är inte så "hightech" på raid, behöver hjälp

Permalänk
Medlem

är inte så "hightech" på raid, behöver hjälp

är som sagt inte så hightech på raid, men vill nu försöka fixa en raid1 med 2st 320gb seagate via inbyggd raidfunktion i mitt asus p5n-e sli.
har redan en 320gb seagate i datan som jag lagrar diverse data på, tänkte köpa en identisk till och sen göra raid1 av det, så man har en ordentlig backup. frågan är då, kan jag koppla in den nya hddn, sätta på raid1 och så kopieras informationen från min gamla vanliga 320gbare till den nya så att båda blir identiska. eller måste jag börja om från början med båda diskarna? alltså så ja måste formatera disk #1 som jag har all data på? (för jag har tyvärr ingenstans att lagra den informationen på medans jag kör igång raid. och vill absolut inte förlora någon information från hddn!)

sen nåt mer ja behöver tänka på med raid? någon som har värdefulla tips?

ursäkta för rörigt skrivande, hoppas ni förstår. e lite snurrig just nu..

Permalänk
Medlem

RAID1 är inte samma sak som backup.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

nej, men asså det jag menar är att om en av diskarna pajjar så har man en identisk till, och då har man inte förlorat någon information. jag kallar det för backup

Permalänk

Undrar också om det går att göra såhär. Ingen som vet?

Permalänk
Medlem

ja kan förkorta min fråga lite, ifall det verkar lite rörigt.

jag har alltså en 320gb hdd (använder som lagring) och jag tänkte köpa en till sådan identisk och köra raid1 (inbyggt stöd i mitt moderkort asus p5n-e sli).

frågan är om man måste börja om med 2 st tomma hårddiskar innan man kan köra igång raid1, eller om jag kan lägga till den nya hddn och koppla in raid1 så kopieras all information från den gamla till den nya, och sen är det bara att använda som vanligt?

Permalänk
Medlem

Det beror på vilket kontrollerkort du tänker använda.
Ta reda på modell och googla!

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

tänker köra via mitt moderkort asus p5n-e sli...
anledning till att jag frågar i forumet är att jag har googlat men inte hittat nåt
vet inte riktigt vad jag ska googla på heller.

Permalänk

Kolla in din manual till ditt moderkort, där står allt du behöver veta hur ditt moderkorts RAID kontroller fungerar och vad som är möjligt att göra. Dock brukar det oftast fungera att lägga till en disk i RAID-1 då det bara handlar om en spegling av den du redan har men som sagt kolla upp vad som gäller i din manual.

Har du ingen så kan du säkert ladda ner en på tillverkarens hemsida "moderkortets".

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

RAID1 är för att maximera uptime och har inget med backup att göra..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

xplane_uppsala:
ja har kollat på asus hemsida och sökt google, men hittar ingen information om raidfunktionen till mitt moderkort! min manual säger knappt någonting om raid heller förutom att man kan enable/disable de i bios.. haha

foxone:
va menar du? vadå uptime?...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ramoneur
xplane_uppsala:
ja har kollat på asus hemsida och sökt google, men hittar ingen information om raidfunktionen till mitt moderkort! min manual säger knappt någonting om raid heller förutom att man kan enable/disable de i bios.. haha

foxone:
va menar du? vadå uptime?...

I manualen står att läsa att all info om RAID konfiguration finns att läsa i support CD skivan till ditt moderkort. "NVIDA MediaShield RAID User´s manual" Haha...:)

Uptime är motsatsen till Downtime...;)

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk

Samma MK!

Hej!
Detta var lustigt!
Jag har samma MK P5N-E SLI och har installerat Vista.
I ett antal timmar idag har jag haft en bekant som är mkt duktig på datorer här. Vi har försökt att få till Raid1, med 2 SATA HD på vardera 500GB, men icke lyckats.
Först ska man ju ställa in i BIOS att man vill köra RAID på de två HD (enable). Därefter får man upp en ny meny med F10. Det är inte lätt att veta hur man gör. På den ena CDn för MK finns en bruksanvisning för Nvidia raid. Tittar man på sid 2 så står det inte att den stöder Vista. Då undrar ju jag om det inte går att installera raid på denna. Sen står det talat om ett antal Nvidia nForce versions, som jag inte begriper vad som menas.
Sen skulle vi installera Nvidia SATA Raid drivers som finns på skivan. Då kommer det upp text om IDE!!!????

