<- Posten, vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

<- Posten, vad tycker ni?

Har aldrig gillat Posten men det här tar det.

Fick hyresavi förrut och så kollar jag på själva brevet:
stämplat Stockholm 2007.09.11.
Därefter står det 2007-09-11 20:49 Västerås. (ooookej...)

Var skickades brevet ifrån? samma hus som jag bor i (dom måste ändå skicka via posten)
När kom det till mig? 2007-09-18.

Sen klarar dom inte av att lämna paket hos mig pga dom inte kan portkoden, men brev går bra. Fastän man behöver portkod för att komma till postboxarna. (kanske ingen kontakt mellan dom två olika levererarna förstås.

Eller så har dom lärt sig att inte lämna paket i huset för att det är en labyrint av korridorer där nummerna på lägenhets-dörrarna är slumpmässiga nästan.

Får Posten öppna paket undrar jag också. När jag var yngre (12-13) så beställde jag en sak med postförskott men ångrade mig och meddelade företaget. Dom hade precis hunnit skicka iväg det men sa att dom fixade det och jag slapp betala något.
4 dagar senare får jag ett personligt brev från Posten där det står att dom hade öppnat mitt paket och kollat vad det var (skrivit vad det var i paketet) och frågat om jag ville behålla det eller skicka tillbaka.
Är det ok?

Snackat med brorsan som jobbar på ett elektroniksäljarföretag liknande ON/OFF etc. Han sköter till viss del kontakt med transportföretag bla DHL/UPS och Posten.

Så han frågade på kul en gång dom han snackade med om borttappade paket.
DHL: 2 st under 2007, (inte säker om hela företaget eller just där han jobbar)
Posten.... 4000 (samma som ovan) Där företaget förlorar pengar & måste skicka igen enligt brorsan.

Sen hade han ett problem han också. Han bor ute i skogen, har ingen bil och får ett AVI från posten för ett paket. Normalt sett måste han då åka in till förorten och gå till ett ICA, 1km från centrumet (där posten finns också) och hämta upp sitt paket. Gjorde det, men möttes av en tjej i kassan som inte hittade paketet fastän AVI't pekade just den affären. Istället hade dom skickat det 1 mil därifrån till ett ICA i Jordbro istället. Så han fick åka hem tomhänt och snacka med Posten.
Han har fortfarande inte fått paketet, snackade med honom i Lördags, hade fått AVI't förra vecka någon gång.

Dom tog fel på Haninge (post#136 42 på Ica't, han har #136 91) &
Västerhaninge/Jordbro (post#137 36 på det felaktiga Ica't). Hur går det till?

Vad tycker ni? Jag kommer ihåg när man betalade ~40-50:- för postförskott en gång i tiden.

Tog upp det för jag väntar ett paket som skulle ha kommit igår och om det inte kommer idag så är hela dagen förstörd kan man säga.

Permalänk
Medlem

Posten kan vara otroligt löjligt men ibland rätt bra också, datorbutiken skickade två paket till mig, en på 10 kg och andra på 2 kg, tror rättare sagt att dem skickade det igår. Nu är dem i Stockholm Södra O.o.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Har ingenting att klaga på direkt. De är mer ofta väldigt professonella. För de som verkligen vill se hur grymma de kan vara så kan jag ta ett foto på ett vykort från en förredetta utbytes student här på skolan. Min rumskamrat fick ett vykort från honom där adressen var " Till Fetthalten Boende i ett högt rött tegelhus nära en benismack i luckornasstad" något i den stilen. Man ska nog aldrig säga att posten inte kan när dom väl vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
*text*

Oj. Det är faktiskt rätt coolt. Ska experimentera lite iom att jag har frimärken över

Ah jo sant. För det flesta kommer ju paketen fram.
Kanske är jag/brorsan som är en olycksperson med vissa företag. Har _alltid_ problem med SL också

Ska gå och kolla om paketet har kommit snart

edit: fan i helvets jävlar så kommer brevet inte. Beställde det i Måndags liksom (innan 15:00 då dom skickar, brukar komma på 3 dar.)
Dagen förstörd för mig och 3 polare alltså. skitkul.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Posten fungerar betydligt bättre än dom flesta andra fraktbolag, iallafall här i Avesta.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk

Beställde högtalare från Fynda som skickades med posten. Kom fram skadade, tog närmare två månader att reklamera och fynda skickade nya med posten.

