Permalänk
Medlem

Q6600, P35-DS4 problem vid överklock

Tjenare, jag är lite nybörjare på detta med överklock men jag ska förklara mig kort: Jag får inte min CPU stabilt över 3 ghz då minnena får jobba för hårt.

Minnena kör just nu på timingsen 5-5-5-15, ska egentligen köra 4-4-4-12. Mhz:en ligger på 834 nu och vill egentligen inte ha dem att gå över 820.
Min multiplier ligger på 9x och fsbn på 333.

Kan liksom inte sätta System Memory Multiplier lägre än 2.5, så nu är frågan hur fan man ska kunna komma upp i 3.5 ghz t ex. utan att minnena ska försöka komma upp i 972 mhz. Vad är det jag missat??

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem

I listan där du väljer multiplier finns 2.0 med, bara lite längre ner, så kika igen så löser det sig.

Jag kör mina minnen i 4 4 4 12 stabilt med fsb 440 och 2.0 multiplier. Alltså 880 mhz på minnena. XMS extreme är det, billiga och bra verkar det som. PC 6400 minnen.

Beroende på vad du har för minnen måste du höjja spänningen till minnet. Bordet defaultade 1.8 volt till mina minnen, men det var för lite för att köra 4 4 4 12 även ocklockat. Nu ligger jag på 2.1 volt på minnena, men kolla vad dina ska tåla, den spänningen är ok för corsair.

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321028

Dessa minnes stickor jag använder mig av... Ska ta och se om jag kan hitta 2.0 multipliern

EDIT: Hittade ingen sådan. Kan man inte låsa minneshastigheten eller köra FSBn i 2:3? Kör nu i 3200 mhz och minnena i 880, ska testa bencha men jag tror det kmr crasha.

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keepan
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321028

Dessa minnes stickor jag använder mig av... Ska ta och se om jag kan hitta 2.0 multipliern

EDIT: Hittade ingen sådan. Kan man inte låsa minneshastigheten eller köra FSBn i 2:3? Kör nu i 3200 mhz och minnena i 880, ska testa bencha men jag tror det kmr crasha.

Vadå hitta inte ? Testat trycka Ctrl + F1 i bios startmenyn ?

Dram ratio ska det heta, vilket bios har du testa köra med F6 eller F7

och nej man kan inte låsa minneshastigheten, på ds4;an

jag har likadana minnen som dig (v2.1 om jag inte minns fel)
och jag kör dem i 950mhz @ 4-4-4-12 @ 2.25v

Permalänk
Medlem

Finns det något moderkort där man kan låsa minneshastigheten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tombee
Finns det något moderkort där man kan låsa minneshastigheten?

På vissa/(många?) asus MK kan man ställa in minneshastigheten oberoende av FSB;n ja.

Permalänk
Medlem

Dom där minnena klarar betydligt högre... kör mina i 919mhz 4-4-3-6 2T, 2.27v..

och då är mina CL5 minnen..

EDIT: en fundering angående minnestimings, enligt everst memory och cache benchmarks så tjänar jag knappt nånting jämfört med 4-4-4-12, men rimligtvis så borde det ju ändå gå snabbare med tightare timings, någon som kan bringa lite ljus över detta ???

EDIT2: hmm gör nog en ny tråd om detta

Permalänk
Medlem

Försökte starta i 3300 mhz och minnena på 916 mhz och la till 0.3 volt på spänningarna (för om minnena går på 1.8 orginal och pallar för 2.1 så ska man väll lägga till så mycket?) men fick bluescreen.

Jag hittar inte den där Dram ratio som ni pratar om, jag trycker Ctrl + F1 i BIOS och får fram advanced BIOS och använder BIOS verision F6. Allt jag kan ställa in på minneshastigheten är System Memory Multiplier och den går som lägst att ha på 2.5xFSBn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Keepan, jag kör F6 bios, vad kör du? Det här har varit uppe massa gånger, så det går att lösa, bara du som kikar fel.

Lite magstarkt av dig att gnälla på just det här i omröstningen om DS4 kortet är bra eller inte. Det är inget problem för någon annan, så titta igen.

I samma lista som 2.5 finns så finns 2.0 lite längre ner, de sitter INTE i någon speciell ordning. Så är det på alla andra som har postat samma issue som du har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClaesB
Keepan, jag kör F6 bios, vad kör du? Det här har varit uppe massa gånger, så det går att lösa, bara du som kikar fel.

Lite magstarkt av dig att gnälla på just det här i omröstningen om DS4 kortet är bra eller inte. Det är inget problem för någon annan, så titta igen.

I samma lista som 2.5 finns så finns 2.0 lite längre ner, de sitter INTE i någon speciell ordning. Så är det på alla andra som har postat samma issue som du har.

Tack för hjälpen... Hittade det äntligen, förstår inte hur jag kunnat missa den. Måste verkligen kikat snett. Har suttit och läst igenom rad för rad i flera sekunder men fortfarande inte hittat den. Varför kan dem inte bara sätta dem i ordning så man får nån logik i det hela?

Angående omröstning så ska man ju va ärlig. Frågan är inte om jag rekommenderar någon annan att köpa detta kort för det gör jag, av allt jag läst ska detta vara ett av dem bästa korten men även det har sina brister på andra håll. Så även om jag nu äntligen löst detta så återstår fortfarande den stora frågan hur man ska lösa ljudet utan att behöva köra in ett externt kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tja, vad är problemet med ljudet nu då? Jag har installerat Vista fyra gånger på burken, med drivisar och allt, och inte en enda gång har ljudet varit ett issue. Har inte följt någon särskild ordning, men rebootat när det har frågats om jag vill starta om datorn. Det är allt, så för mig har det inte varit några problem, men jag har läst att andra haft dem, har ingen aning om vad som felar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keepan
Tack för hjälpen... Hittade det äntligen, förstår inte hur jag kunnat missa den. Måste verkligen kikat snett. Har suttit och läst igenom rad för rad i flera sekunder men fortfarande inte hittat den. Varför kan dem inte bara sätta dem i ordning så man får nån logik i det hela?

Angående omröstning så ska man ju va ärlig. Frågan är inte om jag rekommenderar någon annan att köpa detta kort för det gör jag, av allt jag läst ska detta vara ett av dem bästa korten men även det har sina brister på andra håll. Så även om jag nu äntligen löst detta så återstår fortfarande den stora frågan hur man ska lösa ljudet utan att behöva köra in ett externt kort.

De kan ju mycket väl ha delat upp det i vilken strapping eller liknande minnet kör i vid olika inställningar. De har ju markerat det på vissa ställen i listan. Är dock bara en gissning.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q