Permalänk
Medlem

Bärbar dator i knät - Värmeskydd?

Finns det något smidigt underlägg eller liknande som man kan köpa för att ha mellan bärbara datorn och kroppen när man sitter med datorn i knät?

Gärna som går att ha med sig i datorväskan utan att det blir för tungt eller för klumpigt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus G73SW-TZ134V + ett antal andra burkar :)
Systemvetare

Permalänk
Medlem

Den är ju lite väl tjock den där, skulle bara behöva någon typ av korkskiva som inte behöver vara tjockare än max 5mm men ändå isolerar bra.

Permalänk
Medlem

den är tunnare i verkligheten. tjejjen kör med den hemma och den funkar bra.

alternativ 2 är ju: http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=CFCPAD

annars får du ta en prommenix till din lokala sågverkstad och höra

Visa signatur

Asus G73SW-TZ134V + ett antal andra burkar :)
Systemvetare

Permalänk
Medlem

köpte ikea-brädan för 149:- bästa köp på länge ^^
perfekt att avlasta ryggen med istället för att bara sitta och hänga över rumsbordet.

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk
Medlem

Jag kör med en vanlig skärbräda
Hittade en som var helt perfekt till min zepto 6224w.
Den är exakt lika stor som datorn

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Inaktiv

Behöver ni sådant till era datorer? :s dags att rensa ur på damm eller är de så varma från start?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Behöver ni sådant till era datorer? :s dags att rensa ur på damm eller är de så varma från start?

Min Pavilion xt 1250 blir riktigt varm om man har den i knät, och jag skulle gissa på att övriga laptops generellt genererar så mycket värme.

Ibland blir jag nästan rädd att jag ska ställa den mot något som ska smälta

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Jag säger som H8R3D. Gå till en byggfirma i närheten och be dem såga upp en skiva som passar datorn. (Typ, 4mm tjock plywood) Köp hem ett sandpapper, en lackburk och en pensel.
Det bästa är ju att ha nåt hårt så att datorn får luft.

Jag lovar, det kommer bli bra!

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Behöver ni sådant till era datorer? :s dags att rensa ur på damm eller är de så varma från start?

Visst blir min varm men jag har det främst för att inte förhindra ut/inblåset från fläktarna under datorn.

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Medlem

Nog för att det heter "laptopp", men ska man inte egentligen undvika att ha bärbara datorer i knät? Man har ju hört att det kan ge "tråkiga" effekter Och då menar jag inte på datorn...

(copy paste från alternativet på datorbutiken)
"Dessutom så varnar fertilitetsforskare att sitta med en varm dator i knät kan försämra kvaliten på spermierna."

"ComfortCooling har nu tillverkat en ny LaptopCooler för att bli av med dessa problem."

kommer det då hjälpa lika bra med en vanlig träskiva?

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Inaktiv

äh, det blir väl försämras kvalite om du inte runkar så ofta heller. Men hela iden är ju att avleda värmen någonstans så att den kan kylas av på ett lättare sätt. Dels in i massan av underlaget (som senare kyls till luften) och direkt till luften samt datorn. Så träskiva fungerar nog aldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Behöver ni sådant till era datorer? :s dags att rensa ur på damm eller är de så varma från start?

Får intrycket av att du inte behöver/kör med värmeskydd? Kör du i knät helt utan då? För det kan ju inte vara bra iaf, om detta nu är ett problem som vissa forskare antytt?

aja, detta hörde ju inte riktigt till topic...bara bra att klargöra vad som funkar och inte Har alltid min laptopp på ett bord, så behöver ju inte tänka på detta egentilgen..

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk

Jag har aldrig datorn i knät; min kära syster har det däremot.
Hon har löst det enkelt; en serveringsbricka i lämpligt format; på denna en fasttejpad eller pålimmad träribba (ca 25mm). Maskinen placeras med framkanten på ribban för god ventilation. Fungerar utmärkt. Om så önskas kan brickan förses med 'halkskydd' på undersidan.

(F.ö., detta har diskuterats ett otal gånger här. Ett sök kan ge ytterligare tips.)

Permalänk
Medlem

Min blir också väldigt väldigt varm. En IBM R40, men det är väl så det blir när det är tyg inblandat..

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av termnial
Min blir också väldigt väldigt varm. En IBM R40, men det är väl så det blir när det är tyg inblandat..

Begränsat luftflöde ja.
Sätt en tygbit på din mun och börja andas, det blir jobbigare.
Man måste ha luft mellan datorn och ytan man ställer den på, men det är ingen nyhet direkt,

Permalänk
Inaktiv

Satt med min XPS1330 i knäet nu några timmar hos pappa nyss. Inga problem. Min förra dator Asus A6 blev dock varm nu mot slutet med all damm i :p. Men denna är sval, känner det knappt. Så visst behöver det inte va några problem ;).

Permalänk
Medlem

skärbräda från IKEA, laptopstödet såg bra ut, ska nog bli ett sånt nästa gång.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*