Denna gången kom de fram totalt sönderförnedrade, så det var bara att reklamera igen. Nu väntar jag på att posten ska skicka nåt fax till fynda så att de kan skicka nya, med DHL denna gången. Går förhoppningsvis bättre.

Igår fick jag även ett brev från posten att de inte påtar sig skulden för att första paketet kom fram skadat. Nähä, var det tomten kanske? Ska ringa dem imorrn...

Permalänk
Medlem

skål för privatiseringen och utförsäljningen av statliga institutioner!

det värsta är la att postkontoren inte finns kvar snart, man ska in längst in i en jäkla affär, och den enda tiden "posten" är öppen är givetvis samma tid som pensionärerna bildar "rusnings"-trafik på samma ställe. snart får man kanske lämna in paket hos korvgubbar eller nåt istället.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Gillar ej posten, har en kompis som jobbar där och han är slacker liksom hans arbetskamrater ~~

Permalänk

Jag har märkt att posten har blivit trögare med att skicka ut AVI:er. Upprepande försändelser som har kommit till postkontoret skickas inte i genomsnitt efter 3-4 dagar. En gång kom AVI:n en vecka efter (!). Allting togs emot som paket/1:a-klassbrev.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag det är väldigt irriterande att inte postdelen i ICA affären inte har öppet samma tider som övriga affären. Annars har jag inga som helst problem med paket och sånt. Det tycker jag de har skött riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Jag har iaf inte haft några problem med posten, men har tidigare hört folk som klagar på dem så det ligger väl något i det

@apanr4: hehe håller med. Där jag bor är det en Preem mack som har hand om paket och de stänger klockan 22:00, men man får inte hämta paket efter klockan 20:00... varför?!

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av synt4x
Jag har iaf inte haft några problem med posten, men har tidigare hört folk som klagar på dem så det ligger väl något i det

@apanr4: hehe håller med. Där jag bor är det en Preem mack som har hand om paket och de stänger klockan 22:00, men man får inte hämta paket efter klockan 20:00... varför?!

Enkelt, bara vissa på macken som är utbildade i postsystemet, och de jobbar inte längre än tills 20:00

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Enkelt, bara vissa på macken som är utbildade i postsystemet, och de jobbar inte längre än tills 20:00

Haha ja så måste det vara
Men hur svårt kan det vara att lära sig det där systemet egentligen?

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

När försöket med trängselskatten precis skulle avslutas så missade morsan att hon körde genom kontroll på hemvägen.
Inga problem, di är juste och skickar påminnelse utan påminnelseavgift och man har hela två veckor att komma ihåg efter det, sedan kommer påminnelseavgiften. Riktigt juste och bra.

Om det inte vore för posten som slarvade bort påminnelsen, utan minsta spår av vart den kan ha tagit vägen. Ja, den skickades.
När man ringer posten och ber om hjälp och undrar hur i hela det kan ha kommit sig att påminnelsen bara försvunnit så möts man av en tvär tant som säger att "det är medborgarens ansvar att hålla reda på sina avgifter och betalningar". JAG VET! Men ni slarvade bort något vi inte hade den blekast om att det ens existerade förrän vi fick andra påminnelsen med extra 500 spänn att hosta upp, mot de 10-20 kr det annars kostade. Där gick osten till maten den månaden upp i rök lixom..

Att de sen skickar paket till Fjärdhundra via Göteborg, förmodligen över Danmark..
Ja, det lär ju inte jobba några miljömedvetna på posten ivf..

Sen har vi ett "kontor" en bit härifrån, tar bara en halvtimme att komma dit, med bil. Vill jag starta verksamhet där jag säljer mobiltelefoner över nätet så bör jag alltså flytta för att på bästa sätt utnyttja posten. De har "funderat" på att lägga ner "kontoret" den där halvtimmen från där vi bor, för att inte tillräckligt många året om använder postens tjänster precis där. Nästa "kontor" ligger ytterligare ca en halvtimme iväg, med bil såklart.
Men som tur var så var det bara vad någon supportperson dillade om när jag bara kände mig sprängfylld av klagan. Och min erfarenhet av telefonsupportdillar är att de bara dillar och faktiskt inte har någon koll på någonting, allra oftast ivf.

