~10k dator som räcker för ~5 år frammåt.

Permalänk
Medlem

~10k dator som räcker för ~5 år frammåt.

Hej!

Hade tänkt bygga en dator för ca 10k.

Var tycker ni om denna build?

Visa signatur

Datorsystem: Uppdaterar...

Permalänk
Medlem

Cirka 10000:- eller 12500:- som ditt förslag kostar?

Permalänk
Medlem

det på 12,5k är bara ett förslag, men om du hittar ett förslag på bättre men mindre än vad mitt förslag kostar så skulle jag vara tacksam!

Visa signatur

Datorsystem: Uppdaterar...

Permalänk
Medlem

Eftersom det verkar som du vill ha 4gb minne så kan ju dom här minnerna vara en bättre idée så sparar du typ 800:- Tänk på att du behöver ett OS på 64-bit för att kunna använda 4gb. Sen är det bättre med 2x2gb istället för 4x1 då många moderkort endast har 4 platser, te x det du varit inne på. Så onödigt att slänge minnen sen ifall du vill uppgradera senare.

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=4GBTWXD...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandon
Eftersom det verkar som du vill ha 4gb minne så kan ju dom här minnerna vara en bättre idée så sparar du typ 800:- Tänk på att du behöver ett OS på 64-bit för att kunna använda 4gb. Sen är det bättre med 2x2gb istället för 4x1 då många moderkort endast har 4 platser, te x det du varit inne på. Så onödigt att slänge minnen sen ifall du vill uppgradera senare.

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=4GBTWXD...

Okey! Tack för tipset, Ser inget mer som jag kan tweaka?

Visa signatur

Datorsystem: Uppdaterar...

Permalänk

Nätagget skulle du kunna byta mot ett Corsair 520W istället:
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=CAPSUH...

Är lite billigare och har hört mycket gott om det. Om det inte gör något att det är modulärt förstås :).

Edit: Har dessutom 5 års garanti :).

Visa signatur

Snart: | Gigabyte P35-DS3 | E6750 @ 2.66 GHz | Sapphire HD 2900XT | 2x512 MB PC5300 | Hiper 530 W |

Permalänk
Medlem

Så ja!
Vad sägs om denna build?

Tack för era tips

Visa signatur

Datorsystem: Uppdaterar...

Permalänk
Medlem

Det ser väl jättebra ut. Men får man fråga varför du väljen en Quad istället för en te x 6850 lr 6750? Jag har själv beställt en dator precis som ligger och väntar på att db.com ska få in sin 6850...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandon
Det ser väl jättebra ut. Men får man fråga varför du väljen en Quad istället för en te x 6850 lr 6750? Jag har själv beställt en dator precis som ligger och väntar på att db.com ska få in sin 6850...

Läs rubriken en gång till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av outfit
Läs rubriken en gång till?

Precis! Som min topic säger så ska datorn räcka i 5 år frammåt. Därför sattsar jag på en quad-processor.

Ska beställa imorgon, så kom snabbt med några invändningar.

Visa signatur

Datorsystem: Uppdaterar...

Permalänk
Medlem

vet inte vad moderkortet du valt klarar av men ta ett som klarar 8gb ramminne

sen så kanske du borde satsa på en PSU som klarar högre watt-tal

ska datorn räcka i 5 år så kommer du absolut bli tvungen att uppgradera grafikkort och minne, så därför bör du ha ett moderkort som klarar mer än 4 gb minne, vet inte hur mycket framtida grafikkort kommer kräva i ström men jag var tvungen att köpa ny PSU när jag uppgradade grafikkort till min nu fem år gamla PC
samt att du kanske köper tillbehör eller andra komponenter som drar mer kraft

Permalänk
Medlem

Hade problem med monteringen men har fått igång den nu. Datorn smider på som bara den!

Visa signatur

Datorsystem: Uppdaterar...