Permalänk
Medlem

Problem i väntan på dell 1520

Tjena

Jag tänkte bara berätta min historia om frustrationen över problemen som uppstod i samband med beställning av en dell inspiron 1520.

För knappt en månad sedan fick jag görnt ljus för att köpa en laptop, pengarna som jag tidigare saknat fanns plötsligt till hands och jag var kort och gott överlycklig över detta. Glad i hågen sökte jag på olika forum och på google för att hitta den perfekta datorn, som jag nu inser inte finns. Efter mycket tviel och funderande kom jag fram till att en dell inspiron 1520 nog skulle vara det bästa valet för mig istället för den där zepton som jag var så nära på att beställa...
Med sitt överlägsna pris/prestanda förhållande tyckte jag att det kunde bli en mycket trevlig bekantskap och det som jag framför allt fastnade för var det att den erbjöd ett mycket bra grafikkort med 256mb gddr3. "-WOW" var min första tanke, "helt otroligt", lyckan bara svepte över mej när jag med brorsans hjälp (han som sitter på visakortet) äntligen beställde en.

Enligt orderbekräftelsen som skickas i PDF-format till mailen stämde allt, det var mycket korekt rätt färg på locket och grafikminnet var fotfarande gddr3 på pappret. Men lyckan kommer och lyckan går fick jag allid höra när jag var mindre och när jag skummade igenom de första recensionerna av datorn försvan till stor del all lycka som bubblade i mig, datorn presterade nästan tusen 3dmark06 poäng sämre än andra modeller beroende på recension,men ändå. Mycket huvudkliande senare tog jag själv kontakt med chattsupporten och blev åter igen kalldushad något å det grövsta.

Support: "Hmm, var ser du att det står ddr3?"
Jag: "Jo det står i min orderbekräftelse."
Support: "Hmm, det var konstigt, här står det ddr2, vilket är det som gäller"

Min första reaktion blev att spotta och svära och fördömma dell för all framtid... Min andra reaktion blev något i stil med "Ta dig samman nu, ät en kaka,gör några yogaövningar och repetera: Oh mani padme hum, till bakgrundssång a la valsång." Lite smått överdrivet med tanke på att jag inte änns har i närheten av den självkontrollen utan jag gick i stället lös på resten av familjen med mitt klagande och tjat av min oro.

Hur som hällst så tog vi kontakt med kundtjänsten i telefon där vi fick reda på att de också hade ddr3 i sin orderbekräftelse, "men chatten sa ju att...". Det vi kom fram till är att jag först och främst ska ta emot leveransen när den kommer, sen har jag ett par alternativ att välja mellan:

- Antingen så är det ddr3 i datorn och då är allt frid och fröjd.

- Eller så är det inte ddr3, jag behåller datorn och ringer upp samma person i kundtjänsten så att vi kan diskutera lämplig ersättning eftersom de uppenbart har gjort ett fel som gick ut över mig.

- Det är inte ddr3 och jag väljer att lämna tillbaks datorn vilket i sin tur betyder att jag har väntat mycket lång tid i onödan. Om detta nu blir fallet så beställer jag nog en znote 6224 eller liknande och får vänta ytterligare en tid på att den ska levereras.

Så nu är det bara att vänta och se, datorn ska komma på måndag (23e) är det tänkt enligt fraktföretaget så lite till får jag härda ut.

Min stora fundering är om det verkligen är värt att lämna tillbaks den eller om jag faktiskt inte behöver mer än ett 8600 GT 256mb gddr2. Jag är ingen superspelare som behöver det alldra senaste utan snarare en medelmåtta som vill njuta av fin grafik. Den största tiden går åt till att surfa och snacka med polare, se på film och lyssna på musik.

Är det då kanske bättre att försöka prångla till sig lite extra utrustning eller sänkt pris och sen bita i det sura äpplet och inte komma över tre tusen 3dmark06 poäng?

Om det nu är någon som seriöst orkat läsa igenom detta och orkat sätta sig in i min situation så kanske man kan fråga efter en åsikt också, vad hade du gjort?

Tack till er som orkat läsa (sorry för ev. stavfel, det är sent)

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk

Re: Problem i väntan på dell 1520

Tack till er som orkat läsa (sorry för ev. stavfel, det är sent) [/QUOTE]

ja de e sent.

