokal på andra sidan landet som är fallet med Dell, misstänker jag.

Vad är era erfarenheter gällande Dell och LG och vad anser ni om dessa datorer? Klarar S1:an av Windows Vista om man kör in extra minne?

Extra fråga:
Om man vill installera in Windows Xp på bärbardatorn med SATA hårddisk och inte har tillgång till extern diskettstation, hur går man tillväga?

Tackar på förhand

Edit: Vill också påpeka att båda LG datorerna har fulla tangentbord, något som är mycket smidigt. Irriterande varenda gång jag ska slå in 40 miljarder OCR nummer med "vanligt" laptop tangentbord.

Permalänk
Medlem

dell vilken dag som helst av dom där 3.

Permalänk
Medlem

Här finns en liten recension på Dell 1520 http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=3808

Jag funderar själv på att köpa en, men tänk på att det är ca 1månads leveranstid.

Visa signatur

Macbook Pro (mid 2009) | Playstation 4 | Wii | Panasonic PX70

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av barry_J
Här finns en liten recension på Dell 1520 http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=3808

Jag funderar själv på att köpa en, men tänk på att det är ca 1månads leveranstid.

jag får min 26juli SENAST och jag beställde igår, så cirkus 3veckor

Permalänk
Inaktiv

Mja asså det står olika om leveransdatum från dell... (jag köpte dock XPS1330)... det står typ 31de i min offert... 2V sa säljaren... och 7-10 arbetsdagar efter de fått pengarna står det på förskottsfakturan. Så va inte allt för säker på att det är 1månads leverans.

Permalänk
Medlem

Hur gick ni tillväga för att betala eran dator? Själv drog man VISA, kändes ju enklast och säkrast

Permalänk

Lite fakta kan ju inte skada.

Jag har en Dell Inspirion 9300 som jag ägt i drygt 3 år, noll krascher, noll blåskärmar, inga problem överhuvudtaget. Hade innan en annan modell av Dell Inspirion i 3 år utan minsta problem.

Min dator är knäpptyst vilket jag ser som en av dom viktigaste sakerna på en bärbar, en högljudd masikin är inget kul, det var en av anledningarna att jag valt Dell vid köp av bärbar.

Kvaliten som jag pekat på tidigare en annan orsak.

Dock är jag besviken på nya Inspirionmodellerna, ingen HDMI = värdelöst på en ny modell idag. Ingen subwoofer, m.m avaktar nog och hoppas dom släpper någon ny modell av XPS.

Har varit inne på ev köpa en Sony, men svindyra om man vill ha något sånär prestanda, dessutom trodde jag att kvaliten skulle vara bättre, skärmen verkar grym, men läser man på notebookforum så inte verkar kvaliten annars vara så överdrivet bra. Är även sugen på Zepto 6625, men där har ju tangentbordet spökat och samma där ingen HDMI och inte ens DVI.

Stefan

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk
Inaktiv

stefannorr, antar att en XPS1330 inte duger? (för liten är min gissning?). Håller även med dig om Dells kvalite... min far har haft dell i mååååånga år och alla hans datorer lever fortfarande.

minko: Jag fick en förskottsfaktura, så bara sätta in pengar där. Klart Känns rätt säkert det med och snabbt (tar väl 1-2 dagar för pengarna att komma över dock... menmen)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
stefannorr, antar att en XPS1330 inte duger? (för liten är min gissning?). Håller även med dig om Dells kvalite... min far har haft dell i mååååånga år och alla hans datorer lever fortfarande.

minko: Jag fick en förskottsfaktura, så bara sätta in pengar där. Klart Känns rätt säkert det med och snabbt (tar väl 1-2 dagar för pengarna att komma över dock... menmen)

Bara man får sin dator snabbt så blir jag glad

Jag velade också mellan en xps1330 och dell 1520. Svårt val var det. Ska du koppla in din 1330 till en större skärm alt fet lcd/plasma?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minko
Bara man får sin dator snabbt så blir jag glad

Jag velade också mellan en xps1330 och dell 1520. Svårt val var det. Ska du koppla in din 1330 till en större skärm alt fet lcd/plasma?

inte till någon skärm (Vad jag vet nu iaf...) men däremot köper jag nog en Sony 40w2000 efter sommaren

Permalänk

Gällande DVI HDMI och kopplande till LCD. Det är inte jättemånga tillverkare som släpper sådana kontakter på alla deras modeller. Oftast top of the line modeller.

Men då undrar jag. Blir det så hemskt dålig bild genom VGA? Visserligen är det analogt, men jag vet många kör VGA -> LCD och de har inga som helst problem och de flesta har svårt att se någon skillnad mellan VGA och DVI.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Relativity
Gällande DVI HDMI och kopplande till LCD. Det är inte jättemånga tillverkare som släpper sådana kontakter på alla deras modeller. Oftast top of the line modeller.

Men då undrar jag. Blir det så hemskt dålig bild genom VGA? Visserligen är det analogt, men jag vet många kör VGA -> LCD och de har inga som helst problem och de flesta har svårt att se någon skillnad mellan VGA och DVI.

Har själv bara sett genom VGA och tyckte bilden var skarp och bra. Men skulle ju vara roligt att få jämnföra mellan dvi och vga för att få lite bättre hum Inga bild-i-bild på nätet så man kan se?

Permalänk

DVI D har jag på min Dell 9300 som väl fanns ute för 4 år sedan, tycker även mellanklassmodellerna av andra märken har HDMI i dagsläget.

Har faktiskt funderat på att ev gå från 17 skärm till 15,4 wide och då ev Zepto, men är så osäker på kvaliten på den maskinen i längden + att man läst om B- aktiga tangentbord och så saknaden av HDMI som väl enligt Zepto ska komma i höst?

XPS 1330 är tyvärr för liten i min smak, men säkert en bra maskin.

Det enda minus jag kan tänkas ge Dell är att skärmarna inte alltid varit toppkvalite, jag tycker min första Dell som jag hade för 6 år sedan hade skarpare och bättre bild är på min 9300, jag valde dock upplösningen 1440 X 900, byter jag till 17 igen så blir det 1920 X 1200.

Stefan

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA