Gigabyte P35-DS4 - rek. processorfläkt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IggyMo
Hittade ingen jämförelse mellan V1 och extreme, bara med standard varianten: http://www.thinkcomputers.org/index.php?x=reviews&id=618&page... Jag väljer V1 dels för den påstådda prestandan men även för dess storlek, den måste få plats i mitt chassi, den är 17mm lägre än ultra 120 vilken jag tvivlar på hade fått plats

Hmm...då kanske jag skall kolla upp hur den "vanliga" Ultran står sig på mot extreme, och Sedan jämföra de siffrorna med V1...Bra tänk!...Tack

Vad har du för chassi?
Min extreme gick inte in i min Lexa, var tvungen att montera bort fläkten som satt på sidan...:(

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bulan880
Tror ni en Scythe Mine hade fått plats?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baseless
Vill bara bekräfta att scythe mine passar med råge.

Visa signatur

P35-DS4 | E6750 | 8800 GTS 640 MB | 4 GB DDR2 | Intel 330 120 GB | HX520W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem

Okej, tack!

Permalänk

Kan bara berätta att Schythe Ninja passar helt perfekt utan att behöva "Benda fins" gick iaf hur bra somhellst för mig har en fin temp på 20-22 grader på processorn och 25 i load

Permalänk

Kör med en Zalman CNPS9500 LED på mitt, fick plats utan problem.

Visa signatur

Pappas: 5900X,16GB, GTX 3070, M.2 1TB Gen4, PG278Q.
Barn 1: 4790K, 24GB, GTX 1080Ti, SSD 1TB, 24" IPS.
Barn 2: MSI Laptop i5-7300HQ, 8GB, GTX 1050, HDD 1TB, SSD 128GB.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 7900XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fetsvenne
Kan bara berätta att Schythe Ninja passar helt perfekt utan att behöva "Benda fins" gick iaf hur bra somhellst för mig har en fin temp på 20-22 grader på processorn och 25 i load

Var det krångligt att installera den? Har för mig att det var ganska bökigt att haka fast den på mitt nuvarande moderkort som inte har stora kylflänsar runt CPU.

Hade tänkt ta ett DS3 kort eftersom det ser så trångt ut på DS4, men om Ninja får plats kan man ju lika gärna ta en DS4.

Visa signatur

| Antec P182 | Corsair HX 520W | Gigabyte P35 DQ6 | C2Q Q6600 | Corsair XMS2-6400 4096MB |
| Gainward Geforce 8800GTS 640MB | Asus Xonad D2X |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hundralapp
Var det krångligt att installera den? Har för mig att det var ganska bökigt att haka fast den på mitt nuvarande moderkort som inte har stora kylflänsar runt CPU.

Hade tänkt ta ett DS3 kort eftersom det ser så trångt ut på DS4, men om Ninja får plats kan man ju lika gärna ta en DS4.

tyckte inte att det var ett dugg svårt, fast det kanske beror på hur stora händer man har också

var då lätt för mig att komma åt alla pins som man skall trycka ner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hundralapp
Var det krångligt att installera den? Har för mig att det var ganska bökigt att haka fast den på mitt nuvarande moderkort som inte har stora kylflänsar runt CPU.

Hade tänkt ta ett DS3 kort eftersom det ser så trångt ut på DS4, men om Ninja får plats kan man ju lika gärna ta en DS4.

Jag tyckte det var ganska pilligt, i alla fall om man jämför med moderkortet jag hade innan som saknade flänsar kring socketen.. Men nog gick det, skulle rekommendera att montera kylet INNAN kortet slängs i burken, annars blir det nog extrembökigt

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zordor
hur monterade du den då? har du den så att den smala sidan pekar nedåt eller har du den så den pekar mot utblåset?
alltså hur flåsar CPU fläkten när du monterat? uppåt eller bakåt?

Den är monterad "med smala sidan uppåt/nedåt" - dvs jag har en fläkt som blåser
från framsidan mot kylaren och utblåset från chassit är bakom kylaren. Det borde bli bäst kylning med den monteringen (har dock ej provat andra varianter).

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
Jag tyckte det var ganska pilligt, i alla fall om man jämför med moderkortet jag hade innan som saknade flänsar kring socketen.. Men nog gick det, skulle rekommendera att montera kylet INNAN kortet slängs i burken, annars blir det nog extrembökigt

Man monterar ALLTID kylaren innan man skruvar MK i chassit. Även minnet och de sladdar som behövs monteras såklart innan.

Permalänk
Medlem

thermalright eXtreme får helt enkelt passa. För det ska jag köra med, dock på ett DQ6 P35 men det är ju same same.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Man monterar ALLTID kylaren innan man skruvar MK i chassit. Även minnet och de sladdar som behövs monteras såklart innan.

