Fel minnesfrekvens, någon som vet varför?

Permalänk
Medlem

Fel minnesfrekvens, någon som vet varför?

Hejsan

Har 4x512mb på mitt moderkort med nForce4-Ultra chipset. Minnena är alla PC3200, och enda som skiljer är att två kommer från Geil och två från Corsair, annars är timings och allt annat samma, och det är knappast de billigaste modellerna från någon av tillverkarna. Såg i bioset att dom går i 266MHz, tyckte det var konstigt så jag startade Everest och gjorde en enkel benchmark, som mycket riktigt visade att jag låg långt efter en nästan identisk systemkonfig (nForce4-SLI istället), som körde minnena i 400MHz - som sig bör. I mitt bios står minnesinställningarna på 'auto', så jag testade ändra till 'manual' och frekvensen till 400 - men då vägrade datorn att ens starta, så jag blev tvungen att nollställa bios för att få igång den igen.
Enligt manualen till moderkortet, och uppgifter på nVidias site så ska Ultra-chipsetet klara 3200/400MHz, så jag fattar inte vad som är felet.
Mitt system: Asus A8N-E, AMD64 X2 4200+, 2GB RAM. Inget är överklockat, har senaste bios rev och drivisar i övrigt.

Permalänk
Medlem

Felet är att du har fyra stycken minnen med chip på båda sidor. Minneskontrollern klarar bara ett visst anatal minnesbankar i 400 mhz och du har troligtvis fler. Jag hade samma problem förut tills jag fick tag i mitt nuvarande moderkort och de helt plötsligt går i 400 mhz.

Du borde kunna köra dom i 333 mhz utan problem, men det bästa är att skaffa två 1 GB stickor istället så lipper du bry dig om det.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd

Testa att köra dem i 200 MHz som är den frekvens DDR400 ska köra i.

Permalänk
Medlem

Ok tackar för tipsen. Kanske lika bra passa på att köpa sig några 1gigs-stickor då medans dom fortfarande säljs, och finns en beg-marknad för 512orna haha.

Permalänk

Testa med Command Rate 2T när du har 2 stickor i, och ev sätter timings / freq manuellt, det de är specade till, ex 2.5-3-3-8, FSB 200

Sen bara boota om med alla 4 stickor.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk

Har ungefär samma problem. 4 x 512MB stickor 2 från Samsung 2 från Kingston. De är pc3200 allihop men de går endast i pc2700. Tar jag bort 2 minnen (bara testat me samsung minnena) så går de i pc3200 igen... :/ Så jag måste välja mellan hastighet och utrymme :S

Visa signatur

Workstation: MSI P55 CD53 :: i7 860 2.83GHz :: 2x2GB 1600MHz :: 8600GT :: Intel 80GB X25-M G2 + 3,5TB :: X-Fi XtremeGamer :: Antec 550W Modular :: Fractal Design Define R2 ::
Bärbar: Intel Macbook 13,3" ::
HTPC: Fusion Black :: 4400+ :: 2x1GB :: 500GB :: X-Fi XtremeMusic :: Win 7 :: XBMC Mediastream ::

Permalänk
Medlem

Hmm ja och det är ganska mycket hastighet man förlorar, enligt Everest ligger jag på hälften av jag borde, men ska testa det där med att ändra timings, klockfrekvensen borde ju ha större inverkan på totala prestandan när man ligger så långt efter, jämfört med att ha låga timings.

Permalänk
Proffsmoddare

Re: Fel minnesfrekvens, någon som vet varför?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av j01m3
[B]Hejsan

Såg i bioset att dom går i 266MHz, tyckte det var konstigt

Inget är fel. Det där är snarare höga clockfrekvenser för 3200 minnen. Det visas inte i DDR, utan i nått annat. man kan ungefär dubbla det som står så visas det i DDR.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Jag tror du har fel där. Bioset ställer aldrig in minnena i högre frekvens än vad dom är speccade för och en hel del i BIOS rapporterar minnenas verkliga frekvens istället för det normala.

Kan man få 4 st vanliga 512'or att gå i 532 mhz med ett nforce4 system så är man inte dålig.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j01m3

Enligt manualen till moderkortet, och uppgifter på nVidias site så ska Ultra-chipsetet klara 3200/400MHz, så jag fattar inte vad som är felet.
Mitt system: Asus A8N-E, AMD64 X2 4200+, 2GB RAM. Inget är överklockat, har senaste bios rev och drivisar i övrigt.

Eftersom minneskontrollern sitter i processorn har chipset ingen inverkan på hur snabbt minnena kan köras.
Som redan sagts, 4 dubbelsidiga minnen kan vara svåra att köra som PC3200. Pröva att öka spänningen till minnena samt öka timingen en aning. Då kan det fungera.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Hur vet man om minnena är dubbelsidiga?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk

Kola på dem fysiskt...och nästan alla moduler är dubbelsidiga idag.

Har man inte tur så är det vettigaste 2 X 1024, så har jag och sålde mina 2 X 512.

Permalänk
Medlem

Stämde bra i mitt fall, fick höja timingen till budgetminnes-nivå men sen gick det att köra i 400MHz. Väntar nu på 2x1024 ska dyka upp i brevlådan, men då betyder det att man är "fast" vad gäller klockfrekvens och timings, man är begränsad till två stickor om man vill köra låga timings och samtidigt full hastighet? Ok jag behöver inte mer än 2GB (så länge det går att köra med s939-system), men annars är det ju meningslöst att köpa dyra minnen för timingens skull - iallafall med s939 om man fyller fler än två slots?