Permalänk
Medlem

Not another fläkttråd

Aja, denna är ju av lite annan kaliber.

Frågan lyder nämligen följande, Jag har totalt snöat in mig på ett LC17 Chassi (Silverstone), dels för att det gör sig fint i stereoracket, men främst för att det har 6 hdd platser.

Nu till det väsentliga, använder fortfarande datorn tämligen flitigt, och kommer nog göra det en tid framöver, så vill gärna ha en bra(läs köpa) cpukylare.

Har kollat på Tuniq, BigTyp 120 VX, den andra utan fläkt som var fager och dyr, Problemet är att chassit endast(?) är 17 cm högt, och klunsarna är 15-16 cm höga, finns det en sportslig chans i vårt avlånga land att de kommer att passa utan att behöva ta fram bågfilen?

Permalänk
Medlem

skulle inte tro det :). men jag gissar ju bara mäta kanske ?.

Visa signatur

CaseLabs fanboi, önskar bara att jag kunnat lacka mitt chassi snyggt...

Permalänk
Medlem

Saken är ju den att jag inte innehaver varken chassiet eller alla dessa kylare, så, visst att göra en modell i wellpap finns ju som alternativ, men jag ska inte bygga ett nytt underverk utan sätta fast en processorkylare...

Permalänk

du kan inte bågfila kylarna om det var det du syftade på. sågar du av heatpipesen så fungerar de nämligen inte.

skicka ett mail till silverstone och fråga hur hög kylare som maximalt får plats.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Tanken var att förändra det kosmetiska utseendet på chassit, men att maila var ju helt klart ett attraktivt förslag!

Permalänk
Medlem

Jag hade samma dilemma med mitt upplägg, men jag hade tur

Om din kylare är 15-16 cm hög, och du har ett yttervändigt mått på 17 cm på chassit. Så är det Nog ganska kört. Logiskt sätt borde moderkortet/processorn och eventuellt ett extra bräde i botten där du monterar moderkortet på... Bygga c:a 3-5 centimeter.
Och om mitt resonemang håller, så har du då någonstans mellan 18-20 cm bygghöjd på Allt. Sedan skall du ju även på locket på burken...

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Tyvärr låter ditt resonemang alldeles för klokt och du har antagligen rätt, för dom kan väll knappast ha angett innermåtten, känns lite som önsketänkande. Då behöver jag alltså en kylare som är max 13-14 cm för att hava en chans, existerar det sådana som ger i närheten av prestanda eller är det bara att glömma den typen av chassi?

Permalänk

hur hög är noctuas mindre kylare? asså den som är anpassad för 92mm-fläktar?

edit: "Height (with fan) 128 mm". den skulle kanske funka.

edit2: http://www.noctua.at/main.php?show=productview&setlng=en&prod...

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Den var helt klart en kandidat, någon som har en uppfattning om hur stor skillnad det är att ha 92 mot en 120 ?

Permalänk
Medlem

28 mm skillnad

Visa signatur

CaseLabs fanboi, önskar bara att jag kunnat lacka mitt chassi snyggt...

Permalänk

jag tvivlar iofs inte det minsta på att man med lite snöre eller annat lämpligt material kan sätta en 120mm på den där kylaren.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Nästan så man blir sugen på att ta fram blåslampa eller vanlig spritlåga och försöka trycka ihop någon av de befintliga kylarna, att det ska vara sådant spel mellan själva kärnan och upp till "kylarvingarna", nu börjar denna tråd spåra ur, men är det av någon särskild anledning, måste väll vara bättre att kunna leda ut värmen så fort som möjligt.

För att samla mig litegranna och summera, silverstone har icke givit mig något svar ännu, har iof inte gått så många minuter så kanske inte bör vänta mig något så tidigt.

Alternativet är nu, som föreslagit av headcleaner ett stycke 92mm noctuas, för att sedan, eventuellt modefiera med en 120.

Dock river det i mitt hjärta att börja demolera en ny produkt.

Permalänk
Medlem

När jag sökte på Prisjakt.se, så fann några Desktop/HTPC-chassin som hade 200mm i höjd. Men det var inte många...:(

Och Ngn som vet mer om kylare än jag: -Hur är det Zalman´s produkter, är de bra?? Och är inte de lägre i höjd??

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Hmm, den var ju inte helt gratis och presterade inte bäst, men borde vara bättre än de övriga 80-92mm

http://www.3dgameman.com/content/view/6722/103/1/2/

142mm kan det gå?

Vore ju lättast om de som köpt om misslyckats trädde fram ur dunklet och räddar oss stackare från att göra samma misstag