Nja, har man t.ex. en AM2-socket så kan ju montering av kylaren göras i själva chassiet, så alltid vet jag inte riktigt om jag vill hålla mig dig om, däremot oftast

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

jag beställde scythe ninja.
tänkte på infintyn men jag kör på ninjan istället. Det verkar grym den med.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Vilken kylare skulle ni rekomendera till en kille som aldrig förr monterat en kylare över huvud taget? Vad jag letar efter är lätt monterat (eller så lätt det blir på en DS4), enda anledningen till att jag byter ut stockkylaren är för ljudnivåerna så den nya kylaren behöver inte vara någon klockardröm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
Nja, har man t.ex. en AM2-socket så kan ju montering av kylaren göras i själva chassiet, så alltid vet jag inte riktigt om jag vill hålla mig dig om, däremot oftast

Klart man kan, men varför, det är smidigare att göra det utanför. Dessutom så belastas MK mindre.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Subrosa
Vad tror ni om denna :P....

http://www.tankguys.biz/product_info.php?cPath=188&products_i...

Kyler nog bra - men kolla upp att den passar i ditt chassi.
I mitt skulle den inte passa (Antec Sonata III).

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Ngn som vet om Thermalright IFX-14 CPU Heatsink finns att köpa i Sverige, eller om den kommer hit???

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Avstängd

Tänkte slå till på mine men ändra mig eftersom jag ser att folk har fått i ninjan. Jag har dock 4 minnen. Kommer det gå?

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lakanman
Tänkte slå till på mine men ändra mig eftersom jag ser att folk har fått i ninjan. Jag har dock 4 minnen. Kommer det gå?

Så länge minnena inte har kylflänsar och annat som gör det större än själva minnespinnen så funkar det, men du får trycka dit minnena innan du monterar 120mm-fläkten på Ninjan annars får du knappast dit dom, det är minst sagt tajt mellan minnet och fläkten men det är inga bekymmer som jag ser det.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Avstängd

Naj så här ser dom typ ut

Jo jag kommer få plocka ut moderkortet ur burken med har jag en känsla av ;)..

Schysst skiva du har som avatar du FullOner

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Köpte en Tuniq Tower 120 igår på Levitech för 439 kr, bra pris och de verkar vara seriösa, snabba och ha bra service. :]

Några rekommendationer? Faktiskt första gången jag monterar en annan cpu-kylare än standard, har dock monterat annan graffe-fläkt etc.

Förutom att jag måste plocka bort moderkortet (vilket är en självklarighet för mig), några andra tips? Medföljande pastan är bara att kasta och köra med min Arctic Silver 5 förstår jag?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Har montrerat infintyn på både DS4 och DS3P och det fungeade utan problem, kan dock tänka mig att det måste vara ett jävla meck om man vill plocka av den fån DS4:an är ont om plats när man ska pressa ner pinn'sen hur är det då om man ska dra upp och vrida, hehe.....

Visa signatur

i73770K@4500MHz 24/7- Asus P8Z77-V Pro- 4x4096MB Corsair - EVGA 760 GTX - 3xSamsung 2 TB - Samsung 240gb SSD – Corsair 650w - Antec P180

Permalänk
Medlem

lossah: Fläkten kommer ta i kylflänsen (Gigabytes kylsystem). Jag löste det genom att lossa skruvarna högst upp på tuniqen och sätta tvinnade gummisnoddar för att skapa lite distans och samtidigt få hela paketet att "flexa" lite mot flänshärket. Verkar funka bra!

Problemet nu är att det verkar klurigt att aktivera AHCI på intelkretsarna i vista. Nån som har bra rekommendationer kring detta? Just nu kör jag gigabytekretsen bara i native IDE. Borde vara fler som har problem, var samma meck på min förra P965-DS4...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av c-boi
Problemet nu är att det verkar klurigt att aktivera AHCI på intelkretsarna i vista. Nån som har bra rekommendationer kring detta? Just nu kör jag gigabytekretsen bara i native IDE. Borde vara fler som har problem, var samma meck på min förra P965-DS4...

Du får gärna förklara vad detta är och vad det ger? Har kollat det där native osv men inte fattat mig på vad det är.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Lakanman:

http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Host_Controller_Interfa...

Det ger lite funktioner som hot-plugging och native command queing. Ska gå lite snabbare, ger seriös, top-notch SATA2. Men det har strulat satan för mig.

Man behöver även intel storage matrix manager eller vad det heter som styr allt. Men vista (och xp) verkar inte tycka om det alls.

Ska forska senare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Subrosa
Ngn som vet om Scythe Mine får plats, som fick så fina betyg?
http://www.hexus.net/content/item.php?item=8757&page=58

Skall beställ inom ett dygn, YES!...:-)

Gäller bara få med en jäkligt bra kylare till datorn....

Beställde den nu. Jag får tacka för tipset och den fina länken till reviewen. Har dock ej DS4:an som ni kan se i sign.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av c-boi
Lakanman:

http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Host_Controller_Interfa...

Det ger lite funktioner som hot-plugging och native command queing. Ska gå lite snabbare, ger seriös, top-notch SATA2. Men det har strulat satan för mig.

Man behöver även intel storage matrix manager eller vad det heter som styr allt. Men vista (och xp) verkar inte tycka om det alls.

Ska forska senare...

Jag kör 2 diskar raid 0 på intel kretesen. Ska jag köra det där med tycker du?

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.