Permalänk
Medlem

Hur inaktivera skärm i osx?

Hur är det man inaktiverar skärmen på en MBP när man kör extern skärm egentligen? Har tittat runt i inställningarna men möjligheten verkar ju inte finnas

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Nej, den möjligheten verkar inte finnas.. du kan ju dock dra ned ljusstyrkan till noll.

Annars kan du koppla in skärmen, lägga igen locket och sen väcka den mha externt tangentbord eller mus. Då kan du köra den i stängt läge.

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem

Man kan vicka ihop, öppna och snabbt trycka space., vika ihop igen, sen öppna igen.

Permalänk
Medlem

Verkar ju otroligt korkat. Ska testa det där med att vika ihop skärmen när jag har tillgång till en extern skärm nästa gång. Men inaktiveras arbetsytan då, eller släcks bara skärmen ner?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
Verkar ju otroligt korkat. Ska testa det där med att vika ihop skärmen när jag har tillgång till en extern skärm nästa gång. Men inaktiveras arbetsytan då, eller släcks bara skärmen ner?

Om du har datorn ihopvikt dödar den också arbetsytan. Tar du upp den när du gjort så kan du använda tangentbordet utan att skärmen går igång också.

För att få tillbaka skärmen lägger du den i vila igen.

Permalänk
Medlem

Ok, då finns ju möjligheten iaf. Men finns det inget program som möjliggör fler inställningar? Förstår inte hur de har kunnat missa något sådant

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
Ok, då finns ju möjligheten iaf. Men finns det inget program som möjliggör fler inställningar? Förstår inte hur de har kunnat missa något sådant

Jag brukar alltid köra klonat läge och sätta ljusstyrkan till 0 på laptop skärmen... Då är ju skärmen avtängd!?

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spanXen
Jag brukar alltid köra klonat läge och sätta ljusstyrkan till 0 på laptop skärmen... Då är ju skärmen avtängd!?

Njä, bakgrundsbelysningen är av men själva skärmen är nog troligtvis igång.

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThAz
Njä, bakgrundsbelysningen är av men själva skärmen är nog troligtvis igång.

Och problemet med det är... ?

Skärmen är ju helt svart och så gott som avstängd.. Enda nackdelen som jag ser det i så fall är om man inte har tillgång till ström och vill spara på batteriet. Dock antar jag att skärmen knappt drar någon som helst ström vid detta läge. Batteritiden ökar ju med 1-2 timmar om man släcker bakgrundsbelysningen i alla fall...

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

När man kör klonar läge så kan man inte ha högre upplösning än vad laptopens skärm har om jag inte har fel.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk

Detta ar något som jag också har uppmarksammat.
På vissa punkter saknar OS X helt enkelt vanliga installningar.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Man behöver ju inte klona, lika enkelt att sätta den externa som primär skärm.

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapaas
Man behöver ju inte klona, lika enkelt att sätta den externa som primär skärm.

Och köra den interna som sekundär? Eller har jag missat nåt?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapaas
Man behöver ju inte klona, lika enkelt att sätta den externa som primär skärm.

Kan man snabbt ändra tillbaka den interna till primär då? Hur gör man?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Kan man snabbt ändra tillbaka den interna till primär då? Hur gör man?

Jag kör på detta sättet hemma.. Då använder jag min externa Cinema Display som primär skärm. När jag kopplar ur skärmen blir laptop skärmen automatiskt primär igen... Och när jag kopplar tillbaka Cinema Displayen blir den automatiskt primär.. Väldigt smidigt..

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
Och köra den interna som sekundär? Eller har jag missat nåt?

Precis så. Gå in i bildskärmsinställningarna och dra menyraden till den skärm du vill ha som primär.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Kan man snabbt ändra tillbaka den interna till primär då? Hur gör man?

Man gör som jag skrev ovan.. och spanXen gav ett prima svar också.

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapaas
Precis så. Gå in i bildskärmsinställningarna och dra menyraden till den skärm du vill ha som primär.

Jo, det är ju enkelt. Det "svåra" är ju när man ska inaktivera den interna skärmen. Att fälla ner locket verkar vara den enda möjligheten.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
Jo, det är ju enkelt. Det "svåra" är ju när man ska inaktivera den interna skärmen. Att fälla ner locket verkar vara den enda möjligheten.

