Permalänk
Hedersmedlem

Hur länge håller kylpasta?

Har precis rensat burken på damm och blåst rent på skit men processorn har ändå lite högre temp än den hade förut. Så undrar om det kan vara pastan som börjar bli dålig. Det är cirka 7 månader sen jag köpte delarna. Kylpastan är den som kom med stock fläkten. Inte alls orolig över hög temp för det är en bit ifrån det ännu men vill bara veta hur länge pasta funkar innan man borde byta.

Permalänk
Medlem

Längre än så, tar år och enligt vissa tillverkare torkar den aldrig ut.

Men en annan anledning att byta pasta är ju att den som följer med i förpackningen oftast inte är top of the line.

Permalänk
Avstängd

Du märker om du plockar bort kylaren. Är pastan fortfarande flexibel så går det bra att sätta tillbaka kylaren igen, men är den torr och seg som gammalt tugggummi är det bara att skrapa bort, rengöra och sätta dit ny

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Hedersmedlem

Man ska inte lossa kylaren och sätta dit den igen utan att byta kylpasta, så det är ingen bra idé att "kolla", då är det lika bra att byta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
Man ska inte lossa kylaren och sätta dit den igen utan att byta kylpasta, så det är ingen bra idé att "kolla", då är det lika bra att byta.

Varför inte? Så har jag gjort ett par gånger, och det har fungerat fint för mig.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Luftbubblor

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Varför inte? Så har jag gjort ett par gånger, och det har fungerat fint för mig.

Kommer inte ihåg exakt varför, men det har något med luften att göra, så att pastan blir mindre effektiv.

Permalänk
Medlem

men är det bästa och lägga en klick i mitten och sen låta kylaren smeta ut det på prollen?
istället för o smeta ut ett lager själv?

Visa signatur

c2d e6600 @ 3.5 @ Scythe Infinity - p5w dh DLX - 2048 Corsair XMS2 pc6400 - Antec P182 - BFG 8800 GTS 640 OC2 - Acer AL1916W 19 tft Widescreen - Corsair HX520 - Itrigue 3300 2.1 - Razer Diamondback -

Permalänk
Medlem

Det är bäst att smeta ut ett tunt jämnt lager, 1 - 1,5mm ungefär. Silver 5 håller länge som fasiken, det tar ca 200 timmar innan det funkar som bäst (inbränt ordentligt), borde räcka med att byta 1 gång om året eller när du ser att tempen börjat stiga lite väl mycket (5 grader mer eller så)

Permalänk
Medlem

1-1,5 mm är för tjockt! Jag har testat att både smeta själv och låta kylaren smeta ut och märket ingen större skillnad. Klart mycket lättare att lägga en liten sträng (riskornet) på IHS'n å låta kylaren pressa ut det än att göra det själv.
Och byta pasta varje år är lite onödigt! If it ain't broke, don't fix it... klart man kan byta om man vill eller om man misstänker att pastan blivit gammal (tar dock år!) men känns onödigt för mig

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro