Media Station - Linux - Fjärkontroll?

Permalänk
Medlem

Media Station - Linux - Fjärkontroll?

Hejsan!

Nu är jag i full gång med att bygga min egna lilla media station ( HTPC ) som slutarbete i min skola. Jag har valt att använda mig av en Pentium 4'a och ett MSI K7-serien modekort, 2048 ddr2, 1600GB hdd, och ett grafikkkort som klarar av fullhd ( inte inskaffat ännu ). Jag bygger chassit själv av Plexi och Metall-scratch. Men nu till själva frågan istället för att rabbla upp massa skräp som inte har något med saken att göra.

Här är alltså min fråga:
Jag behöver en fjärrkontroll till min HTPC, jag skall köra disten GeexBox ( http://www.geexbox.org ) Så jag undrar om någon har tips om vad det skulle löna sig att köpa för fjärrkontroll, Jag har haft en tidigare som följde med TV-Kortet jag köpte, men den hade väligt dålig IR-mottogare, så halva kvällen gick åt att försöka träffa recivern.

Så, Vet någon vad jag borde satsa på för kontroll för att kunna ligga och chilla i såffan och styra mitt OS utan mus/tangentbord. Se screenshot på hemsidan av Geexbox, så förstår ni att de inte behöver vara så avancerad kontroll. Det är ca. 2-3m till såffan från HTPC'n.

Jag är lite orolig för stödet i linux för remote-controls, det är i huvudsak därför jag postar här och frågar.

Priset får gärna vara under 800kr också.

Tack för svar.

Edit: Jag vet att detta kanske borde ha postast under kategorin 'Datortillbehör', Men jag anser att dom som vet om dethär läser mera denhär kategorin.