Bra moderkort till Intel Core 2 Duo E6600?

Permalänk
Medlem

Bra moderkort till Intel Core 2 Duo E6600?

Är inne på att köpa en Intel Core 2 Duo E6600 och är på jakt efter ett bra moderkort till denna.

Datorn kommer att användas som kombinerad HTPC/Spel och arbetsdator. Då jag inte är speciellt datorkunnig är det viktigt med ett stabilt system som inte kräver så mycket handpåläggning. Kommer förmodligen inte överklocka osv.

Vill ha ett bra moderkort med mycket in och utgångar (USB, firewire, gärna optisk ljudutgång etc) och många kortplatser för att montera extra utrustning allt eftersom.

Kan ni hjälpa mig med några bra tips.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Pris? Finns moderkort för allt mellan några hundralappar upp till tre tusen spänn. Jag skulle rekommendera Asus eller Gigabytes P35-serie.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Jag har själv den allra billigaste Asus P5K varianten, fungerar perfekt, även för överklockning om du skulle ångra dig. Enda jag kan tänka mig att du skulle sakna är optisk ljudutgång men det finns säkerligen på dlx varianten.

Permalänk
Medlem

Tackar för tipset xphaze. Är det någon speciell modell i de serierna som du rekommenderar?

Priset beror på vad man får för pengarna. Kan gärna betala lite extra om jag får ett bra, stabilt, hyfsat framtidssäkert kort som har det jag behöver. Vet inte riktigt vad som är normalt pris men 1000-2000 låter rimligt. Kan tänka mig ännu högre pris för rätt kort dock ej över 3000 kr.

Permalänk
Medlem

Tja!

Har nyligen köpt ett p5k deluxe och kan bara rekomendera det kortet högt.

//Psy

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk
Medlem

optisk utgång på moderkortet... alla intregerade ljudkort är väll skräp i jämförelse med ett internt separat ljudkort.

Om du ska ha den som htpc så är väll ljudet högt prioriterat. bättre med ett separat ljudkort än något intregerat tror jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tuxied
optisk utgång på moderkortet... alla intregerade ljudkort är väll skräp i jämförelse med ett internt separat ljudkort.

Om du ska ha den som htpc så är väll ljudet högt prioriterat. bättre med ett separat ljudkort än något intregerat tror jag.

Poängen med en optisk ljudutgång är väl just att signalen skickas obehandlad till t.ex. en förstärkare. Om man ska skicka signalen obehandlad spelar det ju ingen roll om du har ett ljudkort för 10 000 kr eller det inbyggda?

Jag kan iofs ha fel.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barnstormer
Poängen med en optisk ljudutgång är väl just att signalen skickas obehandlad till t.ex. en förstärkare. Om man ska skicka signalen obehandlad spelar det ju ingen roll om du har ett ljudkort för 10 000 kr eller det inbyggda?

Jag kan iofs ha fel.

du har rätt.

men ifall man använder en annan kabel/utgång t.ex coax så att signalen behandlas av ljudkortet/datorn så bör det spela roll.

btw, finns det moderkort med optisk utgång? jag har bara sett spdf eller vad utgången heter. och då får man väll ha en adapter för att ansluta en ljudkabel om man vill ha dolby ljud? rätta mig gärna om jag har fel. har själv tänkt köpa nytt. och skönt om man kan spara in pengar nånstanns.

Permalänk

Hej.

Jag sitter i samma sits som dig nästan. Letar efter ett moderkort till en E6600 & 8800GTX som ligger runt 1000 - 1500 kr. Är fullständigt ointresserad av att överklocka. Jag ska använda datorn till spel samt det vardagliga nöjessurfandet, film osv. Vill ha ett moderkort som är enkelt att komma igång med. Installera drivrutiner och sen köra på bara.

Tips om datorminnen skulle också vara trevligt.

Tack.

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk

SPDIF-utgång är inte det en vanlig "toslink" (optisk-digital) som finns typ i alla hembioförstärkare?

En sån finns väl rätt ofta på moderkort nu för tiden?

Mitt Gigabyte P35-DS4 har det och en digital-coax utgång. Själv har jag inte "tittat" mycket på ljudet ännu då jag inte använder den som HTPC.

Väldigt populärt mobo för core2duo.

Jag kanske har blandat ihop äpplen och päron så att säga men jag utgick ifrån att det är det utgångarna är.

"LandWarrior" Jag har en E6600 och ett 8800GTX och ovan nämnda moderkort. Jag har inte uppdaterat bios eller nåt. Slängde in skivan som kom med mobot och allt har funkat fint. Minsta strul jag någonsin haft med ett datorbygge. Alla spel hittills testade körs i 1680x1050 med alla graffe-grejer på max går fint och fort.

/Cheese

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

Tackar för alla tips.

P5K deluxe verkar mycket intressant. Det har också optisk ljudutgång. Är det ett stabilt, driftsäkert kort?

Lite dyrt är det dock, kanske lite ovverkill för en annan som inte kommer att fixa så mycket med datorn utan bara vill ha ett stabilt framtidssäkert kort med många in och utgångar, kortplatser etc för att ha stora möjligheter att koppla till olika typer av utrustning

Gigabyte korten verkar också intressanta men verkar inte ha en optisk ljudutgång.

Permalänk
Medlem

Detta kort kanske kan vara nått
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ASP5K-...
har mycket av P5K dxl, features, men bara 1x gigabit nätverk inte så kraftig kylning etc, men om det inte finns behov av klockning så borde passa som handsken

Visa signatur

Acer Predator Helios 300