Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nocturne
Cola Light ar ju negativa kalorier om du dricker den kall så behöver kroppen energi för att "värma" den och koffeinet i drickan höjer förbränningen.

Seriöst? Stämmer detta? Ganska intressant fenomen isf

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Därför dricker man ramlösa och inte nån halv-äcklig bon aqua

Indeed!

Permalänk
Medlem

Det jag fått höra är att eftersom de artificiella sötningsmedel vi använder i lightdryck såsom aspartam och sucralose smakar så otroligt sött, även i små mängder, måste man tillsätta mer citronsyra för att få bort sötman.

Och citronsyra är en av alla de naturliga syror i naturen som fräter väldigt mycket på tänderna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zear0x
Det jag fått höra är att eftersom de artificiella sötningsmedel vi använder i lightdryck såsom aspartam och sucralose smakar så otroligt sött, även i små mängder, måste man tillsätta mer citronsyra för att få bort sötman.

Och citronsyra är en av alla de naturliga syror i naturen som fräter väldigt mycket på tänderna.

Det kan ju mycket väl stämma men vi kan ju påpeka samtidigt att en apelsin innehåller mer citronsyra än två liter coca-cola

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Var det inte så att man iaf "Trodde" att ungefär 2% av befolkningen fick väldigt små hjärnskador utav aspartam, har för mig att jag läste det för en herrans massa år sen.

Är själv en alldeles stor Coca-Cola konsument. Allt från 0,5 till 2L om dagen sen 7 år tillbaka. Ibland tvingar man sig att inget dricka osv.

Jag förstår inte, folk säger att Coca-Cola Zero smakar likadant som vanlig Cola. Det går inte ihop, det är avskyvärt. USCH.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem

Cola Zero tycker jag iaf smakar gott. Men nu är det slut med det! Hoppas jag. Tredje dagen och har inte köpt någon cola, inte nog med det så slutade jag röka för en månad sedan efter 9 år. Nu ska det bara förändras till det bättre.

Har ni tänkt hur mycket pengar det går åt och köpa Coca-Cola/dricka varje år?
För mig har det gått ca 9100 kr per år på bara dricka! Notera att det är ca och går säkert uppemot 10.000 kr! He, det går lika mycket åt ciggaretter för mig. Så om jag slutar med båda sparar jag nästan 20.000 kr per/år.
Oj...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Cola Zero tycker jag iaf smakar gott. Men nu är det slut med det! Hoppas jag. Tredje dagen och har inte köpt någon cola, inte nog med det så slutade jag röka för en månad sedan efter 9 år. Nu ska det bara förändras till det bättre.

Har ni tänkt hur mycket pengar det går åt och köpa Coca-Cola/dricka varje år?
För mig har det gått ca 9100 kr per år på bara dricka! Notera att det är ca och går säkert uppemot 10.000 kr! He, det går lika mycket åt ciggaretter för mig. Så om jag slutar med båda sparar jag nästan 20.000 kr per/år.
Oj...

Det kan du en underbart fin resa för, se vad kul man kan ha om man slutar med rökning och beroendeframkallande medel som dricka

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Det kan ju mycket väl stämma men vi kan ju påpeka samtidigt att en apelsin innehåller mer citronsyra än två liter coca-cola

Yep, och det är därför man inte ska borsta tänderna efter man druckit läsk, juice eller ätit frukt.
Dessa frätningar är kallas erosion.

Permalänk
Medlem

därför har jag starka tänder, för jag äter inte frukt man ska äta redigt 2 ggr om dagen så klarar man sig

Permalänk

Jag kan intyga på de flesta punkterna här. Blev övertalad att gå över till cola light för typ 2 år sen. Det smakar mindre gott i början, men när man väl har vant sig så vill man inte ha något annat. Vanlig cola smakar som cola light gjorde förr och man blir klibbig om läpparna, vilket man inte är van vid.

Cola light påverkar som sagt inte heller ens kroppsvikt på ett negativt sätt. Det är perfekt för de som vill gå ner i vikt, men inte ge upp alla "sötsaker".

Den enda nackdelen är även som sagt att det fräter på tänderna som fan. Då jag har druckit väldigt mycket cola genom åren så märkte jag en klar skillnad hos tandläkaren efter första året med Light, jämfört med tidigare besök. Jag hade fått ovanligt många små hål mellan tänderna där tandborsten inte kommer åt. Dessa små hålen gör riktigt ont efter ett tag när man äter sötsaker, och tandläkaren säger att så små hål normalt sätt inte lagas förrän dom blir större. Ser man bara till att inte dricka och äta lika mycket sötsaker så ska dom "försvinna", eller hur dom nu sa.

Därför dricker jag bara vatten nu för tiden istället Förutom vid enstaka tillfällen då. Och mycket riktigt så verkar dessa små hålen ha försvunnit under det senaste året. Ska till tandläkaren igen i augusti, så vi får väl se hur det ser ut.

Så jag kan rekomendera Cola light, dock inte i stora mängder.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Har konsumerat Coca Cola Light i ca 3 år ungefär 5 glas om dagen(väldigt beroende) efter jag började dricka Light så har jag gått ner ca 12kg och tänderna är i toppskick, innan drack jag vanlig Cola det var inte bra för tänderna.
känner inte att det har påverkat kroppen negativt på något sätt!.

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem

Klarar inte av att dricka vanlig läsk sedan jag började dricka zero/light. Var ju tvärtom förut men nu när jag dricker vanlig cola känns det bara äckligt och som om jag dricker rent sockervatten...

Visst, sötningsmedel är inte bra i för stora mängder. Men det känns ändå som om det är bättre i längden än att få i sig så mycket socker som man får om man som jag dricker ~1L cola varje dag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Seriöst? Stämmer detta? Ganska intressant fenomen isf

Om vi förutsätter att man dricker colan vid 17°C och att den är 37°C när man urinerar ut den så är det ju en 20°C temperaturhöjning, vilket kräver 20cal/g vätska.
100ml cola väger ju ganska precis 100g, så det blir 2000cal, eller 2kcal. Dvs mer än energiinnehållet som deklareras på burken.

Så visst, bara uppvärmningen av vätskan till kroppstemperatur är nog för att energinettot ska vara under noll.
(Men detta blir ju ännu mer om man räknar på rent vatten)

Men detta är ju försumbara siffror.

Äter du lite mindre pga att du dricker lightläsk (då magsäcken är full) så kommer denna skillnad i energinetto vara mycket större än den jag räknade på här, äter du lite mer så kommer denna pyttelilla "negativa energiåtgång" dränkas i det intag man får när man äter.
(Du kommer behöva dricka åtminstånne ett tiotal liter light-cola för att förbränna även en liten portion av något energifattigt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Om vi förutsätter att man dricker colan vid 17°C och att den är 37°C när man urinerar ut den så är det ju en 20°C temperaturhöjning, vilket kräver 20cal/g vätska.
100ml cola väger ju ganska precis 100g, så det blir 2000cal, eller 2kcal. Dvs mer än energiinnehållet som deklareras på burken.

Så visst, bara uppvärmningen av vätskan till kroppstemperatur är nog för att energinettot ska vara under noll.
(Men detta blir ju ännu mer om man räknar på rent vatten)

Men detta är ju försumbara siffror.

Äter du lite mindre pga att du dricker lightläsk (då magsäcken är full) så kommer denna skillnad i energinetto vara mycket större än den jag räknade på här, äter du lite mer så kommer denna pyttelilla "negativa energiåtgång" dränkas i det intag man får när man äter.
(Du kommer behöva dricka åtminstånne ett tiotal liter light-cola för att förbränna även en liten portion av något energifattigt)

Jo precis det är ju ganska marginellt. Ännu mer kaloribrännande borde ju vara att dricka riktigt kallt vatten.

Btw, såg detta idag;

http://aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,1126593,00.html

Permalänk
Testpilot

Tänkte just skriva om samma sak, hörde det på Ekot för nån timme sen.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Jo precis det är ju ganska marginellt. Ännu mer kaloribrännande borde ju vara att dricka riktigt kallt vatten.

Btw, såg detta idag;

http://aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,1126593,00.html

hur kan man blir fetare om man dricker nåt som inte innehåller något?(light)

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk

Det måste vara dåligt utförda tester. Jag och alla jag känner som dricker light har bara blivit positivt påverkade viktmässigt efter bytet. Jag tror hellre på det jag ser och märker av själv än vad nån överbetald labbråtta påstår.

Sen kanske skillnaden varierar mycket från person till person, men det är ju en annan sak.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Nyttigt är det inte tror jag.
Tydligen tas inte många av dessa söt ämnen upp av kroppen utan kissas ut. Största problemet idag är väl att det hamnar i vattendrag och skog på ett annat sätt än socker som tas upp av kroppen.
Det kan förvirra djur tydligen när dom söker mat eller nått sånt när det blir stora mängder i naturen.
Sen kan man undra varför nya sötningsmedel kommer hela tiden och byts namn, det har funnits massor genom åren som kom och gick där namnen byts. Vem minns inte glucitol, sorbitol, xylitol, Mannitol (minns inte alla) och nu sukralos, aculfam K.
Vad blir det härnäst?

Verkar väl lite si och så men det märker vi längre fram i tiden, tyvärr.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspartam

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Avstängd

tjarven, har du några källor på det där med urinet?

Det låter rätt otroligt.
Nästan alla godkända syntetiska livsmedelsprodukter bryts ned väldigt tidigt i matsmältningen (för att det inte ska kunna påverka kroppen negativt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
tjarven, har du några källor på det där med urinet?

Det låter rätt otroligt.
Nästan alla godkända syntetiska livsmedelsprodukter bryts ned väldigt tidigt i matsmältningen (för att det inte ska kunna påverka kroppen negativt)

Har inte källa just nu bara nått jag halkade över för längesen.
Fins flertalet artiklar om ämnet men hur vida det stämmer är en annan sak men rimligt är det.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=35188&a=861072&lid=puff...
http://mp.se/templates/Mct_78.aspx?avdnr=89&number=126410
Dom menar att sukralos innehåller klor bla. som är mindre bra för naturen.

Citat:

Det som är väldigt oroväckande med detta är att sukralos är väldigt svårt att bryta ner. Livsmedelverket säger visserligen att det inte är någon fara eftersom att ämnet passerar kroppen utan att tas upp. Men någonstans måste det stanna upp och gör det det i vår natur vet vi inte vilka konsekvenserna kan bli.

Visa signatur

Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Man blir minst lika "tjock" om man dricker cola-light som när man dricker vanlig cola. Det är "det senaste" jag hörde om lightdrycker.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk

Vad är det för dumheter media har fått för sig egentligen? Missvisande rubriker som alltid.

"Enligt honom kan det finnas bakomliggande faktorer som förklarar likheterna. Till exempel kan gruppen som undersöks, läskdrickarna, ha en livsstil som gör att de löper större risk att drabbas av de aktuella sjukdomarna. De kanske äter sämre och motionerar mindre."

"honom" = Mats Rudling

No shit... Hatar media.

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Man blir minst lika "tjock" om man dricker cola-light som när man dricker vanlig cola. Det är "det senaste" jag hörde om lightdrycker.

Och varför skulle det vara så. Vikten beror på kcal in kcal ut helt vanliga naturlagar som inte går att rubbas.
Light har inga kcal därmed ingen energi och samma som att dricka vatten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

men det har inte med kalorier att göra, det handlar om att kroppen binder det til sig o gör om det till fett,

är socker fett? NÄ
varförblir man tjock om man äter mycket socker? Jo för att det binds

lkaså med light fast lite annorlunda

Permalänk
Medlem

Så egentligen gick jag upp tio kilo sen jag började dricka Cola Light, eftersom media säger det.

Nu är jag inte så bra på matte, men om jag först vägde 100, nu 90, har jag inte gått ner då?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av outcast
Så egentligen gick jag upp tio kilo sen jag började dricka Cola Light, eftersom media säger det.

Nu är jag inte så bra på matte, men om jag först vägde 100, nu 90, har jag inte gått ner då?

Jo, men hänger verkligen allting på drickan då?

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cyme
Jo, men hänger verkligen allting på drickan då?

Nej, självklart inte, men eftersom jag har druckit så pass mycket av den borde jag ju ha gått upp i vikt, inte ner.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av outcast
Nej, självklart inte, men eftersom jag har druckit så pass mycket av den borde jag ju ha gått upp i vikt, inte ner.

Säger du de så, kul för dig att du gått ner dock

Själv klarar jag inte av att dricka Light drickor, men jag antar att det är som många säger att man måste vänja sig vid smaken.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
men det har inte med kalorier att göra, det handlar om att kroppen binder det til sig o gör om det till fett,

är socker fett? NÄ
varförblir man tjock om man äter mycket socker? Jo för att det binds

lkaså med light fast lite annorlunda

Lightläsk är ju så gått som bara vatten, finns inget för kroppen att ta upp. Och man blir fet av socker för att det innehåller mycket energi som kroppen lagrar, om du stoppar i dig grejer som kroppen inte kan tillgodogöra sig går det ju rätt igenom.

Permalänk
Medlem

Förra sommaren inledde jag med att väga 108 kilo, När det var dags för greklandssemestern 2 månader senare vägde jag 87 kilo, detta till stor del för att jag gick från vanlig cola till light.

Däremot rekomenderar jag inte lightläsk ändå.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Däremot rekomenderar jag inte lightläsk ändå.

För att?

Visa signatur