Anmäl dig till Roborock Challenge!

[Efterlyses] Second World War Movies

Permalänk
Medlem

[Efterlyses] Second World War Movies

Tjena! Jag är helt galen i Andra världskriget, av nån dum anledning, men jag skuller gärna uppskatta tips på filmer från andra världskriget!
(Filmer från Vietnamnkriget eller i sovjet funkar också!)

Filmer jag har sett:
Windtalkers
Saving private Ryan
Band of Brothers
We were soldiers
Pearl Harbor har jag ju så klart sett

Tack på förhand! =D

Edit: La till Pearl Habor, det finns säkert andra filmer som jag har glömt här med

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Letters from Iwo Jima (WW2)
och
Platoon (Vietnam)

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

En bro för mycket (ww2)

Örnnästet (ww2)

Stalingrad (ww2)

Kanonerna på Navarone (ww2)

dom jag kommer på nu.

Permalänk
Medlem

Enemy at the Gates
Den Tunna Röda Linjen

Apocalypse Now
Deer Hunter

Permalänk
Medlem

Örnnästet och Kanonerna på Navarone är riktigt oldschool
En kul grej i örnnästet är när dom ska fly och tyskarna kastar granater mot dom, då studsar en granat på dörrkarmen och landar vid fötterna på tysken. ändå exploderar det inne i rummet tidspress någon?

Permalänk
Medlem

Full metal jacket

Permalänk
Medlem

Das Boot. Tysk film som utspelar sig i en tysk ubåt under andra världskriget. Sedan tycker jag att vietnamfilmerna är bra (Apocalypse Now, Deer Hunter, Platoon, kommer inte ihåg Full Metal Jacket).

Visa signatur

"The devil will find work for idle hands to do."

Permalänk

döden på larvfötter
järnkorset

Visa signatur

c2d @ 4ghz - Xtreem ddr2 4gb -gtx 275 - 5tb samsung hd
k7 - 16-50/2.8 - 35/2 - 150-500

Permalänk
Medlem

Styrka 10 från Navarone, uppföljaren till Kanonerna på Navarone, visst inte lika bra men fortfarande väldigt sevärd.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Soldiers and saints. Inte sett den så jag kan inte garantera att det är mycket krigande i den

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Korsordsguru

Letters from Iwo Jima (ww2)
Full metal jacket (vietnam)
Tora! Tora! Tora! (ww2 pearl harbror-attacken)
Apocalypse Now Redux (vietnam) Går knappast att ha en bättre huvudrollsinnehavare än en helt förstörd Martin Sheen. http://www.youtube.com/watch?v=XOxVjtZujcU

Citat:

Sheen reveals that the opening scene was completely improvised, that he had been drinking all day, his 36th birthday, before it was shot, and that he broke the mirror by accident. When he started bleeding, Coppola wanted to stop filming, but Sheen insisted that he continue.

Citat:

Marlon Brando appeared on set massively overweight, despite his character's description as sick and emaciated. He refused to learn his lines and had not read the book Heart of Darkness as Coppola had requested. The majority of Brando's dialogue had to be improvised, despite the short time during which the actor was available.

Citat:

Coppola famously said of the shoot: "We had access to too much money, too much equipment, and little by little we went insane." The director faced bankruptcy and financial ruin if the film was not finished or shut down; his personal investment and the bizarre circumstances of the production created immense personal pressure. According to Eleanor Coppola's 1991 documentary, Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse Coppola's marriage almost fell apart and the director suffered a nervous breakdown, including declaring to commit suicide three separate times through the making of the film.

It was at the Cannes press conference that Coppola made his famous comment that "My film is not about Vietnam, it is Vietnam."

Så underbart! Text från wikipedia.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min DVD-samling med krigsfilmer:
Massacre in Rome
Okänd Soldat (originalversionen)
Framom främsta linjen
Rukajärven tie (Ambush)
Sissit
Hopeaa rajan takaa
The longest day (Den längsta dagen) - Den bästa krigsfilmen någonsin.
Brotherhood Of War (Taegukgi)
Tora! Tora! Tora!
Bron vid Remagan
På västfronten intet nytt
Örnen har landat
Triple Cross
Hjältarna från Telemarken
To End All Wars
Bron över floden Kwai 2
Döden på larvfötter
Stalingrad
Where Eagles Dare
The Bunker
Marines
Sniper

Hiroshima - Out of the ashes
Pojkarna från Brasilien
Voyage of the damned
Flykten från Sobibor
The Grey Zone
The Killing Fields

Band Of Brothers
Bron över floden Kwai
Saving Private Ryan
Pearl Harboure
The Great Raid
Saints and Soldiers
Apocalypse Now
Platoon
Das Boot
Den tunna röda linjen - Genom tidernas sämsta krigsfilm!
The Pianist
Schindler's List
Uprising
Tears Of The Sun
Enemy At The Gates
Ingenmansland
Full Metal Jacket
Kanonerna på Navarone
Black Hawk Down
A bridge to far

Har köpt några till som jag inte hittar..

Ett av mina bästa köp är:

Bästa dokumentären heter "The world at war" och består av 16 DVD-skivor! Över 30 timmar om WWII! Finns hos CDON.com för 499 kr.

