Behöver hjälp med diagnos av moderkort

Permalänk

Behöver hjälp med diagnos av moderkort

Nya bygget funkar inte.

När jag trycker på power så börjar allt låta och snurra som det ska men skärmen är svart och efter endast ett par sekunder så bootar datorn om dig och slutar då lyssna på power-knappen så jag måste dra ut sladden eller använda strömbrytaren på nätagget.

Jag har provat med annat grafikkort, andra minnen, annan CPU och annan CPU-fläkt.
Nätagget har jag provat till en annan dator och det fungerade fint.
Så den enda som återstår är moderkortet.

Någon som har haft något liknande problem? Förslag på saker jag kan prova för att få skiten att fungera?

Har inte resetat mina BIOS men å andra sidan så är ju kortet fabriksnytt så att återstålla BIOS skulle ju bara ge mig de BIOS jag redan har (eller?).

Jag är öppen för alla förslag!

Moderkort: Gigabyte GA-P35-DS4.

Ps. Jag har kontaktat Gigabyte's support med de är slöa. Ds.

Permalänk
Medlem

Vad är det för annat grafikkort du prövat? Vad kör du med för grejjer nu? Kan ju vara så att den andra datorn du testade nätagget i inte kräver lika mycket.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

Andra grafikkortet var ett Sapphire x800xt platinum.

Grejer som sitter på nu:
Axle 8800GTX
Intel E6600
Corsair 2x 2GB 6400/800mhz minnen
PSU är ett corsair 620w wilket bör kunna driva detta med lätthet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tryinghard
Andra grafikkortet var ett Sapphire x800xt platinum.

Grejer som sitter på nu:
Axle 8800GTX
Intel E6600
Corsair 2x 2GB 6400/800mhz minnen
PSU är ett corsair 620w wilket bör kunna driva detta med lätthet.

Självklart. Och du har givetvis kopplat in strömmen till moderkortet som man ska samt till graffet?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

Det är inte första pcn jag bygger
Kan garantera att allt är rätt kopplat.

Det enda jag kan tänka mig nu är att minnena inte skulle lira med moderkortet med volten och hastigheten stämmer fint.

Dessutom känns det lite tok att datorn påbörjar en helt random och oändlig reboot cykel utan att ge någon output till mig som användare. 'Vanliga' datorer säger ju oftast till och stänger av sig när det blir fel, inte står väl en vanlig dator och bootar om i al levighet? Kanske en feature iof, att den bootar om med olika inställningar varje gång.

Innan någon säger något om mina BIOS så vill jag påpeka att kortet är fabriksnytt så en reset ger mig exakt samma bios. Kanske hjälper ändå? ^^

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att det är burken det är fel på? Bygger du i din gammla burk? Kortslutning någonstans?

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

Burken ska vara en Kandalf LCS men provade att testköra systemet i en säker miljö först. Fel redan då. Så kortslutning kan vi styka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tryinghard
Det är inte första pcn jag bygger
Kan garantera att allt är rätt kopplat.

Det enda jag kan tänka mig nu är att minnena inte skulle lira med moderkortet med volten och hastigheten stämmer fint.

Dessutom känns det lite tok att datorn påbörjar en helt random och oändlig reboot cykel utan att ge någon output till mig som användare. 'Vanliga' datorer säger ju oftast till och stänger av sig när det blir fel, inte står väl en vanlig dator och bootar om i al levighet? Kanske en feature iof, att den bootar om med olika inställningar varje gång.

Innan någon säger något om mina BIOS så vill jag påpeka att kortet är fabriksnytt så en reset ger mig exakt samma bios. Kanske hjälper ändå? ^^

Gigabytes kort kör en reboot cykle på ca 3 ggr om du ändrat något större som volt m.m ibland, för och testa inställningarna.
Ville bara påpeka det.

Har du testat olika minnen och cpu låter det ju som kortet är kasst. Gigabytes mailsupport är otroligt trög. Tog en vecka för mig att få svar ):

Visa signatur

Frågar man inget får man inget svar!!

Permalänk

Visste att den hade en reboot cykel, men visste inte antalet bootar, tack! Min botar som sagt om efter 2 - 10 sekunder (random) och i all evighet
Inte provat andra minnen ännu, endast testat runt lite med de jag har själv.
Mina minnen finns inte med i 'Qualified Vendors List (QVL)' men samma minne fast med 2 gb finns (jag har 4 gb) så jag tycker inte det bör göra någon skillnad.

