Ett par frågor gällande windows Vista Ultimate

Permalänk
Medlem

Ett par frågor gällande windows Vista Ultimate

Hej!

Har precis fått vista ultimate från arbetet ^^ 64 bitars versionen..

Har ett par frågor.

Är det en "svår" övergång till vista från xp?

Jag ska köpa nya diskar inom ett par dagar. Kan jag partiotionera dem i XP och föra över information på dem först och sen lägga in vista på en annan av diskarna och ändå komma åt filerna? (svårt och förklara men tror det blev rätt ^^)

Hur stora är problemen med drivisar?

Hur stora är kompabilitetsproblemen med spel och programvara?

Permalänk
Medlem

1. Det är en lätt övergång.

2. Ja

3. Om du har någon mycket besynnerlig hårdvara kan det strula, annars nej.

4. Kompabilitetsproblem kan förekomma men det finns ofta lösningar.

Jag rekommenderar dig att köra dualboot med Vista x64 och XP x86. Då finns inga problem längre. Det finns mängder med guider hur du dualbootar om du inte vet hur du ska börja.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

XP x86? hängr ej med här..

men då tackar jag och bugar

jag har ingen obskyr hårdvara..

ASUS moderkort.. hightech kommer ej ihåg namnet ^^ E6600 processer och snart 2 gig ram.. senare fyra..

8800GTX..

Permalänk
Medlem

x86 = 32 bit
X64 = 64 bit

kan tyckas lite märkligt men så är det.
Du verkar ha fräscha prylar i burken så det lär inte vara några problem med drivrutiner.

Vet du vad dualboot är?

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

ah ok.. sitter nog på 32 bits nu.. bör de vara iaf ^^

det är två OS ^^ krävs de varsin disk elller kan dom ligga på samma?

Permalänk
Medlem

Nej, du kan ha vista och xp på samma hårddisk om du installerar respektive OS på en enskild partition. t.ex. om du har en Raptor som är en snabb hårddisk bör du ha dina OS på den p.g.a. att den är snabb. Om vi säger att du har en ny hårddisk som du vill installera ett OS på, kommer det fråga om du vill skapa en partition på valfri storlek. Då installerar du XP först, när det är färdigt installerar du vista på den andra partitionen (p.g.a. att du vill ha vistas bootloader). När du har installerat respektive OS kommer du få ett val i uppstarten av datorn om du vill starta xp eller vista. Om du har något livsnödvändigt program som som inte vill funka i vista x64 så kan du starta upp xp istället.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

ah låter smart

så jag kör bara i diskarna jag köper och lägger över viktigt på den.. sen kör jag in vista på min "OS" disk

Permalänk
Medlem

precis

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

kanon <3

Permalänk
Medlem

Det är väll fortfarande inga direkta prestandafördelar med 64-bit eller? Och vista är ju buggigt.. kanske lika bra att vänta till service pack kommer.. ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

64 stödjer över 4 gb ram det gör inte 32 då får man max 3.5 gb lite smått störande