Jo, om du verkligen vill ha bort ytan så är det nog enda möjligheten.

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapaas
Jo, om du verkligen vill ha bort ytan så är det nog enda möjligheten.

Man kan ju vara intresserad av att spara på batteriet också.

Permalänk
Medlem

Ifall man har en bildskärm att koppla in så har man 'troligtvis' tillgång till ett elutag också. Låter inte det rimligt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klaar
Ifall man har en bildskärm att koppla in så har man 'troligtvis' tillgång till ett elutag också. Låter inte det rimligt?

Jo det låter relativt rimligt, det håller jag med om. Men jag är dock fortfarande av åsikten att man borde kunna stänga av skärmen på sin bärbara!

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte behovet här.

Har man tillgång till två skärmar vill man ju helst köra med båda skärmarna aktiva? Iaf föredrar jag det. Det känns som om folk klagar på det här bara för klagandets skull.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Jag förstår inte behovet här.

Har man tillgång till två skärmar vill man ju helst köra med båda skärmarna aktiva? Iaf föredrar jag det. Det känns som om folk klagar på det här bara för klagandets skull.

Jag har ett sånt där hörnbord från 90-talet med en massa hyllor. Inte lätt att försöka använda två skärmar då. Och möjligheter är förresten aldrig fel

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
Jag har ett sånt där hörnbord från 90-talet med en massa hyllor. Inte lätt att försöka använda två skärmar då. Och möjligheter är förresten aldrig fel

Jodå, möjligheter kan mycket väl vara fel. Det finns ingen anledning att ha inställningar för varje liten grej. Ju fler inställningar du har, desto svårare blir det att använda dem.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Jag förstår inte behovet här.

Har man tillgång till två skärmar vill man ju helst köra med båda skärmarna aktiva? Iaf föredrar jag det. Det känns som om folk klagar på det här bara för klagandets skull.

Om jag har en 13" MacBook och en 30" Cinema Screen blir det bara jobbigt att titta på båda skärmarna. Storleksskillnaderna är alldeles för stora och dessutom är de av olika kvalité. Har jag dessutom en MacBook Pro med matt skärm är även det en olikhet.

Jag använder en skärm i taget, eller två likvärdiga. Det är sällan en bärbar skärm och en stationär är likvärdiga. Och om man bara använder sig utav en skärm i taget kan det vara väldigt förvirrande att i ögonvrån se samma sak som det man fokuserar på.

Jag tycker absolut att man bör kunna stänga av sin bärbara skärm när man kopplar in en annan.

Permalänk
Medlem

Har du extern skärm har du antagligen externt tangentbord också. Då pluggar du in båda sladdarna så fungerar det automagiskt. Vad är problemet?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av henkebarn
Om jag har en 13" MacBook och en 30" Cinema Screen blir det bara jobbigt att titta på båda skärmarna. Storleksskillnaderna är alldeles för stora och dessutom är de av olika kvalité. Har jag dessutom en MacBook Pro med matt skärm är även det en olikhet.

Jag använder en skärm i taget, eller två likvärdiga. Det är sällan en bärbar skärm och en stationär är likvärdiga. Och om man bara använder sig utav en skärm i taget kan det vara väldigt förvirrande att i ögonvrån se samma sak som det man fokuserar på.

Jag tycker absolut att man bör kunna stänga av sin bärbara skärm när man kopplar in en annan.

Finns väl ingen större mening med att köra med spegladbild om man råkar ha tillgång till flera skärmar. Utöka skrivbordet över två skärmar är dock underbart.

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twan
Finns väl ingen större mening med att köra med spegladbild om man råkar ha tillgång till flera skärmar. Utöka skrivbordet över två skärmar är dock underbart.

Visst kan det vara underbart, men jag tycker inte att det är underbart när den ena skärmen är väldigt liten och den andra är väldigt stor.

Jag tycker att man ska kunna stänga av sin bärbara skärm när man kopplar in en extern skärm. Så är det.

Lägg märke till att jag nämner ordet TYCKER.