Hjärnkylning mot epilepsianfall

Permalänk

Jag säger som alla andra: Är detta ett skämt eller?

Säkert jättebra för dom som har epilepsi, men jag är väldigt tveksam till att det kommer bli något av denna idén.

Permalänk
Medlem

vad har detta med det här forumet att göra? läst illustrerad vetenskap en gång för mycket och klickat!?! förfan skärp er "nyhetsredaktionen" anmäler nyheten...

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Medlem

alltid japanerna, riktigt jobbigt

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk

Scientists and scholars have long speculated that religious feeling can be tied to a specific place in the brain. In 1892 textbooks on mental illness noted a link between “religious emotionalism” and epilepsy. Nearly a century later, in 1975, neurologist Norman Geschwind of the Boston Veterans Administration Hospital first clinically described a form of epilepsy in which seizures originate as electrical misfirings within the temporal lobes, large sections of the brain that sit over the ears. Epileptics who have this form of the disorder often report intense religious experiences, leading Geschwind and others, such as neuropsychiatrist David Bear of Vanderbilt University, to speculate that localized electrical storms in the brain’s temporal lobe might sometimes underlie an obsession with religious or moral issues.

Exploring this hypothesis, neuroscientist Vilayanur S. Ramachandran of the University of California, San Diego, asked several of his patients who have temporal lobe epilepsy to listen to a mixture of religious, sexual and neutral words while he tested the intensity of their emotional reactions using a measure of arousal called the galvanic skin response, a fluctuation in the electrical resistance of the skin. In 1998 he reported in his book Phantoms in the Brain (William Morrow), co-authored with journalist Sandra Blakeslee, that the religious words, such as “God,” elicited an unusually large emotional response in these patients, indicating that people with temporal lobe epilepsy may indeed have a greater propensity toward religious feeling.
[---]

In a series of studies conducted over the past several decades, Persinger and his team have trained their device on the temporal lobes of hundreds of people. In doing so, the researchers induced in most of them the experience of a sensed presence—a feeling that someone (or a spirit) is in the room when no one, in fact, is—or of a profound state of cosmic bliss that reveals a universal truth. During the three-minute bursts of stimulation, the affected subjects translated this perception of the divine into their own cultural and religious language—terming it God, Buddha, a benevolent presence or the wonder of the universe.

http://www.sciam.com/print_version.cfm?articleID=434D7C62-E7F...

Woho, snart kanske vi kan stoppa religiösa med teknologins hjälp!

Bara att samla in och operera. Glöm arbetsläger och gaskammare ^^

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Seriöst, nu har det gått för långt :O.

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk

fatta då på 10 år kommer det finnas neon fläktar och sånt man kan stoppa in i huvvet!

lite fränt ..!

NOOOT

Visa signatur

C2D E6400 | Kingston 2gb | 8800GT 512 Zalman | Asus P5B | 3x WD 500gb | p182 | Zalman 370w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
Jag tror någon har spelat förmycket RFOM...

Men najs ändån.. hur kommer man in i bios för att höja fsb?? Vicka på öronen när man vaknar eller ;P

måste testa det =D

Visa signatur

amd 5000+,xfx Geforce 8600gt,4gb ram

Permalänk
Medlem

Snacka om att man är DATOR NÖRD om man går runt med en kylfläns på huvet...

om man kollar på bilden så till höger (på bilden mad genomskärning) fig. 3 så sitter metallen inte utanför skallen.

ne men seriöst, lägg av.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Hur kommer det sig att alla tar det här som ett skämt? Tror ni på allvar att era barn om 50 år inte kommer att ha inplantat som gör dem smartare, bättre och snyggare än er?

Det här har ingenting med mode att göra, det här är till för att hjälpa personer med epilepsi. Skrattar ni ihjäl er när ni möter någon som har pacemaker eller glasögon? I sådana fall borde ni tänka på hur ni uppför er. Om några år kanske det är du som behöver ett sådant här inplantat för att leva ett normalt liv.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag skulle montera ett Thermalright 120 Extream direkt! Bye bye epilepsi anfall!

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
När kommer vattenkylnings versionen?

Vatten?

Nejdu lilla vän, här är vi metal och kör med äkta blod som kylmedel!

Visa signatur

[quote]Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag är själv inte speciellt förtjust i Unix, tycker att det är ett jävla hippieoperativ.
Det är framförallt dess CLI som jag retar mig på.
[/quote]

Permalänk

öööh oktoberskämt XD?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

SÅN SKA JAG HA

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Medlem

Lol, kylfläns i hjärnan. Ska man ha en fanmate2 i handleden också eller? Tänk om det blir för kallt så att man får ont

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

Heatpipes till hjärnan?
Det kan väll inte vara speciellt nyttigt?
Heatpipes brukar väll vara gjorda koppar och så vitt jag vet så är koppar in i kroppen giftigt.

