Permalänk
Medlem

Bygge: växelspak för spel

Börjar med att säga att jag absolut inte gillar detta med projekt som ligger genom galleriet, så därför postar jag här istället (som på gamla goda tiden)

Fick en liten idé idag att ta en växelspak från en volvo 240/740 med läderdamask och göra sej en växellåda för bilspel.

Blir en låda i nån spånskiva och troligtvis klädd i vinyl då jag har en del liggandes
Blev en hel del tänkande hur man skulle få till själva axeln, men tycker att jag fick till det riktigt bra. Sitter på samma ställe som spakens "kula" satt på tidigare.

Lådan kommer få någon slags fästanordning på min datorstol, som är ett säte från en volvo 240

Spak och damask:

Svetsat dit ett fäste som är bultad genom en rundstav, så nu kan spaken röra sej fritt

Bonusbild på min datorstol:

Imorrn ska jag snickra ihop nån låda...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

hehe nice Ultima, ska bli intressant att följa

Permalänk
Medlem

Hahah helt sjuk

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Medlem

innan ni frågar, ja jag älskar verkligen volvo 240

ska även tillägga att jag köpte mej knappar, hållare för att spaken ska ligga stilla i lägen, samt en handkontroll att "sno" knapparna till växlarna från

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Ska bli mkt kul att se hur de resultatet blir....lär ju bli skön känsla när man spelar bilspel =P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Le@nder
Ska bli mkt kul att se hur de resultatet blir....lär ju bli skön känsla när man spelar bilspel =P

Exakt!

Nästan alla rattar som finns att köpa har ju växelspaken direkt till höger om den, och hur smidigt är det på en skala?

Det är väl g25 som har den löst, men den kostar även över 2000kr som är skapligt saftigt.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande och se hur det slutar
Hur tänkte du göra , ska du fixa koppling osv också? eller bara växla när det är dags?

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk

haha ^^
funkar stolsvärmen förrseten?:rolleyes:

kan bli lite småkul när väl byggbilder kommer

off
fixade just själv vita mätartavlor till 740'n här så
blev jävligt bra dock så är väl köpebättre men klart bättre än svart iaf

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Sjukt fräckt. Har också haft lite lösa funderingar på nått sånt, men har aldrig riktigt vetat hur man ska gå till väga. Men kanske efter att ha kollat här så.

OffT: Är det inte ett 740-säte?

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

En handkontroll

En lemlestad handkontroll. Knappar med kablar är ditlödda på kratskortet så använder man bara knapparna för varje växel.

En ihopsnickrad låda av vad som fanns tillgängligt, kommer bli fin senare

Spåren som spaken kommer gå i som jag testar mej fram på. Ska korta upp spåren någon centimeter då spaken får för stora rörelser just nu.

XYZ-saft: nej det är från en 240, men har för mej att de är i princip likadana

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

bygget ser ju skit nice ut måste jag säga! väntar med stor förväntan om det blir ngt, man kanske skulle bygga om en gammal ratt.. men den har ju 2 växlar grejjer, får försöka komma på ett sätt utan att d blir den där saken med fram o bak..

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Avstängd

Man ser att det är en 240 säte, 740 har facket vid sidan och dessutom har 740:ans säte riktig skitkvalitet... 740 kallas väl inte för skitförti för inget

EDIT: fel ordval

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

skönt med ett projekt på rätt ställe, kommer följa detta

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tänker du köra Volvo 240 racing med den där sen? HIHI

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Riktigt najs Ultima. Detta ska bli ett nöje att följa!

Visa signatur

PC: Gammal skit :)
Foto: Canon 350D ||Canon 28-105/3.5-4.5 || Canon 18-55/3.5-5.6 || Canon 50/1.8

Permalänk
Medlem

Nu är själva mönstret klart som jag vill ha det, samt att jag har limmat dit knapparna.
Funkar och satt o testade lite förut. Lite svårt dock då jag inte har någon ratt/pedaler än så länge

Höll på att jävlas en massa med mina tänkta hållare för att spaken ska ligga still i lägena, men utan någon riktig framgång. Funderar på att helt använda vikten för att låta spaken ligga i lägena..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

för att hålla spaken kan du ju ha ngn form av gummi som sticker ut, så det blir typ

_____ _____
|| |
|
_____||_____|
^ "hållare" för spaken
^spår ^gummi

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

jo det skulle nog kunna funka....får se hur det blir

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Mycket intressant fortsätt jobba!!!

Känns inte spaken väldigt lös när man växlar?

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Avstängd

Starka magneter kanske?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JuCke
Mycket intressant fortsätt jobba!!!

Känns inte spaken väldigt lös när man växlar?

Har tänkt mej typ linda nånting runt växelspaken som gör att det blir lite tajtare och inte löst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Starka magneter kanske?

Där sa du kanske nåt

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

satan va coolt detta kommer jag följa tipp punkt och pricka

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna sätta en lagom stark fjäder från varje hörn till spaken. På så sätt får du ju lite motstånd. Ser ut att bli bra för övrigt.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

Vilka spel stödjer så att man kan mappa varje växel till en dedikerad knapp?
Det är oftast en sekventiell växlingssekvens i spelen.

Angående motståndet i spaken: Fyll lådan med lagom seg havregrynsgröt, det känns precis så i gamla volvolådor. Speciellt 440 lådorna...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Vilka spel stödjer så att man kan mappa varje växel till en dedikerad knapp?
Det är oftast en sekventiell växlingssekvens i spelen.

Angående motståndet i spaken: Fyll lådan med lagom seg havregrynsgröt, det känns precis så i gamla volvolådor. Speciellt 440 lådorna...

Live For Speed, GTR 2, mfl.

Ska följa detta bygge.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

En lösning för att få spaken att stanna kvar vore att sätta två plåtbitar böjda så de fjädrar isär när man trycker in spaken och sedan går ihop så att de måste fjädra isär igen när spaken ska ut.
En på varje växel alltså.

Vet inte om du förstod min förklaring men jag tror det är den enklaste lösningen som kommer ge den bästa känslan.

Magneter är ju bra men det kommer nog kännas lite konstigt att växla då.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Såja tog och gjorde lite mer ikväll.
Började med att svetsa dit ett par stopp på axeln.
Satte dit tejp på "mönsterplattan" (eller vad man nu ska kalla den) för att slippa metall-mot-metallljudet. Lödde även dit kablar för ett par andra knappar

Sedan så fasade jag av alla kanter, satte ihop lådan och började klä den. Fick en ide om att först ta högtalarmatta och vinylen utanpå för en lite mjukare yta. Vart ganska bra fastän att jag var tvungen att ta till ett par fullösningar, exempelvis så går det inte att sträcka ut det så pass att man inte får veck på sidorna.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Riktigt Nice

Visa signatur

[Dator]
Fractal Design R5 , Intel core i7 6700k, 16Gb DDR4, 500Gb Samsung SSD, GTX 1070

Permalänk
Medlem

Bjuder på en bild av det stag som ska hålla fast lådan i min stol. Har inte börjat montera dit det, men tror det ska bli bra

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Finns de Rumble på gamepaden? för ifall de finns de, går de inte att koppla den till växelspaken på något vänster så att du känner bilen genom spaken? de skulle vara grymt isåfall:). de skall jag försöka när jag skall bygga in växellåda:)

tack för att du visar allt:)

EDIT: Hitta den här nyss. http://www.vanquishonline.com/random/
Ett annat hemmabygga av en usb växellåda