Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Låter som en mycket bra pedagogik som jag också förespråkar.
Att göra hundratals tal efter en mall är bara totalt hjärndött och inte det minsta utvecklande.

Man kan ju egentligen undra varför man gör matematiken i låg- och mellanstadiet så vansinnigt enkla?
Vilken normalbegåvad 8-åring som helst kan ju göra den matematik som 12-åringar gör idag. Mig veterligen kom saker som procent och liknande inte ens in förens i högstadiet... Det säger en del om hur dålig utbildningen är.

Jag är övertygad om att minst 50% av alla normalbegåvade barn med rätt utbildning och rätt motivation utan några större problem kan gå igenom åtminstone matte A innan högstadiet börjar.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Jag kan tycka att det i mattematikundervisningen finns alldeles för lite anknytning till verklighehen. Det känns som man bara gör matten för sakens skull, så man kan få ett bra betyg och sedan glömma bort den.

Kan hålla med om det där.
Var bra på matte när jag var yngre, men på gymnasiet gick det sämre för mig, svor enormt mycket över de dumma matteböckerna vi hade.
Visst, många tycker nog att man tvingas lära sig massa meningslöst skit i många ämnen men matten var absolut värst för mig. Uck vad mycket onödigheter.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Var bra på matte när jag var yngre, men på gymnasiet gick det sämre för mig, svor enormt mycket över de dumma matteböckerna vi hade.
Visst, många tycker nog att man tvingas lära sig massa meningslöst skit i många ämnen men matten var absolut värst för mig. Uck vad mycket onödigheter.

Beror hur man ser på det. All gymnasiematematik A-E är helt nödvändiga baskunskaper till många utbildningar, att jämföra med gångertabellens nödvändighet för gymnasiematten.

Onödigt blir det bara man aldrig ska jobba med ett yrke, där matematik ingår som en naturlig del.

Många här verkar förvänta sig att se koppling till det vardagliga livet när de läser gymnasiematten.
Som jag skrev förut, så är detta definitivt inte syftet med matematiken (utöver de 4 räknesätten och lite procenträkning). Tror man det så har man missuppfattat det hela rätt ordentligt.
Tillämpningar av matematiken finns i massor, allt inom gymnasiematten har mängder av tillämpningar, men för de seriösa tillämpningarna så krävs betydligt mer kunskaper än endast lite gymnasiematte.

Gymnasiematten är tänkt som en grund att bygga vidare på till de nivåer att man kan få nytta av det i sitt yrkesliv. Dylika tillämpningar, som man tex lär sig på tekniska högskolor, är i allmänhet omöjliga att ha med i gymnasieböcker på grund av svårighetsgraden.

Jag kan lova att all matematik på grund, gymnaise och universitetsnivå upp till och med masternivå har mängder med praktiska tillämpningar på många områder.
Det är först på forskarnivå som man börjar stöta på lite saker som kanske ännu inte tillämpats på något "verkligt" problem.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Läs mitt tidigare inlägg i tråden, så slipper jag upprepa mig. http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=756...

När du frågar varför man ska räkna med "okända tal", är det algebra som du syftar på då, eller möjligtvis imaginära/komplexa tal? Har du någon som helst aning om hur beroende av matte och då synnerligen algebra våra teknologiska framsteg är? Utan algebra skulle vi t.ex. inte ha några datorer. Inte ens elektricitet för den delen. Det är en sak att du inte är intresserad av matte, men att kalla det onödigt är bara löjligt och ett rent hån med tanke på hur mycket i våra liv är beroende av matte.

sa jag att man klarar sig helt utan?

Nej just det, hitta någon annan att hacka på istället. är tröt tpå sånna som alltid ska stå över alla andra. Det jag nämde var att man gott klarar sig med grunden. varför ska man behöva räkna ut massa grafer o skit? det enda jag ser är att man kan ha koll på ekonomin och veta värdet av ett tal. mycket mer behövs faktist inte.

så jag menar vilken J***A Idiot räknar med sånna här tal i vardagen?

3A+ 12 (2A2-M4) = 45

kan du ge någon korrekt lösning på det ?
Nej jag tänkte väl det.
man klarar sig gott med att kunna räkna med fingrarna..
att "allt" bygger på matte fattar jag lille du, det sa jag inte häller.
jag tror du ska ta och läsa mellan raderna några gånger till.

*Lämnar snart swec pga alla jäva påhopp jämt o ständigt*

typ 120% av swec jublar.. roligt för er isf.
tack för att ha pejat mitt liv ännu en gång iaf.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Här finns en bra utläggning över problemen med matematikundervisning idag.

Jag kan i övrigt också rekommendera författarens pågående artikelserie om matematik, The Narrow Road - Zen and the Art of Mathematics, som beskriver grundläggande teman inom matematik för icke-matematiker på ett fängslande vis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Matte är kul tills man börjar läsa till ingenjör.

Jag vill nog påstå motsatsen

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrEkberg
Här finns en bra utläggning över problemen med matematikundervisning idag.

Den var inte dum. Klockren analogi, faktiskt!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-

Nej just det, hitta någon annan att hacka på istället. är tröt tpå sånna som alltid ska stå över alla andra. Det jag nämde var att man gott klarar sig med grunden. varför ska man behöva räkna ut massa grafer o skit? det enda jag ser är att man kan ha koll på ekonomin och veta värdet av ett tal. mycket mer behövs faktist inte.

3A+ 12 (2A2-M4) = 45

Nej jag tänkte väl det.

Var inte ledsen. Jag är inte alls ute efter att hacka på dig och det är beklagligt om du tyckte att jag gjorde det. Jag vill föra en diskussion om matematiken och dess betydelse för oss, inget annat.

Du skrev förvisso inte att man klarar sig helt utan matte, men du kunde lika gärna ha gjort det, för det gör man om man med "klara sig" enbart syftar på att överleva. Det fanns en tid före matematikens existens och människor klarade livhanken ändå. Än idag finns det en hel del människor som inte kan räkna eller ens känner till konceptet, men klarar sig trots det.

Vad jag återigen vill poängtera är att den teknologiska utvecklingen går hand i hand med den matematiska. Vi har tillgång till avancerade prylar för att vi har tillgång till avancerad matte. Man klarar sig förvisso utan matte, men då får man även klara sig utan saker som elektricitet och byggnader mer avancerade än lerhyddor. Du skriver att du redan inser allt detta, men då hoppas jag verkligen att du tänker om vad gäller vikten av avancerad matematik. Vårt högteknologiska samhälle klarar sig inte på enbart räkning med fingrarna.

Ditt personliga intresse för matte är inte vidkommande för mig. Jag anser inte att alla måste tycka att matte är kul. Om du avskyr matte, vad ska jag göra åt det? Jag tycker bara att det är väldigt beklagligt att matematikundervisningen i grundskolan och i gymnasiet är så undermålig att eleverna inte får någon som helst översiktsbild av hur saker och ting inom matematiken hänger ihop (med varandra och med vår verklighet).

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

HerrEkberg :
Mycket bra beskrivning av problemen i matematikundervsningen som du länkade till. Första stycket sammanfattar det hela bra :

"Imagine that your only contact with “English” as a subject was through classes in school. Suppose that those classes, from elementary school right through to high school, amounted to nothing more than reading dictionaries, getting drilled in spelling and formal grammatical construction, and memorizing vast vocabulary lists — you never read a novel, nor a poem; never had contact with anything beyond the pedantic complexity of English spelling and formal grammar, and precise definitions for an endless array of words. You would probably hate the subject.You might come to wonder what the point of learning English was. "

Kunde inte beskrivas bättre !
Det är precis på detta sätt matematik tyvärr ofta undervisas och många undrar då naturligt vad allt är bra för.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]

Du räknar mycket magnetflödestätthet i 'verkligheten'? Eller använder mycket stökiometri eller massverkans lag i 'verkligheten'? Jag tror att du blandar ihop verkligheten med det du omedelbart kan se. Naturvetenskap är inte samhällsvetenskap och vice versa. Ett visst mått av formell kunskap är dock nödvändig i alla ämnen, jämför t.ex. att lära sig ett främmande språk utan att veta vad ett verb är, eller vad ett tempus är för något.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

De flesta pluggar matte på en nivå som är skyhögt över vad de någonsin kommer få användning av. Man lär sig dessutom i regel aldrig några praktiska tillämpningar heller vilket gör att man glömmer bort matten så fort kursen är över. Slöseri med värdefull utbildningstid. För alla de som INTE kommer bli civilingenjörer skulle jag vilja se betydlig mer jordnära tillämpningar.

- Hur fort är mitt banklån återbetalt?
- Hur pålitligt är det statistiska underlaget i undersökningen det står om i tidningen?
- Hur lägger jag upp en budget för mitt nystartade företag?

Och då läste jag ändå NV Teknisk och räknade mest hela dagarna i gymnasiet. Var inne på just civilingenjör rätt länge och har fått min dos propaganda.

Fast matten är ju iofs inte det enda verklighetsfrånvända ämnet i skolan. I syslöjden lärde jag mig broderi och korsstygn men jag vet fortfarande inte hur man lägger upp ett par byxor...

Permalänk
Medlem

Om man frågar sig varför man ska läsa matematik, så måste man också ställa sig frågan varför man ska läsa andra ämnen. Ja, i själva verket måste man nog ifrågasätta varför man ska gå på gymnasiet över huvud taget.

I gymnasiet lärde jag mig massor med saker. Matematik var en självklar del eftersom det var en naturvetenskaplig linje, men jag lärde mig även svenska, engelska, spanska, historia, geografi, religion, idrott, biologi, kemi, fysik osv. Knappt hälften har jag nog haft nytta av i min civilingenjörsutbildning, men resten är ur jobbsynpunkt helt onödigt. Varför har vi så breda gymnasieutbildningar?

Jo, alla de där ämnena tillhör allmänbildningen. Att kunna engelska är en självklarhet idag. Att kunna formulera sig väl på svenska är kanske ännu viktigare. Att kunna vår historia är kanske inte nödvändigt i alla situationer, men det är viktigt för att förstå sammanhang och se orsaken till att världen ser ut som den gör. Kunskap om olika religioner krävs om man vill ha förståelse för många konflikter i dagens samhälle, osv. Det är sällan livsviktigt eller något man måste kunna i jobbet, men man blir bättre rustad för att förstå världen.

Precis likadant är det med matematik. Visst, i vardagssituationer kanske man klarar sig bra med plus och minus - men det är en rikedom att inte behöva begränsa sig till det. Ibland kanske man vill räkna ut hur lång tid det tar att köra en viss sträcka, eller hur mycket vatten som ryms i en spann, eller hur djup brunnen kan tänkas vara. Den med kunskaper inom matematik kan stilla sin vetgirighet om sådana saker. Hon kan dessutom förstå hur Arkimedes princip fungerar, eller hur grekerna mätte Jordens storlek. Den som är kunnig i fysik kan förklara varför himlen är blå, eller varför regnbågen visar sig. Kan man kemi kan man förklara skillnaden mellan surt och beskt, och varför vissa ämnen är tyngre än andra. Biologen kan förklara varför påfågeln har så vackra fjädrar.

Allt det här ger ett rikare liv tycker jag. Det är roligt att kunna saker, och det ger en tillfredsställelse att förstå sådant man alltid har undrat över. Det är ur det perspektivet man måste se matematiken. Utan matematik ingen förståelse.

