Permalänk
Medlem

Ingen bild plus automatiskt avstängning

Tjenare,
Har läst genom ett antal trådar här på sweclockers med liknande problem, men har inte hittat några lösningar som funkat.

Det ligger till såhär att för någon dag sedan försökte jag uppdatera mitt bios med "MSI Live Update" vilket gick helt fel.
Startade då om datorn och den började gnälla om något BIOS Error och bad mig köra in en diskett.
Läste då lite på MSI's hemsida om mitt bios och jag laddade ner senaste versionen, la in det på en boot-diskett och startade upp.
Mitt under biosflashningen stängde datorn bara av sig och sedan dess har jag inte fått någon bild när jag bootar upp. Kan tillägga att datorn stänger av sig automatiskt efter 20 sekunder.

När jag försöker starta upp datorn snurrar allt som det ska i datorn. Inga fläktar och så som strular.
Har testat byta grafikkort, nätagg och minnen utan resultat.
Har även testat en så kallad "CMOS Reset" genom att flytta jumpern fram och tillbaka, vilket inte fungerade.
Läste på MSI's hemsida att man kunde göra en bootdiskett med en autoexec.bat som startar biosflashningen automatiskt. Men tyvärr fungerade inte det heller.

Eftersom detta uppstog efter jag försökt uppdatera mitt BIOS så är jag väl ganska säker på att det är någonstans där felet ligger också.
Mitt BIOS är av tillverkaren AWARD.

Tack på förhand, hoppas någon vet hur man kan lösa detta!

Moderkortet: http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&prod_no=217&...

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790k @ 4.0GHz | GPU: ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCUII TOP | RAM: 12GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | MB: ASUS Z97-PRO GAMER ATX | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold | Monitor: BenQ 27" XL2720Z 144hz

Permalänk
Medlem

Förefaller ha varit fel biosuppdatering som lades in, det är petnoga att det är exakt rätt version, eller nåt annat hände som orsakade nedstängningen, kanske ett problem med nätagget eller hicka på elnätet, så uppdateringen inte gick in som den skulle, och om det då vill sig illa kan man behöva byta bioschip eller hela moderkortet.

Det kan gå att få tag på ett nytt bioschip, men kan vara billigare/enklare att byta hela moderkortet. Gör även en kontroll av nätagget, att det ger stabila och korrekta utspänningar, så det hela inte bara är ett nätaggfel, att 12v matningen till processorn råkade försvinna just vidd detta tillfälle.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moxica
Förefaller ha varit fel biosuppdatering som lades in, det är petnoga att det är exakt rätt version, eller nåt annat hände som orsakade nedstängningen, kanske ett problem med nätagget eller hicka på elnätet, så uppdateringen inte gick in som den skulle, och om det då vill sig illa kan man behöva byta bioschip eller hela moderkortet.

Det kan gå att få tag på ett nytt bioschip, men kan vara billigare/enklare att byta hela moderkortet. Gör även en kontroll av nätagget, att det ger stabila och korrekta utspänningar, så det hela inte bara är ett nätaggfel, att 12v matningen till processorn råkade försvinna just vidd detta tillfälle.

Har beställt nytt moderkort och hoppas att det löser mitt problem.

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790k @ 4.0GHz | GPU: ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCUII TOP | RAM: 12GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | MB: ASUS Z97-PRO GAMER ATX | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold | Monitor: BenQ 27" XL2720Z 144hz

Permalänk

Värt att komma ihåg till nästa gång att om en BIOSuppdatering misslyckas ska man inte starta om datorn utan försöka köra uppdateringen en gång till. Innan man gör det är det inte fel att dubbelkolla så man verkligen har rätt fil.

Visa signatur

GA-P35-DS3R, E6750, 2x1GB Corsair PC6400 CL4, Gainward 7900GT, Thermaltake 480W, Chieftec CH-03P, XP Pro 32-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HeinzHarald
Värt att komma ihåg till nästa gång att om en BIOSuppdatering misslyckas ska man inte starta om datorn utan försöka köra uppdateringen en gång till. Innan man gör det är det inte fel att dubbelkolla så man verkligen har rätt fil.

+ att ha en backup av den gamla är rätt bra att ha

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.