Permalänk
Medlem

Ta det lugnt och metodiskt! Det är mycket som kan krångla här.

Börja med att uppgradera till senaste bios från moderkortstillverkarens hemsida.

Kolla därefter i POST (när du startar datorn) vilken version av nForce du har.

Läs in senaste driver-versionen för den SATA kontroller du tänker köra RAID på. (Det är sannolikt nForce). Möjligen finns det en ny version som klarar Vista!

Anslut den andra(nya) HD'n i Raidparet (som bör vara av samma typ och storlek) och starta datorn.
Tryck F6 och kolla i bios om du behöver enabla Raid.
Starta om och tryck F10? för att ställa in Raidkonfigurationen.
Starta om och kolla om Raiden syns i diskhanteraren

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

Raid1 är visst det backup ... om man kör in en spare och speglar den då och då.

Där har du din identiska backup.

// Retard - som kör Raid1 samt har två spares som han alternerar in någon gång i veckan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Ta det lugnt och metodiskt! Det är mycket som kan krångla här.

Börja med att uppgradera till senaste bios från moderkortstillverkarens hemsida.

Kolla därefter i POST (när du startar datorn) vilken version av nForce du har.

Läs in senaste driver-versionen för den SATA kontroller du tänker köra RAID på. (Det är sannolikt nForce). Möjligen finns det en ny version som klarar Vista!

Anslut den andra(nya) HD'n i Raidparet (som bör vara av samma typ och storlek) och starta datorn.
Tryck F6 och kolla i bios om du behöver enabla Raid.
Starta om och tryck F10? för att ställa in Raidkonfigurationen.
Starta om och kolla om Raiden syns i diskhanteraren

1) Jag kollade de nyaste bios-filerna hos ASUS, hittade inget som verkade påverka raid, så detta är inte uppdaterat.
2) POST ska man ju komma åt med TABB, men inget händer jag trycker TABB. Vad jag förstår ska det vara nForce. Såg att det fanns en version 1.18 på ASUS för Vista. Har hämtat hem den men inte kört. Vad används detta till? Är det för att göra en diskett?
3) Båda HD är av samma typ och på 500GB
4) Om du menar F6 för BIOS så är det DEL här. Jag har ställt in RAID för de båda HDna där.
5) Jag har kört F10, som jag tycker enligt brukisen.
6) Nu startar Vista och ser ok ut, men nu vet jag inte om jag har RAID1, ingenstans kan jag kolla det. Hur kan jag se i diskhanteraren? Där ser jag bara C, dvs en disk. Ska det se ut så?
7) Tittar jag i enhetshanteraren/Diskenheter, ser jag "NVIDIA MIRROR 465.76G"
8) Tittar jag i BIOS under MAIN, ser jag ingen HD. Ska det se ut så när man kör RAID1?
9) Jag skulle ju på ngt sett vilja se att HD C nu är speglad ppå den andra disken, och att den innehåller samma sak. Hur göra?

Permalänk
Medlem

Det verkar som om RAID'en snurrar. I POST borde du kunna se ett meddelande typ RAID HEALTHY eller liknande.
Det borde oxå synas i diskhanteraren, men jag är dålig på VISTA.
Bästa är att kolla genom att rycka SATA kabeln för en av HD'erna och se om du har informationen kvar. Du borde dessutom få ett varningsmeddelande som det är bra att ha sett/kunna.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

RAID fungerar!

Jag har tagit ut en sata i taget och startat och Vista startar så snyggt!

Samma innehåll på diskarna.

Det kommer upp en varning i röd text som blinkar under uppstart "Degraded Nvidia mirror"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRetardED
Raid1 är visst det backup ... om man kör in en spare och speglar den då och då.

Där har du din identiska backup.

// Retard - som kör Raid1 samt har två spares som han alternerar in någon gång i veckan.

om du kan alternera så, tror du då det går att som mitt problem är: ha en 320gb hdd med redan information på och sedan lägga in en ny 320gb hdd å spegla över allt direkt? eller måste jag börja om från början med båda hårddiskarna? för jag vill inte förlora nån information!

Permalänk

Beror, återigen, på kontrollerkortet.

Linux kräver att disken har rätt partitionstyp, iaf.