Jag är övertygad om att de flesta faktiskt skulle kunna ha nytta av matematiken om de bara funderade lite på hur de skulle kunna använda den. Alla kan inte tycka att matte är roligt, men alla borde tycka det är roligt att kunna matte.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Jag är övertygad om att de flesta faktiskt skulle kunna ha nytta av matematiken om de bara funderade lite på hur de skulle kunna använda den. Alla kan inte tycka att matte är roligt, men alla borde tycka det är roligt att kunna matte.

Säg en enda gång då en vanlig medelsvensson faktiskt skulle ha nytta av den matte man läser? Nått enkelt till och med, säg, trigonometri utöver pythagoras... Otroligt sällan. Så sällan faktiskt att det skulle vara mer effektivt om de läste upp på ämnesområdet de få gånger de faktiskt behövde använda det. Ok visst, matte A innehåller bra saker att kunna, även B-kursen för den delen, men därefter är det ju knappt någonting som är användbart i vardagslivet utan som egentligen bara spelar någon roll för de som faktiskt behöver kunskaperna.

Jag personligen ångrar att jag slösade tid på alla mattekurser jag läst utöver A och B-kurserna. Kanske nån strimma ur C-kursen också men knappt märkbart. Jag inte har ett öres värt av användning för dem idag. All den tiden och studerandet kunde jag ha spenderat på att lära mig saker som var både mer relevanta för mig och dessutom högst troligen roligare att lära sig. Den här befängda idén om att precis alla måste kunna matte på akademiker-nivå för att kunna klara sig i livet är helt befängd.

Du säger att det är en rikedom att inte behöva begränsa sig, och det kan jag hålla med om, men nu är det ju sällan så mycket till val i gymnasiet utan man är mer eller mindre tvungen att läsa varesig man vill eller inte och alltså är det ju inte "inte behöva begränsa sig" utan istället "tvingad att inte begränsa sig", vilket är en helt annan sak.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Säg en enda gång då en vanlig medelsvensson faktiskt skulle ha nytta av den matte man läser? Nått enkelt till och med, säg, trigonometri utöver pythagoras...

• Själv använde jag det en gång till att räkna ut var gångjärnen skulle sitta på ett datorchassi som man öppnade genom att vrida det.

• För några veckor sedan läste jag en intressant artikel om hur Erastothenes mätte Jordens omkrets genom att kolla skillnaden i solstrålarnas vinkel mellan Alexandria och Syene. Den artikeln hade jag aldrig förstått utan trigonometri.

• Om man vill lära sig astronomi eller att navigera med hjälp av solen, så är trigonometriska kunskaper en stor fördel.

Jag köper att det inte är vardagssituationer, och man kanske måste vara lite intresserad för att fundera på sådant som jag räknade upp. Det var dock inte det som var poängen, att man nödvändigtvis måste kunna använda allt man lärt sig, utan viktigare är att matematiken öppnar dörrar till förståelse för nya saker, nya ämnesområden.

Nu säger jag förstås inte att alla måste läsa massor av matte. A- och B-kurserna duger gott om man inte tänkt jobba inom teknik eller naturvetenskap. C-kursen kan nog vara nyttig för ekonomer, med algebra, funktioner, derivator, ränta och statistik. Matematik D och E förekommer väl bara på de studieförberedande programmen såvitt jag vet, så man får förutsätta att de som pluggar där faktiskt kommer jobba med det i framtiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

• Själv använde jag det en gång till att räkna ut var gångjärnen skulle sitta på ett datorchassi som man öppnade genom att vrida det.

• För några veckor sedan läste jag en intressant artikel om hur Erastothenes mätte Jordens omkrets genom att kolla skillnaden i solstrålarnas vinkel mellan Alexandria och Syene. Den artikeln hade jag aldrig förstått utan trigonometri.

• Om man vill lära sig astronomi eller att navigera med hjälp av solen, så är trigonometriska kunskaper en stor fördel.

Jag köper att det inte är vardagssituationer, och man kanske måste vara lite intresserad för att fundera på sådant som jag räknade upp. Det var dock inte det som var poängen, att man nödvändigtvis måste kunna använda allt man lärt sig, utan viktigare är att matematiken öppnar dörrar till förståelse för nya saker, nya ämnesområden.

Nu säger jag förstås inte att alla måste läsa massor av matte. A- och B-kurserna duger gott om man inte tänkt jobba inom teknik eller naturvetenskap. C-kursen kan nog vara nyttig för ekonomer, med algebra, funktioner, derivator, ränta och statistik. Matematik D och E förekommer väl bara på de studieförberedande programmen såvitt jag vet, så man får förutsätta att de som pluggar där faktiskt kommer jobba med det i framtiden.

Inte så lite intresserad måste jag nog säga. Men det visar bara på min poäng. Det är i iallafall detta land en sådan fruktansvärd utbildningshysteri, inte bara när det gäller matte. Jag har polare som fått frågan om de har ingenjörsexamen när de sökt jobb som bilmek, och det är precis det som är haken.

Visst öppnar kunskap upp för nya saker och för förståelse, inte minst matematik. Men det vore något otroligt mer effektivt och hälsosammare att säga "bestäm dig för vad du vill och lär dig därefter" än att säga "lär dig allt och välj sen".

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-

3A+ 12 (2A2-M4) = 45

Nej jag tänkte väl det.

Ditt matteexempel:

Du ska sälja varor, en sak som kostar 3kr, en som kostar 24, du ska samtidigt köpa en sak som kostar 12kr. Du vill i slutändan ha precis 45kr(av dunkla skattetekniska anledningar )

Hur många A och A2, ska du sälja, hur många M4 ska du köpa?

Optimeringslära

(Du kanske menar upphöjt i 2 respektive 4, men det finns tillämningar på det också såklart)

Permalänk
Medlem

Jag är väl ett av de skumma undantagen i denna diskussion kan jag tänka mig? Hatade matte på högstadiet och låg på ig gränsen bra länge. Tog hjälp av familjen och drog mig ikapp, till och med förbi, de flesta klasskompisarna och gick ut med mvg på högstadiet. Läste sen en variant av samhällsprogrammet med inriktning på internationella frågor och valde till MaC då denna inte ingick i programmet. Favoritämnena på gymnasiet var samhällskunskap och filosofi men jag saknade hela tiden något, kände att den allomfattande kunskapen jag ville ha inte gick att få genom att fortsätta plugga på samma linje genom högskolor etc.

Förra året läste jag tekniskt basår och känner mig nu bra mycket säkrare i diskussioner om globalisering och rationalism eftersom jag nu även kan förstå de matematiska argumenten så mycket bättre. Derivata och trigonometri går jag runt och surrar i huvudet nästan dagligen i konstanta försök att applicera dessa på verkligheten. Att läsa all gymnasiematte och även fysiken + lite kemi har gett mig en otroligt mycket större förståelse för samhällsfrågor och filosofi än jag hade innan.

Efter att ha läst all denna matte och gjort tappra försök att applicera den på verkligheten har jag nu funnit en utbildning som troligen kommer passa mig, civilingenjör inom statsvetenskap vilken förhoppningsvis knyter ihop dessa kunskapsområden. Visst är matte tillämpbart även om mer allmänna sammanhang, man måste bara vara beredd att försöka.

Jag tror dock inte att alla kan se matte som något man applicerar inom samhällskunskap och filosofi. Kanske är det bara jag som är konstig? Många människor jag känner kommer dock aldrig använda mer matte än den man lär sig på högstadiet ty det är ju den man använder i vardagslivet. Kanske vore fint med lite logaritmer i de kurserna istället? Räkna på ränta och återbetalningar på banklån kan väl inte skada någon ivf?