Rekommenderas verkligen!

Behöver jag nämna att jag också är intresserad av WWII

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

Att ingen nämnt "Hamburger Hill"!?
Ej WW2, men en riktigt schyst Vietnam rulle

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Ett måste är ju Schindlers List, riktigt bra film.

Permalänk
Medlem

Kellys hjältar! Inte så seriös men iaf.

Permalänk
Medlem

Några som inte nämts är

Paths of glory
Patton
Empire under the sun
Midway
Memphis Belle
Dr Strangelove
Stalag 17

Dessutom håller jag med om att The World att War som är en BBC-serie från 70talet är bland de bästa dokumentärerna som gjorts om andra världskriget. Många intervjuer med kända personer, typ Dönitz, Speer och andra viktiga personer från de flesta sidorna i kriget. Helt klart värd de 500 spänn som den går att köpa för.

Permalänk
Medlem

Konstigt att ingen nämnt Battle of Britain (1969)

Helt klart den bästa flygfilmen!

http://www.imdb.com/title/tt0064072

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem

Otroligt många tack för alla tips! (Speciella tack till Ojje) =D Nu kommer jag säkerligen gå in i ett stadie där jag lever för att kolla på film

Somsagt, tack! Men sluta inte med att tipsa med filmer!

Permalänk

OJJE sa nog de flesta sevärda!
Bästa enl mig är nog 'Hjältarna från Telemarken'. Otroligt vacker och bra rulle!

Permalänk
Medlem

The Great Escape(1963), en film om ett gäng soldater som ska fly från ett tyskt fångläger. Med Steve McQueen.

Finns en annan som handlar om en räddninsaktion mot ett tyskt fångläger med, men jag kan för mitt liv inte komma på vad den heter.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Alla borde också se Days Of Glory eller Indigènes som den heter på franska.

Algeria, 1943, through Italy and France, to Alsace in early 1945, with a coda years later. Arabs volunteer to fight Nazis to liberate France, their motherland.

We follow Saïd, dirt poor, an orderly for a grizzled sergeant, Martinez, a pied noir with some willingness to speak up for his Arab troops; Messaoud, a crack shot, who in Province falls in love with a French woman who loves him back; and Abdelkader, a corporal, a budding intellectual with a keen sense of injustice.

The men fight with courage against a backdrop of small and large indignities: French soldiers get better food, time for leave, and promotions. Is the promise of liberty, equality, and fraternity hollow?

Missa inte heller premiären av Tali-Ihantala 1944 - Utgångspunkten är Tali-Ihantala år 1944, på denna plats under detta år utkämpades det största slaget någonsin på nordisk mark, nära 9000 finska och 22 000 ryska soldater fick sätta livet till. Liv och död var insatserna som gällde då Finlands framtid stod på spel.

Filmen har kommer att ha premiär den 7 december 2007 i Finland. Filmen är en del av självständighetsfirandet, Finland fyller som sagt 90 år 2007.

Mer om slaget vid Tali-Ihantala: http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_Tali-Ihantala

Titta på Teaser - http://www.tali-ihantala.fi/ <-> Klicka sedan på Teaser i menyn! Skön artillerield i början.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Napola
Der Untergang

Detta är väl inte rakt av krigsfilmer på så vis, men handlar om 2'a världskriget. Båda har fått god kritik såklart

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk

Snart kommer Worst case scenario, antar jag, men man vet ju aldrig kanske blir som med Duke nukem forever http://www.gorehoundinc.com/promo.html
http://www.gorehoundinc.com/2ndpromoHD.html

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem

Enda krigsfilmen jag kan komma på som ingen har sagt är Vinterkriget(även The winter war och Talvisota) som är en film om finska vinterkriget

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Korsordsguru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ben_Dover
Snart kommer Worst case scenario, antar jag, men man vet ju aldrig kanske blir som med Duke nukem 3D http://www.gorehoundinc.com/promo.html
http://www.gorehoundinc.com/2ndpromoHD.html

Verkar inte som den kommer inom den närmsta framtiden. "We are currently pre-producing our feature movie WORST CASE SCENARIO, slated to shoot in 2007." Minst nästan två år tills den skulle kunna vara klar då antar jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kul att se att det finns fler ww2 nördar än en själv
Inte ofta man stöter på dom i vardagliga livet.
Ni har verkligen radat upp det mesta som går att se men

ingen nämner Tuskeegee Airmen (Uppdrag Berlin på svenska)

Väldigt intressant skildring av färgade jaktpiloter under ww2
Inte särskilt historisk korrekt men underhållande och gripande.

Visa signatur

Man
2-barnsfar
Spelnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Finns en annan som handlar om en räddninsaktion mot ett tyskt fångläger med, men jag kan för mitt liv inte komma på vad den heter.

Du menar nog The Great Raid.

Det här är de jag kan komma på som inte nämnts, tog med första världskriget också.

The Lost Batallion [WWI]
Flyboys [WWI]
På Västfronten Intet Nytt [WWI]
Fiendeland (Joyeux Noël) [WWI]

Inglorious Bastards [WWII]
U-Boat [WWII]
U-571 [WWII]
Hart's War [WWII]

9:e Kompaniet [Sovjet i Afghanistan]