Seagate släpper Cheetah 15K.6

Permalänk
Melding Plague

Seagate släpper Cheetah 15K.6

Världens största hårddisktillverkare Seagate har idag släppt en ny serie hårddiskar för servrar och lagringskabinetter. Cheetah 15K.6 heter serien och erbjuder flertalet hårddiskar med 15000 varvs rotationshastighet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Skulle inte sitta helt fel, men vad kostar dom?

Permalänk
Inaktiv

varför gör inte Seagate en hårddisk med sata så de har en given konkurrent till raptorn? Tänk en sata disk på 15000 rpm...

Permalänk
Medlem

Det är ju trevligt att mindre energiåtgång per lagringsmängd är ett försäljningsargument

"Hårddiskarna är utvecklade för att vara igång dygnet runt och hålla väldigt länge. Mtbf-värdet (mean time before failure) ligger på 1,6 miljoner timmar. De använder sig av loträt lagringsteknik (perpendicular recording) och har en femårsgaranti."

sist jag kollade so var det "mean time between failure" samt att perpendicular betyder vinkelrät

Visa signatur

Ett gäng datorer med lite olika prestanda.....

Permalänk
Hedersmedlem

med sata2 så borde de funka ganska ok med den överföringshastigheten.. så jag håller med där.
Släng hit en 15krpm på marknaden me sata2 tack!

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

haha 164MB Jag ser framemot str test av denna disk!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xavixavixavi
varför gör inte Seagate en hårddisk med sata så de har en given konkurrent till raptorn? Tänk en sata disk på 15000 rpm...

Relativt små serier gör priset högt. Behöver man prestandan och är beredd att betala för den så har man även råd med ett kontrollerkort. En sata-variant måste vara billigare för att sälja i tillräcklig volym, och skulle bli en värre konkurrent till den egna enterprise-varianten än raptorn.

När WD introducerade raptorn hade de ingen egen enterprise-serie, så de hade inget att förlora.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Oja, detta kan bli intressant!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

164 MB/s sustained O_O

ge mig!

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

De har runt 2 millisekunders latens har jag för mig. De är väldigt dyra och kräver dessutom kontrollerkort, som också kan vara dyra.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

450 GB, imponerad. Har i och för sig inte kollat på SCSI diskar men särskilt 15 krpm diskarna har ju brottats med små datamängder.

Permalänk

Snurrar den så fort så låter den nog en hel del också. Inte så värst skoj att ha sin lekdator skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keyfinder
Snurrar den så fort så låter den nog en hel del också. Inte så värst skoj att ha sin lekdator skulle jag tro.

Nä dom låter inte så farligt alls:)

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ][💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB][Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb][Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb][Crucial BX500 SATA SSD 4TB][19 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar][🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm][🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber][Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

tar dom här berömda raptor tro?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
En sata-variant måste vara billigare för att sälja i tillräcklig volym, och skulle bli en värre konkurrent till den egna enterprise-varianten än raptorn.

Det håller jag inte med om, 15k.5 74GB kostar ~2000:- vilket utan tvekan kan konkurera med raptorn. Gör dom den någon/några hundralappar billigare så skulle den knappast skada SAS/SCSI försäljningen särskillt mycket medans många fler skulle säljas om dom bara fick en SATA anslutning och marknadsfördes som "Gaming"-diskar.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Det håller jag inte med om, 15k.5 74GB kostar ~2000:- vilket utan tvekan kan konkurera med raptorn. Gör dom den någon/några hundralappar billigare så skulle den knappast skada SAS/SCSI försäljningen särskillt mycket medans många fler skulle säljas om dom bara fick en SATA anslutning och marknadsfördes som "Gaming"-diskar.

mmm det skulle vara bra. vill ha såna här snabba diskar men de finns ju bara med SAS som kräver dyra controllers.

Permalänk
Medlem

Kan man inte läsa SAS diskar från ett vanligt SATA kontrollerkort. Eller är det jag som missförstått.

Permalänk
Avstängd

Bra att Seagate kör med 5 års garanti. Synd att inte andra tillverkare gör det samma.

Vad är bäst då?
SATA, SCSI, SAS, Fibre-Channel?

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Japp, läste en review att det räckte med en sas (äldre model) mot två raptors i raid, och det är sant och inget påhitt.

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mev
Kan man inte läsa SAS diskar från ett vanligt SATA kontrollerkort. Eller är det jag som missförstått.

Detär tvärtom!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

hmmm...
1,6 miljoner timmar
24h /dygn, 365 dygn per år...
1600000/(24*365) ~ 182 år.

Känns ju bra att man kan räkna med att ens barnbarn kanske får se en sådan disk krasha

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
hmmm...
1,6 miljoner timmar
24h /dygn, 365 dygn per år...
1600000/(24*365) ~ 182 år.

Känns ju bra att man kan räkna med att ens barnbarn kanske får se en sådan disk krasha

Något som imponerar mycket mer på mig är att Seagate började testa denna modell år 1825

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Vem säger att kontrollerkort är dyra?
2-kanals SAS raidkort kostar ungefär 1000:-

La precis en beställning på 2st 36GB varianter.. som ska byta ut min 150GB raptor disk.

Tycker det är extremt märkligt att tillverkarna inte kommit längre med I-RAM lösningar.. jag hade lätt kunnat betala ett par tusen för att få ett extremt rappt system.. vilket jag tror många fler också skulle göra.

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Något som imponerar mycket mer på mig är att Seagate började testa denna modell år 1825

Hahaha...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Något som imponerar mycket mer på mig är att Seagate började testa denna modell år 1825

Klockrent!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
Vem säger att kontrollerkort är dyra?
2-kanals SAS raidkort kostar ungefär 1000:-

.

Någon länk till var detta säljs?

/Hast

Permalänk

Jag ser bara fördlear med Sata o sata2 och det största genombrotet är väll ändå storleken på kabeln.
oavset vad det är för pryl går jag inte tillbaks te äldre saker.. Sata2 eller nån typ av fiberoptik vore nice..

Permalänk

mums fast håller mig till sata ännu ^^ behöver ett kontrollerkort och några diskar till så

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten
Jag ser bara fördlear med Sata o sata2 och det största genombrotet är väll ändå storleken på kabeln.
oavset vad det är för pryl går jag inte tillbaks te äldre saker.. Sata2 eller nån typ av fiberoptik vore nice..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xavixavixavi
varför gör inte Seagate en hårddisk med sata så de har en given konkurrent till raptorn? Tänk en sata disk på 15000 rpm...

Troligtvis finns de inte med SATA(2) för att det gränssnittet inte har samma funktioner som SAS eller fiber channel och SATA(2) är troligtvis för långsamt.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju vad som skulle vara effektivast att ha till systemet.
Raptor i raid eller ett kontrollerkort med Cheetah i raid.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.