I min mening är matte bra och mycket användbart men inte något alla ska behöva göra. Varför ges inte möjligheten att byta ut matten på gymnasiet mot mer praktiska ämnen ty tycker man inte om matte tycker man, i min erfarenhet, ofta bättre om praktiska ämnen. Låt människor som hellre vill vara florister/bagare/plåtslagare etc kunna slippa ifrån mer avancerad matte och låt dem specialisera sig mot ett yrke i tidigare ålder!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Willhelm
Text

Vilken snyftarhistoria! *fäller en tår* Fin läsning

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Själv har man lätt för matematik i allmänhet och i specifikum.
Kan dock förstå de som har svårigheter, och var hindret sitter någonstans.

Skolans matematik i grundskolan måste bli bättre, roligare och mer engagerande. Att sitta och rabbla multiplikationstabellen är ett måste dock, tyvärr.

Matematiken blir bra mycket roligare när man kommer förbi exempelvis matte b. Sen ha rjag hröt, och sett lite av det, att matematiken blir än mer rolig coh riktigt utmanande, på riktigt, efter gymnasiet.

Men jag tror inte alls p att själva matematiken i sig skulle vara tråkig. Inte ens personer som säger sig hata matematik påstår sig ha enbart dåliga erfarenheter av det, även om de har svårt erkänna det direkt.
Nej, det beror nästan alltid på, i nämnd ordning, läraren, föräldrarna, kompisarna, klassen och sist men inte störst egna personen.

Jag vill se mer experimentlusta i klassrummen, inte vända blad efter blad, enbart. Lite som att blanda in kemins laboratorietimmar i undervisningen..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Matte är inte kul när man räknar samma tal sida efter sida. Därför tröttnar många vid högstadiet. Jag tyckte matten var ganska kul i gymnasiett, men det är inte förens på högskolan den verkligen känns bra. Tyvärr ökar ju också svårigheten fortare än vad det blir intressant ofta

Permalänk

Enligt mig handlar matte (och fysik) upp till gymnasienivå egentligen mer om hjärngympa än att faktiskt lära sig tillämpa de formler man för tillfället håller på med.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Själv har man lätt för matematik i allmänhet och i specifikum.
Kan dock förstå de som har svårigheter, och var hindret sitter någonstans.

Skolans matematik i grundskolan måste bli bättre, roligare och mer engagerande. Att sitta och rabbla multiplikationstabellen är ett måste dock, tyvärr.

Matematiken blir bra mycket roligare när man kommer förbi exempelvis matte b. Sen ha rjag hröt, och sett lite av det, att matematiken blir än mer rolig coh riktigt utmanande, på riktigt, efter gymnasiet.

Roligare? möjligtvis svårare.

Jag var ingen hejare på matte i grundskolan man gick ändå ut med VG. Jag valde Naturvetenskaplig linje (var osäker på jobb osv. då).

Allt blev ju enormt mycket svårare, matten, kemin, fysiken - you name it.
Vi hade samma lärare i matte och kemi, en tråkig man på väg mot pensionen, han hade genomgångar hela lektionerna och sa sedan att vi borde vara klara med kanske 2-4 sidor till lektionen därpå.

Det här gjorde iaf inte mig speciellt motiverad så jag struntade ganska mycket i matten och kemin, förutom att jag stresspluggade 2-4 dagar innan beroende på provets storlek.

I fysiken hade vi däremot en yngre kvinna som lärare, hon var energisk och förklarade allting grundligt och det var också lätt att anteckna det hon hade genomgång på. Jag fick VG i både fysik A och B medan betygen i mate var VG - G VG - G (Läste ABCD, skippade E och läste filosofi istället).

Trots att matten och fysiken hängde ihop ganska mycket så fick jag bättre betyg i fysiken och tyckte att den var roligare och intressantare.

Vad ville jag säga med detta då?

Tja, om ni inte är genuint intresserade av avancerad matte och kemi ska ni inte gå Natur. Och läraren splar större roll än den borde för betyg och motivation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raxor
Vad ville jag säga med detta då?

Tja, om ni inte är genuint intresserade av avancerad matte och kemi ska ni inte gå Natur.