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Avstängd

enligt Nvidias "Tech spec" från 8700M & 8600M:

8700M GT:
High Speed Interfaces

* Designed for PCI Express® x16
* Designed for high-speed GDDR3

8600M GT/GS:
High Speed Interfaces

* Designed for PCI Express® x16
* Designed for high-speed GDDR3 & cost-competitive DDR2 memory

enligt Nvidia finns det 1st 8600M GT. (kanske menas det att 8600M GT kortet på nått sätt är kompatibelt med båda minnes "typerna". (GDDR3: Graphics Double Data Rate 3 & DDR2: Double-Data-Rate 2). vilket fall som helst har 1520 8600M GT, vilket är ett bra kort. (när du får hem datorn, ser du snabbt vilken grafik-minnes-typ kortet har).

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem

Jag har också beställt en 1520 som ska levereras på tisdag. På min orderbekräftelse står det DDR2 vid grafikkortet och alla de som fått sina 1520 har det varit DDR2 så med största sannolikhet är det inte DDR3.

Eftersom det står på din bekräftelse att det ska vara DDR3 så hade jag, om du är nöjd med datorn i övrigt, försökt få en förlängd garanti eller något liknande av dell alternativt lite billigare pris. Du får dock nog mer om de ger dig någon av deras produkter istället för rena pengar.

I 6224 sitter det väl också DDR2 så förstår inte varför det skulle vara någon större förbättring, mängden grafikminne är väl inte så jätteviktig eller?

Visa signatur

Macbook Pro (mid 2009) | Playstation 4 | Wii | Panasonic PX70

Permalänk
Medlem

Jo får kolla vad som sitter i sedan när jag får datorn, hoppas på det omöjliga kanske men finns det en chans så...

Angående mängden minne så av vad jag har förstått så spelar det en ganska stor roll i vissa sammanhang. En del spel vill ha mer minne än andra eller något i den stilen, hur det funkar vet jag inte riktigt... Hur mycket prestanda jag själv "behöver" vet jag faktiskt inte, det ända jag har att gämföra med är en polares dator som tycks klara de flästa "äldre" spelen som HL2 och liknande galant på höga inställningar, den datorn får strax över 2500p i 3dmark.
Men vad säger ni, jagar jag 3dmark poäng i onödan? Vad ska man sikta på om man vill ha en dator som i dagsläget funkar bra till alla spel med bra grafik? Måste man ligga kring 3500-4000 3dmark poäng eller räcker det med knappa 3000?

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem

- Ett annat vanligt problem med 1520 verkar vara kasst ljud när man pluggar in hörlurar pga dålig skärmning. Men av någon anledning har det inte tagits upp här på Sweclockers, men ingen kanske har fått sin dator ännu eller lyssnat med hörlurar?

Jag kan ju lägga till att flera har haft problem även med:
- Brännaren tillverkar skivor som inte ens den egna datorn kan läsa, många av de brända skivorna fungerar helt enkelt inte.
- Skärmen är "grainy" enligt alltför många. Lite som att ha smuts på skärmen och effekten syns mest på nära håll.

Detta är vanliga åsikter på andra forum, men jag har inte sett några här på Sweclockers och det skulle vara intressant med kommentarer härifrån. Jag är fortfarande intresserad av en 1720 om den kommer med ett bättre grafikkort. Fast inte om alla dessa fel finns på datorn förstås...

Permalänk
Medlem

De fel som du nu säger riskerar att finnas har jag faktiskt aldrig hört talas om tidigare, visserligen har jag knappt koll på utlänska forum men det låter ju inge visare alls :/

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk

Detta låter mycket märkligt! Har tidigare använt Dell och har många bekanta som har Inspiron serien och att dessa fel skulle drabba 1520 låter ytterst märkligt.

Visa signatur

Nicklas || Dataekonomstudent

Permalänk
Medlem

Här är några trådar om problem med Dell Inspiron 1520 (som även gäller 1420 och 1720 antar jag). Som sagt vore det intressant att få en reaktion från medlemmar på Sweclockers som fått sin dator för att se hur utbrett dessa problem är här.