Fick just i denna sekund svar från gigabyte. De säger att kortet ska pipa om minnen inte fungerar. Men det händer ju inte, alltså kan det inte vara minnet. Nu har jag alltså kommit fram till att det inte är min CPU, kylning, RAM, GFX eller PSU. Dax att lämna tillbaka kortet och ta ut ett nytt?

Edit: Stavfel Och jag har fått svar från gigabyte, om det inte funkar att reseta bios och cmos så kan jag skicka tillbaka det. Vet inte om jag vågar ta ett likadant. Chansen att jag får ett till trasigt är ju såååååå liten men mitt förtroende för gigabyte har tagit en liten smäll.

Permalänk
Medlem

Mitt kort pep inte när minnena inte fungera.
Men har du provat och köra med 1 minnessticka bara?
Kan ju vara så att ett minne är kasst lr 1 minnesport.

Visa signatur

Frågar man inget får man inget svar!!

Permalänk

Ja, har provat alla olika kombinationer jag kunnat med mina minnen. Ska försöka få ta på ett par andra minnen och prova. Annars om någon som har ett GA-P35-DS4 orkar stoppa in ett par felaktiga minnen i sin burk och se om de får samma symtom som jag (oändlig boot cykel, där varje boot sker efter 2 - 10 sekunder och ingen bild på skrämen) så vore det GULD! Jag känner att jag kan inte helt utesluta en konflikt mellan minnen och moderkort ännu. Framför allt så vill jag inte skicka tillbaka moderkortet till shg då det kommer ta sån tid.

Så en vädjan till alla er som har ett Gigabyte GA-P35-DS4, prova med minnen som kortet inte stödjer och se hur kortet beter sig. Om ni får samma symtom som jag så vore det toppen! Så snälla, prova. Det kostar ju inget

Edit: Jag får samma symtom om jag kör helt utan minnen och det är ju mkt lättare än att stoppa in ett par andra. Så ni får gärna prova det istället

Permalänk

Tjena tryinghard!

Jag har exakt samma problem! Eller, rättare sagt, hade!

I början höll den på med sin oändliga reboot-cykel, men genom att stänga av och sätta på själv också (ibland via power-knappen och ibland via on/off på nätagget) fick jag igång maskinen lite då och då. Funkade stabilt som en klippa med när den väl var igång. Gick bra att starta om datorn som vanligt, både med reset-knappen och genom att starta om från windows. Men helvetet började igen så fort man stängt av helt.

Uppdaterade illa kvickt mitt bios med hjälp av gigabytes verktyg, @bios eller vad de kallar det. Den kollade senaste versionen, laddade hem och flashade om. Innan @bios hade jag version F4. Efter @bios...version F4. Skitbra. Testade uppdatera igen, och idiotprogrammet börjar ladda ner en gång till. Varför ladda ner en version som man redan har?

Nåväl, tänkte inte mer på det utan hoppades att uppdateringen hade fixat problemet. Och delvis var det löst, faktiskt. Nu resetade den bara en gång efter kallstart innan den bootade upp helt.

Var inte nöjd med det så jag började ändra runt med minnena igen. Dra ut dvd-brännaren o hd:n etc. Och efter det har den slutat boota överhuvudtaget. Efter kallstart får jag en reset och sedan bara en svart skärm. Inget händer. Fläktar och hd spinner igång som vanligt, men inget händer som sagt.

Åkte därför iväg och köpte ett nytt minne, denna gång ett kingmax 512 667mhz. Precis samma grej. Och precis samma sak utan några minnen överhuvudtaget (och innan den blev så här stendöd så gjorde den oändlig omstartsloop utan minnen också). Inga pip. Nada.

Lite OT kanske, men mitt kort var redan använt när jag fick det. Påsarna öppnade etc. Och jumpern för CMOS-reset fattades! Tycker det är sjukt dåligt att de säljer ett använt kort utan att nämna något om det. Priset var nedsatt (till 666:-), men det trodde jag berodde på att det var en utgående modell (rev. 1.0). Jag borde väl kunna få ett nytt till samma pris, eller?

Jag har skickat en returbegäran nu iaf. Hur har det gått för dig?

Gigabyte GA-965P-DS4 (rev. 1.0)
2x1024 Corsair XMS2 6400
MSI 7900gs
Corsair 520W HX

EDIT: I min iver och upphetsning av att hitta precis samma problem missade jag att ditt kort var ett P35! Hur som helst så är det ju i princip samma kort och felen e så lika att det inte kan vara en slump. Har du nån ny information?