Och det är här, tror jag, som en del av problemet ligger.

Många som läser natur har egentligen inget intresse av naturvetenskap. De väljer det för att "då kan man bli vad man vill sen" eller för att det anses ha hög status. Det man glömmer då är att den naturvetenskapliga linjen faktiskt är avsedd att förbereda för vidare studier inom naturvetenskapliga eller tekniska områden.

Jag tycker man borde tänka till ett steg extra redan i nian när man ska välja linje. Vill man bli ingenjör, läkare eller forskare, då är naturvetenskaplig linje det givna valet. Vill man bli ekonom, jobba med media eller plugga språkvetenskap, ja då är man helt fel ute. Och då är det inte så konstigt om man klagar på all matte som man aldrig kommer ha nytta av.

Jag kan köpa att man vill skära ner på matematiken inom vissa utbildningar till förmån för egna val, men inte på naturvetenskapsprogrammet. Där måste matematiken få fortsätta ha en framträdande roll, för allt man gör inom naturvetenskap kräver en gedigen förståelse för matematik. Klagar man på att det är för mycket matte när man går natur, då har man valt fel program.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu skall vi inte överdriva naturkunskapslinjens svårighet eller arbetsinsats, SÅ otroligt dödssvår är den inte. Det mesta man lär sig där är ändå att betrakta som allmänbildning.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Enligt mig handlar matte (och fysik) upp till gymnasienivå egentligen mer om hjärngympa än att faktiskt lära sig tillämpa de formler man för tillfället håller på med.

Precis!
Hjärngympa, på det hela en allmän förståelse för ämnets natur, ämnets sätt när man ställer upp en fråga/ett problem och svarar/löser det.
Det är vad det i stort sett handlar om, i stort sett hela tiden, alla nivåer igenom. Sen måste man snappa upp sådana saker som derivata, konjugatregel, pythagoras, invers, e och pi osv. Blir ganska jobbigt annars.
När man är klar med sin utbildning, har jag hört från direkta källor, så börjar letandet efter erfarenheterna, efter de återkommande formlerna man aldrig trodde man kunde vara utan, de "konkreta" satserna och formlerna inom matematiken som just _du_ har nytta av i _ditt_ arbete. Innan dess är matematikstudierna ett lösningsmedel som mjukar upp hjärnan för att kunna tänka klart och tydligt och logiskt, på ett matematiskt vis, när det är dags att ge direkta resultat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raxor
Vi hade samma lärare i matte och kemi, en tråkig man på väg mot pensionen

Som raxor strax nedanför tidigare quote beskriver blandade framgångar inom olika ämnen som matematik och fysik så beskriver jag även liknande erfarenheter, samt andras berättelser om deras erfarenheter. Ämnet kanske inte passar en, man har inte intresset. Men framförallt så är läraren inte till belåtenhet!

Vad göra åt läraren?
Vi har redan utbildningar och arbetsintervjuer och inledande terminer mer eller mindre på prov, hur kan vi ytterligare förbättra våra lärares insatser? Är det möjligt, utan att spela dockteater?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Nu skall vi inte överdriva naturkunskapslinjens svårighet eller arbetsinsats, SÅ otroligt dödssvår är den inte. Det mesta man lär sig där är ändå att betrakta som allmänbildning.

Gick själv estetiskt och måste säga att det mesta man lär sig där är att betrakta som allmänbildning.
Men du har rätt i att naturvetenskapliga linjen/r inte är så svåra eller arbetssamma som många beskriver det/m. Det allra mesta hänger på en själv.
Vi hade på vårat program en frammåt tjej som fick toppbetyg i alla ämnen, med stjärna i kanten och ett leende. Hon gick inte natur, hon jobbade hårt för det. Allmänbildad var hon dessutom, fastän hon inte verkade fatta det själv.
På natur kände jag en tjej som flöt igenom de tre åren, hon fick blandade betyd, från underkänt till topp, allt efter eget intresse och arbetsinsats. Hon var dock rätt så allmänbildad även hon.
Undrar vad som skilde dem åt?

Sen har vi haft personer som varken klarat natur eller individuella, men de är ett annat kapitel.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Och det är här, tror jag, som en del av problemet ligger.

Många som läser natur har egentligen inget intresse av naturvetenskap. De väljer det för att "då kan man bli vad man vill sen" eller för att det anses ha hög status. Det man glömmer då är att den naturvetenskapliga linjen faktiskt är avsedd att förbereda för vidare studier inom naturvetenskapliga eller tekniska områden.

Jag tycker man borde tänka till ett steg extra redan i nian när man ska välja linje. Vill man bli ingenjör, läkare eller forskare, då är naturvetenskaplig linje det givna valet. Vill man bli ekonom, jobba med media eller plugga språkvetenskap, ja då är man helt fel ute. Och då är det inte så konstigt om man klagar på all matte som man aldrig kommer ha nytta av.

Jag kan köpa att man vill skära ner på matematiken inom vissa utbildningar till förmån för egna val, men inte på naturvetenskapsprogrammet. Där måste matematiken få fortsätta ha en framträdande roll, för allt man gör inom naturvetenskap kräver en gedigen förståelse för matematik. Klagar man på att det är för mycket matte när man går natur, då har man valt fel program.

Det här är väldigt sant, och hur skulle man egentligen kunna skära ner matte på Natur?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]

Där har vi ganska så skilda åsikter^^

Och nej, det mesta kan inte betraktas som allmänbildning. I alla fall inte om man ser till karaktärsämnena. Matte A och B, kanske Fysik A och delar av Kemi A. Något av biologi och biologi breddning kan kanske anses vara allmänbildning också.

Men att kunna beräkna pH i en vätska med hjälp av masstal och mol anser inte jag vara allmänbildning.

Permalänk

Vill inte skryta men när jag gick i sjuan gjorde jag nians nationella prov och fick MVG... När jag gick i åttan (ska nu börja nian) gjorde jag ut Ma A,B och C med MVG på alla... (i B fick jag bäst betyg i hela Kalmar). Alla som jag snackar med tror att jag älskar matte, men jag ogillar faktiskt det, fast jag är bra på det...

Så jag tror att det inte har så mycket med om hur man gör ämnet intressant. Vissa är bättre än andra på matte, som att jag inte är bra på idrott.

Håller också med om vad som sades tidigare, att det är bättre att göra 2 svåra tal än 25 rutin/enkla tal... på våra lektioner i Ma C gjorde jag högst 3 tal i veckan(hade bara 1 timmes matte per vecka) men lärde mig det endå.

Sedan måste man ju alltid se upp för lärare som inte gillar att alla inte håller samma tempo...

Bara en liten cliffhanger....

När jag snackar med flera i min klass säger de: "måste räkna 6 tal till sedan är jag färdig"... varpå jag frågar: "vem sa det?"....

svaret är läraren....

WTF.. räkna till du lärt dig hur man gör... och om du redan kan det och inte kommer glömma det, gå vidare!!!

Visa signatur

Muf:are

Permalänk
Medlem

Matte är kul.

Som jag ser det är matte ett utmärkt sätt att träna sin logiska förmåga. Att förstå logiska samband, och se mönster är vad som gör att vi kan förstå vad olika handlingar ska ge för effekt. Matte, och därav logik, är en grundsten i att först hur världen hänger ihop. Det blir inte mycket viktigare än så, enligt mig.

Edit:
spacemarine, du vill visst skryta, men det är okej. Det är halva charmen med internet.

Permalänk

hur visste du att jag ville skryta.... är jag så genomskinlig??

Visa signatur

Muf:are

Permalänk
Medlem

Alla kanske inte behöver lära sig matte?
Vissa barn arbetar bättre med höger hjärnhalva, så typiskt svenskt att försöka intala sig att alla kan bli lika bra på allt.