Nej, staten borde ta tillbaka posten och styra upp. Jag betalar gärna en och annan procent i skatt för god postservice. Kommunikation ska fungera på flera nivåer, annars går det tokig.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av synt4x
Haha ja så måste det vara
Men hur svårt kan det vara att lära sig det där systemet egentligen?

Humm, säkert någon regel om att man måste ha någon utbildning och certifikat och satan och hans moster för att få pilla med sådant :/

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av synt4x
Haha ja så måste det vara
Men hur svårt kan det vara att lära sig det där systemet egentligen?

Det är uppenbarligen inte så enkelt som man skulle kunna tro. Härom dagen skulle jag skicka ett rekommenderat brev med mottagningsbevis. Jag fick en blankett där personen som jobbade på Coop-Posten sade att jag skulle fylla i min adress. När jag var nästan klar kom hon på att den blanketten inte var den rätta, utan var till för utrikes mottagningsbevis. Jag fick en ny blankett, den här gången den rätta, och blev anvisad att fylla i min adress där. När jag hade skrivit halva adressen kom hon på att min adress skulle stå på den andra sidan av blanketten – där jag höll på att skriva min adress skulle mottagarens stå. Tredje gången blev det rätt, dock.

Permalänk
Medlem

När jag beställde min telefon så efter två dagar var den framme på sorteringscentralen i Ystad, där jag bor. Helt OK.

På kvällen såg jag att den hade åkt till Malmö igen för om-sortering för att den hade skickats som företagspaket(?) Så tog det två dagar till.

Hmmm

Permalänk
Medlem

Just Postcentralen i Malmö är lite ovanliga av sig.
Paket/Brev kan komma dit men inte längre, aldrig problem ngnannanstans.

Dom har på senare tid lärt sig bli av med dyra och viktiga företagspaket också.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Tycker i princip de flesta speditörer suger pung även om posten och DHL är klart värst.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Just Postcentralen i Malmö är lite ovanliga av sig.
Paket/Brev kan komma dit men inte längre, aldrig problem ngnannanstans.

Dom har på senare tid lärt sig bli av med dyra och viktiga företagspaket också.

Inte bara Malmö isf.
jag bor i norrbotten och alla paket som skickas från firmor/personer söder om Umeå fastnar i Ånge. Alltid detta Ånge. Och dom kan ligga där i ett par dagar också...
Men annars tycker jag posten är bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
Det är uppenbarligen inte så enkelt som man skulle kunna tro. Härom dagen skulle jag skicka ett rekommenderat brev med mottagningsbevis. Jag fick en blankett där personen som jobbade på Coop-Posten sade att jag skulle fylla i min adress. När jag var nästan klar kom hon på att den blanketten inte var den rätta, utan var till för utrikes mottagningsbevis. Jag fick en ny blankett, den här gången den rätta, och blev anvisad att fylla i min adress där. När jag hade skrivit halva adressen kom hon på att min adress skulle stå på den andra sidan av blanketten – där jag höll på att skriva min adress skulle mottagarens stå. Tredje gången blev det rätt, dock.

Jaelfa noobs...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
Det är uppenbarligen inte så enkelt som man skulle kunna tro. Härom dagen skulle jag skicka ett rekommenderat brev med mottagningsbevis. Jag fick en blankett där personen som jobbade på Coop-Posten sade att jag skulle fylla i min adress. När jag var nästan klar kom hon på att den blanketten inte var den rätta, utan var till för utrikes mottagningsbevis. Jag fick en ny blankett, den här gången den rätta, och blev anvisad att fylla i min adress där. När jag hade skrivit halva adressen kom hon på att min adress skulle stå på den andra sidan av blanketten – där jag höll på att skriva min adress skulle mottagarens stå. Tredje gången blev det rätt, dock.

Solklart fall det där, hon vill ha dig!

Permalänk
Medlem

DHL är inga stjärnor heller. Mitt paket skickades till fel land två gånger. Först till Spanien sen Belgien. Expressleveransen tog två veckor...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
DHL är inga stjärnor heller. Mitt paket skickades till fel land två gånger. Först till Spanien sen Belgien. Expressleveransen tog två veckor...

Delar din åsikt:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=770...

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk

hur man än vänder på det hela så är man alltid bät o o ranka ner när något blir fel

har ni överhuvudtaget tänkt på hur många miljoners miljoner brev o paket som posten har hand o varje år? är det så konstigt om några 100 blir försenade eller om en del tappasbort?

det är samma sak med mindre företag fast försvinner ett där ifrån så är det inget med det. de har ju inte ens hand om hälften av alla paket o brev som posten har. fast jag har även märkt att företag osv kan vara djävulska på o skicka paket till fel adress osv.

finns massa saker där man stavar namn olika, adresser ellr folk som inte ser skillnad på siffror osv.
det är många faktorer men samtidigt så ska vi ha klart för oss att jag tror inte du skulle göra det mycket bättre själv så.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

DHL har jag faktiskt inga dåliga erfarenheter av, men ser ju att andra har det. Men med Shenker så handlar det rätt ofta om skadat gods, i många fall endast emballageskador dock, och deras administrativa del är skapligt dryg (må hända det är så hos andra också). Detta är mina erfarenheter. Jag tror man skulle kunna säga att speditörer faller och står ungefär rätt jämnt ändå...

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Skulle få ett paket igår. Men det har inte anlänt till min närmaste utlämningsställe. Klickade in på posten.se nu för en stund sedan, och söker på mitt kolli. Ser då till min förfäran följande:

"Störningar i paketdistributionen
Vi har för närvarande störningar i vår paketdistribution och kan heller inte spåra paket.
Postpaket till mottagare med postnummer som börjar på 10 - 82 kan komma att försenas.
Vi jobbar intensivt för att leverera paketen och beklagar eventuella förseningar"
http://www.posten.se/c/storning_ppl

Förtydligande:
"DU ÄR KÖRD SOM FAN DIN JÄVEL! DU FÅR VACKERT VÄNTA UTAN ATT KUNNA GÖRA ETT SKVATT! MOOHAAHAAHAA Hälsningar POST-TROLLET :D"

Helvete mitt postnummer ligger ju däremellan.
Hmm undrar om ja ska behöva vänta till nästa vecka då jag skulle använda grejorna som jag beställt på söndag?
Ser jävligt mörkt ut

Som alla andra sagt, lita inte på att posten håller vad dom lovar.

Ännu en som ansluter sig i leden till "Upproret mot POSTEN!"

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk

har också problem med ett paket från ginza.se ..
dem skickade de i tisdags så de skulle ha vart hoss mig i onsdags, men nopp..
får la kolla i dag då .. Har ju kollit men går ej söka

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Jag minns när jag hade besällt en laptop och fick jaga den runt halva sverige för att posten hade slarvat. Den skulle kommit på tisdagen, men kom tillslut på fredagen. Ifall jag inte hade legat på dom så hade det säkert tagit minst en vecka till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBACK
Jag har märkt att posten har blivit trögare med att skicka ut AVI:er. Upprepande försändelser som har kommit till postkontoret skickas inte i genomsnitt efter 3-4 dagar. En gång kom AVI:n en vecka efter (!). Allting togs emot som paket/1:a-klassbrev.

Ofta nu för tiden så kan man ju välja att få SMS AVI. Då skickar posten ett sms så fort paketet har kommit fram och så får man ett nummer man visar upp bara. Så slipper man lappen Riktigt schyst funktion tycker jag.

Visa signatur

Ah-ah, I know what you're thinking. Did he fire six shots or only five? Well to tell you the truth in all this excitement I've kind of lost track myself. But being this is a .44 Magnum - the most powerful hand gun in the world, and would blow your head clean off, you've got to ask yourself one question, do I feel lucky. Well, do ya punk? -Dirty Harry