"Grainy poll for 1520"
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=141895

"There are two kinds of grainy. Hardware and software. If this is a result of the coating on the screen then send it back if it bothers you because it obviously won't change. If it is incorrectly colored or shaded pixels then it could be fixed with drivers."
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=144372

"I burnt 5 DVDs and one CD using Nero, Roxio and Vista’s inbuilt burning software. Three of the DVD’s failed to read in my other laptop or desktop and only some folders would open when viewed on the dell. The other 2 refused to work on any machine."
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=143959

"Major issues with Inspiron 1520"
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=143953

"Poll: Tried your 1520 headphone jack?"
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=141100

Permalänk
Medlem

Jag har haft min i1520 i en vecka ungefär så tänkte jag skulle skriva ner lite tankar om den.

För att börja med grafikminnet. Har inte gjort några efterforskningar själv men läser man på tex notebookreview så framgår det att det är DDR2. Men jag är nöjd med prestandan på kortet har spelat MS flight simulator X på medium high instälningar, även spelet wow och CM Dirt inga problem alls här dock är de ju inte lika krävande heller.

Skärmen: har truelife 1440x900 och tycker den är kanon, lagom upplösning och fin i färgerna.

Hörlursutgången: Ja den är kass om man har hörlurana på sig men inte spelar upp något. Dock inga problem när man har ljud på.

Allmänt högljud: Ett högfrekvent ljud kommer från vad som verkar vara cpu:n, läst lite om det och verkar vara c2d som har problem på flera olika modeller, någon som vet något mer?

Hårddisken ger i från sig något klickande ljud konstant, trode det var vistas indexeringstjänst eller nåt men håller fortfarande på så börjat fundera på om den är trasig.

Där var lite pros and cons fråga om du/ni funderar på något mer samt om någon har några förslag om mina cpu/hdd problem så skriv gärna.

Permalänk
Avstängd

några små enkla råd, angående grafik prestanda.

( det kommer att komma bättre optimerade drivers till 8600M gt. )
det du också kan göra är att slänga in en annan driver från t ex Laptopvideo2go/TweaksRus, och höjja klocken (ger en stor prestanda ökning).
Vista ger lite sämmre prestanda en XP i spel, man kan då stänga ner alla effekter i Vista innan man spelar.
och som alltid, formatera (rensa ren) Hårddisken från alla skräp program som ligger och tar kraft. nog det som gör datorn allra piggast. (formatering tar även bort Spywares som ej hade försvunnit med antivirus program).

http://www.tweaksrus.com/
http://www.laptopvideo2go.com/forum/index.php?showforum=66

edit. AQ angående dina små problem. ring supporten och du kommer garanterat få problemen fixade. (supporten är mycket bra).

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AQ
Skärmen: har truelife 1440x900 och tycker den är kanon, lagom upplösning och fin i färgerna.

Allmänt högljud: Ett högfrekvent ljud kommer från vad som verkar vara cpu:n, läst lite om det och verkar vara c2d som har problem på flera olika modeller, någon som vet något mer?

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter.

Kan du se vilken skärm du fått? Det verkar som att det finns åtminstone två olika tillverkare av skärmen till 1520 och att problemen bara gäller den från Samsung.

Det finns lite trådar även om det högfrekventa ljudet på notebookreview har jag sett.

Permalänk
Medlem

svärige: har skickat ett mail till suporten får se vad de säger.

gz: I enhetshanteraren står det bara "allmän PnP-bildskärm och kan inte se någon tillverkare. Kanske har missat någon drivrutin eller vad kan jag annars se det?

Och dagens tips är precis som svärige säger gör en ren vista installation när ni får datorn, fruktansvärt mycket skit dellprogram som är förinstallerat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AQ
gz: I enhetshanteraren står det bara "allmän PnP-bildskärm och kan inte se någon tillverkare. Kanske har missat någon drivrutin eller vad kan jag annars se det?

Tror inte man ser det utan speciellt program, men vet inte vilket/vilka. Någon annan som vet?

Permalänk
Medlem

Hmm jag tänkte om man vill ha lite mer prestanda, kan man då använda Rivatuner för att vrida upp clockningen lite? Har aldrig överklockat så vet verkligen inte hur man gör... Är det bara att köra Rivatuner eller måste man pilla mer med drivrutiner och så vidare?

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD