Frågor ang. Windows Server 2003

Permalänk

Frågor ang. Windows Server 2003

Vad är det som är så bra med Windows Server 2003? Går det att köra via proxy?

Vill ha svar från någon som har och använder Windows Server 2003 och inte folk som har gjort det.

Permalänk
Medlem

Hejsan, du kan ju börja med att läsa igenom vad produkten innebär... här är en ganska bra sammanfattning:
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_2003

Hur menar du med proxy, för operativet i sig har inget med proxy att göra... IP-stacken är riktigt vass och klarar det mesta du kan önska. Menar du om det finns proxymöjligheter så jo, RRAS är inbyggt (kollade du länken där uppe) och vanlig internet utdelning finns med, och sedan har du ju proxytjänsten ISA att hugga till med om det skulle knipa.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

OK, så går det att komma i kontakt med en Windows Server 2003 från en annan dator? På vilket sätt? Läste igenom din länk och förstod ... halvt vad den handlar om.

Min farsa har ett Windows Server 2003 paket som han fick från jobbet på något sätt.. han tänker inte använda det så jag funderar på att testa det istället för Linux till min server dator. Kan det vara värt det? Kommer ha den som filserver, spelserver och även lite som "hemma" server.

Permalänk
Medlem

Jo, om du är något bekant med Windows 2000 eller XP så kan du nog tänka som så att 2003:an klarar precis allt som dom kan och så lite till, server och tjänstemässigt. Det är väl en relativt bra utgångspunkt som nybörjare antar jag. Så javisst, spelserver, filserver, printserver, webserver, router, brandvägg, proxy etc... det är det designat för, ur lådan... och gör ett förbaskat bra jobb dessutom.

Här är microsofts produkt guide över vad det klarar av, väldigt generella ordalag... dom vill gärna se det som en helhetslösning för allt:
http://technet.microsoft.com/sv-se/windowsserver/bb429524.asp...

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Ska köra min som fil server med, Men jag e lite nyfiken på om det går att använda den utan allt typ, Jag har bara nätverks kabel i och strömkabeln men datorn startar inte som den ska tror den gnäller över att d inte är något tangenbord o mus så jag kopplade in ett tangentbord o tryckte på F1 för att gissa mig fram lite. Ska fixa nåt "VNC" prog o försöka fjärrstyra skiten.

Visa signatur

CaseLabs fanboi, önskar bara att jag kunnat lacka mitt chassi snyggt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IzzE
Ska köra min som fil server med, Men jag e lite nyfiken på om det går att använda den utan allt typ, Jag har bara nätverks kabel i och strömkabeln men datorn startar inte som den ska tror den gnäller över att d inte är något tangenbord o mus så jag kopplade in ett tangentbord o tryckte på F1 för att gissa mig fram lite. Ska fixa nåt "VNC" prog o försöka fjärrstyra skiten.

Går det inte att ändra så att den inte klagar på att du inte har t-bord i BIOS?
Sen är det bara att köra med Remote Desktop, det finns inbyggt i Windows Server 2003 och fungerar riktigt bra.

Permalänk
Medlem

För att förtydliga lite:

Windows Server 2003 är ett OS exakt likadant som Windows NT, 2000, 2000 server, XP, mm mm.
Detta innäbär att det går att använda som vilket operativsystem inom Windows-serien. Så man kan spela 99.999% av alla spel som går att spela på XP.

Att det är en serverutgåva handlar om att dom har massa exatrafunktioner för just serverhantering. Sedan så har den som standard piriotet på tjänstekörning istället för programkörning (går att ändra om man vill spela på sin server...).
Sedan har dom stängt av en massa tjänster som normalt är totalt meningslösa i en server så som webkamerasupport, themes, grafikkortacceleration mm mm.
Men allt detta går att ställa om till så det är som tex XP.

Fördelen med 2003 är även att det är en nyare kärna + att mycket lull lull är borta som standard.
På detta sätt kan man göra om en 2003 till en ren klientdator som då är bättre än XP på många sätt.
Själv har jag nu kört 2003 som ren klientdator i flera år och märker stor skillnad mot XP i prestanda i tex spel, känns även mycket stabilare och rappare.

IzzE: Att få datorn starta utan tagentbord har med ditt moderkort att göra. Går att stänga av i BIOS.
Fjärrstyr med Windows egna system Remote Desktop, fungerar äckligt bra.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Att köra Windows Server 2003 som klientOS är inte så smart, inte nog med att det är brutalt mycket dyrare - det finns funktioner som är tweakade i Windows 2003 för serverbruk. Är man väl insatt i vad dessa är så kan man ställa tillbaka många av funktionerna (tex time-slice skillnaden i kerneln) som är olika på XP vs 2003 server.

Kort sagt: Ska du ha en dator och dela ut filer och spela på, kör XP.
Skall du ha en server som du skall tex bygga en e-handelsportal eller köra en dedikera webbserver så kör Windows Server 2003 R2.

Och för att svara på orginalfrågan: Ja du kan ansluta remote till både XP och 2003 server - båda har stöd för remote dekstop (RDP).