Många roliga kommentarer här för övrigt!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

kanske inte funkar så bra just nu, men nu har dom ju patent för framtida bruk.

Permalänk
Medlem

låter som ett skämt.. men bra om det funkar. min flickväns kusin har grov epilepsi och om hon kunde få nåt sånthär hade det varit kanon

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntooNzor
Tänk om det blir för kallt så att man får ont

Samma effekt som när man äter glass för fort

Permalänk

hahahahaha det här var ju .... ingen kommentar hmmm undrar vikken kylning man behöver om man byter hjärna och kör på quadcore 4hjärnor i en ? hmmm soch sedan köra sli ? hahahahahahah

got damn !!! Compressor kylning is tha shit

Visa signatur

Gammal Värsting/ Core 2 Duo E6850 @3.6ghz / EVGA 680i Sli / Corsair Dominator 1066 4gb/ Gainward 8800 Ultra

Permalänk

SLi? Har du dålig fps/upplösning på ögonen eller?

Visa signatur

Workstation: MSI P55 CD53 :: i7 860 2.83GHz :: 2x2GB 1600MHz :: 8600GT :: Intel 80GB X25-M G2 + 3,5TB :: X-Fi XtremeGamer :: Antec 550W Modular :: Fractal Design Define R2 ::
Bärbar: Intel Macbook 13,3" ::
HTPC: Fusion Black :: 4400+ :: 2x1GB :: 500GB :: X-Fi XtremeMusic :: Win 7 :: XBMC Mediastream ::

Permalänk
Medlem

Gah! Brainfreeze!
Och här trodde jag att det var något man fick av glass, inte av epilepsi ^^

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gnidfarfar
SLi? Har du dålig fps/upplösning på ögonen eller?

hah ser lite suddigt mina ögon pallar inte högre upplösning måste sänka detaljerna om jag ska köra på högre upplösning XD

Visa signatur

Gammal Värsting/ Core 2 Duo E6850 @3.6ghz / EVGA 680i Sli / Corsair Dominator 1066 4gb/ Gainward 8800 Ultra

Permalänk
Medlem

Skratta bäst ni vill dagen då ni själva blir lite mer invalida än normalt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Heatpipes till hjärnan?
Heatpipes brukar väll vara gjorda koppar och så vitt jag vet så är koppar in i kroppen giftigt.

Många roliga kommentarer här för övrigt!

Click

Ps. Allt är ett gift, det är bara frågan om dosen.

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Medlem

Hehehe coolt. Kan dock vara problematiskt här uppe i Luleå när temperaturen kryper ned mot - 35°c

Brainfreeze från en slush kan gå o lägga sig

Visa signatur

Övriga ämnen i våra minnen

Permalänk
Medlem

Bisarrt.

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem

Surt att ha epilepsi, speciellt om det krävs en sådan anordning för att dämpa anfallen. Om detta nu är något som verkligen finns då.

Permalänk

Bra att teknologin kommer till användning.
För de som har epilepsi så är det säkert kul att ha en valmöjlighet i alla fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Heatpipes till hjärnan?

Koppar behövs i kroppen.
Bygger upp naglarna te.x., om jag inte missminner mig.
Däremot giftigt för mikroorganismer varför det ingick i medel för att behandla undersidan på båtar förr i tiden. Numera har man dock fattat att det är farligt även för saker som inte sitter på båtskrovet så det är ersatt med någonting annat som inte fungerar istället.

Sedan så finns det ingen lag som säger att heatpipes måste vara gjorda av koppar.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Avstängd

ln2 ftw!
har man med sig en dunk sånt är det bara o ösa på när man får något anfall.

Permalänk

.....

Varför måste det direkt bli dagisnivå på alla kommentrarer bara för att det inte är en vanlig nyhet?

För det första tycker jag alla borde lära sig ivf. lite om epelepsi innan man kommer med spydiga kommentarer, precis som någon skrev är det lika illa som att hacka på någon för att de har pacemaker.

Som jag fattat det är detta inte något som kan hindra epelepsianfallen, utan det kan få dem att inte "sprida sig" i hjärnan.

Epelepsi är inte bara att man för en stund ligger och rycker på golvet, det finns även stora risker för hjärnskador, så kan man förmildra anfallen så är det jättebra och jag tror inte många med alvarlig epelepsi skulle ha något mot att ha en kylfläns på huvet om det minskar risken för hjärnskador. Sen om man är tvexam till själva operationen kan jag förstå.

Heatpipen kan vara tillverkad av eller klädd med titan. Det säger väl sig självt att ingen kommer operera in ett kopparrör i hjärnan på någon.

Få lite fason på diskussionen nu!

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |