Permalänk
Medlem

Matte suger inte!

Wired kör en story på en ny mattebok som ska göra matematiken tuff och inne för alla tonårsbrudar. Bland annat finns det horoskop och intervjuer med attraktiva tjejer som använder matten för sin karriär. Matteproblemen förvandlas till scenarion från verkliga livet med läppstift, kläder och andra livsviktiga saker. Är matte för tråkigt?

En kommentar från /.:

Citat:

"I applaud this effort. I really really wish there were more women in tech. It would have made my university life more enjoyable. And work would be more fun too...."

Jag håller med. Vad tycker ni?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Avstängd

matten kan va tråkig och vissa delar inom den helt onödig,vi räknade med en massa skit i matte b som våran lärare inte ens kunde förklara vad man använde det till.

ekvationer och giometri är väl det ja tycker är viktigast

Permalänk
Medlem

Matte kan vara jobbigt att lära sig, men när man väl förstår och kan använda det är det häftigt.

Jag tror inte sättet man lär ut matte i skolan är det bästa för alla.
Att lektion efter lektion sitta och lösa tal efter tal. Visst, man lär sig om man räknar, men hur kul är det?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker att matte kan vara ganska kul, vilket förstås gör mig till en rejäl nörd. Men vafan, det får man stå ut med...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Matte i sig är inte mycket att jubla över, det är bara logik i sin renaste form egentligen. Men beroende på hur det hela är utformat så kan det vara både roligt och tråkigt.

Jag älskade matte i grundskolan, och jag var riktigt bra på det också, men sen kom man upp till gymnasiet och det hela gick åt skogen. Då skiftade istället intresset till fysik där man kunde använda den kunskap man skrapade ihop på mattelektionerna (eftersom vår stela, fantasilösa, humorlösa paragrafryttar-lärare effektivt tog död på allting roligt med matte).

Sen är det nog så att det är pedagogiken som brister i skolan idag, inte ämnena. Att sitta vid en stel, obekväm bänk år efter år lyssnandes på nån opersonlig pratlåda där framme eller stirrandes ner i ytterligare en hjärndöd bok är inte de mest stimulerande förutsättningarna för att matte (eller något ämne) skall vara underhållande att lära sig.

Och i en brist på alternativet "Nej, inte om det görs rätt" i omrösningen blev det "alla kanske inte behöver lära sig" eftersom det också stämmer i viss grad.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Matematik lyckas vara under- och övervärderat på samma gång. Matematiken är troligen den viktigaste kunskap människan har (det är t.ex. svårt att tänka sig någon vetenskap utan den) men jag måste samtidigt erkänna att få människor har någon användning av mer en elementärkunskaper (efter grundskolan kickar diminishing returns in på allvar).

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

Är matten i skolan för tråkig?

- Ja, den är för tråkig.

Men matte behöver inte vara tråkigt, jag tror att man kan göra det mesta betydligt roligare och mer intressant med andra frågeställningar och problem te.x. Så att det känns lite mer meningsfullt.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Matematik lyckas vara under- och övervärderat på samma gång. Matematiken är troligen den viktigaste kunskap människan har (det är t.ex. svårt att tänka sig någon vetenskap utan den) men jag måste samtidigt erkänna att få människor har någon användning av mer en elementärkunskaper (efter grundskolan kickar diminishing returns in på allvar).

Problemet är att de 'elementära kunskaperna' kräver enorma kunskaper för att verifiera. T.ex. en sådan enkel fråga som hur vet vi att ekvationen a*x=b alltid har en lösning? Och hur konstruerar vi den lösningen? Här krävs omfattande undersökningar av vad den rationella talkroppen är för något och vilka egenskaper den har.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Matten blev rolig först när man kunde den, annars var den en pain in the ass.

Sen att jag personligen tror att matte är en sådan sak man moste mogna till är en annan sak, dvs alla i tex gymnasiet är inte mogna för matten som bedrivs där...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Problemet är att de 'elementära kunskaperna' kräver enorma kunskaper för att verifiera. T.ex. en sådan enkel fråga som hur vet vi att ekvationen a*x=b alltid har en lösning? Och hur konstruerar vi den lösningen? Här krävs omfattande undersökningar av vad den rationella talkroppen är för något och vilka egenskaper den har.

Min poäng är att få människor har användning av "avancerad matematik" (forskare, ekonomer [od] samt de flesta ingenjörsliknandeyrken) och att t.ex. ytterst få förskolelärare har ett behov av att kunna konstruera formella system, jag föreslår att vi lämnar verfieringen till de som är intresserade av matematik och låter de resterande lägga sin tid på något de känner ger dem fler komparativa fördelar.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk

Matte är mycket kul, men absolut inte på det sätt skolan lär ut matematik. Jag saknar det alternativet.

Matematiken måste utan tvekan bli mer intressant. Den absoluta majoriteten av befolkningen kommer nog aldrig att använda mer än högstadiematte på vanligt vis, vilket gör att många har svårt att se varför man behöver kunna mycket. Jag tycker att mycket tid borde spenderas på att visa vad matematik kan användas till. Jag fann matte enormt tråkigt fram tills dess att jag började programmera exempelvis. (Kritik mot det faktum att nästan inga grundskolor har programmering valbart på schemat - varför? Det är helt oacceptabelt!). Det måste göras i hela grundskolan och även en del på gymnasiet.

Man behöver ju inte leka bort hela lektionerna kanske, men att göra som idag där man i princip från årskurs 1-6 ger barnen en bok där man måste fylla i vad 4-5+1 blir i all oändlighet funkar inte. Väldigt få lär sig på det sättet.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Min poäng är att få människor har användning av "avancerad matematik" (forskare, ekonomer [od] samt de flesta ingenjörsliknandeyrken) och att t.ex. ytterst få förskolelärare har ett behov av att kunna konstruera formella system, jag föreslår att vi lämnar verfieringen till de som är intresserade av matematik och låter de resterande lägga sin tid på något de känner ger dem fler komparativa fördelar.

När vet man vad man ska bli då? Tror du inte många skulle ångra sig resten av livet om de gav upp matten på högstadienivå för att senare komma på att man ville bli ingenjör eller ekonom?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
När vet man vad man ska bli då? Tror du inte många skulle ångra sig resten av livet om de gav upp matten på högstadienivå för att senare komma på att man ville bli ingenjör eller ekonom?

Är väl rätt sent påkommet ändå, program som ska förebreda för matematikintensiva (universitets)utbildningar (t.ex. naturvetenskapliga programmet) bör lämpligen också innehålla mycket matematik medan program som inte gör det kan dämpa inslagen av eller helt utesluta matematik från utbildningen.

I värsta fall får eleven läsa kurserna på komvux i framtiden men det är ju precis som idag.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
matten kan va tråkig och vissa delar inom den helt onödig,vi räknade med en massa skit i matte b som våran lärare inte ens kunde förklara vad man använde det till.

ekvationer och giometri är väl det ja tycker är viktigast

Tyvärr verkar det ibland vara så att vissa lärare har svårigheter med att förklara saker på ett bra sätt, men bara för att en lärare inte vet när, hur och var en viss matematik tillämpas, betyder det förvisso inte att tillämpningsområde saknas.

En del matematik kan vid första anblicken verka bisarr och totalt betydelselös, men har ändå en mycket konkret, "världslig" tillämpning. Matematiken kan även vara en viktig del i ett större sammanhang och väsentlig för vidare förståelse.

Betrakta matematiken som en samling verktyg. Vissa verktyg är mer exotiska än andra, men ingen är helt onödig.

Om du söker förklaring till vad någon specifik matte används till, ställ dina frågor här, eller ännu hellre på ett matematikforum. Det finns säkert någon som kan ge dig ett svar.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Beror på, analys är tråkigt. Sen är konstig abstrakt matte som i min hatkurs "Ändliga automater och Formella språk" otroligt äcklig

Jag gillar däremot problemlösarmatte som när man kodar algoritmer. Sen tycker jag grafteori och optimeringsproblem är spännande också.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Beror på, analys är tråkigt. Sen är konstig abstrakt matte som i min hatkurs "Ändliga automater och Formella språk" otroligt äcklig

Jag gillar däremot problemlösarmatte som när man kodar algoritmer. Sen tycker jag grafteori och optimeringsproblem är spännande också.

Hehe, tyckte den kursen var lite smårolig. Vet inte om jag fick ut något direkt applicerbart från den dock. Vad var det du hatade så mycket?

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Är väl rätt sent påkommet ändå, program som ska förebreda för matematikintensiva (universitets)utbildningar (t.ex. naturvetenskapliga programmet) bör lämpligen också innehålla mycket matematik medan program som inte gör det kan dämpa inslagen av eller helt utesluta matematik från utbildningen.

I värsta fall får eleven läsa kurserna på komvux i framtiden men det är ju precis som idag.

Det är väl ungefär så det är nu?
Natur och Teknik har mkt matte och dessutom svårare matte medans de flesta andra linjerna har matte a och kanske b men i en enklare version.

Har t. ex kollat i en matematik a bok för samhäll och jämfört med min matematik a bok för natur/teknik och samhälls boken var betydligt enklare.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe, tyckte den kursen var lite smårolig. Vet inte om jag fick ut något direkt applicerbart från den dock. Vad var det du hatade så mycket?

För det första hade vi en otroligt tråkig fransman som lärare som knappt kunde engelska, det gjorde nog att det var som mest tråkigt. Sen tyckte jag att den kändes så meningslös och fick inte ut något direkt av den

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Hade man kunnat se en användning för matematiken när man pluggar den så hade det varit en helt annan femma än som det är nu. "Räkna hundra likadana tal" funkar inte riktigt som pedagogik. Av någon anledning så är matte det enda ämnet där lärare inte behöver vara pedagoger. Visst, jag kan inte påstå att jag tycker det är särskilt viktigt att veta vad ett substantiv eller pronomen är heller, och den biten i svenskan borde kunna skippas till fördel för en mer praktisk hållning. Grammatik behöver inte betyda att man slaviskt delar upp meningar, det är lättare att lära sig grammatik genom att skriva och att använda "nya" ord.

Precis så är det med matten. Visa mig situationer där det behövs matte, så lär jag mig det.

Vad jag däremot har svårt att förstå är varför man ska läsa matte C på ett samhällsvetenskapligt program. Jag jobbar ändå inom IT och jag har aldrig nytta av mer än de fyra grundräknesätten (addition, subtraktion, multiplikation och division) och oftast är det ändå bara plus och minus jag behöver

Nu ska jag vara ärlig: Jag har alltid hatat matte. Och visst, jag har skyllt på att det är "svårt" och "tråkigt", men i slutändan handlar det om att jag inte har blivit motiverad, och jag har aldrig sett det ge ett resultat, åtminstone inte ekvationer och vad alla de där formerna nu heter.

För program som inte inriktar sig på att ge ingenjörsbehörighet så anser jag att när man inte längre kan räkna ett tal utan miniräknare, då ska man heller inte behöva lära sig det.

En lösning på problemet vore att helt enkelt slå ihop fysik, matematik, ekonomi och kemi. Då kan man på ett vettigt sätt praktisera matten och se resultaten.

Permalänk

De flesta gymnasieprogram läser till bara matteA eller matteB och det är inte mycket att bråka om. Visst alla använder inte all deras matematikkunskaper, men detta gäller flera ämnen. Litteraturhistoriska, religion och varför lära sig närliggande geografi när det finns gps med inbyggd karta till bilen?
Även om de inte använder all matematikkunskaper så får de lära sig lite logisk tänkande "från olika håll", som kan komma till användning någon dag.

Jag håller med om att de kunde göra matematiken roligare genom att eleverna får förutom de ordinarie lektionstiderna , hålla på med matematikexperiment som hör till kursen. Eller varför inte att de får leka lite i matematikprogram såsom Matlab, Maple?
Nackdelarna med detta är att det såklart kostar mer, och många gymnasieelever kommer säkerligen inte tycka det är roligare med längre dagar. Dessutom så har kanske inte alla gymnasium tillgång till licenser för diverse matematikprogram.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
De flesta gymnasieprogram läser till bara matteA eller matteB och det är inte mycket att bråka om. Visst alla använder inte all deras matematikkunskaper, men detta gäller flera ämnen. Litteraturhistoriska, religion och varför lära sig närliggande geografi när det finns gps med inbyggd karta till bilen?

Jag håller med om att de kunde göra matematiken roligare genom att förutom de ordinarie lektionstiderna hålla på med matematikexprement, som hör till kursen. Eller varför inte att de får leka lite i matematikprogram såsom matlab, maple? Obs utöver de ordinarie lektionerna, så att de inte kommer efter.
Nackdelarna med detta är att det såklart kostar mer och många gymnasieelever kommer säkerligen inte tycka det är roligare med längre dagar. Dessutom så har kanske inte alla gymnasium tillgång till licenser för diverse matematikprogram.

Att läsa en a-kurs i litteraturhistoria, religion och geografi är ju allmänbildande och inte speciellt stor uppoffring. Litteraturhistoria finns det väl inte mer än 50p på gymnasienivå?

Matte upplever jag som oerhört tråkigt. Mina lektioner var som ett fabriksjobb där man dessutom var tvungen att sitta knäpptyst. Montera ihop 1500 tal på löpandeband... A-kursen får man helt enkelt ta sig igenom, det är tråkigt men man behöver ju faktiskt inte förstå vad man räknar för att få ett betyg.

Permalänk
Medlem

Matte kan tyckas vara tråkig när man inte ser samanhanget hur man använder det.

Fanns de i högstadiet/gymnasiet som hade problem med 2 x A = 8. Vad är A.
Men samtidigt så kunde de på något sätt lura ut hur många av Godis A + Godis B de skulle köpa för 40 kr.

5 x A + 6 x B = 40 och de kunde även lösa ut hur de fick mest godis utan att få tillbaka växel.

Mer kunskap till hur man i praktiken använder kunskapen. Vart du än vänder bliken så ser du något som har med matematik att göra.

Har själv läst 30 poäng på universitet och där går gränsen gå till vad som är nödvändigt att kunna tycker jag.

Permalänk

tycker mattens känns onödig efter man lärt sig grunderna och lite räkna sätt.

varför ska man räkna med okända tal osv?

räcker med att jag kan plus, minus gånger och division så kommer jag långt i livet.
Sen att jag har ett stolpskott till lärare som inte lär oss saker förens han ska lära oss nya är en annan sak jag stör mig på.
nerdvärderade honnom något så grymt liksom 80% av klassen likså.

Matte är tråkigt då man inte ser något hinder att ta sig över, gör man en uppgift på en annan lektion som "kräver matte tänkande" så är det genast roligare för då har man klarat sin egna uppgift, tex Längden gånger bredden är lika med arean. och vips så kanske man i sin tur kan räkna ut hur många personer enligt den och den standaden/förordningen får vistas där eller lämpligaste rekomenderad lux osv.

sitta och räkna på massa grafer osv är det suraste som finns. visst man kan räkna fram lite saker i det men knappast något spec nyttigt. sen att lärarna inte kan förklara vad man ska ha nytta av skiten gör det hela mindre intressangt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Re: Matte suger inte!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent

Wired kör en story på en ny mattebok som ska göra matematiken tuff och inne för alla tonårsbrudar. Bland annat finns det horoskop och intervjuer med attraktiva tjejer som använder matten för sin karriär. Matteproblemen förvandlas till scenarion från verkliga livet med läppstift, kläder och andra livsviktiga saker. Är matte för tråkigt?

En kommentar från /.:

Jag håller med. Vad tycker ni? [/B]

Som matematiker är jag givetvis lite partisk här.
Jag tycker i stort att matematik är ett mycket fascinerande ämne.

Jag kan också hålla med om att sättet som matematik lärs ut i grundskolan och gymnasiet inte direkt är världens mest stimulerande.
I lågstadiet tyckte jag det var kul, eftersom jag då tävlade med andra om att hinna längst på kortast tid..
Efter det och speciellt i högstadiet, var matematikundervisningen otroligt tråkig och jag fick nästan sova sig igenom lektionerna.
I gymnasiet hade vi en trevlig om bra lärare som var uppmuntrande. Räknade igenom gymnasiematten första året utan att behöva stressa något speciellt, sedan satt jag mest och spelade luffarschack med andra på mattelektionerna resten av tiden..

Gymnasieböckerna var också rätt dåligt utformade, bara att läsa instruktionerna hur man gör på några rader, sedan var det bara att mekaniskt tillämpa detta några veckor fram till nästa instruktion..
Tämligen hjärndött med andra ord..

Matte upplevs nog definitivt av många i grundskola/gymnasium som tråkigt.
Så på något sätt bör undervisningen göras mer stimulerande.

Jag tror dock inte att "lösningen" är det som xerent citerar.
Anledningen är att jag tycker att det skickar ut helt fel signaler om varför man "ska" läsa matte (något som folk här verkar ha rätt skilda meningar om).
Förslaget med kopplingar till det "verkliga livet" för tjejer ger intrycket att det är i sådana vardagssammanhang de eventuellt kommer att ha nytta av matten de läser.
Matematik som gemene man har nytta av i sitt vardagliga liv är knappast mycket mer än de fyra räknesätten, procenträkning och kanske i sällsynta fall lite geometri.
Då kommer det att verka högst omotiverat att lära sig allt utöver detta, vilket det faktiskt är för de flesta som inte kommer att jobba med något där matematik används.

Syftet med högre matematik är definitvt inte att man ska kunna räkna på sina växelpengar på konsum eller liknande. Den typen av matematik är istället viktig och tom helt nödvändig inom många andra ämnen, som i sin tur är viktiga att kunna i arbetslivet.

Läser man inte matematik A-D och helst E så har man begränsat sina möjligheter till en mängd framtida tänkbara yrken och utbildningslinjer på högskolan. Betydligt fler ämnen än man kanske tror som grundskole/gymnasiestudent, använder sig av avancerad matematik.

Ska man aldrig jobba med något som har det minsta matematik i sig så är det onödigt att lära sig alltför mycket matte.
Anledningen till att det förekommer i läroplanen till hyfsat stor del, är att matte förmodligen är det ämne (tillsammans med engelska och svenska) som har mest olika användningsområden och tillämpningar i flest tänkbara yrken.
Ämnen som litteraturhistoria är kanske allmänbildande på sitt sätt, men nyttan för individen är högst begränsad.

Jag tycker att skolan överhuvudtaget innehöll på tok för mycket sk. allmänbildande ämnen och alldeles för lite av det som man verkligen har nytta av för egen del senare i arbetslivet.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Hedersmedlem

Matte är kul tills man börjar läsa till ingenjör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
tycker mattens känns onödig efter man lärt sig grunderna och lite räkna sätt.

varför ska man räkna med okända tal osv?

räcker med att jag kan plus, minus gånger och division så kommer jag långt i livet.
Sen att jag har ett stolpskott till lärare som inte lär oss saker förens han ska lära oss nya är en annan sak jag stör mig på.
nerdvärderade honnom något så grymt liksom 80% av klassen likså.

Matte är tråkigt då man inte ser något hinder att ta sig över, gör man en uppgift på en annan lektion som "kräver matte tänkande" så är det genast roligare för då har man klarat sin egna uppgift, tex Längden gånger bredden är lika med arean. och vips så kanske man i sin tur kan räkna ut hur många personer enligt den och den standaden/förordningen får vistas där eller lämpligaste rekomenderad lux osv.

sitta och räkna på massa grafer osv är det suraste som finns. visst man kan räkna fram lite saker i det men knappast något spec nyttigt. sen att lärarna inte kan förklara vad man ska ha nytta av skiten gör det hela mindre intressangt.

Läs mitt tidigare inlägg i tråden, så slipper jag upprepa mig. http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=756...

När du frågar varför man ska räkna med "okända tal", är det algebra som du syftar på då, eller möjligtvis imaginära/komplexa tal? Har du någon som helst aning om hur beroende av matte och då synnerligen algebra våra teknologiska framsteg är? Utan algebra skulle vi t.ex. inte ha några datorer. Inte ens elektricitet för den delen. Det är en sak att du inte är intresserad av matte, men att kalla det onödigt är bara löjligt och ett rent hån med tanke på hur mycket i våra liv är beroende av matte.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Airwolf: Haha, antagligen ganska så sant.

Fast jag tror helt enkelt det är så att vissas hjärnor är naturligt bra på matte, andras är det icke. Det vi är bra på är det vi har relativt lätt för och det som i alla fall är Ok att plugga.

Jag har avskytt matematik sedan 4:an, och har aldrig riktigt förstått hur det ska vara 'renodlad logik'. (Det blev inte bättre när jag läste mattedel:logik på högskolan..en introduktionsfråga var " Om du har en oändlig mängd rum i ett hotell, så kommer det två oändligheter människor och vill ha rum, får alla ett rum då? *Tänker*..hmm, logiskt borde en till dimension blandas in: tid- det borde ta en evighet att fylla en oändlighet rum med en oändlighet människo- Ja precis! Svaret är såklart Ja, eftersom det finns en oändlig mängd rum!" )

Detta medan procedurell programmering verkar vara det mest logiska man kan tänka sig.

Men för att summera: Matte är abstrakt, Djävulen, tråkigt, perverst, Djävulen, tråkigt, tråkigt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

vi har fett bra matte! skönaste läraren! Tobbe Frank heter han och vi typ mest snackar om tal och så.. och sedan gör vi hellre 2 riktigt svåra tal än 25 dö enkla .. skit bra!

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hobbydiktatorn
vi har fett bra matte! skönaste läraren! Tobbe Frank heter han och vi typ mest snackar om tal och så.. och sedan gör vi hellre 2 riktigt svåra tal än 25 dö enkla .. skit bra!

Låter som en mycket bra pedagogik som jag också förespråkar.
Att göra hundratals tal efter en mall är bara totalt hjärndött och inte det minsta utvecklande.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att det i mattematikundervisningen finns alldeles för lite anknytning till verklighehen. Det känns som man bara gör matten för sakens skull, så man kan få ett bra betyg och sedan glömma bort den.